تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799593503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت علومی از ریشه ایرانی داستان سیندرلا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد:
روایت علومی از ریشه ایرانی داستان سیندرلا

محمدعلی علومی


شناسهٔ خبر: 2849014 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
فرهنگ > شعر و ادب

محمد علی علومی همزان با اعلام پایان تالیف اثر جدید خود گفت: داستان سیندرلا روایتی هندواروپایی از قصه فاطمه خانوم است که اصالتا ایرانی است که در کتاب فرهنگ مردم مرحوم صبحی درباره آن آمده است. محمدعلی علومی نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره تالیف کتاب تازهای از خود با موضوع بررسی اسطوره ها در قصه های ایرانی گفت: نیاکان و اجداد ما نخست برای سرگرمی قصه می ساخته اند و در ادامه نیز آنها را مبدل به اسطوره کردند. البته اسطوره ها در قصه های ایرانی بخش های مختلفی دارند. گروهی از آنها قبل از ورود اقوام آریایی به ایران و تحت تاثیر اسطوره بابل و نیز اسطوره های مردم شوش شکل گرفته اند. برخی دیگر نیز میان ایران و هند مشترک هستند، دسته دیگر اسطوره های مشترک میان مردم ایران با مردم مصر و آسیاس صغیر است که حاصل ارتباطات در دوره هخامنشی است و دسته دیگر هم اسطوره های زرتشتی هستند که در اوستا از آنها یاد شده است.علومی ادامه داد: در قصه های ایرانی اسطوره های ایرانی دارای سه ایزد بوده اند. ایزد آناهیتا که فرشته موکل آبهای جاری است، ایزد تیز که باران ساز است و ایزد بهرام که ایزد جنگ آوری است. جالب این است که در قصه های ایرانی پس از ورود اسلام به ایران نام این ایزدها تغییر و کارکردشان باقی می ماند. در این دوره است که می بینیم نام های اسطورهای در قصه ها تغییر می کند؛ جمشید مبدل به ابراهیم می شود. شهربانو مبدل به فاطمه می شود و....وی در همین زمینه به وام گیری برخی از داستان پردازان اروپایی از فرهنگ ایرانی اشاره کرده و گفت: داستان سیندرلا روایتی هندواروپایی از قصه ای به نام فاطمه خانوم است که اصالتا ایرانی است و در کتاب فرهنگ مردم مرحوم صبحی درباره آن شرح داده شده است.این محقق و داستان نویس افزود: قصه ها و اسطورها موضوعاتی مرتبط با هم هستند. در یک نظرگاه اسطوره ها از قصه های قومی شکل گرفته اند یعنی از شکل روایی صرف به موضوع جهان نگری وارد شده و با تغییر فرم وارد فرهنگ مردم شده اند. مثلا داستان کیومرث نخست یک اثر قومی بوده و پس از آن به جهانبینی مردم ما وارد شده است.وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در چند سال اخیر مساله نویسندگی را تنها به پژوهش در حوزه فرهنگ عمومی تقلیل داده است، گفت: جای خالی پژوهش در فرهنگ عامه ما بسیار زیاد است. من قبلا در زمینه طنز نیز به توصیه مرحوم عمران صلاحی به کار پژوهشی پرداختم. الان نیز حس می‌کنم در زمینه اسطوره‌های فارسی واقعا جای خالی بسیار زیاد است. از طرف دیگر تمام علاقه من هم پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر است و وقتی این مساله برایم اینقدر جذاب است، همه وقتم را صرف آن می کنم.علومی در پایان با انتقاد از تامین مالی نشدن فعالیت های پژوهشی در ایران نیز گفت: ما اینجا آنقدر دعواهای سیاسی و اجتماعی داریم که امر پژوهش رفته رفته به کنار رفته است. سال ها قبل سارتر گفته که کار ادبیات در فرانسه یک شوالیه گری بیهوده است. من به تاسی از او می گویم که کار ادبیات در کشورهای جهان سوم شوالیه گری نیست، دیوانه گری است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن