تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833198671
جای خالی «آن بیستوسه نفر» در سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جای خالی «آن بیستوسه نفر» در سینما «ماجرای آن بیستوسه نفر اتفاقی است که نمونهاش در هیچ جنگی رخ نداده است». این جمله از مقدمه کتاب خاطرات خودنوشت «احمد یوسفزاده» نمایانگر آن است که در این کتاب با روایتی بدیع از هشت سال جنگ تحمیلی در قالب خاطره مواجهیم.
این کتاب روایت احمد یوسف زاده از دوران اسارتش است. او که در 16 سالگی، داوطلب اعزام به جبهه می شود پس از گذراندن دوره آموزش نظامی از طرف سپاه کرمان و تیپ ثارالله این استان به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در جریان عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر می شود، به اسارت درمی آید. «آن بیست و سه نفر» شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی است که برای یوسف زاده و گروه بیست و سه نفره شان رخ داده است. یوسف زاده خود درباره این کتاب می گوید: «آوردن یک عده نوجوان ۱۵ ساله به کاخ صدام و واداشتن آنان به بیان اعترافاتی دروغین مبنی بر اجباری بودن اعزام رزمندگان نوجوان به جبهه های جنگ که می توانست افکار عمومی جهانیان را در جهت خواسته های رژیم بعث عراق تغییر دهد، موضوعی است که این کتاب را بی نظیر می کند.» این کتاب که در قالب ادبیات اسارت یا ادبیات بازداشتگاهی جای می گیرد؛ زندگی بیست و سه نفر نوجوان را روایت می کند که در عین سن کمشان با شجاعت تمام در برابر شکنجه های جسمی و روانی دشمن، تسلیم آن نشدند. تا امروز بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب اسارت در ایران منتشر شده است. مرتضی سرهنگی چهره سال هنر انقلاب و پیشکسوت ادبیات پایداری در خصوص کارکرد ادبیات اسارت معتقد است؛ می توان از ادبیات اردوگاهی در روش زندگی خانوا ده ها استفاده کرد. ادبیات اردوگاهی به راحتی یک نوع زندگی را به ما آموزش می دهد. بسیاری از درس هایی که در این خاطرات هست، امروز به درد ما می خورد. این کتاب ها به خوبی می تواند منبعی برای مشاوره خانواد ه ها باشد. کلید هایی در این خاطرات هست که می تواند درهای بسته ای که در خانواده های امروزی ما وجود دارد، باز کند. کتاب « آن بیست و سه نفر» با نگاه بدیع به یکی از اتفاقات جنگ کشش، تعلیق، فضای مناسب و... بستر بسیار مناسبی برای تولید فیلم است پدیده بازنمایی خود در این نوع از ادبیات به قدری پررنگ است که مردم دیگر کشور ها با خواندن این نوع از ادبیات می خواهند بدانند کسانی که مانند خودشان و در شرایط خودشان قرار داشته اند، چگونه با آن شرایط زندگی کرده اند و پیروز شده اند. این ادبیات با شاخصه هایی چون ایمان، امید و محبت، انسانی ترین گونه ادبیات جنگ محسوب می شود و به همین خاطر است که خیلی زود ترجمه می شود. خاطره نگاری، به عنوان پدیده ای که در دهه اخیر جریان پر نشاط و رو به جلو داشته، امروز مراحل بلوغ و باروری خود را می گذراند. این نوع از ادبیات به مرور به ژانری منحصر به فرد تبدیل شده است که جای خود را بین مخاطبان عام و خاص پیدا کرده و امروز به عنوان ادبیات تاثیر گذار شناخته می شود. خود نوشت «آن بیست و سه نفر» هم در این قالب یکی از درخشان ترین کتب خاطره است. اتفاقی که برای این ۲۳ نفر نوجوان از رزمندگان ایران رخ داد، یکی از مهم ترین اتفاقات جنگ است. رزمندگان ما در این موقعیت تصمیم بزرگی گرفتند؛ آنها نه تنها در مقابل دوربین ها حرف هایی در ضدیت با ایران نزدند، بلکه تصمیم گرفتند آزاد نشوند و مدت ۹ سال را در سلول های رژیم بعثی بمانند، اما از ارزش های خود فرونگذارند و این همه در حالی بود که این رزمندگان نوجوان بودند. خاطراتی از نوجوانان در جنگ و خصوصا در اسارت، امید تازه ای برای نویسندگانی بود که بعد از گذشت بیش از دو دهه نوشتن و تحقیق در موضوع جنگ، احساس می کردند که همه چیز درباره جنگ گفته شده و روایت تازه ای از آن دوران به دست نمی آید. فارغ از این که بیان این خاطرات در قالب چنین کتاب هایی چقدر در زمینه شناخت ابعاد مختلف جنگ، رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان و خانواده هایشان ضروری، کارگشا و تاثیر گذر است؛ این سوال در ذهن ایجاد می شود که چاپ و انتشار این دست کتاب ها چه کارکردی در جامعه دارد؟ سرعت بیان اطلاعات و تاثیر گذاری بر مخاطب به شیوه های نوین، روز به روز در حال تغییر و کامل شدن است. در این میان کتاب هنوز هم به عنوان مطمئن ترین مرجع در قالب هنر و رسانه جایگاه خود را در میان جوامع مختلف حفظ کرده است؛ اتفاقی که در جریان خاطره نگاری در ایران هم شکل درست خود را پیدا کرده و خاطرات توسط نویسنده و راوی برای ثبت، توسط کتاب منتشر می شوند. الزامی که به درستی در این روند تشخیص داده شده است و با توجه به محدودیت هایی چون فراموشی، فوت افراد و از دست دادن اطلاعات و اخبار ایشان از یک واقعه، فاصله از واقعیت رخ داده و گره خوردن آن با تفا سیر روز و ... جمع آوری گفت وگوها و خاطرات در قالب کتاب برای محفوظ ماندن و ثبت واقعیت امری لازم است. توجه به ثبت واقعیت در کتاب های خاطره باعث شده است وجوه ادبی و هنری در این آثار کمتر دیده و رعایت شود. هرچند نویسندگان در نگارش خاطرات سعی دارند ادبیاتی درخور ارائه دهند، اما با خواندن بیشتر کتاب های خاطره، به این نتیجه می رسیم که نویسنده بیش از این که معطوف به «چگونه» نوشتن باشد بر «چه» نوشتن تمرکز کرده است؛ اتفاقی که باعث می شود کتاب های خاطره به عنوان کتاب های صادق میان خوانندگان و پژوهشگران در آینده معرفی شوند. اما هم این که وجوه هنری در این کتاب ها کمرنگ می شود، تاثیر گذاری و رغبت مخاطب را از این دست کتاب ها کم می کند. کتاب « آن بیست و سه نفر» با نگاه بدیع به یکی از اتفاقات جنگ، کشش، تعلیق، فضای مناسب و... بستر بسیار مناسبی برای تولید فیلم است؛ اتفاقی که به طوری مقطعی با تولید یک مستند از این کتاب و پخش آن در شبکه یک سیما رخ داد و تاثیر گذاری همان مستند بیانگر ظرفیت های بسیار این کتاب به زبان سینماست. «آن بیست و سه نفر» نمونه ای از خاطراتی است که در صورتی که با نگاهی هنرمندانه به آن توجه شود منبع بسیار مناسبی برای ارائه آثار هنری مانند فیلم و نمایش خواهد بود. نکته مهمی که در این مقطع باید به آن توجه کرد این است اگر این گونه خاطره نویسی به درستی در قالب های هنری عرضه نشوند؛ اولا؛ با توجه به این که این دست کتاب ها خاطراتی از چهرهای گمنام و ناشناس هستند، هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. دوم؛ ممکن است گاه راویان یا خاطره نویسان برای جذاب شدن کتابشان و ایجاد مخاطب بیشتر دست به تغییر واقعیت بزنند و از رسالت خود که همان بیان و حفظ واقعیت است، دور شوند. سوم؛ از دست دادن ظرفیت های مخاطبانی که امروزه رسانه های پویا و پرکشش به راحتی در دسترسشان است. امروز اگر هنرمندان به سمت آن بیست و سه نفرهایی نروند که دیده ایم، لمسشان کرده ایم و نوشته ایم؛ آنها لابه لای قفسه های کتابخانه ها خاک خواهند خورد و ذهن نوجوان و جوان امروز ما پر خواهد شد از تصویر آن بیست و سه نفرهایی که دیگران می خواهند ببینند. جــام جــم حسین برکتی
 
چهارشنبه 10 تیر 1394 ساعت 03:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
جای خالی باغ متبرک قرآن در فعالیتهای شهردار تهران
طلایی در بازدید از نمایشگاه قرآن تاکید کرد جای خالی باغ متبرک قرآن در فعالیتهای شهردار تهران شناسهٔ خبر 2848373 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقداست شهرداری تهران در حوزه قرآن فعالیتهای ارزنده ای دارد که با آغجای جلیل شهناز؛ عشقآفرین صدای شجریان خالیست/موسیقی | خبرگزاری ایلنا
جای جلیل شهناز عشقآفرین صدای شجریان خالیست موسیقی ایلنا امشب حالی به سهگاه و ابوعطا و شور و دشتی هم نمانده دلشان برای استاد جلیل شهناز تنگ خواهد شد که هیچگاه کسی از او خوشتر ننواختشان به گزارش خبرنگار ایلنا امروز چهارشنبه 27 خرداد دومین سالروز درگذشت جلیل شهناز استجای توجه به فقرا در برنامه های صدا و سیما خالیست
تراز نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه رمضان ماه توجه دادن به فقراست در نقد صدا و سیما گفت جای این توجه در برنامه های صدا وسیما خالی است به گزارش تراز علیرضا محجوب در ارزیابی عملکرد صدا و سیما در ماه مبارک رمضان اظهار کرد با نگاه به همه مواردیجایزه کامست به سه نفر از برگزیدگان جشنواره خوارزمی اهدا شد
جایزه کامست به سه نفر از برگزیدگان جشنواره خوارزمی اهدا شد شناسهٔ خبر 2790121 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۲ دانش و فناوری > فناوری های نوین جایزه نقدی COMSATS به سه نفر از برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی تعلق گرفت به گزارش خبرگزاری مهر معاونت همکاری های علمیجابجایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر در کلانشهر تبریز توسط اتوبوسرانی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه جابجایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر در کلانشهر تبریز توسط اتوبوسرانی شناسهٔ خبر 2790463 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ استانها > آذربایجان شرقی تبریز- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه از جابجایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر در کلانشهر تبریز تبحث داغ: جای کدام ابرقهرمان، در بین بازی های AAA خالی است ؟
برخلاف سینما معمولا در دنیای بازی های ویدئویی شاهد ساخته شدن آثاری موفق از روی شخصیت های کمیک و ابرقهرمان ها نیستیم روند ساخته شدن بازی های ضعیف از روی کتاب های کمیک ادامه داشت تا اینکه استودیوی Rocksteady در سال 2009 با انتشار Batman Arkham Asylum انقلابی در این زمین9 سوال تخصصی کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد چه بود؟ پژمانفر: مشکلات سینما در فضای تعاملی میان مجلس و دولت پیگیری
9 سوال تخصصی کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد چه بود پژمانفر مشکلات سینما در فضای تعاملی میان مجلس و دولت پیگیری شودعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات سینما در دورههای مختلفت گفت تمام تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس این است که مشکلات در حوزه سینما در یک فضای تعاملی بگنجایش سالن آزادی 12 هزار نفر نیست!
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ شاید برای شما جالب باشد که بدانید سالن ورزشگاه آزادی هرگز 12 هزار نفری نبوده و اصلا مشخص نیست چنین عددی از کجا درآمده و در ذهن همه تثیبت شده است روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با تیتر دروغ پنج هزار نفری نوشته است این روزها همه نگاهها به سالن ورزشگاهجای خالی قرآن در شعر معاصر کتمان ناپذیر است/نبود نظریه ادب توحیدی
سهم ادب معاصر از دولت قرآن-۵ جای خالی قرآن در شعر معاصر کتمان ناپذیر است نبود نظریه ادب توحیدی شناسهٔ خبر 2790065 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ فرهنگ > شعر و ادب رضا اسماعیلی می گوید در نبود نظریه ادبیات توحیدی و مواجهه با سیر نظریات ترجمه شده غربی در کشور طبیعی است که شعر جواجای خالی ورزشگاه اختصاصی جانبازان و معلولین در مشهد
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ رئیس هیات ورزشهای جانبازان و معلولین خراسان رضوی میگوید جای یک ورزشگاه مناسب در مشهد برای ورزشکاران معلول خالی است به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان هادی رضایی در نشست خبری که در محل اداره کل ورزش و جوانان استان برگزیک سرویس بهداشتی جای خالی خانه تاریخی طوفانی را گرفت!
مهر خبر داد یک سرویس بهداشتی جای خالی خانه تاریخی طوفانی را گرفت شناسهٔ خبر 2770515 - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری خانه تاریخی طوفانی در بافت قدیمی شیراز تخریب شد و پس از آن قرار بود اداره مسکن و شهرسازی استان فارس این خانه را در همان مکان بزنان به عنوان جایزه برای نفرات برتر !! + عکس
تروریست های داعش برای این مسابقه قرآن جوایز مختلفی را در نظر گرفته است از آن جمله برای نفر اول تا سوم کنیز و برای چهارم تا دهم مبلغ از 100 هزار لیره سوریه را در نظر گرفته است بخشی موسوم به دفتر تبلیغ و مساجد وابسته به گروه تروریستی داعش از آغاز مسابقه حفظ سور هایی از قرآنجای خالی نظارت بر مصرف سموم و کود شیمیایی
جای خالی نظارت بر مصرف سموم و کود شیمیایی طی یکی دو دهه اخیر بیماری سرطان در ایران حسابی جاخوش کرده است و روزبهروز نیز بر تعداد قربانیان آن افزوده میشود ظاهرا قصد رفتن نیز ندارد زیرا شرایط برای ادامه حیات آن کاملا فراهم است به اعتقاد کارشناسان تا وقتی هوای آلوده و محصولات غمهمانی خدا در فضای مجازی/ جای خالی ایستگاههای صلواتی در ماه مبارک رمضان + فیلم
راهاندازی کمپین افطاری ساده مهمانی خدا در فضای مجازی جای خالی ایستگاههای صلواتی در ماه مبارک رمضان فیلم چند روزی است که با شروع ماه مبارک رمضان کاربران صفحات مجازی مهمانی خدا را در پستهای اینستاگرامیشان گرامی داشتند به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران در کنارمدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد خبر داد جابهجایی روزانه 130 هزار نفر در خط یک قطارشهری مشهد
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد خبر دادجابهجایی روزانه 130 هزار نفر در خط یک قطارشهری مشهدمدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری شهرداری مشهد از جابهجایی روزانه 130 هزار نفر در خط یک قطارشهری مشهد خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرنظر کمال تبریزی درباره رفع توقیف فیلمها / نقد در سینمای ایران جایگاهی ندارد
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد نظر کمال تبریزی درباره رفع توقیف فیلمها نقد در سینمای ایران جایگاهی ندارد یکی از وظایف مهم منتقد این است که برای سینمای ملی و مسیری که سینما باید در آینده طی کند فکری و چارهای بیندیشد و از بیراهه رفتن سینما جلوگیری کنند کمال تبریزی کارگرداز ابهام قانونی تا جای خالی خصوصیها در نشر آمار رسمی
سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸ بانک مرکزی معتقد است که در حوزه فعالیتهای آماری قدمت بیشتری نسبت به مرکز آمار دارد و بر اساس همین اعتبار حذف آن از انتشار آمارهای رسمی نه ممکن است و نه مثبت اما مرکز آمار معتقد است که مرزهای قانونی تنها این مرکز را مجاز به انتشار آمارهای رسمی میدان-
گوناگون
پربازدیدترینها