تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798632333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقويت تعامل اتاق بازرگاني با تشکل ها، طناب نجات توليد از مرداب رکود/ سهم خواهي اتاق از اقتصاد دولتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۳۶ق.ظ)
نگاه اتاق هشتم به تشکل ها؛ تقويت تعامل اتاق بازرگاني با تشکل ها، طناب نجات توليد از مرداب رکود/ سهم خواهي اتاق از اقتصاد دولتي موج- گروه صنعت و معدن
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تاکيد دولت و نظام بر بازي گرفتن از اتاق‌هاي بازرگاني در شرايطي که چالش‌هاي صادرات و درآمدهاي نفتي کشور، با روند رو به کاهشي مواجه بوده، شايد اين نگاه ابتدايي دولت اتفاق ميموني باشد اما متاسفانه نگاه دولتي به اعضاي اتاق بازرگاني همواره با ديد منفعت طلبانه بوده يعني اگر وضعيت درآمدهاي نفتي با سير نزولي مواجه نمي‌شد شايد نام اتاق بازرگاني بر سر تابلوي خيابان طالقاني باقي مي‌ماند و به پاستور راه نمي‌يافت.
در دوره زماني 10 ساله‌اي که اقتصاد نفتي با فراز و نشيب‌هاي گوناگوني سپري شد، فضا براي توليدکنندگان و صادرکنندگان خصوصي بسيار محدود بود زيرا در زمان وفور درآمدهاي نفتي شايد دولت يازدهم نيز چندان رغبتي به حضور خصوصي‌ها در اقتصاد نشان نمي‌داد و اکنون‌ که رکود صنايع توليدي کشور را فراگرفته، نقش رقابت پذيري اعضاي اتاق و بنگاه‌داران بخش خصوصي در ديدگان دولتي ها نسبت به گذشته بسيار پررنگ‌تر شده است.
ازاين‌پس اعضاي اتاق نيز بايد باسياست نسبت به موضوعات سياسي-اقتصادي پيرامون اقتصاد کشور برخورد کنند و لذا بايد در وهله اول، آموزش تجار جوان با استفاده از استخوان خرد کرده‌هاي اتاق‌هاي بازرگاني، در دستور کار قرار گيرد و با برپايي کلاس‌هاي آموزشي به سمتي حرکت کرد تا در طوفان‌هاي اقتصادي، جوانان عضو اتاق درگير نوسانات نشوند و با فضاي رو به روي خود، آشنايي و شناخت کافي داشته باشند.
از نکات ديگري که بايد از اتاق انتظار داشت، برنامه محور بودن اتاق بازرگاني است و بايد بدانيم که براي دوران پساتحريم اتاق بازرگاني قصد دارد چگونه در اين دوران به کمک دولت و به نفع توليدکنندگان داخلي برنامه‌ريزي کند که توليد داخلي گرفتار رکود تحميلي بيشتري نشود.
پس اگر دولت به فکر بهره بردن از اتاق بازرگاني افتاده و اتاق‌هاي بازرگاني از دوران سنتي بودن خود که همان بُعد مشاور بودن را داشتند به فضاي تازه‌اي که دولت براي آن‌ها محيا ساخته وارد شوند، بايد معيارهاي اساسي را الگوي راه خود سازند تا اعتماد دولت را براي خود جلب کنند.
زماني که با فعالان اقتصادي راجع به ادغام يا شراکت در تشکل‌ها سخن مي‌گوييم، اکثرا از اين وضعيت انتقاد مي‌کنند و مي‌گويند فعاليت‌هاي تشکلي در کشور جوابگو نيست زيرا قوانين از پايين به بالا نيست و به همين خاطر است که نرخ ورشکستگي بنگاه‌هاي خصوصي و حتي نيمه‌خصوصي بالا است.
پس براي نخستين اقداماتي که اتاق بازرگاني بايد در دستور کار خود قرار دهد، رجوع به تصحيح قوانين در خصوص تشکل‌هاي اقتصادي است تا حداقل اعضاي عضو اتاق بازرگاني، از وجود قوانين مفيد و قوي، سود ببرند؛ البته اين موضوع نيز کاملا شفاف است که اقتصاد دولتي که درگير نوسانات نرخ ارز و نفت است نمي‌تواند به راه‌هاي ديگري چندان اتکا کند، زيرا از ابتدا کارآفريني را فرانگرفته است.
البته اگر نگاه‌هاي قديمي بخواهد در اتاق ادامه‌دار باشد، مثال همان کاسب‌هاي قديمي است که مي‌خواهند با چرتکه حساب‌ و کتاب کنند، اما اتاق بازرگاني بايد انقلابي براي ورود به اقتصاد کشور را براي خود فراهم کند تا دولت ديگر نتواند به فعاليت اتاق بازرگاني، خللي وارد سازد و آن‌ها را ضعيف توصيف کند.
البته اگر همين تشکل‌ها نبودند الان وضعيت به‌مراتب بدتر بود، تشکل‌هاي فعال توانسته‌اند جلوي بسياري از تصميماتي که به ضرر بخش خصوصي بود را بگيرند و نبايد فراموش کرد که کار تشکلي، زماني معنا پيدا مي‌کند که اعضاي تشکل روحيه مطالبه گري داشته باشند.
اگر نقصي در فرآيند تجاري ما به وجود آمد حتما آن را با تشکل مربوطه در ميان بگذاريم و از آن‌ها بخواهيم که راه‌حل ارائه کنند، نه اينکه بخواهيم بازور بخشنامه‌ها، مسکن‌هاي مقطعي و مضر را به اقتصاد تزريق کنيم.

تشکل‌ها، فصل نو در هشتمين دوره اتاق بازرگاني ايران
محسن جلال پور، رئيس اتاق بازرگاني ايران در خصوص وجود تشکل‌هاي قوي در حوزه‌هاي اقتصادي، نگاه خود را اين‌گونه بيان کرد: حضور قدرتمندانه تشکل‌ها در انتخابات دوره اخير اتاق بازرگاني، بيانگر تقويت جايگاه آن‌ها در طول چند سال گذشته است و همين موضوع بايد سرفصلي براي آغاز فعاليت‌هاي جديد اتاق باهدف بهتر شدن جايگاه آن‌ها به شمار آيد.
اصلي‌ترين اهداف اتاق، تعامل بين تشکل‌ها و اتاق ايران است که بايد انتهاي اين روند به ارتقاي جايگاه بخش خصوصي در کشور منجر شود اما اگر در مدت اين سال‌ها نتوانستيم شاهد آن باشيم که اتاق و بخش خصوصي به نقطه‌اي قابل‌ تأمل برسند، به خاطر آن بود که از حضور و قابليت تشکل‌ها غافل بوده‌ايم.
البته سعي مي‌شود تا زمينه حداکثري حضور و نقش‌آفريني تشکل‌ها، در دوره فعلي اتاق فراهم شود تا از اين طريق شرايط بالندگي بخش خصوصي، به وجود آيد.
امروز متاسفانه به دليل بي‌توجهي‌ها به ظرفيت بخش خصوصي، مجموعه داشته‌هاي آن با چيزي که بايد باشد، فاصله بسياري دارد. بنابراين اصلي‌ترين برنامه دوره هشتم اتاق ايران را به موضوع تقويت تشکل‌ها اختصاص داديم.
براي رسيدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها و ارتقاي اتاق و در کنار رفع نياز جامعه، چاره‌اي جز ارزش دادن به تشکل‌ها نداريم؛ بايد تشکل‌ها را در امور اجرايي دخيل کرده و حس پاسخگويي را در آن‌ها تقويت کنيم.

همکاري اتاق و تشکل‌ها، قدرت چانه خصوصي‌ها را در برابر دولتي‌ها، تقويت مي‌کند
پدرام سلطاني، نايب‌رئيس اتاق بازرگاني ايران، در همين رابطه اظهار کرد: بايد نام اتاق بازرگاني به تشکل‌ها، گره‌ زده شود زيرا در چنين شرايطي رکود همانند مرداب واحدهاي توليدي را غرق در خود مي‌کند، اين همکاري مي‌تواند فرصت تازه‌اي را براي اقتصاد کشور خلق کند.
طبيعتا اعتماد به تشکل‌هاي اقتصادي، يک سرمايه در اقتصادي به شمار مي‌آيد زيرا با جدي گرفتن تشکل‌ها و با تقسيم‌کار بين اتاق و تشکل‌هاي اقتصادي، نتيجه‌اي به‌ غير از فعال شدن بخش خصوصي را نمي‌توان انتظار داشت.
از سوي ديگر، تشکيل فدراسيون يا کنفدراسيون‌ها مي‌تواند در روند يکپارچه‌سازي و ساماندهي تشکل‌هاي اقتصادي بسيار تاثيرگذار باشد اما نبايد فراموش کرد که تقويت و مديريت ساختار اتاق و تشکل‌ها، قدرت چانه‌زني خصوصي‌ها را در برابر دولتي‌ها تقويت مي‌کند.

به تشکل‌ها، اعتماد کافي وجود دارد
کيوان کاشفي، عضو هيات رئيسه اتاق ايران، با تاکيد بر اين موضوع، افزود: در ابتداي ساماندهي تشکل‌هاي اقتصادي، اين تشکل‌ها بر اساس قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار، فعاليت‌هاي خود را آغاز کردند و نتيجه اين فعاليت نيز بسيار اميدوارکننده بود و اميد داريم تا تشکل‌ها در مسير از پيش تعيين‌شده خود، با همين سرعت و دقت گام بردارند.
بنابراين در دوره فعلي اتاق نيز با همانند دوران ابتدايي آغازين فعاليت‌هاي تشکل‌ها، اعتماد کافي به آن‌ها وجود دارد تا نتيجه کار، ارتقاي خصوصي‌ها در اقتصاد کشور، به ثمر بنشيند.

تدوين 10 بند براي توسعه تشکل‌ها در اتاق بازرگاني
هومن حاجي پور، مديرکل امور تشکل‌هاي اتاق ايران، نيز با اشاره به اين بندهاي توسعه‌اي، گفت: مطابق با برنامه‌هاي تدويني اتاق بازرگاني در دوره هشتم، بندهايي پيرامون توسعه جايگاه تشکل‌ها در اتاق بازرگاني تدوين شد که اين عمل، بيانگر ميزان اهميت حضور و نقش آن‌ها در تقويت جايگاه بخش خصوصي است.
البته نبايد فراموش کرد ماموريت‌ و رويکردهاي جديد به هم‌افزايي، انسجام و همکاري تشکل‌ها با اتاق ايران نياز دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن