تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799173583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ده‌سالگی ماه عسل در کهکشان سیما/ پایتخت ایرانی که به چین هم کشیده شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگاهی به رمضان در قاب تصویر؛
ده‌سالگی ماه عسل در کهکشان سیما/ پایتخت ایرانی که به چین هم کشیده شد
دردسرهای عظیم، دعوت به محله گل و بلبل و جشن رمضان، چشم نواز‌های سیما در ماه مبارک رمضان هستند.


حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - لیلا سلمانی؛ با فرا‌ رسیدن ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی خرداد 94، مدیران و برنامه‌سازان، همچون سالهای پیشین دست به کار شده و برنامه‌هایی گوناگون در قالب های مختلفی را برای نمایش و همراه کردن خیلی عظیم تماشاگران با خود تدارک دیده‌اند. برنامه‌های تدارک دیده شده علاوه بر متنوع بودن سعی شده تا‌ سلیقه های مختلف را پوشش دهند و در نهایت یک ‌رضایتمندی کلی را از جانب مخاطبین دریافت کنند.


اولین شبکه و کانال ورودی به عمق لحظات ابتدایی روز، شبکه یک سیما، شبکه هر ایرانی است با ویژه برنامه سحر‌گاهی «ماه‌خدا» با اجرای حسن‌سلطانی، چون سالهای قبل با بخش‌های مختلف همراه سحرگاهان مردم روزه دار است. یکی از ویژگیهای بارز این برنامه پخش دعای سحر، ادعیه‌های سفارش شده درباره رمضان بخش و اذان صبح‌بصورت زنده با صدای‌مداحان، مؤذن و اساتید از شهرها و مکان‌های مختلف در سراسر ایران است، این تنوع و پخش تصاویر و حضور‌ مهمانها در‌این برنامه در پی جلب نظرات مختلف از سوی تما‌شاگران بوده است و با توجه به پخش چندین ساله‌اش می‌توان اینگونه استنباط کرد که به میزان زیادی به موفقیت دست پیدا کرده است.


برنامه دیگری که به مناسبت این ایام تهیه و پخش شده سریال «پایتخت‌4» به کارگردانی سیروس مقدم است.‌ سریالی با مضمون طنز که در سه‌سری گذشته در ایام نوروز قاب جادویی را به تسخیر خود می‌کشید و این بار در 26 قسمت و با حال‌و‌هوایی رمضانی ساعتی از شبانگاهان ایرانیان را به خود اختصاص داده است. سریال پایتخت با نشاندن لبخند به روی لبان مخاطبانش سعی دارد تا آموزه‌ها و نکات زندگی ایرانی و صحیح را به بینندگان خود القا کند.


ترویج‌فرهنگهایی همچون زندگی ساده ایرانی تربیت و برخورد با فرزندان، حفظ روابط خویشاوندی و خانوادگی و یاری‌کردن یکدیگر از جمله مسائلی است که در ‌این مجموعه به چشم می‌خورد. در‌ ضمن باید به این مسئله نیز اذعان داشت که در این سری از مجموعه «پایتخت» رویکردی اجتماعی به قالب و محتوای کار اضافه شده است که عاملی برای متفاوت بودن آن با پایتختهای گذشته است. ورود هما به شورای شهر و مطرح شدن مسائلی و معضلات شهری و پذیرفتن یک وظیفه و حرفه‌ی به نسبت سنگین در کنار وظایف خانه‌داری و تربیت فرزندان به گونه‌ای به تصویر کشیدن تعداد زیادی از زنان جامعه‌ی ماست که تجربه‌ی حضور در اجتماع و فعالیت در مشاغل مهم را دارند. با این حساب نمایش نکات و مسائل اجتماعی از جمله ارزشها، عرف در طبقات و قشر‌های مختلف و همچنین ارائه‌ی راهکارهای مفید برای مقابله با معضلات اجتماعی و پیش‌روی خانواده جزء موار‌دی است که در «پایتخت‌4» دیده می‌شود. البته از زمان و شبکه‌ای که این سریال از آن پخش می‌شود و همچنین از موسیقی محلی  همراه آن نباید غافل شد. تمام این عوامل در کنار بازی‌ روان بازیگرانی که نام آنها با این مجموعه گره خورده است.


آنها از جانب مردم به دلیل واقعی بودن و بر‌خواستن از محیط شهر‌ستانی و زندگی روستایی موجب شده است تا در ایام ماه رمضان نیز پایتخت بینندگان خود را حفظ نماید، وجود یک نکته مهم در‌این سریال جایگزین شدن رنگ‌ و بوی ماه رمضانی با حال و هوای نوروز است، موضوعی که  در این سالها کمتر در سریالها و مجوعه‌های تلویزیونی رصد می‌شود. پایتخت با نمایش لحظات سحر و افطار باور‌پذیری داستان خود را در ایام ماه رمضان تسهیل نموده است.


«دعوت» عنوان برنامه گفتگو محوری است که ساعت 17 از شبکه اول سیما با اجرای سید‌جواد رضویان پخش می‌شود، «دعوت» از حضور نخبگان به نام‌آوران و افراد مطرح در سراسر ایران و تمام استانها در برنامه بهره‌ می‌برد. پویایی این برنامه نیازمند گذر زمان بیشتری برای قضاوت در مورد چند‌و‌چون و میزان موفقیت آن است. حضور یک بازیگر در سمت اجرا، موضوعی که چندین بار و به دفعات از شبکه ‌های دیگر مشاهده شده است.


در گام بعدی به شبکه دو می‌رسیم «شبکه‌زندگی» ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده در این کانال تلویزیونی عبارتند‌از: «نوسفران» با اجرای سید جواد‌ هاشمی که مخاطبان آن کودکان و نوجوانان هستند. این برنامه با هدف توجه ویژه به نوجوانان در محیط خانواده و انتقال باورهای دینی از نسل‌های پیشین به نسل‌های جدید و گفتگو با روزه اولی‌ةا و بیان خاطرات و شنیدن‌دعاها از زبان  آنان و همچنین حضور کارشناسان مذهبی همه روزه ساعات سرح‌گاهی روزه‌داران کودک و نوجوان را پوشش می‌دهد. برنامه دیگری که از شبکه‌ دو پخش می‌شود . مختص کودکان است «محله گل و بلبل» نام دارد. 


برنامه متفاوتی با حضور عمو‌پورنگ و جمعی از بازیگران در فضای‌استودیویی و با طرح موضوعاتی همچون مسائل اجتماعی، آداب و اصول اخلاقی، روحیه پهلوانی، فرهنگ شهر‌نشینی و توجه به فرهنگها و اقوام ایرانی از شبکه دو در این ماه در حال پخش است. در‌ کل می‌توان با در‌نظر گرفتن طرح مسائل و موضوعات اجتماعی از دوران کودکی و آشنا‌ کردن آنها از سنین کم، از طریق رسانه‌های دیداری و گنجاندن اینگونه نکات در قالب برنامه‌های مختص به آنان، مقوله‌ی اجتماعی شده را‌ به صورتی پایه‌ای و نهادینه آغاز کرد تا در نتیجه در سالهای نه‌چندان دور شاهد به بار نشستن اهداف باشیم.


برنامه‌های «قبول باشه» در ساعت 17 عصر و «کوی‌محبت» ویژه برنامه‌ای در اوقات آشنای افطار و در نهایت «شبهای‌روشن» که از نیمه شب به روی آنتن می‌رود. اما از این میان پخش سریال «گاهی به پشت‌سر نگاه کن» به کارگردانی مازیار میری ملودرامی خانوادگی است که با هدف حمایت از نخبگان ایرانی و تولید داخلی با بازی بازیگرانی آشنا و غیر‌آشنا، حضور جوانان عرضه‌ی بازیگری و تئاتر در کنار چهره‌های آشنا، تلفیقی که به شکل باور‌پذیر توانسته است تا بینندگان خاص خود را بیابد و در ساعات پایانی شب، آنها را با خود همراه سازد. گنجاندن مسائل اجتماعی روز که در حال حاضر جامعه با آنها درگیر است در کنار درام‌هایی که از خصوصیات جلب مخاطب و عرصه فیلمسازی است از شاخصه‌های بارز این مجموعه است. نمایش نمادهایی از کارخانه، دادگاه، درگیریها و مشکلاتی که در چارچوب سریالهای قبلی پخش شده از سیما نیز مشاهده شده است. اما باید همچنان صبور و پیگیر بود تا در ادامه پیوند قصه را با نگاههای مشتاق و مخاطبان و میزان رضایت آنها سنجید.


مقصد بعدی شبکه سه‌سیما، شبکه جوان است. شبکه‌ای که سالهاست به رویکرد خود برنامه‌های‌مفرح و متنوعی را ارائه کرده است، از میان برنامه‌های این شبکه باید به برنامه نام آشنای «ماه‌عسل» با اجرا و تهیه کنندگی احسان علیخانی اشاره کرد. کارنامه ده‌ ساله «ماه عسل» بیانگر یک پیشینه‌ای مثبت از این برنامه است، برنامه‌ای که از سالهای نخستین کاری خود گامهای بزرگی را در راستای رسیدن به اهداف برنامه‌سازی برداشت و با شناسایی و واکاوی سلیقه مخاطب و همچنین گنجاندن فاکتورهای خوب، حرکتی رو به جلو را تجربه کرد. یکی از این فاکتورها جستجو در میان مردم و بازگو کردن قصه‌ها‌یی از مردمان دور و نزدیک است. نحوه روایت و‌ انتخاب این داستانها همچنین طراحی‌های صحنه، انتخاب موسیقی، خواننده از عوامل دیگری است که متناسب و در خور نوع برنامه بوده‌اند به جذابیت آن کمک شناسایی‌کرده‌اند. نکته دیگر ساعت پخش این برنامه یعنی قبل از افطار است. ساعتی پر‌بیننده که هر شبکه تلویزیونی با برنامه‌های ویژه خود قصد پیشی گرفتن از دیگری را دارد، اما در این بین «ماه‌ عسل» بعد از گذشت ده سال هنوز هم جزء پر‌مخاطب‌ترین برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در سیما است، اما نکته حائز اهمیت این است که آیا در ادامه هم همین روند را طی خواهد کرد و در سالهای آینده نیز شاهد این برنامه خواهیم بود؟ یا اینکه دست‌اندرکاران آن و برنامه‌سازان در جستجوی ارتقای سطح برنامه‌سازی و همچنین جلب رضایت مخاطب هستند.


اما مجموعه در نظر گرفته شده برای شبهای رمضانی شبکه سه، سریال «دردسرهای عظیم‌2» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد است که در ساعت 21 به روی آنتن می‌رود.


با توجه به بخش سری اول این مجموعه از همین شبکه و داستان این کار و میزان‌رضایتی که مخاطبان از تماشای آن داشتند، زمان پخش این سریال به روزها و ساعتی رسید که مردم فرصت بیشتری برای نظاره کردن برنامه‌های سیما دارند.  تعداد زیاد بازیگران، درگیر کردن شخصیت‌ها با قصه‌های مختلف، وجود لحظات شاد و غمگین، انتقال حس هیجان و کنجکاوی به بیننده به منظور دنبال کردن قصه از ویژگیهای بارز این سریال است. نمایش مسائل روز جامعه، بر‌خواستن قصه‌های این مجموعه از درون زندگی مردم همین نزدیکی، به‌باورپذیری آن یاری رسانده است.


بنابر‌این می‌توان انتظار داشت که این بار هم «دردسرهای عظیم» با زبانی آشنا و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه جایگاه ویژه خود را در بین سریالهای ماه رمضان یافته و بتواند جزء مجموعه‌های پر‌بیننده معرفی شود.


از دیگر شبکه‌های سیما که هر‌ ساله برای ایام ماه مبارک در صدد ساخت برنامه برآمده و در چند‌سال گذشته توانسته است درجه مناسبی از جذب مخاطب را در چارچوبی قابل قبول از برنامه ‌سازی ارائه دهد «جشن رمضان» به تهیه‌کنندگی و اجرای کاظم احمد‌زاده است. برنامه‌ای که هر ساله با حضور اهالی پایتخت به منظور گشودن گره‌های کوری که به دست هنر‌مندان و نام‌آوران این سرزمین گشوده می‌شوند ساخته شده و تا میزان قابل توجهی موفق عمل کرده است. وجود بخش‌های مختلف و ویژه از جمله حضور هنر‌مندان، ورزشکاران، خوانندگان و افراد نامی در برنامه با حضور تماشا‌چیان و بخش‌های متنوع همچون بازار‌چه‌ی خیریه و با هدف خیر‌خواهی و ترویج حس انسان دوستانه و یاری رساندن به همنوعان نیازمند از جمله رسالتهای عمده این برنامه بوده و هست.


گفتنی است از این موضوع نباید به سادگی گذشت که هنر‌مندان این مرز‌ و‌ بوم همیشه حامی حرکتهای خیر‌خواهانه بوده‌اند و مشتاقانه در این مسیر گام نهاده‌اند. نکته‌ی دیگر در مورد جشن رمضان در کنار گره‌گشایی و مطرح کردن مشکلات و معضلات افراد مختلف وجود رگه‌هایی از طنز و فراهم کردن اوقات خوش و مفر‌ح برای لحظات بعد از افطار است. در نهایت این برنامه با رویکرد‌هایی که تاکنون دنبال کرده و با نحوه آماده‌سازی و پخش این چنینی توانسته است که چه به صورت حضوری و چه پای گیرنده‌ها، مخاطبان خاص خود را داشته باشد.


در پایان با اشاره به این موضوع که رسانه جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم در هر قشر و طبقه و هر فضایی از اجتماع است می توان با این دید به ویژه برنامه‌های سیما نگریست که این برنامه‌ها با همراه داشتن آموزه‌های اجتماعی و انتقال ارزشها و فرهنگهای متعارف، نقش به سزایی در اشاعه‌‌ی ارزشهای مورد نیاز جامعه را دارند.


با این اوصاف و وجود چنین برنامه ‌هایی که هر ساله از شبکه‌های مختلف ساخته و پخش می‌شوند، وظیفه خطیری به گردن برنامه‌سازان است و آن هم تفحص و واکاوی نوع سلیقه مخاطب در طبقات و قشر‌های مختلف، همچنین ارائه برنامه‌های مناسب و مفید به منظور رواج ارزشهای ایرانی- اسلامی در کنار خلق ساعاتی خوش و خاطره‌انگیز و به یاد‌ ماندنی برای مردم است




انتهای پیام/



اخبار مرتبط

کرمانی ها مهمان امروز برنامه «دعوت»
شمارش معکوس شب‌های قدر در «اهالی بهشت»
"ماه عسل" ناجی یک معتاد شد
بازپخش «قند پهلو» از شبکه آموزش سیما
ترویج فرهنگ رمضانی توسط جامعه علمی کشور در «نان و نمک»
فریبا روایت زنی با مشکلات مردانه است
عليخانی قصه ناتمام «ماه عسل» را تمام كرد
برد والیبال ایران در برابر آمریکا شاهکار بود/ اوقات فراغتم با آهن و آجر و سیمان مدفون شده است
«گاهی به پشت سر نگاه کن» بهترین تعریف برای این مجموعه است




۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن