محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844826884
منبر چوبي 900 ساله | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: “ندوشن”، آثار و بناهای تاریخی ای دارد که یکی از آن ها، «مسجد جامع ندوشن» است. این مسجد نیز مانند بیشتر مساجد جامع، موزه ای است از عناصر معماری، سرستون های چوبی کنده کاری شده، ستون های سنگی، درهای چوبی تزیین شده، کتیبه های سنگی و کتاب های خطی.
یکی از اشیای موزه ای این مسجد، منبر آن مسجد است. این منبر کهن و زیبا با چوب گردو ساخته شده و هنرهای منبت و معرق و گره چینی در تزیین آن به کار رفته است. تاریخ کنده کاری شده روی سرلوحه آن، زمان ساختش را جمادی الاول ۵۴۶ ه.ق (شهریور ۵۳۰ ه.ش) نشان می دهد. این منبر نزدیک به نه سده پیشینه دارد. با این که بیشتر منابع، پیشینه مسجد جامع ندوشن را سده هشتم و «دوران آل مظفر» می نویسند، اما پیشینه منبر این مسجد به سده ششم و زمان حکومت دختران «امیر فرامرز» می رسد. پس این مسجد یکی از مسجد های کهن یزد است.
باری، آن چه در این نوشتار مورد نمایش و سخن است، دو پاره چوبی جدا شده از این منبر باستانی است که به یغما رفته و اکنون خارج از ایران است. این دو پاره، یکی، سرلوحه و یا کتیبه این منبر و دیگری، یکی از پایه های بدنه آن می باشد. این دو تکه گرانبها سال ها پیش از ایران خارج شده و ابتدا در کشور «فرانسه» و شهر «پاریس» برده شده و در سال ۱۹۳۴ م. (۱۳۱۳ ه.ش) به کشور «آمریکا» فروخته شده و همینک در شهر «نیویورک» و در موزه بزرگ و نامی «متروپولیتن» نگهداری می شود. این موزه یکی از بزرگ ترین موزه های جهان و در زمینه هنر های زیبا است. عکس های سیاه و سفید، قدیمی تر و مربوط به فرانسه و عکس های رنگی نیز تازه تر و از موزه متروپولیتن آمریکا می باشد.
کتیبه :
این قطعه با عنوان «کتیبه منبر ابو بکر بن محمد بن احمد» و با شماره دسترسی «۳۴٫۱۵۰٫۲» در انبار موزه متروپولیتن نگهداری می شود و در نمایش همگانی نیست. این قطعه، مهمترین تکه منبر بوده و با آگاهی و به درستی دستچین و دستبرد زده شده است. احتمالاً این کتیبه در بالای بخش تکیه گاه بالا ترین پله منبر نصب بوده است. تاریخ این تکه همان گونه که رویش نوشته شده به سال ۵۴۶ ه.ق (۵۳۰ ه.ش) باز می گردد. اندازه آن ۷۶٫۵ س.م × ۴۶٫۴ س.م × ۶٫۴ س.م و وزن آن ۶٫۴ ک.گ و جنس آن از چوب «درخت ساج» نوشته شده است. از این پیوند می توانید به برگه این کتیبه در موزه متروپولیتن بروید و عکس ها را با جزییات بیشتری به تماشا بنشینید. موزه متروپولیتن
«آقای حسن گرگویی» -کارشناس هنرهای سنتی- درباره این کتیبه چنین نوشته است: “اما سرلوحه منبر که در موزه متروپولیتن نگهداری می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اثر به لحاظ نوع خط یا نوع تزیینات و نحوه اجرای آن ها و همچنین به لحاظ اسامی ذکر شده در کتیبه و مهم تر از همه، ذکر تاریخ ساخت، قابل تحلیل و بررسی است. این سرلوحه با طرح محراب تزیین شده و نقوش اسلیمی ای در اطراف آن به صورت منبت کاری انجام شده است. در لچکی های دو سوی محراب، عبارت “لا اله الا الله” و “محمد رسول الله” به خط کوفی نقر گردیده است. در میانه محراب، عباراتی که دارای ارزش تاریخی بسیاری است به خط کوفی به چشم می خورد.”
متن نوشته شده در محراب این کتیبه که توسط «خانم فاطمه دانش» -کارشناس تاریخ و پژوهشگر فرهنگ یزد- خوانده شده، چنین است :
امر عمل
الـمنیـر عبد الـمدیـد
«ابوبکر بن محمد بن احمد کلای»
تــــقـــرب الـــی الله و رجـــا الـــی رحــــمــــه الله
فــی زمــن الــامــیــر الــاجــل الــســیـد الــمــویــد الــمــحــمــود
الــمــتــکــون «عـــضـــد الـــدیـــن» شـــمـــس الـــمــلـــوک آبـــا
و الـــســــلـــاطــــیـــن «عـــــلــــاء الــــدولـــه گــــرشــــاســــب
بــن عــلــی بــن فــرامــرز بــن عــلــاء الـــدولـــه» حــســام امــر
المبد مبین فی جمادی الاولی سنه ست و اربعین و خمس مائه.
پایه :
این قطعه با شماره دسترسی «۳۴٫۱۵۰٫۱» نیز در انبار موزه متروپولیتن نگهداری می شود و در نمایش همگانی نیست. اندازه آن ۱۲۰٫۷ س.م × ۳۱٫۴ س.م × ۸٫۳ س.م و وزن آن ۹٫۱ ک.گ و جنس آن از چوب «درخت ساج» نوشته شده است. از این پیوند می توانید به برگه این قطعه از بدنه منبر در موزه متروپولیتن بروید. موزه متروپولیتن
احتمالاً این قطعه، پایه پله چهارم این منبر بوده است. البته اگر در عکس های قدیمی نمایش داده شده، نشانی از کمبودش نیست، به دلیل مرمتی است که انجام شده است. یک مرمت این منبر را «استاد ایرج افشار» در کتاب «یادگار های یزد» گزارش داده و مرمت دیگری را حسن گرگویی گزارش داده که این دومی در سال ۱۳۷۹ و به دست «استاد علی اکبر ابویی مهریزی» انجام شده است.
شباهت و اندازه برابر پایه پله چهارم در پهلوی چپ منبر که در عکس راست نشان داده شده با این قطعه و مرمت ساده پایه روبرویش در پهلوی راست منبر که در عکس چپ نشان داده شده است، دلیل بر این است که این قطعه ای که اکنون در موزه متروپولیتن است پایه پله چهارم در پهلوی چپ منبر مسجد جامع ندوشن بوده است.
عکس راست: ایرج افشار؛ عکس چپ: حسن گرگویی :
حسن گرگویی درباره خود منبر و تزیینات بدنه آن چنین نوشته است: “این منبر تماماً با چوب گردو ساخته شده و دارای تزیینات گره چینی، منبت و معرق است. آیاتی از قرآن با خط کوفی بر پله ها و سرلوحه آن نقر گردیده است. …. بخش موجود در مسجد جامع ندوشن، شامل منبر اصلی با شش پله است که طول آن دو متر و ارتفاع آن تا بالای پله ششم، دو متر و سی سانتی متر است. در دو سوی منبر و همچنین در سمت روبروی پله ها، آیاتی از قرآن کریم با خط کوفی و با حروف برجسته نقر گردیده است.”
نوشته های بدنه منبر، این گونه توسط «آقای حصارنویی» خوانده شده است: “در جلوی پله ها، آیه ۹ «سوره جمعه» و بر روی پایه های سمت راست، آیه های ۱۳۲ تا ۱۳۵ «سوره آل عمران» و آیه ۱۸۶ «سوره بقره» نوشته شده است. همچنین بر روی پایه های سمت چپ، آیه ۶۴ «سوره غافر» یا همان «مومن» و قسمتی از آیه آخر «سوره بقره» به چشم می خورد.
گزارش مرمت در سال ۱۳۷۹ :
این منبر در سال ۱۳۷۹ به دست توانای «استاد علی اکبر ابویی مهریزی» و «استاد عباس مجاور» و با همکاری دیگران مرمت و تعمیر شده است. استاد ابویی مهریزی، مسئول آن مرمت بوده اند و عکس سمت چپ در تصویر بالا نیز مربوط به آن دوره است و در «کارگاه نجاری میراث فرهنگی» گرفته شده است.
گویا در آن زمان، فقط صحبت از کتیبه بالای منبر بوده است که کنده و خارج شده است و از پایه صحبتی نمی شده است. همچنین می گویند که استاد ابویی قصد بازنویسی قسمتی از خط های کوفی منبر را داشته اند که به دلیل ناشناس بودن این نوع خط کوفی و همچنین محدودیت زمانی تعیین شده برای مرمت منبر، موفق به انجام این کار نشده اند. در زیر، متن و عکس هایی از گزارش استاد ابویی به میراث فرهنگی آورده شده است :
بسم الله الرحمن الرحیم
منبر قدیمی مسجد ندوشن متعلق به قرن ششم است و حدوداً ۸۵۴ سال قدمت دارد. این منبر از چوب سرو و کاج و همچنین در سه قسمت مجزا ساخته شده است. ابعاد کل منبر ۲ متر در ۲٫۳۰ متر می باشد. این منبر با ۷۱۲ قطعه چوب منبت کاری و خراطی شده ساخته شده و با خط کوفی تزیین شده است.
در پله های جلو، آیه ۹ «سوره جمعه» نوشته شده است: “یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الا ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون.”
بر روی پله های سمت راست منبر، آیه های ۱۳۲ تا ۱۳۵ «سوره آل عمران» آمده که آیه ۱۳۵ تا “یغفر الذنوب” نوشته شده است. بر روی قسمت دیگری نیز آیه ۱۸۶ «سوره بقره» نوشته شده است.
بر روی پایه های سمت چپ، آیه ۶۴ «سوره غافر» یا «سوره مومن» نوشته شده است و همچنین قسمتی از “آمن الرسول” از آیه آخر «سوره بقره» از “علی الذین” نوشته شده است.
بر روی پایه ای که در موزه است، آیه های ۳ تا ۵ «سوره الملک» نوشته شده که از میانه آیه سوم آغاز و به میانه آیه پنجم ختم شده است.
نکته تعجب برانگیز این است که نوع ساختار خط کوفی کتیبه با پایه هایی که در ندوشن است متفاوت و با پایه ای که در موزه است یکسان است. اگر به تصویر زیر نگاه کنید، می توانید خط های کوفی به کار رفته در این منبر را مقایسه کنید. خط های پایه های چپ و راست از لحاظ ساختاری به هم شبیه اند اما در خط پایه راست تزییناتی نیز به کار رفته است. نوع چوب های به کار رفته در پایه های چپ و راست نیز متفاوت است.
مقایسه خط های کوفی به کار رفته در منبر مسجد جامع ندوشن به ترتیب از بالا به پایین: خطوط روی پایه راست، خطوط روی پایه چپ و خطوط روی پایه ای که در موزه است. دو خط نخست از نظر ساختار یکسان ولی در تزیینات متفاوت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]
صفحات پیشنهادی
قلعه مروست | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قدمت قلعه مروست به قرن هفتم هجری قمری باز می گردد این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و به کارگیری آجر در سر در آن بر بالای بلندی مشرف به شهر مروست در استان یزد قرار دارد این قلعه دارای سه برج مدور در سه گوشه آن است در قسمت ضلع جنوب شرقی قلعه بجای برج سر در ورودی قلعه قکاخ مروارید موزه میشود؟ | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 01-استاندار البرز درباره امکان تبدیل کاخ مروارید به موزه گفت با بررسیهای انجام شده به نظر میرسد کاخ مروارید مکان مناسبی برای موزه استان البرز باشد و تبدیل این کاخ به موزه باعث بازدید بیشتر گردشگران از این مکان تاریخی میشود حمید طهایی درگفت و گو با خبرنگاربرج القچین علیا | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بقایای برج القچین علیا مربوط به سدههای متاخر دورانهای تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهگیلویه بخش چرام دهستان چرام روستای القچین علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۳۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است از هموطنان عزیز ساکن روسبرج علی آباد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
برج علی آباد در واقع بخش به جا مانده قلعه علی آباد می باشد که تزیینات گچی پیش بخاری و طاقچه های فضای جنب برج به خوبی مشخص است این برج تاریخی مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد و در سال 1387 با شماره ثبتی 23155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است این برج در شهرستان خاتم بخش مگلدشت بروجرد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
گلدشت از مناطق درختی و سرسبز بروجرد و از جمله تفرجگاههای این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگیهای طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوههپل آجری بالا جنید لاک پل | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پل آجری بالا جنید لاک پل مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قائم شهر روستای بالا جنید لاک پل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۳۴۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است از هموطنان عزیز ساکن قائم شهر تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از پل آجرپل آبنیک، رودبار قصران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پل آبنیک مربوط به دوره پهلوی اول است و در فشم تقاطع فشم آبنیک گرمابدر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۹۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در فاصله 12 کیلومتری شمال شرق فشم و در محل تقاطع سه راهی فشم –آبنیک-گرمابدر و در فاصله 1 کیلومتری شصنایع دستی معاصر، چالشی میان هنر و صنعت | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 28-صنایع دستی ما امروزه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند از دغدغه مالی و اقتصادی هنرمندان این عرصه گرفته تا بی مهری هایی که بر پیکره این هنر غنی ایرانی وارد شده است جای تأسف دارد که با داشتن این هنر اصیل نتوانسته ایم در سطح جهانی ارتقا پیدا کنیم و تراژقلب بافت تاریخی تهران زیر تیغ شهرداری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 01- … در ادامه درخواست تخریب 55 باب منزل مجردی بلاصاحب و 9 باب دارای مالک را در سطح منطقه داشتند جمله کوتاه و خبری است اما اهمیت آن در مطرحکنندگان این بحث است تصمیمگیرانی که مدیریت شهری منطقهای در تهران را در دست دارند این یعنی درخواست تخریب 64قلعه خمیر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این قلعه در نزدیکی بندر خمیر قرار دارد از این قلعه به جز بقایای دو سر در شمالی و جنوبی و برج شرقی نیمه ویران آن اثری برجای نماندهاست سردر شمالی قلعه که اکنون در کنار کوچه تنگی متصل به شهر خمیرجای دارد به صورت شکوهمندی از سنگ و گچ و به سبک قلعههای اروپایی ساخته شدهاست در چهایلام ظرفیت های بالایی برای جذب گردشگران سلامت خارجی دارد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 28-علیرضا خنفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد با توجه به ظرفیت ها و مولفه های استان ایلام و با توسعه زیرساخت های مورد نیاز می توان در این زمینه سرمایه گذاری مطلوبی انجام داد به گفته وی گردشگری تندرستی درمانی و پزشکی از مولفه های توریسمپل ابراهیم آباد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پل ابراهیم آباد مربوط به دوره صفوی است و در اردبیل محلههای اوچدکان و ابراهیم آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۳۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اين پل در ابتداي كوچه ابراهيم آباد بر روي رودخانه بالخلو در شهر اردبيل ساخته شده و متعلقروستای تپه مولا | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
روستای “تپه مولا” آخرین نقطه شهرستان بروجرد و جایی است که خاک لرستان به خاک استان مرکزی پیوند میخورد تپه مولا در شرق بروجرد و در منطقهای کوهستانی و کم آب قرار دارد و دسترسی به آن از طریق جاده بروجرد به اراک امکانپذیر است بنیان گذار این روستا فردی بنام مولا بوده کهبرج توت اردکان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
برج توت مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان اردکان روستای توت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استآغاز عملیات اجرایی زیرساختهای گردشگری چشمه قلعه فارسان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 05-معاون میراثفرهنگی ادارهکل میراثفرهنگی صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات اجرایی زیرساختهای گردشگری چشمه قلعه فارسان در استان خبر داد مصطفی هادیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی چهارمحال و بختیاریمرگ خاموش قناتهای خراسان جنوبی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 01-نفسهای آب در قلب قناتهای سرزمین خراسان به شماره افتاده و با بحرانی به نام “تشنگی” روبرو هستند خشکسالیهای ۱۷ساله استان امان روستائیان را بریده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی قنات مجموعهای از کوره یابرج امیر نخعی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
برج امیر نخعی مربوط به دوره پهلوی است و در راور فلکه فرمانداری خیابان معلم خیابان گلنار نبش کوچه شماره ۱۳ پلاک ۵۳۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۲۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است برج امير از دو برج دوقلو تشکیل شده است که در منز-
گوناگون
پربازدیدترینها