محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843565949
صنایع دستی معاصر، چالشی میان هنر و صنعت | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: تاریخ خبر :1394/03/28-صنایع دستی ما امروزه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند؛ از دغدغه مالی و اقتصادی هنرمندان این عرصه گرفته تا بی مهری هایی که بر پیکره این هنر غنی ایرانی وارد شده است. جای تأسف دارد که با داشتن این هنر اصیل نتوانسته ایم در سطح جهانی ارتقا پیدا کنیم و تراژیک تر اینکه هر ساله به سطح نازل تری از آن می رسیم؛ به طوری که حرفه هنرمندان آن نیز تحت الشعاع این بی مهری ها قرار گرفته است. در همین ارتباط با مهران هوشیار، دکترای پژوهش هنر با گرایش صنایع دستی و هنرهای اسلامی به گفت وگو نشستیم؛ وی عضو هیات علمی و استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره است؛ همچنین عضویت در شورای ارزشیابی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و عضویت در کارگروه آموزشی معاونت صنایع دستی سازمان را هم در کارنامه خود دارد. هوشیار داور ، عضو هیات انتخاب و مجری کارگاه های آموزشی چند دوره از نمایشگاه های بین المللی قرآن کریم و جشنواره بین المللی فجر نیز بوده است. گفت وگوی ما را با این هنرمند و استاد دانشگاه می خوانید: س: جناب هوشیار؛ همانطور که می دانیم هنرمندان رشته های گوناگون با مشکلاتی در کار خود مواجه هستند که مانع پیشرفت آنان می شود؛ حال می خواهیم بدانیم مشکل اصلی هنرمندان ما در حوزه صنایع دستی چیست؟ – هنرمند اساساً اگر مشکل داشته باشد نمی تواند هنری را خلق کند؛ اما هنرمندان ما به نوعی عاشق پیشه و دل سوخته هستند و از تمام زندگی خود مایه می گذارند. مشکل اصلی هنرمندان ما در عرصه صنایع دستی یا در کل هنرهای سنتی، اقتصادی است. مهم ترین دغدغه یا مشکل آنان امرار معاش است که در اختیار خودشان نیست. صنایع دستی علی رغم هویت تاریخی و پشتوانه قوی که در فرهنگ و هنر سرزمین ما دارد، آنگونه که باید و شاید از طرف مسئولان و مدیران مورد توجه قرار نمی گیرد؛ این در حالی است که سایر هنرها مانند نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی و حتی سینما، تئاتر و موسیقی در جامعه ما پررنگ تر هستند و بیشتر مورد استقبال و حمایت قرار می گیرند؛ با این تفاسیر، بیشتر هنرمندان صنایع دستی خود را درگیر این مسائل نمی کنند؛ یک هنرمند سفالگر، خاتم ساز یا بافنده در لحظه انجام کار به هیچ چیز جز درست انجام دادن کار خود فکر نمی کند؛ اما به محض اینکه آن کار را به اتمام می رساند مشکلات وی آغاز می شود؛ مشکلاتی از قبیل اینکه مواد اولیه بعدی خود را چگونه تهیه کند؛ محصول خود را چگونه در اختیار مخاطب قرار دهد و …؛ در صورتی که هنرمند نباید چنین دغدغه هایی را در سر داشته باشد و مسئولان و مدیران اجرایی سازمان های مختلف باید به راه حلی برای این مشکلات بیندیشند؛ باید دانست این موضوع تنها به سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مربوط نمی شود؛ این طرز فکر اشتباه همواره در جامعه ما وجود داشته است؛ در حالی که صنایع دستی به نوعی بیانگر شخصیت و هویت فرهنگی ما ایرانی هاست و یک سازمان به تنهایی نمی تواند متولی حفظ و ترویج آن باشد. س: مشکلات اقتصادی چه چالش هایی را پیش روی صنایع دستی کشور ما به وجود می آورد که باید از آ ن ها پیشگیری کنیم؟ – واژه پیشگیری را خوب به کار بردید؛ ما واقعاً باید به دنبال پیشگیری باشیم. صنایع دستی ما پشتوانه ای قوی دارد و می توان گفت دوره رشد خود را به خوبی سپری کرده است؛ اما اکنون در دوره ای به سر می برد که باید مورد حمایت و تیمار قرار گیرد تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند؛ ما اگر پیشگیری نکنیم دوره کهنسالی بدی را برای این هنر رقم می زنیم؛ باید مسئولان دقت نظر بیشتری نسبت به این حوزه داشته باشند و جدی تر در برخوردهای اجرایی گام بردارند؛ سازمان هایی که دست اندرکار و در این حیطه تأثیرگذار هستند، از آن حمایت کنند و به فرهنگسازی آن در سطح جامعه بپردازند. فرهنگسازی جزو همان عوامل پیشگیرانه از آسیب هایی است که در ادامه ممکن است گریبان صنایع دستی را بگیرد؛ تا زمانی که من نوعی مفهوم هویت فرهنگی و تاریخی خود را به عنوان یک فرد در جامعه درک نکنم، نمی توانم این فرهنگ و هویت را حفظ کنم؛ نمی توانم به آن ارزش دهم، نمی توانم برای آن اهمیت قائل باشم و آن را معرفی و ترویج یا حفظ و احیا کنم. من به سهم خود یک نفر هستم که به عنوان مثال به فرزندم آموزش می دهم؛ سپس او به دوست خود آموزش می دهد؛ و همه به یکدیگر کمک می کنند تا آگاه شویم از اینکه چه ارزشی را در اختیار داریم؛ ارزشی که در جلوی چشمان ما است اما آن را نمی بینیم؛ همچون یک قالی که روی آن راه می رویم و به آن توجهی نداریم؛ اما زمانی که به تک تک موتیف ها و نقش مایه های آن نگاه می کنیم، می بینیم که هر یک برای خود دنیایی از معنا و مفهوم و زیبایی دارند. ما همواره داشته های خود را کمرنگ می بینیم یا حتی آن ها را فراموش می کنیم. فرهنگسازی در حوزه صنایع دستی باید از دوران کودکی و از درون مهد کودک ها و دبستان ها آغاز شود؛ در اینصورت شاید بتوان گفت در آینده ای دور و مثلاً پس از گذشت 50 سال این فرهنگسازی توانسته است به جایی برسد که از اضمحلال مفهوم هنرهای سنتی و صنایع دستی ما پیشگیری کند. س: تبلیغات چه نقشی می تواند در این فرهنگسازی داشته باشد؟ آیا تأثیرگذار است؟ – بله؛ حتماً تأثیرگذار است؛ اما تبلیغات تیغی دو لبه است. تبلیغات ما در حال حاضر بیشتر بعد مصرف گرایی کار را ترویج می دهد تا هویتی و فرهنگی آن را؛ به عنوان مثال، برای مدتی جوایز ویژه بانک ها اهداء بن خرید فرش ایرانی یا خرید صنایع دستی بود؛ نام این حرکت را نمی توان فرهنگسازی گذاشت؛ فرهنگسازی یعنی اینکه نقش و نگار، موتیف ها، ارزش های تاریخی و جایگاه آن را در سطح جهانی و در مقایسه و رقابت با کشورهای مشابه خود بیان کنیم. ما تا چند سال پیش جزو سه قطب اصلی صنایع دستی جهان بودیم؛ اما اکنون با خوشبینی می توان گفت جزو 10 کشور نخست هستیم و نزول رتبه داشته ایم. س: در زمینه فروش آثار چطور؟ هنرمندان صنایع دستی ما برای فروش آثار خود با چه موانعی مواجه هستند؟ – حضور واسطه یا به اصطلاح دلال در فروش آثار صنایع دستی از مشکلاتی است که هنرمندان این عرصه را متضرر می کند. باید سعی کنیم فروش آثار را از طریق واسطه ها کمتر، و نقش و حضور هنرمند را در ارائه و انتقال اثر هنری به دست مصرف کننده پررنگ تر کنیم؛ به طوری که ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده موجب عرضه کالا شود. س: چگونه این نقش را کمرنگ تر کنیم؟ – این مسئله در حوزه تخصصی من نیست؛ اما فکر می کنم صنایع دستی چون میوه ای است که در باغی رشد می کند؛ اگر بخواهیم طعم واقعی میوه را بچشیم باید آن را از باغ بچینیم. صنایع دستی میوه باغ هنرهای سنتی ما است. س: در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی از نشان اعتماد ملی به عنوان یک دستورالعمل در حوزه رعایت استانداردها و ضوابط و قوانین تولید و فروش صنایع دستی رونمایی شد؛ و قرار شد این نشان از این پس به فروشگاه هایی که استانداردها، ضوابط و قوانین را رعایت می کنند، اعطا شود؛ این فروشگاه ها چه قوانینی را باید رعایت کنند؟ – استنباط بنده این است که در حال حاضر در فروشگاه های صنایع دستی در سطح کشور می بینیم که به دلیل همان مشکل عدم فرهنگسازی مناسب یا کسب رضایت خاطر مشتریانی که به لحاظ فرهنگی قوی نیستند، انواع و اقسام محصولات به عنوان صنایع دستی عرضه می شود؛ به طوری که حتی بسیاری از آن ها صنایع دستی ایران نیستند و محصولات چینی هستند؛ این یکی از آفت هایی است که بدنه صنایع دستی ما را از درون دچار خدشه می کند. طبیعتاً زمانی که فروشنده ای محصول چینی را با قیمت یک سوم یا حتی یک چهارم قیمت محصول داخلی عرضه کند، هم مشتری راضی تر خواهد بود، هم فروشنده سود بیشتری می کند، و هم اینکه جریان اقتصادی رشد بیشتری در جامعه فروشندگان خواهد داشت. اگر فروشنده ها به هویت و محصول ملی و ایرانی احترام بگذارند و آن را در رقابت با محصولات درجه سوم یا چهارم خارجی مانند محصولات چینی، افغانی یا پاکستانی قرار ندهند، اعتماد ایجاد می شود و آن لوح و نشان به فروشنده یا فردی که این هویت را حفظ کرده، اهدا خواهد شد؛ شاید این یکی از عواملی باشد که بتواند اهدای این نشان را توجیه کند. س: این حرکت چه تأثیری در حل مشکلات حوزه فروش می گذارد؟ – هر اندازه ما بتوانیم فروش محصولات خود را تضمین کنیم چرخه تولیدمان هم رشد بیشتری می کند؛ تولید محصول، فروش محصول و مصرف کننده آن محصول، سه بخش هستند که اگر در کنار یکدیگر درست عمل کنند؛ موجب حفظ کیفیت و چرخه اقتصادی محصول می شوند. در بخش صنایع دستی نیز همین طور است؛ به این معنا که اگر ما صنایع دستی را تولید کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار باشد، از نظر فروش نیز با رعایت اصول و استانداردهای لازم باشد، مصرف کننده نیز از خرید خود راضی باشد، در نتیجه این چرخه، چرخه صحیحی خواهد بود و همیشه به گردش خود ادامه می دهد. اما اگر هر کدام از این سه بخش کار خود را به درستی انجام ندهند، به آفتی تبدیل خواهند شد که این چرخه را از حرکت بازمی دارند؛ به عبارت دیگر، اگر تولیدکننده از مواد اولیه خوبی استفاده نکند و کیفیت تولید خود را پایین آورد؛ اگر فروشنده محصولات اصیل و با هویت کاملاً ایرانی را ارائه ندهد یا اگر مصرف کننده به دلیل آنکه هزینه کمتری را پرداخت کند به دنبال محصول غیر ایرانی باشد، این چرخه از حرکت بازمی ماند. س: برای بهبود وضعیت صنایع دستی کشور چه پیشنهادی دارید؟ – من فکر می کنم صنایع دستی ما فقط و فقط نیاز به حمایت دارد؛ صنایع دستی ما یکی از قوی ترین، مستحم ترین و با پشتوانه ترین هنرهایی است که در جامعه ایرانی وجود دارد؛ اما نیاز به حمایت و فرهنگسازی دارد و باید به آن درست نگاه شود. صنایع دستی ما هیچ چیزی کمتر از حوزه های اقتصادی دیگر چون نفت ندارد؛ فرش ما در گذشته بالاترین سطح صادرات غیرنفتی را داشته است؛ هنوز هم دارد؛ اما اگر درصد آن را حساب کنیم می بینیم که رشد صعودی نداشته است؛ بنابراین این فرهنگسازی هم باید در میان کودکان و در مهد کودک ها و مدارس اتفاق بیفتد و هم میان مسئولین و متولیان امر و سیاستمداران. سیاستمداران ما نیز باید در عرصه شناخت صنایع دستی و فرهنگ و هویت ایرانی تجدید نظر کنند و آموزش جدی ببینند؛ آنان باید متولیانی باشند که تنها سیاستمدار نیستند؛ صنایع دستی ما به مدیرانی خلاق و خوش فکر نیاز دارد. س: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در روز جهانی صنایع دستی گفت که نگاه ترحمی به صنایع دستی خیانت به این صنایع است و این صنعت نیازمند دیدگاه حمایتی است؛ … – بله دقیقاً همینطور است؛ نگاه ترحم آمیز به صنایع دستی از روی ناآگاهی بوده و خیانت است؛ از آنجایی که ما نمی دانیم از چه گنجینه ای برخوردار هستیم احساس ترحم نسبت به آن پیدا می کنیم؛ در حالی که ما یک ارزش را در اختیار داریم و باید دلمان برای خودمان بسوزد و نه برای آن صنعت. س: اگر بخواهید آموزش آکادمیک صنایع دستی را آسیب شناسی کنید چه انتقادی را به آن وارد می دانید؟ – هم اکنون بیش از سه دهه است که رشته صنایع دستی را در دانشگاه ها آموزش می دهیم و به تربیت هنرمندان و کارشناسانی در این عرصه مبادرت می ورزیم؛ از این رو سرمایه های عظیمی داریم که این رشته را یا از سر ناآگاهی، یا علاقه و اشتیاق و یا از سر اجبار انتخاب کرده اند. کمتر از یک دهه است که این رشته در دانشگاه های معتبر کشور در مقطع کارشناسی ارشد نیز آموزش داده می شود و اساتید و دانشجویان به طور تخصصی در آن فعالیت می کنند؛ اگرچه بدون پشتوانه وارد این رشته شده اند اما با حس نوستالژیکی که در این رشته وجود دارد و احساس مسئولیتی که مدیران و مدرسان آن دارند، به یک هنرمند و کارشناس متخصص تبدیل شده اند. یکی از مؤلفه هایی که می تواند به حفظ و جایگاه صنایع دستی کمک کند، برنامه ریزی و استفاده بهینه از دانش آموختگانی است که به عنوان یک استعداد نهفته در بدنه صنایع دستی کشور وجود دارند و آنطور که باید مورد حمایت و بهره برداری قرار نمی گیرند. وزارت علوم و معاونت صنایع دستی، انرژی، هزینه و سرمایه جسمی و فکری خود را صرف این رشته می کنند؛ از سوی دیگر خانواده ها نیز عمر و سرمایه خود را هزینه می کنند؛ ای کاش بتوان به گونه ای برنامه ریزی کرد تا پیوند میان دانشگاه و صنعت در عرصه صنایع دستی نیز هرچه زودتر اتفاق بیفتد و ما بتوانیم از این استعدادها و ظرفیت ها و نیروهای جوان بهره مندی لازم را برای حفظ، احیاء و ارتقاء صنایع دستی و فرهنگ ملی خود داشته باشیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]
صفحات پیشنهادی
جشنواره صنایعدستی مناطق آزاد کشور در انزلی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 17-“جشنواره صنایعدستی مناطق آزاد کشور” در منطقه آزاد انزلی برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان این جشنواره همزمان با روز جهانی صنایعدستی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در 30 غرفه عرضه و فروش صنایعدستی منصنایع دستی هرمزگان از سودای صادرات تا غربت در وطن | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 20-تا قبل از ورود کیسه های پلاستیکی که با خود تهدید آلودگی محیط زیست و ترس از سرطان را بیاورند سبدهای حصیری بافته شده از الیاف گیاهی به نام کوگ Koug برای نگهداری نان استفاده می شد آبسردکن و یخچال هم مانند امروز عزیز نشده بودند و به جای آن جهله های سفالی Jaاحداث نخستین نمایشگاه صحرایی مجسمههای سنگی خاورمیانه در آستارا | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 28-شهردار بندر مرزی آستارا از احداث نخستین نمایشگاه دایمی و صحرایی مجسمههای سنگی خاورمیانه در این شهر توریستی خبر داد علی کوهی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان با اعلام خبر فوق اظهار کرد در راستای ارائه طرحی از سوی یک جوانکمبودها، صورتمان را کبود کرده… | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 20- میزان خرید اهمیت ندارد من که بودجه محدودی دارم نیاز نیست حتما کارِ 100 میلیونی بخرم با توجه به حد خودم اثر ارزانتری انتخاب میکنم همین خریدهای کم به هنرمند و هنر کشور کمک زیادی میکند مهنوش بشارت از هنرمندان و استادان هنر نقاشی پشت شیشه 34 سال استارگ تاریخی قورتان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان که در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد در حدود 1100 سال پیش ساخته شده است این قلعه تاریخی 5 هکتار وسعت دارد و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است باروهای شمالی و جنوبی آن تقریباً 250 متر طول دارد تعداد برجهای دیدهبانی آن 14 عدعقدهگشایی گردشگران در خارج از شهر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 20- متأسفانه بیشتر ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی در سفرهایی اتفاق میافتد که موسسههای غیرمجاز طبیعتگردی آن را اجرا کردهاند سفرهایی که از آن با عنوان شاد تعبیر میشود و توسط افراد و موسسههای غیرمجاز در فضاهای مجازی تبلیغ میشوند این مطلب بخشی از اظهاراتسینمای شش بعدی بوستان جوانمردان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
کمربندها را باید محکم بست نه برای رفتن به جاده که برای رفتن به سفری پرهیجان در عالم سینما سینمای شش بعدی بوستان جوانمردان منتظر شماست… این سینما با قابلیت حرکتی چهارصد حرکت در ثانیه و سالن های این سینما هشت صندلی متحرک دارد که تماشاگران با قرار دادن عینک های مخصوص بر چشم هتکمیل سد نرگسی احیای پریشان را تسریع میکند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 20-فرماندار شهرستان کازرون با اشاره به در اولویت قرار گرفتن کار تکمیل سد نرگسی در این شهرستان خاطرنشان کرد که با اتمام این پروژه روند احیای دریاچه پریشان را تسریع خواهد کرد حمیدرضا گرامی در گفتو گو با خبرنگار ایسنا منطقه فارس در کازرون گفت پروژه سد نرگسیمنطقه شكار ممنوع تالاب آقگل | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تالاب فصلی ‘آقگل’ در جنوب شرقی روستای كرد خورد از توابع ملایر و قریه توتل در جوار كوه ‘كت’ قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این منطقه در تاریخ 1388 3 15 به مدت 5 سال منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع اعلام شد تالاب آق گل تالابی فصلی مستطسینمای شش بعدی دریاچه خلیج فارس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تهران – تهران ضلع شمال غربی دریاچه خلیج فارس این سینما از پیشرفته ترین سینماهای چند بعدی حال حاضر ایران است که از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره مند می باشد دارای ۸ صندلی متحرک با قابلیت حرکت در جهات مختلف است و زمان پخش فیلم ها ۷ الی ۱۵ دقیقه می باشد اوج هیجان را با سیستمارگ بیاضه | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این قلعه در 53 کیلومتری خور و بیابانک از توابع شهرستان نائین در روستایی به نام بیاضه واقع شده است قلعه بیاضه با بنایی چند طبقه و خندق عریض و عمیق و برخوردار از مجموعه خشتی به هم پیوسته و بافت گسترده تاریخی پیرامون آن نمونه بارز یک ارگ و دژ کویری کویری است این قلعه افسانهای کمنطقه شكار ممنوع پزم | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
منطقه شكار ممنوع پزم در استان سیستان و بلوچستان واقع است منطقه پزم كه به تازگي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست كشور به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام گرديده با وسعت 37700 هكتار در نوار ساحلي درياي عمان واقع گرديده است و از شاخصه هاي آن تنوع اكو سيستمي و تنوع گونه اي آن مي باشد ويژگسینمای شش بعدی برج میلاد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این سینما از پیشرفته ترین سینماهای چند بعدی حال حاضر ایران است که از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره مند می باشد دارای ۸ صندلی متحرک با قابلیت حرکت در جهات مختلف است و زمان پخش فیلم ها ۷ الی ۱۵ دقیقه می باشد آدرس مجموعه برج میلاد نبش سمت چپ ورودی برج میلادگورهای اشکانی فیروزکوه را تخریب کردند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 26-تعطیلات خرداد باز هم بهانهای برای تخریب شد و اینبار محوطهی باستانی سیاده در فیروزکوه با وجود داشتن آثاری متعلق به دورهی اشکانی تخریب شد محمدرضا نعمتی مدیر مرکز باستانشناسی میراث فرهنگی استان تهران در گفتوگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا در این زمپارک جنگلی افرا | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بوستان جنگلي افرا با مساحت 66 هكتار در میدان جهاد واقع در منطقه 19 تهران قرار دارد این پارک از 3 كيلومتر باغ راه زمين فوتبال زمين چمن چندمنظوره زمين بازي كودكان و 6هزار متر باغچه برخوردار است آدرس تهران منطقه ۱۹ شهرداری میدان جهادحمام اشترینان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
حمام تاریخی اشترینان در شهر اشترینان از توابع بروجرد واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه زاگرس و دارای آب و هوایی معتدل میباشد این حمام در محله ای به نام گودرزیها واقع شده و قدمت آن احتمالاً مربوط به اواخر قاجار بوده و بنا به گفته اهالی محل توسط فردی خیر احداث شده استسینما گیم هفت بعدی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آدرس تهران مجموعه عباس آباد پارک آب و آتش سینما هفت بعدی تجربه ای متفاوت و جدیده حرکت فوق پیشرفته صندلی ها طوفان و رعد و برق و دیگر افکتها مجهز بودن هر صندلی به یه تفنگ لیزری که کلی هیجان داره شما و دیگر حاضرین در سالن در یک بازی شرکت کرده با حرکت روی ترن یا سوار بر اسب-
گوناگون
پربازدیدترینها