تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804155292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعودی ها به دنبال خنثی کردن پیامدهای توافق هسته ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: سعودی ها به دنبال خنثی کردن پیامدهای توافق هسته ای ایران
همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب الاجل توافق نهایی هسته ای با ایران،عربستان سعودی از دو جهت به دنبال ایجاد موازنه با ایران برای فردای توافق احتمالی ایران با قدرت های جهانی است.
به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری فرانسه با اشاره به این موضوع می نویسد عربستان که نگران تاثیرات توافق هسته ای بر رقابت منطقه ای خود با ایران است می کوشد با توسعه برنامه های هسته ای و ایجاد اتحاد و ائتلاف با قدرت های جهانی ، تاثیرات توافق هسته ای در موازنه خود با ایران را خنثی و مهار کند.


بر اساس این گزارش سعودی ها در سال جاری میلادی و در 3 ماه گذشته 3 قرارداد بزرگ هسته ای با دیگر کشورها امضا کرده اند . آنها قصد دارند 16 نیروگاه هسته ای بسازند که هدف آن توسعه برنامه صلح امیز هسته ای است البته این قابلیت را هم به آنها می دهد که اگر خواستند به سمت نظامی کردن برنامه هسته ای خود پیش بروند.

چهارشنبه هفته گذشته و در حاشیه سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به پاریس ، عربستان و فرانسه یک قرارداد تاسیس دو نیروگاه هسته ای را امضا کردند. این سومین قرارداد این پادشاهی محافظه کار عربی از ماه مارس سال جاری بدین سو بود.

در هفته گذشته و در جریان سفر محمد بن سلمان به سن پترز بورگ روسیه نیز عربستان و روسیه قراردادهایی به منظور توسعه روابط اقتصادی و فنی و علمی از جمله انرژی صلح آمیز هسته ای امضا کردند. در ماه مارس گذشته نیز سعودی ها قراردادی به منظور همکار یهای هسته ای با کره جنوبی امضا کردند.

"جمال خاشقچی" روزنامه نگار و تحلیلگر کهنه کار و بازنشسته سعودی که به خاندان سلطنتی ریاض نزدیک است در این باره می گوید:" عربستان سعودی برنامه های بلند پروازانه ای برای توسعه انرژی هسته ای در پیش گرفته است. البته به طور رسمی هدف این برنامه ها صلح آمیزاست اما دانش هسته ای می تواند در ابعاد نظامی نیز به کار گرفته شود. ریاض هیچ گزینه دیگری جز به کار گرفتن بازدارندگی متناسب خود در مقابل ایران را ندارد."

او می گوید: عربستان سعودی باید خودش به تنهایی تامین امنیت و بازدارندگی مقابل ایران را بر عهده گیرد و در این زمینه نباید به آمریکا تکیه داشته باشد. خاورمیانه در حال سقوط و دگرگونی است و هیج قدرتی تمایل ندارد جلوی این روند را بگیرد.

در ماه مارس گذشته شاهزاده ترکی بن فیصل وزیر اطلاعات سابق عربستان در مصاحبه ای با شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد کشورهای عربی همسایه ایران در منطقه از جمله عربستان هر امتیازی که از سوی قدرت های جهانی در قالب مذاکرات هسته ای به ایران بدهند، کشورهای عربی نیز برای ایجاد موازنه خواهان همان امتیازها هستند.

"نواف عبید" تحلیلگر عربستانی میهمان مرکز "بلفر" در دانشگاه هاروارد هفته گذشته با انتشار مقاله ای در این زمینه نوشت: عربستان سعودی تمایل و توانایی برای توسعه برنامه هسته ای نظامی دارد.

اما یک مقام سعودی در این رابطه به خبرگزاری فرانسه می گوید پادشاهی سعودی  ریسک توسعه برنامه هسته ای نظامی را به جان نمی خرد.

"مارک فیتزپاتریک " مدیر بخش عدم اشاعه خلع سلاح هسته ای در مرکز مطالعات استراتژیک در لندن اما معتقد است بیشتر بحث ها درباره علاقه و تمایل سعودی ها به توسعه یک برنامه هسته ای نظامی درست نیست.

او می گوید سعودی ها توانایی هسته ای بسیار پایینی دارند و از این رو همچنان بهترین راه برای آنها دنبال کردن سیاست ائتلاف با قدرت های غربی است. قرار داد توسعه همکاری هسته ای فرانسه با عربستان هم یکی از همین راه ها برای توجه دادن قدرت های غربی به منافع سعودی هاست.

فرانسه و عربستان هفته گذشته قراردادهای اقتصادی به ارزش 12 میلیارد دلار امضا کردند که توسعه همکاری های هسته ای نیز بخشی از این قراردادها بود.


منبع: عصر ایران


۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن