تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798784249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوپک، سکوي تقابل نفتي ايران و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ تير ۱۳۹۴ (۱۰:۱۵ق.ظ)
اوپک، سکوي تقابل نفتي ايران و عربستان موج- گروه اقتصاد سياسي
کاهش قيمت نفت، رقابت هاي سياسي، از دست رفتن نظام سهميه بندي فروش اعضاي اوپک و برخي ديگر از محدوديت هاي آيين نامه اي اين سازمان منجر به اين شده که در نظر برخي، اوپک رو به افول و با کاهش قدرت تاثيرگذاري نشان داده شود.
اواخر سال گذشته نشريه اقتصادي فوربس با اشاره به سقوط قيمت نفت و انفعال اوپک نوشت: ظهور آمريکا به عنوان يک توليد کننده عمده و نياز شديد روسيه به فروش نفت که هر دو خارج از اوپک هستند در حال تضعيف اين سازمان و ايجاد اختلاف در بين اعضاي آن است.
با اين حال اين پايان ماجرا نيست. به نظر مي رسد هم اکنون که مذاکرات هسته اي به پايان کار خود نزديک مي شود و ايران نيز خواهان بدست گرفتن سهميه سابق خود در اوپک است، عربستان سعودي قصد ندارد از ميزان فروش خود هرچند به قيمت پايين کم کند. ايران تا پيش از افزايش تحريم‌هاي غير قانوني غرب، به طور متوسط روزانه ۲ تا ۲.۲ ميليون بشکه نفت خام به بازارهاي جهاني صادر مي کرد اما با شدت گرفتن محدوديت هاي بين المللي حجم صادرات نفت خام ايران تا محدوده يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.
وقتي که ايران به دليل تحريم‌ها مجبور به کاهش توليد نفت خود شد، عربستان سعودي توليدش را افزايش داد و حدود ٩٠ درصد از خلاء ايجاد شده از سوي ايران را پر کرد. مهم‌ترين عضو اوپک و عامل اصلي مخالفت اين سازمان با کاهش توليد، اعلام کرد که عرضه نفت خود را در ماه مي به ١٠ ميليون و ٣٣٠ هزار بشکه در روز (بالاترين سطح تا به امروز) رسانده است. نکته تامل برانگيز و عجيب اين است که بعد از اعلام رسمي ايران مبني بر بدست گرفتن سهميه سابق خود در اجلاس 167 در تاريخ 15 خرداد 94، يک مقام ارشد شرکت نفت دولتي عربستان به نقل از رويترز تاکيد کرد که اين کشور آماده است توليد نفت خود را در ماه هاي آينده به رکورد جديدي افزايش دهد تا پاسخگوي تقاضاي جهاني نفت باشد.
احمد سجادي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين اختلافات و تاثيرش بر عملکرد اوپک به خبرنگار موج مي گويد: اگر تلاش هماهنگي هم براي تضعيف اين سازمان انجام بگيرد، اوپک جايگاه خود را ازدست نخواهد داد؛ چون نفت کالايي است که هرکشوري ندارد و به واسطه وجود اين کالاي با ارزش در برخي کشورها، جايگاه اوپک نيز همواره اهميت خواهد داشت. با اين حال اختلافاتي که وجود دارد به خاطر اين است که ملاحظات سياسي مانع از آن مي شود که آينده نگري مطلوبي براي اين کالا وجود داشته باشد. برخي کشورها همچون عربستان، نفت را با قيمت نازل به بازارهاي جهاني عرضه مي کنند که در نهايت خودشان متضرر خواهند شد.
نوع ساختار تصميم گيري در سازمان اوپک بر پايه «اجماع» موجب شده که ايران نتواند به خواسته هاي خود در اين سازمان دست يابد. ايران در خصوص کاهش توليد نفت و انتخاب دبير کلي با وتوي عربستان مواجه مي شود و استمرار اين شرايط همواره مورد نظر سعودي ها بوده است.
اميرعباس سلطاني درباره لزوم اعمال تغييرات در آيين نامه اوپک به دليل عملکرد نه چندان مناسب اين سازمان ظرف سال هاي گذشته به خبرنگار موج گفت: در اوپک تمام تصميمات بر اساس اجماع است و اگر بخواهند در آيين نامه اين سازمان تغييراتي اعمال کنند بايد همه اعضا بر روي آن اجماع داشته باشند، بنابراين در خصوص تغيير آيين نامه اگر عربستان مخالفت کند، تصميم مورد نظر وتو خواهد شد.
اين عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي علي رغم وجود چنين مسائلي، افق پيش روي اوپک را روشن مي بيند. وي معتقد است: کشورهايي که خارج از اين سازمان با وجود قيمت ارزان درصدد افزايش توليدات خود برآمدند، نمي توانند در بلندمدت چنين روشي را ادامه دهند. از سويي ديگر ذخاير نفتي آمريکا، روسيه و حتي عربستان به نسبت گذشته کمتر شده است. بنايراين شرايط موجود که با تنش هاي سياسي آميخته شده، ناپايدار است و اوپک قطعا به جايگاه عادي خود بازخواهد گشت.
تلاش ايران براي بدست آوردن جايگاه خود در اوپک و اصرار بر رسيدن به ميزان سهميه سابق گرچه حق انکارناپذيري است اما به نظر مي رسد آن ديپلماسي نفتي که زنگنه در آغاز فعاليت دولت يازدهم سخن مي گفت بايد به کار گرفته شود و خام فروشي هرگز نمي تواند معناي آن باشد. اوپک، سکوي تقابل نفتي ايران و عربستان شده و انتظارها از وزير نفت در دوران پسا تحريم بدون شک افزايش مي يابد. اينکه ايران تا چه اندازه قادر به بالابردن توليد نفت است، ظرفيت بازارهاي بين المللي در پذيرش توليد انرژي ايران چقدر است، سرمايه ي مورد نياز توسعه ي صنعت نفت به چه شکل تامين خواهد شد و... پرسش هايي مهم است که به نظر مي رسد بايد قبل از رسيدن به توافق نهايي مذاکرات هسته اي، در قالب سناريوها و برنامه ريزي هاي گوناگون مورد توجه قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن