تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820009036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد برنج‌کاری در لرستان شاهرگ کشکان را زد /فاجعه‌ای که نزدیک‌تر شد +عکس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
برنج‌کاری در لرستان شاهرگ کشکان را زد /فاجعه‌ای که نزدیک‌تر شد +عکس
شاهرگ بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر کشور و قطب کشاورزی در لرستان با جاری نشدن آب در رودخانه کشکان به‌زودی زده می‌شود.

خبرگزاری فارس: برنج‌کاری در لرستان شاهرگ کشکان را زد /فاجعه‌ای که نزدیک‌تر شد +عکس



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پلدختر، با وجود این‌که مسئولان بارها و بارها طی مصاحبه‌های خبری اعلام کرده‌اند که امسال به‌خاطر خشکسالی و کمبود آب از کشت محصولات زراعی آب دوست جلوگیری می‌کنند، اما این گفته به‌خاطر کشت وسیع برنج و ذرت در لرستان جامعه عمل به خود نگرفته تا آنجاکه نفس رودخانه کشکان راگرفت.
شهرستان پلدختر از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در استان لرستان و بزرگ‌ترین تولید کننده انجیر سیاه کشور است، اما این قطب کشاورزی چندین سال است با بحران کمبود آب روبروست و بعد از خشک شدن رودخانه مادیان رود یکی از تامین‌کننده‌های آب باغات زیودار امسال هم به دلیل کشت وسیع برنج در بالادست و در منطقه ویسیان آب رودخانه کشکان را به بستری خشک تبدیل نموده و از روزهای نخست تابستان زنگ خطر نابودی کشاورزی پلدختر و فاجعه زیست محیطی را به صدا درآورده است .

آب رودخانه کشکان در حالی روز به روز در حال کم و کمتر شدن است، اما همچنان کشاورزان منطقه در حال کشت ارقام پرمصرف زارعی مانند ذرت و برنج هستند و این باعث شده است، کشاورزان بالادست با احداث بندهای انحرافی در رودخانه اقدام به بستن جریان آب رودخانه کشکان کنند تا از این رود خروشان فقط یک جوی باریک آب بماند. بخش کشاورزی با 92 درصد بزرگ‌ترین و مهمترین مصرف‌کننده آب در کشور به‌شمار می‌رود، این در حالی است که نقش مهم رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن در تامین آب کشاورزی شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر موضوعی غیرقابل انکار است و از سوی دیگر خشکی این رودخانه فاجعه‌ای زیست محیطی در منطقه را رقم می‌زند.
کارشناس ارشد آب‌های زیرزمینی و دکترای زمین شناسی با بیان اینکه حوضه آبخیز رودخانه کشکان با وسعت 9275.66 کیلومترمربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده است، گفت: این حوضه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و از شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر عبور می‌کند.
رضا میرزایی افزود: این حوضه آبخیز از سمت شمال غرب، غرب و جنوب غربی به حوضه آبریز رودخانه‌های گاماسیاب و سیمره و از شرق به سرشاخه‌های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیرحوضه‌های مشرف به رودخانه کرخه محدود می‌شود.
  وی گفت: رودخانه کشکان پس از طی مسافتی در حدود 300 کیلومتر از میان شهر پلدختر عبور کرده و در محل پل گاومیشان به رودخانه سیمره ملحق شده و رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد.

میرزائی با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و تاثیرات سوء آن بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش شدید آب‌دهی رودخانه‌ها اظهار داشت: تاثیرات خشکسالی به لحاظ شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، در شهرستان پلدختر نسبت به سایر نقاط استان لرستان شدیدتر است و چنانچه خشکسالی در سال آینده ادامه یابد، کشاورزی پلدختر نابود می‌شود و فقط باید به فکر تامین آب شرب مردم بود.
این مسئول با هشدار در خصوص فاجعه زیست محیطی با خشک شدن رودخانه کشکان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته بارها و بارها کارشناسان مربوطه نسبت به این اتفاق هشدار داده بودند، اما کسی به این مهم توجه نکرده است.
وی گفت: بحران آب در پلدختر بسیار جدی است و اگر تامین و توزیع و مصرف آب به درستی مدیریت نشود و یک برنامه صحیح برای آن تهیه و اجرا نشود، این چالش زودتر اتفاق می‌افتد، لذا با مدیریت صحیح و اقدامات پیشگیرانه باید حداقل آن را به تعویق انداخت.
میرزائی با بیان اینکه نباید بدون توجه به ظرفیت آب‌دهی رودخانه‌های حوزه شهرستان، اقدامات توسعه‌ای صورت گیرد، زیرا زمینه مشکلات بعدی برای حق‌آبه بران پایین دست را ایجاد می‌کند، افزود: عدم توازن بین آب‌دهی رودخانه کشکان و ایستگاه‌های پمپاژ در دست اجراء بدون تخصیص بر روی این رودخانه و سرشاخه‌های آن توسط برخی دستگاه‌های اجرایی متولی آب و خاک، چالش‌های آب کشاورزی در پلدختر را شدیدتر می‌کند و آسیبی که از این حیث به منابع آبی و محیط زیست وارد می‌شود، در آینده قابل جبران نیست.

وی افزود: این وضعیت نیازمند مدیریت فوری و تشکیل کمیته بحران است و برای مواجه نشدن با این بحران در سال‌های آینده، بهتر است، تا دیر نشده از اقدامات اساسی پیشگیرانه به طور صحیح بهره جست و این کار نیازمند منابع مالی است.
میرزائی با بیان اینکه متاسفانه هیچ عزمی از طرف دستگاه‌های مسئول برای مقابله با پیامدهای خشکسالی در استان وجود ندارد، تاکید کرد: برای رودخانه‌های حوزه شهرستان به خصوص رودخانه کشکان که شاهرگ حیاتی کشاورزی پلدختر است، باید در فصول خشک و کم‌آبی برنامه‌ریزی ویژه‌ای از طرف شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان جهت جلوگیری از کشت برنج در مناطق ویسیان و خرم‌آباد، مجاب نمودن بهره‌برداران دارای مجوز به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به منظور افزایش راندمان آبیاری، متوقف نمودن تخصیص‌های جدید، تغییر الگوی کشت و تجمع موتور تلمبه‌های غیرمجاز صورت گیرد.
  *برنج کاری در لرستان شاهرگ کشکان را زد  /فاجعه‌ای که نزدیک‌تر شد رئیس جهادکشاورزی استان لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: آنچه در این امر مربوط به جهادکشاورزی و از سیاست‌های این وزارت است، عدم ارائه خدمات و عدم حمایت از کشاورزانی است که بدون رعایت الگوی کشت اقدام به کاشت اقلام پرمصرف می‌کنند، است و بحث آب مربوط به آب منطقه‌ای است نه ما.
مهرداد غضنفری افزود: ترویج کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به بهینه‌سازی مصرف، کشت اقلام کم‌مصرف آب و تصحیح شیوه‌های کشت می‌تواند از به‌وجود آمدن بحران کم‌آبی جلوگیری کند.
این مسئول با بیان اینکه وظیفه آب منطقه‌ای لرستان این است که از برداشت‌های غیر مجاز آب از رودخانه کشکان جلوگیری کند، گفت: تنها وظیفه ما عدم توسعه کشت برنج است و به همین خاطر کشاورزانی که بخواهند بدون توجه به این امر اقدام به کشت برنج کنند از خدمات‌دهی به آنها جلوگیری می‌شود.
در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه کارگروه حفاظت از منابع آب در استان تشکیل شده است، بیان کرد: حفاظت کمی و کیفی از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و حفاظت و ساماندهی بستر و حریم رودخانه‌ها از جمله وظایف این کارگروه است.
مهرداد فتحی بیرانوند افزود: متاسفانه حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز در برخی مناطق استان افت سطح آب‌های زیرزمینی را به دنبال داشته و وظیفه آب منطقه‌ای لرستان برخورد با این پدیده است.
این مسئول اظهار داشت: برای جلوگیری از خشک شدن رودخانه کشکان و نابودی زیست محیطی قبل از وقوع فاجعه کارگروه حفاظت اقدام‌های عملی خود را نسبت به جمع‌آوری ادوات غیرمجاز برداشت آب آغاز کنند.



  وی افزود: متاسفانه صدها تلمبه پمپ غیرمجاز از آب رودخانه کشکان برداشت می‌کنند و این باعث به‌وجود آمدن این مسئله و کمبود شدید آب شده است.
مدیرکل محیط زیست لرستان با عنوان اینکه طبق قانون یک سوم مقدار میانگین آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و سراب‌ها متعلق به حق‌آبه است، تصریح کرد: آب منطقه‌ای لرستان از برداشت غیرمجاز آب در رودخانه کشکان جلوگیری کند.
* برداشت بیش از 400 تلمبه موتور غیر مجاز از رودخانه کشکان
در ادامه مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان در این باره با اشاره به کم‌آبی و خشکسالی در کشور و اینکه بیش از 400 تلمبه موتور غیرمجاز از رودخانه کشکان آب برداشت می‌کنند، گفت: خروجی رودخانه کشکان به حدود پنج متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته 29 درصد و در بلند مدت 81 درصد کاهش یافته است.
علی امید سیفی با بیان اینکه کمبود نزولات آسمانی و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی در لرستان مصیبت است، اظهار داشت: درحالی میزان آب رودخانه کشکان به پنج مترمکعب رسیده که این میزان در بلندمدت 27 مترمکعب بوده است.
این مسئول با اعلام افزایش سطح زیرکشت و کاهش آب رودخانه کشکان اضافه کرد: با اینکه هر سال شاهد کاهش آب رودخانه‌ها هستیم، ولی سطح زیر کشت در لرستان هر روز بیشتر می‌شود.
مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه جهاد کشاورزی نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام عملی انجام دهد، گفت: با این وضعیت در استان شاهد کشت هندوانه، ذرت و برنج که آب زیادی مصرف می‌کنند، هستیم.
وی اضافه کرد: آب منطقه لرستان با 60 نفر نیرو در حال بررسی و شناسایی تلمبه موتورهای و چاه‌های غیرمجاز است، تا نسبت به جمع‌آوری و پر کردن آنها با حکم قضایی اقدام کند.
سیفی با تقدیر و تشکر از همکاری خوب دستگاه قضا تصریح کرد: تاکنون با حکم قضایی 406 حلقه چاه غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان شناسایی و پر شده است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: شش هزار و 674 حلقه چاه آب در لرستان وجود دارد که یک هزار و 738 حلقه آن غیرمجاز است که از آنها سالانه 57 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

وی تعداد موتور تلمبه‌ها را در استان سه هزار و 141 دستگاه اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد هزار و 196 تلمبه مربوط به شهرستان پلدختر است.
 با این گفته‌ها وظیفه کار گروه حفاظت از منابع آب در مقابل روند خشکسالی و کم‌آبی در لرستان چیست؟! آیا انداختن توپ به زمین دیگران است؟!
با توجه به اینکه یک‌صد سال اخیر جمعیت کشور از هشت میلیون نفر به حدود 80 میلیون رسیده و فن‌آوری برداشت و استخراج نیز به مراتب پیشرفته‌تر شده است، آیا فقط با قطع کردن خدمات می‌توان از کشت اقلام آب دوست جلوگیری کرد؟! مگر جهاد کشاورزی چه میزان نهاده در اختیار کشاورز می‌گذارد که با قطع کردن این خدمات او را مجبور به عدم کاشت محصولات پرمصرف کند؟!

به هر حال ما نباید مدیریت آب را که یک امر حیاتی و وظیفه همگانی است به دیگری پاس‌کاری کنیم، زیرا همه ما نسبت به این مسئله مهم وظیفه عمل کردن داریم.
جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی و سطحی، توجیه کشاورزان و اصلاح الگوی کشت، بهینه‌سازی و اصلاح آبیاری مزارع و استفاده از نزولات جوی در زمان بارندگی از جمله برخی راحل‌های برای کم کردن بحران کم‌آبی در استان لرستان است، امیدواریم تدبیری در این زمینه توسط مسئولان اندیشیده شود تا از این بحران عبور کنیم.
-------------
گزارش از عباس جودکی
----------------------- انتهای پیام/ 85009/ج40

94/04/04 - 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن