تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820106737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأمين گندم مصرفي کشور از جنوب تا شمال


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ تير ۱۳۹۴ (۲۰:۳۸ب.ظ)
تأمين گندم مصرفي کشور از جنوب تا شمال موج - شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: سه ميليون و 700 هزار تن گندم به ارزش ريالي 4 هزار و 300 ميليارد تومان از کشاورزان 30 استان، از ابتداي فصل خريد تا سوم تير خريداري شده است.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي شركت بازرگاني دولتي ايران، سه ميليون و 700 هزار تن گندم تا سوم تير ماه در 927 مرکز خريد در سراسر کشور خريداري شده است. اين مقدار افزايش حدود نيم ميليون تني را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد. علاوه بر اين گندم‌ها از افت پايين تر از 3 درصد برخوردارند که نشان‌ دهندهٔ کيفيت بالاي خريد در سال جاري است.
نخستين بار با برداشت گندم درکرمان، خريد تضميني گندم کشور در اين استان کليد خورد و هم اکنون به جز استان گيلان که هنوز وارد عمليات خريد گندم نشده‌ است و استان بوشهر که با خريد 25 هزار و 800 تن به کار خريد گندم پايان داده است، خريد در ساير استان‌ها ادامه دارد.
از مجموع گندم‌هاي خريداري شده، 385 هزار تن از نوع گندم دروم است. گندم دروم گندمي است که مورد استفادهٔ صنف و صنعت است و به قيمت هر کيلوگرم 11هزار و880 ريال در سال جاري از کشاورزان خريداري مي‌شود. قيمت هرکيلوگرم گندم معمولي نيز 11 هزار 550 ريال است که با احتساب هزينه‌هاي جانبي و جايزهٔ پاکي هزينهٔ خريد هر کيلوگرم گندم به بيش از اين مقدار مي‌رسد.
استان خوزستان به عنوان قطب توليد گندم در کشور است در فصل خريد سال جاري نيز تاکنون 956 هزار تن از اين محصول در اين استان خريداري شده که با تداوم عرضهٔ محصول کشاورزان به مقدار خريد 967 هزار تن سال گذشته خواهد رسيد.
مراکز خريد استان گلستان در مدت زمان کوتاهي که خريد گندم را ازکشاورزان شروع کرده‌اند با خريد 804 هزار تن در جايگاه دومي بيشترين خريداران گندم کشور قرار دارد و هم اکنون عرضهٔ گندم به مراکز اين استان را شاهديم. شرکت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان در پايان فصل خريد گذشته 602 هزار تن گندم خريداري کرد و در جايگاه پنجم خريد پس از خوزستان، فارس، کردستان و کرمانشاه قرار گرفت.
طول دورهٔ خريد گندم دراستان فارس بر خلاف استان گلستان، به دليل تنوع آب و هوايي اين استان بيشتر است. هم اکنون مقدار خريد در اين استان به بيش از نيم ميليون تن رسيده و خريد در مناطق سردسير اين استان نيز آغاز شده است. استان فارس در سال گذشته 861 هزار تن خريداري کرد.
بيشترين مقدار خريد گندم دروم در استان خوزستان با 155 هزارتن انجام شده و به اين لحاظ استان‌هاي فارس و کرمان در رتبه‌هاي بيشترين خريداران گندم دروم قرار دارند.
ارزش ريالي کل گندم‌هاي خريداري شده حدود 4 هزار و 300 ميليارد تومان است که با همکاري بانک عامل و مساعدت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور در تخصيص اعتبارات خريد، حدود 3 هزار و300 ميليارد تومان به حساب کشاورزان درسراسر کشور واريز شده است.
براساس پيش بيني‌ها امسال يک ميليون تن گندم بيشتر از سال گذشته در کشور خريداري مي‌شود اما ادامه خريد منوط به مساعدت مراجع ذيربط در تأمين اعتبارات خريد است؛ به طوري که طي ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور در هر ماه نياز به هزار و 500 ميليارد اعتبار است تا خريد گندم به موقع انجام شود.
نياز مصرفي سالانه کشور به گندم براي تهيه و تأمين آرد مصرفي نانوايي‌ها حدود 9.5 ميليون تن است که اگر پيش بيني خريد تضميني محقق شود حدوداً به دو ميليون تن واردات گندم نياز داريم تا مادهٔ اوليهٔ قوت غالب مردم يعني؛ نان؛ تأمين شود.
رويکرد شرکت بازرگاني دولتي ايران در خريد تضميني گندم در سال جاري بر خريد گندم‌هاي با کيفيت و ذخيره‌سازي در شرايط استاندارد بوده، به‌طوري‌که براي تشويق کشاورزان به تحويل گندم با کيفيت و پاک، جايزه پاکي تعيين و مراکز ذخيره‌سازي استاندارد براي نگهداري گندم‌ها آماده سازي شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن