تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796994430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا رويارويي نظامي روسيه و ناتو رخ خواهد داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ تير ۱۳۹۴ (۱۵:۱۲ب.ظ)
آيا رويارويي نظامي روسيه و ناتو رخ خواهد داد؟ موج - تحليلگران ايالات متحده، اعلام آمادگي اين کشور براي استقرار سلاح هاي سنگين در شرق اروپا را پيامي خطاب به روسيه مي دانند.
به گزارش خبرگزاري موج، پنتاگون در يک اقدام ويژه، براي جلوگيري از تجاوز احتمالي روسيه به اروپا، تصميم گرفت تانک ها، پياده نظام از جمله پنج هزار سرباز آمريکايي و چندي از سلاح هاي سنگين ديگر را در کشورهاي اروپاي شرقي و حوزه بالتيک مستقر کند.
مقامات نظامي روسيه اين تصميم را تهاجمي ترين گام هاي پنتاگون و ناتو از زمان پايان جنگ سرد توصيف کردند. همچنين وزارت دفاع روسيه اعلام کرد اگر مسکو تشخيص دهد که تسليحات سنگين آمريکا به سمت درياي بالتيک حرکت مي کند، روسيه نيز نيروها و منابع خود را در مناطق استراتژيک مرزهاي غربي خود تقويت خواهد کرد.
به طور ويژه، مسکو موشک هاي اسکندر خود را در کالينينگراد، شهر روسي هم مرز با ليتواني و لهستان، مستقر مي کند. موشک هايي که توانايي حمل کلاهک هسته اي دارند.
پنتاگون و کنگره آمريکا گمان مي کنند ولاديمير پوتين يک بلوف زن است که در صورت مواجه شدن با واقعيات، از مواضعش عقب نشيني خواهد کرد.
در همين راستا، سناتور جان مک کين در صدد تصويب لايجه اي براي ارائه سلاح هاي ضد زره، خمپاره، نارنجک انداز و مهمات به اوکراين است. دولت آمريکا نمي تواند بيشتر از نيمي از بودجه 300 ميليوني را هزينه کند، مگر اين که 20 درصد را براي سلاح هاي تهاجمي اختصاص دهد.
کنگره در نظر دارد با اعلام چراغ سبز به کي يف و تحويل سلاح به دولت اوکراين، اين کشور را در تصرف مجدد شهرهاي دونتسک، لوهانسک و شبه جزيره کريمه کمک کند.
اگر پنتاگون به دنبال ارسال سلاح سنگين به لهستان و کشورهاي بالتيک باشد و تلاش کند کي يف را براي مبارزه با شورشيان تسليح کند، ما بايد خود را براي رويارويي روسيه و ايالات متحده در يک جنگ سرد آماده کنيم.
البته نبايد فراموش کرد که خروشچف در بحران موشکي کوبا عقب نشست، آيزنهاور کاري براي توقف سرکوب شورشيان مجارستاني انجام نداد، کندي ديوار برلين را پذيرفت و جانسون اقدامي براي نجات چک از دست تانک هاي پيمان ورشو در زمان بهار پراگ صورت نداد. حتي پاسخ ريگان هم براي درهم شکستن همبستگي با اقدام نظامي همراه نبود.
با اين همه واقعيات ژئواستراتژيک باعث مي شود که هرگونه چالش نظامي که يک طرفآن مسکو و طرف ديگر آن ناتو است، جنگ وحشتناکي به بار آورد.
با اين حال امروز خطر برخورد با روسيه در کشورهاي بالتيک و اوکراين در شرايطي است که هيچ يک از منافع حياتي آمريکا در آن مناطق با خطر رو به رو نشده است.
در همين راستا يک تحليلگر آمريکايي عنوان مي کند که در درياي بالتيک، ضعف غرب و در مرزهاي غربي روسيه برتري نظامي مسکو به شکل دردناکي مشهود است. مسکو داراي مزاياي قابل توجهي در نيروهاي متعارف با حمايت سلاح هاي هسته اي است. آخرين چيزي که ناتو در اين اوضاع مي خواهد، تضيعف يا از بين رفتن احتمال رويارويي است.
اگر کي يف با سلاح هاي آمريکا عليه شورشيان در شرق اوکراين عمليات نظامي انجام دهد، مسکو نيز استقلال طلبان را به هواپيما، تانک و توپخانه مجهز مي کند. در اين شرايط کي يف تغيير مسير مي دهد. اما غرب چه واکنشي نشان خواهد داد؟
آيا به علت حضور ناوگان روسيه در بنادر کريمه حمله موشکي و هوايي انجام مي شود؟
قبل از اين که ناتو و اروپا براي مقابله با روسيه برنامه ريزي کنند، بهتر است براي ديدن اين که چه کساني پيرو سياست آمريکا هستند، به گذشته نگاه کنيم.
بر اساس يک نظر سنجي، کمتر از نيمي از پاسخ دهندگان در بريتانيا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا فکر مي کنند ناتو بايد زماني که متحدانش در بالتيک از سوي روسيه مورد حمله قرار گرفتند، مداخله کند. بين 38 تا 58 درصد آلماني ها بر اين باور نيستند که نيروي نظامي ناتو بايد در دفاع از لتوني، ليتواني و استوني استفاده شود.
بين 37 تا 56 درصد آمريکايي ها به استفاده از گزينه افزايش فشار براي دفاع از کشورهاي حوزه بالتيک راي دادند. در مورد ارائه کمک هاي نظامي پنتاگون به اوکراين 46 درصد موافق و 43 درصد مخالف هستند. با اين حال از هر پنج آلماني و ايتاليايي تنها يک نفر به نفع مسلح شدن اوکراين راي مثبت داد. از اين رو در يک کشور مهم عضو ناتو، اکثريت مردم علاقه مند به حمايت نظامي از اوکراين نيستند.
در واشنگتن، جنگ طلبان کنگره در ابتدا نشان دادند که پوتين آدم سرسختي است. اما در ارسال سلاح به اوکراين و استقرار نيروهاي نظامي آمريکايي و زره پوش در کشورهاي بالتيک، آنها بيان کردند حامي يک ملت تقسيم شده هستند.
اين در حالي است که نبايد فراموش شود که برخلاف بحران موشکي کوبا در سال 1962، اين بار اين روسيه است که داراي برتري نظامي منطقه اي است.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن