تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820544822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از جهان پهلوان تختي تا پهلوانان امروز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از جهان پهلوان تختي تا پهلوانان امروز
ورزشكاران كشورمان سال‌هاي سال است كه در رشته‌هاي مختلف با كسب مدال‌هاي ارزشمند افتخارات زيادي را‌ براي ملت ايران به ارمغان آورده‌اند و باعث شادي وصف‌ناپذيري در جامعه شده‌اند اما آنچه بيش از هر چيز براي مردم ارزشمند است، اخلاق‌مداري و جوانمردي ورزشكاران است.
نویسنده : وحید صابری 


ورزشكاران كشورمان سال‌هاي سال است كه در رشته‌هاي مختلف با كسب مدال‌هاي ارزشمند افتخارات زيادي را‌ براي ملت ايران به ارمغان آورده‌اند و باعث شادي وصف‌ناپذيري در جامعه شده‌اند اما آنچه بيش از هر چيز براي مردم ارزشمند است، اخلاق‌مداري و جوانمردي ورزشكاران است. رعايت جوانمردي و منش پهلواني تأثير بسيار زيادي در ماندگاري انسان‌ها به ويژه ورزشكاران دارد. به همين خاطر است كه با گذشت سال‌هاي متمادي، امثال جهان‌پهلوان تختي در ميان ورزشكاران ايران نمونه‌اي از اخلاق، پايمردي و جوانمردي به‌شمار مي‌آيند و در مقام يك پهلوان، در ميان مردم جايگاه والايي دارد.
 در بين نسل جديد ورزشي‌ها هم علاقه و عزم زيادي براي انجام كارهاي خيريه وجود دارد. در اين راستا يكي از بهترين مسيرها براي ايجاد علاقه از سوي چهره‌هاي مشهور و واداشتن مردم عادي به انجام تعاملات مثبت اجتماعي، امور خيريه است.  ورزشكاران با توجه به نقشي كه در جامعه دارند خوب مي‌دانند كه هرگونه رفتار ناشايست و نابجا از سوي آنها اثرات مخربي بر جايگاهشان در جامعه دارد. ورزشكار بي‌اخلاق محبوبيت و مقبوليت خود را از دست مي‌دهد و به تدريج از صحنه ورزش محو مي‌شود اما ورزشكار اخلاق‌مدار به عنوان يك مربي در جامعه جاودان و ماندگار خواهد شد.
امروزه در ورزش ما كم نيستند ورزشكاران بزرگ و نام‌آوري كه همواره در مشكلات در كنار آحاد مردم جامعه حضور يافته‌ و به كمك همنوعان خود شتافته‌اند و از ياري رساندن به همنوعان خود غافل نشده‌اند. مرداد 91 زلزله ورزقان آذربايجان امتحا ن خوبي براي ورزشكاران با اخلاق بود؛ ورزشكاراني كه از جان و دل مايه گذاشتند و بدون هيچ چشمداشتي سعي كردند به ياري مردم زجر كشيده بشتابند.
وقتي علي دايي، حميد سوريان، بهداد سليمي، قاسم رضايي، افشين پيرواني، اميد نوروزي، كريم باقري و خيلي ديگر از ورزشكاران براي كمك به زلزله‌زدگان در بين مردم رفتند يا در جمع بازاري‌ها حاضر شدند و اعتبارشان را وسط گذاشتند خاطرات خوش گذشته مرحوم تختي را زنده و روح جوانمردي را در ورزش كشور احيا كردند. هر چند اقدامات صورت گرفته كافي نبود اما بي‌شك حضور اين افراد باعث شد تا روند رسيدگي به هموطنان‌ زلزله‌زده‌مان تسريع شود.  البته نبايد هميشه منتظر زلزله، سيل و اتفاقاتي از اين قبيل بود تا چند ورزشكار دست به كار شوند و با استفاده از اعتبار و موقعيت‌شان هموطنان را براي كمك به همنوعان ترغيب كنند بلكه راه‌هاي بسيار ساده‌تري هم براي اين موضوع وجود دارد.
رسيدگي به درمان و پرداخت هزينه‌‌هاي  سرسام‌آور كودكان مبتلا به سرطان نمونه ديگري است كه جامعه ورزش تاكنون بارها با حضور گسترده در آن حاضر شده است. مؤسسه محك به عنوان اصلي‌تري مركز رسيدگي به اين كودكان در طول سال چندين بار شاهد حضور ورزشكاران رشته‌‌هاي  مختلف است از محمدرضا طالقاني گرفته تا عليرضا حقيقي. البته موضوع فقط به اين كمك‌ها ختم نمي‌شود بلكه برخي ستاره‌‌هاي  ورزش نيز هستند كه هر از چند گاهي به صورت ويژه و انفرادي با حضور در اين مؤسسات دل بچه‌‌ها را به دست مي‌آورند. علي كريمي چندي پيش پيراهنش را به يك كودك سرطاني اهدا كرد و مدتي با اين بچه‌ها بود. ضمن اينكه قبل‌تر با حضور در بين بچه‌هاي بي‌سرپرست با آن‌ها فوتبال بازي كرد. علي دايي هم چندي قبل با حضور در مؤسسه خيريه با بچه‌‌هاي  كار ديداري داشت.
جواد نكونام ديگر ملي پوشي است كه با كودكان سرطاني فوتبال بازي كرد و باعث شد حداقل براي ساعاتي درد را فراموش كنند.  نوشاد و نيما عالميان قهرمانان تنيس روي ميز كشورمان همين چند روز پيش هزينه‌هاي آموزش دو نوجوان محروم علاقه‌مند به پينگ‌پنگ را متقبل شدند.  ناگفته نماند كه اين روحيه پهلواني و مردمداري در چهره‌‌هاي  خارجي حاضر در ورزش كشورمان هم ديده مي‌شود. كارلوس كرش سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در طول سال چند بار با سفر به مشهد و حضور در مؤسسه خيريه امام رضا(ع) ضمن كمك به كودكان حاضر در اين مؤسسه با آنها ديدار مي‌كند، مثل آنها مي‌‌نشيند و با جان و دل به حرف‌هايشان گوش مي‌كند.
مراسم‌‌هاي  گلريزان نيز كه از جانب جامعه ورزشي انجام مي‌شود نيز جايگاه خاص خود را دارند، مراسمي كه بيشتر براي خلاصي گرفتاران در بند كمك‌‌هاي  جامعه ورزش در مواقع بروز بلاياي طبيعي برپا مي‌شود و ريز و درشت ورزش كشور در آن شركت مي‌كنند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن