تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798720794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنبوری که با نیش زدن به مغز سوسک، آن را غلام حلقه به گوش خود می‌کند! + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: زنبوری که با نیش زدن به مغز سوسک، آن را غلام حلقه به گوش خود می‌کند! + تصاویر

زنبوری که با نیش زدن به مغز سوسک، آن را غلام حلقه به گوش خود می‌کند! + تصاویر


مطمئنا در فیلم‌ها دیده‌اید که قهرمان جنگ توسط برخی افراد شست‌وشوی مغزی می‌شود تا به طور مثال یک نامزد ریاست جمهوری را ترور کند. جالب است بدانید که در دنیای حیوانات نیز این اتفاق رخ می‌دهد. زنبوری با نام زنبور سوسک زمرد (معروف به زنبور جواهر) وجود دارد که با تزریق زهر خود به مغز سوسک، آن را شست‌وشوی مغزی می‌کند تا به برده بی‌چون و چرای خود تبدیل کند.
به گزارش آنا به نقل از Wired، این حشره انگلی عجیب‌وغریب با شناسایی نقاط دقیق مغز سوسک و تزریق زهر کنترل‌کننده ذهن سوسک را به بردگی خود درمی‌آورد و به نوعی آن را به یک سوسک زامبی تبدیل می‌کند؛ سوسکی که زنده است اما اراده‌ای از خود ندارد. به این گونه که لارو زنبور درون بدن سوسک به دنیا می‌آید و از بدنش تغذیه می‌کند. بدون اینکه سوسک هیچ مقاومتی از خود نشان دهد. این حشره میلیون‌ها سال است که نه تنها دارویی با خاصیت کنترل ذهن قربانیانش را تولید می‌کند، بلکه از یک شیوه جراحی فوق‌العاده برای این کار استفاده می‌کند. جراحی مغز دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این زنبور چه رفتارهای جفت‌گیری دارد اما جالب است بدانید که ماده این زنبور فقط یک بار در طول عمرش بارور می‌شود. البته در همان یک مرتبه به تعداد کافی تخم در بدنش تولید می‌شود که بتواند ده‌ها سوسک را فلج کند. ماده زنبور جواهر در ابتدا قربانی خود را با بو کشیدن و قوه بینایی‌اش تعقیب می‌کند و سپس با حمله‌ای برق‌آسا به آن ضربه می‌زند و شروع به گاز گرفتن پوشش محافظ خارجی بدن قربانی می‌کند. سپس با وارونه کردن سوسک، روی شکم آن می‌نشیند. البته قربانی بی‌حرکت نمی‌ماند و دیوانه‌وار سعی در مانع شدن این حشره دارد.

رم گال (Ram Gal)، عصب‌شناس می‌گوید:‌ «نیش زدن به طعمه‌ای که شش برابر یا حتی بیشتر بزرگتر از شما باشد، اصلا کار آسانی نیست. مخصوصا زمانی که زهر باید در نقاط خاصی از مغز وارد شود، این کار دشوارتر هم می‌شود.» وی می‌افزاید: «اما زنبور جواهر برای این کار ابتدا با زدن نیشی به قفسه سینه سوسک، دو پای آن را فلج می‌کند. با این کار سوسک، چاره‌ای به جز از تسلیم ندارد». بعد از این مرحله، نوبت به فلج کردن گردن سوسک می‌رسد. نیش دوم که به گردن وارد می‌شود، دقت بیشتری نیاز دارد و در مقایسه با مرحله اول تزریق زهر به پاها که فقط چند ثانیه طول می‌کشد، مدت بیشتری زمان می‌برد و تقریبا یک دقیقه به طول می‌انجامد. ماده این زنبور فقط یک بار در طول عمرش بارور می‌شود. البته در همان یک مرتبه به تعداد کافی تخم در بدنش تولید می‌شود که بتواند ده‌ها سوسک را فلج کند  
 
گال می‌گوید: «بعد از فلج شدن گردن و پاهای سوسک، دیگر مانعی برای تزریق نیش به مغز سوسک وجود ندارد و زنبور با استفاده از اندام‌های حسی خاصی که در نوک نیشش وجود دارد، نقاط خاص روی سوسک را شناسایی می‌کند و زهر خود را به دو نقطه مختلف مغز آن تزریق می‌کند. این دو نقطه گانگلیون فوق مری و گانگلیون زیر مری هستند». گانگلیون یا عقده یا گره، به توده‌ای از بافت‌های زیستی به‌ویژه به توده‌ای از یاخته‌های عصبی گفته می‌شود. بعد از اینکه کار زنبور جواهر تمام می‌شود، سوسک کم کم و بعد از یک عمل جراحی مغز به هوش می‌آید؛ در حالی که دیگر آن سوسک قبلی نیست و رفتاری کاملا غیرطبیعی از خود نشان می‌دهد. سوسک به جای اینکه نسبت به زنبور حالت دفاعی بگیرد، به نوعی که گویا عاشق آن شده است، شروع به آراستن خود می‌کند و در واقع، نوعی احساس مهربانی نسبت به زنبور پیدا می‌کند. در این زمانی که سوسک شروع به آراستن خود می‌کند، زنبور شروع به جست‌وجو می‌کند تا یک سرپناه برای خود پیدا کند. بعد از بازگشت وی، مرحله سوم این شست‌وشوی مغزی آغاز می‌شود. در این مرحله، اصلاح واکنش‌های رفتاری در جانور نمود پیدا می‌کند و سوسک غلام حلقه به گوش زنبور می‌شود و هیچ تلاشی برای رهایی از این وضعیت نمی‌کند. سوسک بی‌شاخک می‌شود حال وقت آن رسیده که زنبور جواهر، شاخک‌های سوسک را نیز از بدنش جدا کند و همولنف یا خون آن را بمکد. همولنف (Hemolynphe) به خون بی‌مهرگان و از جمله حشرات اطلاق می‌شود که محتوی سلول‌های خونی به نام هموسیست شناور در مایعی به نام سرم یا پلاسما هستند. زنبور با مکیدن خون سوسک در واقع، انرژی از دست رفته‌اش در جریان مبارزه و جراحی را بازمی‌یابد.

حتی در این مرحله نیز سوسک کمترین تلاش و مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد و همه بدنش را نثار این حشره می‌کند. پس از آن، زنبور رستنگاه شاخک را گاز می‌گیرد و سوسک را همانند یک سگ با خود به محل مورد نظرش می‌برد. سوسک کاملا تحت کنترل زنبور است و خیلی عادی به همراه زنبور راه می‌رود و گویا دارد استاد خود را همراهی می‌کند!

بعد از اینکه به پناهگاه رسیدند، زنبور همانند یک برده، سوسک را به داخل پناهگاه هل می‌دهد و در فرآیندی که معمولا 30 دقیقه زمان می‌برد، تخم خود را روی پای سوسک می‌چسباند و یک حفره در داخل شکم سوسک ایجاد می‌کند و آن را با سنگریزه می‌پوشاند. زنبور بعد از اتمام مراحل کاشت تخمش در بدن سوسک، به پرواز درمی‌آید تا سوسک دیگری را برای تخم بعدی‌اش قربانی کند. این تخم بعد از دو روز شکسته می‌شود و شفیره‌ از تخم بیرون می‌آید و از طریق حفره‌ای که مادرش ایجاد کرده، از خون سوسک تغذیه می‌کند. در روزهای بعدی که شفیره بزرگ‌تر می‌شود، لارو از طریق حفره وارد شکم سوسک می‌شود و از اندام‌های داخلی آن تغذیه می‌کند. اما جالب اینجاست که این لارو بسیار مراقب است که به سیستم‌های عصبی سوسک آسیبی نرساند و غذای خود را همچنان زنده و تازه نگه دارد. البته بالاخره این روز نیز فرا می‌رسد و لارو از سیستم‌های عصبی سوسک تغذیه می‌کند و مرگ واقعی آن را رقم می‌زند. البته این سوسک مرده بعد از این مومیایی می‌شود.

به این شکل که لارو حاوی نوعی ماده ضد میکروب روی بدن حشره است تا حتی در حالی که حشره مرده و داخل بدنش خالی شده، فاسد نشود و بتواند تا یک ماه در این محیط زندگی کند. بعد از یک ماه این زنبور، بالغ و آماده رفتن می‌شود.



دوشنبه, 01 تیر 1394 ساعت 16:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


تصویری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن