واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن مطرح کرد؛
رحمت خدا بر غضب الهی سبقت دارد/توجه به نعمتهابهترین راه شناخت خدا
شناسهٔ خبر: 2784532 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
استانها > لرستان
خرم آباد - نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: رحمت خدا بر غضب الهی سبقت دارد. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه در جلسه تفسیر آیه دوم سوره فاطر اظهار داشت: سه نوع توحید وجود دارد که توحید افعالی، توحید در خالقیت و توحید در عبادت هستند.وی با بیان اینکه هر کدام از صفات الهی آثاری دارند، عنوان کرد: اراده الهی ناشی از قدرت الهی است.اراده الهی اثر قدرت الهینماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه خداوند در آیه دوم سوره فاطر نشانه قدرت را بیان می کند، ادامه داد: مفهم این آیه به این معنی است که خدای متعال از اراده برخوردار است.آیت الله میرعمادی با بیان اینکه خداوند فاعل قادر است، تصریح کرد: به این معنی است که خدای متعال هرکاری اراده کند انجام می دهد و هیچکس نمی تواند جلوی انجام کار را بگیرد و اگر کاری نخواهد انجام دهد هیچکس نمی تواند او را وادار به انجام کار کند.وی اراده الهی را اثر قدرت الهی دانست و افزود: به تعبیر قرآن اراده الهی ارسال و امساک است.نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه ارسال و امساک رحمت الهی به دست خداوند است، خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که فرستادن و گشودن در رحمت و یا باز نکردن در رحمت هردو به دست خداوند متعال است.رحمت واسعه الهی در رمضان شامل حال همگان می شودآیت الله میرعمادی با بیان اینکه معنای رحمت بسیار وسیع و گسترده است، یادآور شد: رحمت یعنی هرگونه مواهب و عطایای الهی هم مادی و هم معنوی که در ماه مبارک رمضان رحمت واسعه الهی شامل حال همگان می شود.وی رحمت را یک محبت و احسان دانست و عنوان کرد: به دلیل اینکه خزائن رحمت الهی به دست خداست پس خدای متعال است که امساک و ارسال می کند.نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه رحمت الهی وسیع و گسترده است، ادامه داد: رحمت خدا بر غضب الهی سبقت دارد چرا که غضب در مواقع خاص است ولی رحمت در همه مواقع وجود دارد.امساک و ارسال رحمت به دست خداوند استآیت الله میرعمادی با بیان اینکه همه باید ایمان داشته باشیم که امساک و ارسال رحمت به دست خداوند است، تصریح کرد: این اعتقاد اثری دارد و وقتی بدانیم امساک و ارسال رحمت به دست خداوند است دیگر به گناه نزدیک نشده که باعث امساک و ضرر نشود و از تملق و چاپلوسی و چشم طمع به دیگران پرهیز می کنیم چرا که می دانیم همه چیز به دست خدای متعال است.وی با اشاره به اینکه دو اسم عزیز و حکیم از اسامی حسنای خداوند در آیه دوم سوره فاطر هستند، افزود: در قرآن پایان آیات با اسامی حسنای الهی تمام می شود که همه مفسران می گویند بین اسامی حسنای پایان آیه و محتوای آیه ارتباط وجود دارد.نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به ارتباط عزیز و حکیم با محتوای آیه دوم سوره فاطر اشاره کرد و بیان داشت: خداوند می فرماید من عزیز هستم و عزیز به معنی شکست ناپذیر و نفوذناپذیر است که ارتباط آن با محتوای آیه این است که اگر خدا بخواهد ارسال و امساک کند هیچکس نمی تواند در برابر خدای متعال قرار بگیرد.آیت الله میرعمادی با بیان اینکه حکیم به معنای کسی که کار بر اساس حکمت و منطق انجام می دهد است، یادآور شد: ارتباط حکیم با محتوای آیه این بوده که درست است رحمت خداوند واسعه است اما سنجیده و حساب شده به افراد داده می شود و ارسال و امساک رحمت بر اساس حکمت است.وی در تفسیر آیه سوم سوره فاطر عنوان کرد: آیه سوم خطاب به همه مردم است چراکه رحمت الهی برای همه مردم است.۳ سوال آیه دوم سوره فاطرنماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در آیه سوم سوره فاطر خداوند یک دستور داده و سه سوال مطرح کرده است، ادامه داد: دستور خداوند این است که می فرماید نعمت هایی که به مردم داده ایم را به یاد بیاورید.آیت الله میرعمادی «آیا خالقی غیر از خدا وجود دارد؟» را اولین سوال خداوند در این آیه عنوان و تصریح کرد: آیا روزی دهنده ای غیر خدا وجود دارد؟ و پس چرا راه باطل می روید؟ سوال های دیگر خداوند متعال در آیه سوم سوره فاطر هستند.وی افزود: آیه این مفهوم را می رساند که شما که می دانید خالق و رازق و معبودی جز «الله» وجود ندارد و همه نعمت ها از سوی اوست پس چرا راه منحرف می روید و خلاف واقع حرکت می کنید.بهترین راه شناخت خداوند متعال توجه به نعمت هاستنماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد آیه سوم سوره فاطر را بسیار اخلاقی و تاثیرگذار دانست و ادامه داد: قرآن این درس را به ما می دهد که بهترین راه شناخت خداوند متعال توجه به نعمت هاست.آیت الله میرعمادی سوال را بهترین راه برای بیداری و هشدار دادن دانست و تصریح کرد: سوال انسان خفته و فطرت انسان را بیدار می کند.وی اشاره این آیه مبنی بر نبود خالق و رازقی غیر از خداوند را نکته ظریفی دانست و افزود: این آیه به این معنی است که هم آغاز و پیدایش هستی از خداست و هم بقاء و تداوم خالقیت از خداوند است که اگر نباشد تداوم پیدا نمی کند.نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد سه موضوع را عامل انحراف انسان دانست و خاطرنشان کرد: جهل و نادانی، گرفتار شهوات و شبهات شدن و تبلیغات و تربیت سوء سه عامل انحراف انسان ها است.آیت الله میرعمادی یادآور شد: انحرافات اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و... از انواع انحرافات هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]