تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804099170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأثير همسويي مجلس وسازمان محيط‌زيست بر ريشه طبيعت ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تأثير همسويي مجلس وسازمان محيط‌زيست بر ريشه طبيعت ايران
در پس زمينه بحران‌هاي مخاطره‌آميز زيست محيطي، دعواهاي حيدري- نعمتي في‌مابين سازمان حفاظت از محيط‌زيست و مجلس شوراي اسلامي باز هم شروع شد! درست مانند اختلافات اين دو دستگاه در زمان دولت دهم كه بر سر بودجه مهار ريزگردها آغاز و در نهايت به لج و لج‌بازي سازمان محيط‌زيست و مجلس شوراي اسلامي ختم شد و آنان كه در اين ميانه متضرر شدند، عامه مردم بودند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


در پس زمينه بحران‌هاي مخاطره‌آميز زيست محيطي، دعواهاي حيدري- نعمتي في‌مابين سازمان حفاظت از محيط‌زيست و مجلس شوراي اسلامي باز هم شروع شد! درست مانند اختلافات اين دو دستگاه در زمان دولت دهم كه بر سر بودجه مهار ريزگردها آغاز و در نهايت به لج و لج‌بازي سازمان محيط‌زيست و مجلس شوراي اسلامي ختم شد و آنان كه در اين ميانه متضرر شدند، عامه مردم بودند. حالا هم با گذشت زمان اين الگوي غير‌اخلاقي دوباره در حال شكل‌گيري است، چراكه اين ميراث خانمان‌برانداز در روز جمعه گذشته، با حمله غيرمعقول معصومه ابتكار به مجلس شوراي اسلامي آغاز شد و اين «تك» با «پاتك» برخي از نمايندگان مجلس در روز گذشته پاسخ داده شد و اگر اين رويه به حال خود رها شود دو سال باقيمانده عمر دولت يازدهم بايد به پاسكاري و بده و بستان‌هاي اين دو دستگاه بگذرد و دود حاصل از اين تخاصم و منطق سفسطه‌گر به چشم مردمي برود كه تنها در افاضات مسئولان ولي نعمت دولت و مجلس هستند.
در شرايطي كه معصومه ابتكار براي چندمين بار از حضور در مجلس شوراي اسلامي شانه خالي كرد و به رغم ادعاها و اشاره‌هاي تلويحي به پرونده هفتاد من كاغذش، جمعه گذشته به مجلس و مجلسيان تاخت و به تأسي از رئيس و بسياري از وزرا باز به جاده خاكي زد و انگشت مبارك را به سوي دولت نهم و دهم نشانه رفت و گفت كه يكي از مسائل عمده توجه به محيط‌زيست است كه متأسفانه در يك دوره‌اي هم دولت و هم مجلس نسبت به مسائل محيط‌زيست بي‌توجهي داشتند، به خصوص اينكه مجلس در دوران بحران محيط‌زيست به طور جد ورود پيدا نكرد و در دولت يازدهم مشكلات محيط زيستي و بحران‌هاي اين بخش در حال تشديد است و نياز است مجلس كه ورود كمرنگي در اين زمينه داشته است در اين راستا قدم بردارد.  اين در حالي است كه بنا بر شواهد موجود درگيري و اختلاف نظر مجلس و محيط‌زيست دولت نهم و دهم به گونه‌اي بود كه تمام كارها را دچار ركود كرد و خانم ابتكار گويا آنقدر از دولت قبل كينه به دل دارد كه حتي حاضر نشده مناسبات كاري اين دو دستگاه را در اسناد موجود در سازمان تحت امرش حتي تورق نمايد.  ابتكار در بخش ديگري از سخنانش با طرح اين سؤال كه «چرا مجلس در برخي از مسائل مهم زيست‌محيطي ورود پيدا نمي‌كند»، افزود كه سفره‌هاي زيرزميني 400 متر افت مي‌كند اما مجلس ورود نمي‌كند. در مورد ميزان بنزن در شهرها نيز مجلس ورود مؤثر، كارآمد و جدي نداشته است.

  مجلس با «پاتك» خود، «تك» ابتكار را پاسخ داد
اما مجلسيان در مواجهه با انتقاد ابتكار و بنابر قانون «زدي ضربتي، ضربتي نوش كن‌!» به مقابله برخاستند و روز گذشته دو تن از نمايندگان مجلس به دفاع از مجلس و عملكرد همكاران خود پرداختند. سكينه عمراني، عضو كميسيون كشاورزي مجلس در واكنش به اظهارات معصومه ابتكار كه گفته است مجلس به مسائل زيست‌محيطي ورود نمي‌كند، توصيه مي‌كند كه نبايد مسئولان دستگاه‌ها ناتواني خود را گردن مجلس بيندازند، اگر مجلس به معضلات زيست‌محيطي ورود نكرده بود، پس سؤال از ابتكار و تحقيق و تفحص از سازمان محيط‌زيست چيست؟!
عمراني در خصوص ضعف قانون مي‌گويد كه اگر در مسئله‌اي كمبود قانوني هم وجود داشته باشد، دولت موظف است مشكلات خودش را كه نياز به قانونگذاري دارد قبل از اينكه به معضل تبديل شود به صورت لايحه به مجلس تحويل دهد. بنابراين نيمي از مشكلات دوباره به دولت برمي‌گردد؟
محمدرضا اميري، عضو ديگر كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه خانم ابتكار نظر خودش را گفته است، تأكيد و تصريح مي‌كند كه مجلس به طور عام و كميسيون كشاورزي به طور خاص به مسائل گوناگون زيست محيطي ورود كرده‌ است. عضو كميسيون كشاورزي مجلس ادامه داد: جلسات متعددي در مجلس براي بررسي آسيب سفره‌هاي زيرزميني برگزار شد و بودجه خاصي هم براي ساماندهي آبياري كشاورزي تخصيص داده شده كه باعث كاهش مصرف آب در كشاورزي مي‌شود.  وي در ادامه گفته است كه بعد از بيانات مقام‌معظم رهبري در ديدار با حافظان محيط‌زيست كميته مشتركي با همت مجلس متشكل از نمايندگاني از كميسيون كشاورزي و نمايندگاني از سازمان‌هاي مربوط تشكيل شد كه به مسائلي مانند مبارزه با زمين‌خواري و حفاظت از جنگل‌ها مي‌پردازند.

  تناقضات آشكار
  قدما گفته‌اند كه «‌كدخداي مرتد، انتظار عزت ندارد!» بنابر حكم اين تمثيل و پيرو اين قانون نانوشته كسي كه باد مي‌كارد، قطع به يقين طوفان درو خواهد كرد. چراكه وقتي خانم ابتكار دستور مي‌دهد كه مردم بايد با ريزگردها كنار بيايند، وقتي كه مصيبت مردم خوزستان را فراموش مي‌كند و با معذورات و پس از چندين و چند روز از آغاز بحران در اين استان حاضر مي‌شود، اما با كمال ميل به شيراز سفر مي‌كند كه جريان سگ‌كشي را در محل بر‌رسي نمايد، ديگر نمي‌تواند انتظار عزت از كسي داشته باشد، چراكه تنها اين تناقض آشكار در رفتار و گفتار، مشت نمونه خرواري است كه رويكرد و سياست‌هاي يك مقام مسئول را به خوبي گوشزد مي‌كند.
از طرفي چندي پيش محمدجواد نظري‌مهر، يكي ديگر از اعضاي فراكسيون محيط‌زيست گفته بود كه اين فراكسيون طرح‌هاي مختلف و متعددي را به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه مي‌دهد ولي متأسفانه گوش شنوايي وجود ندارد و خيلي از كارها وقتي درون سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌رود، گير مي‌افتد و انجام نمي‌شود.  همچنين قرار بود معصومه ابتكار در چند هفته گذشته(براي دومين بار) به فراكسيون محيط‌زيست برود و گزارش فعاليت سازمانش را ارائه دهد كه در روز سوم خرداد مهرداد بائوج لاهوتيان، يكي ديگر از اعضاي فراكسيون محيط‌زيست مجلس گفته بود كه هنوز خانم ابتكار در مجلس حاضر نشده و گزارشش را ارائه نداده است. بايد منتظر بود و ديد كه آيا در روز‌هاي آينده معصومه ابتكار به مجلس مي‌رود يا براي چندمين بار دعوت مجلسي‌ها را زير پا مي‌گذارد؟
اما با اين وجود نبايد رويكرد اين نوشتار را تطهير مجلس و مجلسيان و تحقير سازمان محيط‌زيست دانست، چراكه مجلس و سازمان محيط‌زيست هر دو قصورات خاص خود را دارند اما آنچه كه مسلم است ضعف قانون موجب رقم خوردن بسياري از بحران‌ها و معضلات زيست‌محيطي است و در اين مورد فراكسيون‌ها و كميسيون‌هاي مربوطه بايد در‌صدد رفع خلأ‌هاي قانوني برآيند و راه دور زدن قانون را بر زياده‌خواهان ببندند. با اين وجود بحران آلودگي هوا و ريزگردها كه به تنهايي با جميع معضلات زيست محيطي برابري مي‌كند، بحران لاينحلي است كه مجلس در آن اهمال و تعلل به خرج داده است، چراكه در تاريخ 11آبان 1392 سيد راضي نوري، عضو كميسيون كشاورزي مجلس از«طرح جامع مقابله با آلودگي هوا» سخن گفته و عنوان كرده كه طرح آلودگي هوا و مبارزه با ريزگردها طرحي جامع است كه قرار است با عنوان يك طرح فراگير ريزگردها و آلودگي هوا را هم در تهران و هم در شهرهاي مرزي كنترل كند؛ طرحي كه قبلاً فقط در مورد آلودگي هوا بوده است اما پنج يا شش سال است كه مشكل ريزگردها نيز به اين مسئله اضافه شده و كميسيون كشاورزي پيگير آن است. اين مسئله متأسفانه در اثر خشكسالي، خشكاندن تالاب‌ها و سدسازي‌هاي بالادستي به وجود مي‌آيد و بيشتر با خشكسالي و شرايط اقليمي در ارتباط است.  وي ادامه مي‌دهد كه از آنجايي كه طرح مبارزه با ريزگردها و كنترل آلودگي هوا طوري طراحي مي‌شود كه بتواند آينده‌نگر باشد و براي 40- 50 سال آينده جواب دهد و همه مسائل در آن ديده شود. اما نكته جالب اين است كه وي زمان پايان بررسي و اجراي اين طرح را يك يا دو ماه بعد عنوان مي‌كند، يعني اگر ما سقف اين زمان را در نظر بگيريم بايد اين طرح در 11اسفند1392به اتمام مي‌رسيد و براي مراحل اجراي آن اقدام مي‌شد اما حالا با گذشت زماني نزديك به يك سال و نيم هنوز هيچ اسمي از اين طرح به ميان نيامده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن