تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804759707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مولاوردی:برخی گروه ها در مسئله حضور زنان در ورزشگاه از مراجع عظام هزینه می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



مولاوردی:برخی گروه ها در مسئله حضور زنان در ورزشگاه از مراجع عظام هزینه می کنند
روز نو : کار در حوزه زنان سخت است وقتی مدیران نگرشی مرد سالارانه دارند. نگرشی کهنه که گاها با عقاید سیاسی در هم می آمیزد دقیقا در این موارد است بحث سهمیه بندی زنان در کنکور، استخدام ها و حتی عدم ورود به ورزشگاه ها چالش بر انگیز می شود. انگار یک بحران ناخواسته در کشور رخ داده است. حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای والیبال. اتفاقی سخت، مشکل و لاینحل؛ اینکه ما چرا بحث ها و خواسته های ساده اجتماعی به مسئله تبدیل می کنیم و اتفاقا راه حلی هم برای آن نداریم . تبدیل مسئله به راه حل تغییر در نگرش را می طلبد. شهیندخت مولاوردی معاون زنان ریاست جمهوری مقابل ما نشست و رک به ما گفت« اعتقادمان بر این است مانند بحث سالم سازی محیط کار به جای آنکه زنان را حذف کنند باید محیط را برای زن و مرد سالم کنند. نگاه ما به طور کلی این است. آنچه که مهم این است که در مورد ورزش هایی صحبت می کنیم که هیچ گاه مشکلی نداشته است برای ما هم جای سوال دارد که حضور زنان در ورزشگاه ها و سالنهای ورزشی که قبلا امری عادی تلقی می شده است اکنون چرا آنقدر حساسیت زا شده است ؟! متاسفانه برخی افراد وگروه ها از مراجع عظام هم دارند هزینه می کنند» پس از مصاحبه وقتی از دفترمعاون رئیس جمهور بیرون می رویم، هنوز یک سوال در ذهن ما وجود دارد. اینکه چرا یافتن راه حل مشکلات برای ما اینقدر سخت شده است؟ هنوز هم بعد از هر مسابقه والیبال به این مسئله می اندیشیم. مشروح گفت و گوی مفصل دکتر مولاوردی با پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان در ذیل آمده است: 






با توجه به اینکه در دو سال گذشته شما مسئولیت معاونت زنان ریاست جمهوری را بر عهده داشتید وضعیت زنان جامعه ایران، بعد از انتخابات سال 92 تا کنون چه تغییری کرده است؟ چه اقداماتی برای ارتقای سطح زندگی زنان و دختران انجام دادید؟


انتخابات 24 خرداد سال 92 را باید رای به تغییر بدانیم. این انتخابات تلاشی بود برای تغییر روش ها، رویکردها و شیوه های مدیریتی که در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایرانی را تحت تاثیر خودش قرار داده بود. بر اساس تحلیل هایی که ما از میزان آرای مردم داریم می توانیم بگوییم بیشترین کسانی که به آقای روحانی رای دادند جوانان، زنان و دانشگاهیان بودند که در واقع رای به تغییر روندها و رویکردهای گذشته محسوب می شد. راهبردهای حوزه زنان و خانواده که در برنامه رئیس جمهور آمده است کاملا مشخص است. در برنامه های متعددی که توسط دولت یازدهم ارائه شده است به قدر ضرورت گریزی به مسائل زنان و حضور آن در اقتصاد، اجتماع و سیاست زده شده است. در بحث هایی مانند شایسته سالاری و ارتقاء و توسعه سرمایه اجتماعی به جایگاه زنان به طور ویژه ای نگاه شده است. 


از سوی دیگر در بحث هایی مانند جلب مشارکت های مردمی و غیر دولتی وسایر برنامه های که ارائه شده است ما ردپایی از زنان و خانواده را می بینیم. با آغاز به کار دولت یازدهم، ما خود ر ا متعهد به اجرای وعده ها و شعارهای رئیس جمهور می دیدیم. از سوی دیگر تعهد ما به اجرای قوانین بالادستی، از جمله قانون برنامه پنجم توسعه و مشخصا ماده 230 آن پابرجاست. هر چند ما وارث وضعیتی هستیم که نیازمند آسیب شناسی است. اینکه ما بدانیم که چه آسیب هایی حوزه زنان و خانواده را تهدید می کند و ما چه پتانسیل ها، توانمندی های برای مقابله با این آسیب ها داریم که با اتکا به این پتانسیل ها با چالش ها روبرو شویم. لذا در ابتدای مسئولیت مطالعاتی را در زمینه بررسی وضعیت و عملکردها شروع کردیم. عملکردهایی که قطعا در بروز و ظهور این وضعیت تاثیر داشته است. همزمان با این اقدامات سفرهای استانی هیات دولت با نام کاروان های تدبیر و امید شروع شد ما احساس نیاز کردیم که گزارشی از وضعیت زنان و خانواده در هر استان داشته باشیم. از این رو جمع آوری اطلاعات و تهیه گزارشات را در دستور کار خود قرار دادیم. تهیه همین گزارشات استانی به تفکیک هر 31 استان در 6 ماه گذشته انجام شد. از سوی دیگر ما نیاز دیدیم که برای برنامه ریزی نیازمند اطلس وضعیت زنان هستی. چرا که وجود این اطلس به ما کمک می کند تا بدانیم در هر شهرستانی با چه مشکلات و آسیب هایی روبرو هستیم تابتوانیم اقدامات فوری را برای مقابله با آن آسیب ها در دستور کار قرار دهیم. امروز اطلس وضعیت زنان آماده شده است و بر اساس همین اطلس، ما نشست های منطقه ای ترویج همکاری های شبکه ای را طراحی کردیم. 


منظور از ترویج همکاری های شبکه ای چیست؟




معتقدیم نگاه کلی به مسائل کشور دردها و مشکلات نقاط مختلف کشور را درمان نمی کند. ما نیازمند درک مشکلات زنان در هر استان و ارائه راهکاری بومی برای همان استان هستیم. به واقع می توان گفت یکی از مشکلات ما از گذشته تا به امروز ارائه نسخه های کلی برای مشکلات منطقه ای بوده است. امروز در صدد جبران این نواقص در عرصه مدیریت و برنامه ریزی کشور هستیم. معاونت قاعدتا طبق ماده 230 قانون پنجم توسعه باید در 14 محور ازطریق امضای تفاهم نامه با دیگر دستگاه های دولتی فعالیت کند. تفاهم نامه های متعددی را امضا کردیم و با ترویج همکاری های شبکه ای سعی در ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف در امور زنان هستیم. دستگاه هایی را که برای حل معضلات و آسیب ها برنامه دارند را شناسایی کردیم و در سه سطح همکاری ها را طراحی کردیم: سطح اول همکاری دستگا ههای دولتی با یکدیگر است، سطح دوم، همکاری سمن ها با دولت و سطح سوم همکاری سمن ها با یکدیگر است. کارگاه های آموزشی ما این سه سطح را آموزش می دهد. سپس به سراغ آموزش سازمان های مردم نهاد برای ایجاد شبکه های تخصصی می رویم در حال حاضر در حال طراحی چنین رویکردی هستیم. ما دو نشست را در شرق و مرکز کشور داشتیم. نشست سوم برای گسترش همکاری های شبکه ای جنوب کشور در کرمان برگزار خواهد شد. 




تفاوت عملکرد شما امروز با معاونت زنان ریاست جمهوری در چیست ؟


هنوز به خروجی مشخصی نرسیده ایم. ما واقعا نیاز داشتیم که بدانیم کجا هستیم، تا کنون چه کارهایی انجام شده است، چه کاستی هایی داریم و امروز نیازمند چه اقداماتی هستیم. وقتی که دولت یازدهم با شعار اعتدال بر سر کار آمد برای ما این سوال وجود داشت که اعتدال یک رویکرد است یا یک گفتمان؟ اولا ابعاد اعتدال و مولفه هایش از همان ابتدا مشخص نبوده و امروز هم نیست. ثانیا در حوزه زنان و خانواده هم ما دقیقا نمی دانیم اعتدال در خانواده، جامعه و محیط کار به چه معناست. من معتقدم همه اینها باید مشخص شود تا ما بتوانیم در این چارچوب طرح ها و اندیشه های خود را به نتیجه برسانیم. این ها مباحثی است که از همان ابتدا وقت زیادی از ما گرفت. در همین رابطه تا جایی که توانستیم با تشکیل کمیته زنان اولین همایش ملی اعتدال تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم. ضمن آنکه برای برگزاری دومین همایش ملی اعتدال با موضوع اعتدال، زنان و توسعه هم اعلام آمادگی کرده ایم که در پاییز امسال برگزار می شود. از سوی دیگر ما با حجم انبوهی از اسنادی که از دولت قبل بر جای مانده بود روبرو بودیم دولت قبل تا توانسته بود اسنادی را تصویب رسانده بود که هنوز به اجرا در نیامده است. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، ما باید برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده را پیگیری می کردیم اینها واقعیاتی است که ما در این دو سال با آنها روبرو بودیم. اینکه به ما می گویند معاونت زنان برنامه ای ندارد به این دلیل است که ما فعلا وظیفه داریم قانون فعلی مصوب شده یعنی ماده 230 را تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرا کنیم. به معنای بهتر دست ما برای اجرای دیگر برنامه ها کوتاه است. امیدواریم در سال 94 وارد فاز اجرایی شویم، اکنون تفاهم نامه های ما وارد فاز اجرایی شده است و به مرحله دریافت گزارشها از میزان پیشرفت اجرایی موافقت نامه ها رسیده ایم. 


یک سوال برای اهل رسانه وجود دارد. با وجود شعارهای دولت یازدهم در حوزه زنان چندی پیش آزمون استخدامی برگزار شد که در آن سهمیه در نظر گرفته شده بود. چرا ؟!


ما اطلاعیه آزمون استخدامی را مثل همه پس از انتشار دیدیم. اما بلافاصله زمانی که متوجه شدیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد در ابتدا من مذاکرات ام را در جلسات هیات دولت با آقای نوبخت شروع کردم؛ ایشان به من گفتند که سازمان برنامه باتوجه به نیازهای 13 دستگاه اطلاعیه آزمون استخدام کشوری را صادر کرده است. ما تمام تلاش خود را برای طرح نگرانی جامعه به کار گرفتیم در گفت و گو و مکاتبه با رییس جمهور آقای نوبخت و معاون اول رییس جمهور مسئله تبعیض جنسیتی را در استخدام های کشوری متذکر شدیم و ما دائما در حال پیگیری هستیم. 








به نظر من نحوه دید به مسئله عدالت باعث شده است به نحوه سهیمه بندی ها به این صورت نگاه کنیم. معاونت زنان نسبت به این مسائل چگونه نگاه کرده است؟


ما به دنبال پیگیری و طرح همان گفتمانی هستیم که پیشتر اشاره کردم. در خصوص سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها هم با وجود کمرنگ شدن در سال 93 هنوز نگران هستیم در سال 94 این قضیه ادامه پیدا کند. مکاتبه ای را درآستانه کنکور با وزیر علوم انجام دادیم و به این مطلب اشاره شده است که ایجاد محدودیت برای زنان در سیاست های دولت یازدهم و سخنرانی های رئیس جمهور هیچ جایگاهی ندارد و پای ثابت صحبت های رئیس جمهور و دولتمردان ایجاد فرصت های برابر برای همه اقشار بدون هیچ گونه تبعیضی می باشد. در شورای اجتماعی کشور و هر جا که چنین مباحثی پیش بیاید سیاست های دولت را مبنی بر برخورد بدون تبعیض با همه اقشار جامعه منتقل می کنیم. ما اکنون به دنیا داریم اعلام می کنیم که به دنبال عدالت جنسیتی هستیم که این هم باید تعریف شود و انیکه چه شاخصه های دارد و همین طور چه تفاوتی با برابری جنسیتی دارد. ما باید بتوانیم به دنیا نشان دهیم که پیاده کردن این فرضیه یا رویکرد در جامعه چه آثاری خواهد داشت. این عدالت جنسیتی باید در عمل اتفاق بیافتد تا آثار و پیامدهای آن برای زنان و جامعه آشکار شود. برخی ممکن است عدالت را به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خود معنا کنند که طرفدارانی دارد. امروز در طرح دیدگاه ها عدالت به مثابه انصاف مطرح می شود که معاونت زنان دولت یازدهم به دنبال اجرای این رویکرد است. امروز در ادبیات سازمان ملل انصاف جنسیتی مطرح می شود من از همین فرصت استفاده می کنم و از همه کسانی که می توانند به ما در راستای اجرایی شدن این نظریه کمک کنند دعوت می کنم. 




هر سال یک بار بحث حضور زنان در ورزشگاه ها مطرح می شود، چرا این بحث آنقدر حساسیت زاست؟




اعتقادمان بر این است مانند بحث سالم سازی محیط کار به جای آنکه زنان را حذف کنند باید محیط را برای زن و مرد سالم کنند. نگاه ما به طور کلی این است. آنچه که مهم این است که در مورد ورزش هایی صحبت می کنیم که هیچ گاه مشکلی نداشته است برای ما هم جای سوال دارد که حضور زنان در ورزشگاه ها و سالنهای ورزشی که قبلا امری عادی تلقی می شده است اکنون چرا آنقدر حساسیت زا شده است ؟! متاسفانه برخی افراد وگروه ها از مراجع عظام هم دارند هزینه می کنند. 






شاید این امر به دلیل کم رنگ بودن زنان در مراجع قانون گذاری است. حضور زنان در انتخابات مجلس امسال به عنوان کاندیدا چگونه پیش بینی می کنید؟






امیدواریم زنان حضور پر رنگ تری داشته باشند. البته حضور دو جنبه دارد .یکی حضور برای رای دادن و دیگری منتخب شدن. به عقیده من هر دو شکل حضور باید تقویت شود.مطمئنیم تا تعداد زنان در مجلس افزایش نیابد در عرصه قانون گذاری مشکل خواهیم داشت.ما بحث عدالت به مثابه انصاف را معتقد هستیم که باید در این زمینه به کار گرفته شود. البته در این موارد متاسفانه با سهمیه بندی جنسیتی مخالفت می شود ولی در سایر موارد که به ضرر زنان است این سهمیه بندی طرفدارانی جدی دارد. این در حالی است که در هیچ کدام از کشورهای دنیا افزایش حضور زنان به خودی خود اتفاق نیافتاده است. 




راهکار شما برای افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان چیست؟




در نبود و فقدان سازوکارهای قانونی برای افزایش مشارکت زنان؛ وجود احزاب و تشکل های سیاسی فرصتی است که زنان می توانند در آن بروز و ظهور داشته باشند. نقش احزاب و تشکل ها برای افزایش نقش آفرینی زنان بسیار کلیدی است. احزاب می توانند زنان را بیشتر در لیست های انتخاباتی خود بگنجانند. حتی در نحوه چینش لیست های انتخاباتی برای زنان جایگاه ویژه ای قائل شوند. این نوع نگاه قطعا می تواند باعث حضور موثر زنان در جامعه شود. ما انتظارمان از احزاب و تشکل ها در این شرایط بیشتر است.




تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن