تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798923916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد شاهکار شهرداری بندرعباس در تنظیف خورها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
شاهکار شهرداری بندرعباس در تنظیف خورها
موضوع و مبحث خورهای شهر بندرعباس در سال‌های اخیر و در پی توسعه این شهر همواره به یکی از چالش‌های جدی در حوزه بهداشتی و اجتماعی تبدیل شده که برخورد شهرداری نیز با این بسترهای عمیق و کثیف همواره در نوع خود جالب توجه بوده است.

خبرگزاری فارس: شاهکار شهرداری بندرعباس در تنظیف خورها



به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، این شهر که بخش‌های اعظم و اصلی آن در جوار خورها یا همان رودخانه‌های خشک قرار دارد، امروزه در این بعد و از نظر منظر شهری به یکی از پر چالش‌ترین شهرهای ساحلی تبدیل شده است. وجود خورها به خودی خود می‌تواند یک ظرفیت شهری و حتی گردشگری به شمار آید، چرا که امروز در برخی از شهرهای ساحلی دیگر کشورها شاهد تبدیل این بسترهای منتهی دریا، به ظرفیت‌هایی بالقوه هستیم. اما خورها در صورت عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، می‌تواند در ساختار شهرها به معضلی گسترده بدل شود، چرا که به دلیل شیب منفی و کمتر نسبت به سطح محدوده مجاور خود، به صورت طبیعی پساب و آب‌های سطحی سرازیر آنها می‌شود، کما اینکه این اتفاق سال‌هاست که در بندرعباس رخ داده است.


خور گورسوزان بزرگترین و پرچالش‌ترین خور سطح بندرعباس از طرفی نیز به دلیل وجود خیابان‌ در دو طرف اغلب خورها، روزانه صدها قطعه زباله توسط برخی از شهروندان راکب و غیر مسئول وارد این خورها می‌شود. از این رو موضوع تنظیف و سالم‌سازی بستر خورها در بندرعباس همواره به عنوان یکی از مطالبات جدی در سطوح شهروندی و حتی مسئولان رده بالا تبدیل شده است. در این راستا همواره انتقادات جدی به سمت شهرداری بندرعباس به عنوان مسئول تنظیف فضای شهری مطرح بوده است، چرا که اغلب در تنظیف این خورها تعلل شده و یا در هر سال به چندین مرحله تنظیف انگشت‌ شمار بسنده می‌شود که این امر علی‌رغم رقم زدن منظره‌ای نازیبا، بعد بهداشتی و سلامت ساکنان و عابران مجاور را نیز تحت تاثیر قرار داده، چرا که بوی تعفن این خورها همواره تا شعاع چند صد متری قابل استشمام است.


خور خیابان حقانی



این در حالیست که هر بار در پی انتقادات پیرامون وضعیت بحرانی و ناپسند خورها، ارگان‌هایی همانند شهرداری دیگر بخش‌ها را متهم و محکوم کرده‌اند. به عنوان نمونه طی روز حجم بالایی از فاضلاب خام و پساب وارد این خورها می‌شود، که مسئول کنترل و جمع‌‌آوری و انتقال آن به تصفیه‌خانه شرکت آب و فاضلاب خوانده می‌شود. اما در این نوشتار سعی داریم به وسیله تصاویری گویا بعدی دیگر از عملکرد شهرداری بندرعباس پیرامون تنظیف خور خیابان شهید حقانی در حد فاصل پل شهناز تا میدان قدس که طولی حدود یک کیلومتر داشته و یکی از شلوغ‌ترین قطعه‌های این خیابان به شمار می‌رود، را منعکس کنیم. نکته جالب توجه اینکه این خور در پی بارندگی‌ رخ داده طی عید نوروز به شکلی نامطلوبی با بستری از آب سیاه رنگ و متعفن و سراسر آشغال به حال خود رها شده بود، تا اینکه سرانجام طی روزهای گذشته شهرداری بندرعباس گویا طی دو مرحله و پس از گذشت چندین ماه اقدام به تنظیف این خور کرده است. با وجود امکانات موجود پیشرفته در دنیا، موضوعی که بسیار قابل تأمل بوده، این است که این خور توسط کارگرانی که به داخل فرستاده می‌شوند، به صورت دستی در حال تنظیف است.













البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در مرحله نخست تنظیف این خور، آشغال‌های موجود در این خور از سطح آب سیاه رنگ به وسیله وسائلی ابتدایی و دستی به بیرون دیوارهای حائل طرفین منتقل شد. شهرداری بندرعباس گویا طی دو روز گذشته اقدام به لایه‌روبی و خارج‌سازی مایع سیاه رنگ که با گذشت زمان و روزها هر روز غلیظ‌تر نیز می‌شود، کرده است. این عملیات که با تعدادی از افراد سبزپوش و با بیل در حال اجراست صحنه‌های بس قابل تأمل و پر از سئوال در ذهن رهگذران و ساکنان مجاور رقم زده است. چرا که در عصر کنونی و در حالی که شهرداری بندرعباس، در سال‌های اخیر همواره از این شهر به عنوان "شهری برای آینده" و یا "پایتخت اقتصادی" در تبلیغات محیطی این شهر یاد کرده و بر این عناوین اصرار ورزیده است، حداقل انتظار این است که ساز و کار و امکاناتی در تنظیف این خورها به کار گرفته شود که مشام و دیدگان شهروندان را نیازارد. تجربه نشان داده است که هر بار پس از بیان چنین انتقاداتی مسئولان شهرداری بی‌درنگ، خورها را جزء عارضه‌ها و پدیده‌های منحصربه‌فرد شهری خوانده‌اند و از این طریق بارها گفته‌اند که تنظیف این بسترها خواهان هزینه‌ها و امکانات خاص و ویژه است.

حال باید پرسید برای ارگانی که سودای احداث 20 پل روگذر را این روزها در سر می‌پروراند، چطور از پس خرید دستگاه‌های مناسب تنظیف این خورها برنمی‌آید و یا اینکه چرا شهرداری بندرعباس همانطور که هر شب خیابان‌های این شهر را جارو می‌زند، نسبت به تنظیف خورها توجه لازم را ندارد تا از این طریق علاوه بر حفظ شأن شهروندان، در پایداری سلامت آنها نیز موثر واقع شده باشد. به گزارش فارس، طی سال‌های گذشته طی دو پروژه مقرر شد، که خورهای شیلات و گورسوزان، ساماندهی و زیباسازی شوند، که این دو پروژه نیز کماکان به حال خود رها شده و دسته کم به حداقل هدف غایی که همان تنظیف و زیباشدن منظر این خورها هست، نیز دست یافته نشده است. =================== گزارش و عکس‌ها از امیرپویا توانگر =================== انتهای پیام/88001/مح40/و

94/03/31 - 15:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن