تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798684689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه های گردشگری آسیای مرکزی/44 زیارتگاه سفید بولان شاه فاضل در قرقیزستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جاذبه های گردشگری آسیای مرکزی/44
زیارتگاه سفید بولان شاه فاضل در قرقیزستان
سفید بولان یکی از مجموعه‌های ثبت شده در یونسکو است که در گذشته به عنوان کانون گسترش اسلام در آسیای مرکزی معروف بوده است.

خبرگزاری فارس: زیارتگاه سفید بولان شاه فاضل در قرقیزستان



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان به معرفی «سفید بولان شاه فاضل» که یکی از مکان‌های تاریخی مقدس و از آثار تاریخی دوره «قاراخانیان» در استان «جلال‌آباد» قرقیزستان به شمار می‌رود، پرداخته است. این مکان تاریخی که در دوره شهرهای قاراخانیان از مراکز فرهنگی، هنری و معماری در قرقیزستان به شمار می‌رفته بین مناطق «آلا‌بوقا» و «آکسی» در محل ادغام  رودخانه‌های «پادیش-آتا» و «رودخانه چاناچ-سای» واقع شده است که نماد 2 فرهنگ عرب و ترک به شمار می‌رود. در گذشته این مکان به عنوان کانون گسترش اسلام در آسیای مرکزی معروف بوده و به اعتقاد برخی از پژوهشگران این مکان به عنوان نمونه توسعه و پیشرفت دوره «قاراخانیان» محسوب می‌شد که دین اسلام را به عنوان اید‌ئولوژی اصلی در آسیای مرکزی پذیرفته بودند. آرامگاه «سفید بولان شاه فاضل» زیارتگاهی برای مسلمانان در قرقیزستان محسوب می‌شده و این مکان تاریخی مقدس دارای آثار تاریخی عصر برنز، آرامگاهی مربوط به قرون یازدهم و دوازدهم میلادی و مناظر طبیعی جذاب مانند کوه «آچه‌مازار» می‌باشد. گفته می‌شود این کوه آخرین محلی است که اسکندر کبیر به آن رسیده و در آنجا از دست اقوام «ساکا‌های تیگر‌خئودا» شکست خورده است؛ بر روی کتیبه‌های سنگی موجود در این مکان نوشته شده «اسکندر اسخانا» به معنی «اسکندر آخر».    در نزدیکی این کوه روستای سفید بولان با تاریخچه‌ای یک صد ساله قرار دارد که در قرون میانه در کتیبه‌های تاریخی به نام «اسبید‌بولان» معروف بوده است. ساکنان این منطقه معتقدند «شاه جریر» نوه حضرت محمد (ص) با لشکری انبوه به این منطقه آمده است تا اسلام را ترویج دهد. در آن زمان آتش پرستان محلی در موقع اقامه نماز به اعراب حمله کردند و سر از تن آنها جدا نمودند. در آن خونریزی حدود 2772 نفر مسلمان کشته شدند و جنازه آنها در این مکان بی‌کفن و دفن شد، زیرا ساکنان محلی از دفن آنها منع شده بودند از آن زمان این مسجد به نام «قرقین» نامیده شد. مورخان گفتند یک دختر به نام «بولان» یکی از خدمتکاران اعراب‌ در جستجوی جنازه شاه جریر جنازه همه کشته‌شدگان را جمع کرد، غسل داد و دفن کرد. این دختر که از ترس و وحشت رنگش سفید شده بود از سوی ساکنان محلی دختر «سفید» نامیده شد، لذا از آن زمان اسم این مکان «سفید بولان» به معنی «بولان سفید» نامیده شد و مکانی که جنازه کشته‌شدگان دفن شد، «قبرستان شهدا» نام گرفت. بعد از مدتی پسر شاه جریر به قصد انتقام گرفتن به این مکان آمد و ساکنان محلی اسلام را پذیرفتند و برای یادبود این حادثه خونین آرامگاهی ساخته شد و تبدیل به زیارتگاهی گردید که هر سال هزاران نفر به قصد بازدید و زیارت اهل قبور سراغ آن می‌آیند.  نکته قابل توجه این است که ورود به سفید بولان فقط برای زنان جایز است تا بتوانند در خلوت قرآن بخوانند و برای دیگران دعای خیر طلب کنند. آرامگاه متشکل از 2 اتاق است. در محوطه سنگی وجود دارد که زنان با لمس آن برکت و سلامتی را برای خود و دیگران آرزو می‌کنند.

بنابر اعتقاد «والنتیما گوریاچینا» دانشمند و پروفسور دانشگاه «اسلاویانی» در قرقیزستان، «محمودابن‌ناصر» حاکم فرغانه که به شاه فاضل شهرت داشته نیز در این مکان دفن شده است و در کتیبه‌های سنگ قبر نیز نوشته شده که شاه فاضل به شهادت رسیده است این کتبیه‌ها به زبان‌های عربی، فارسی و اسامی بعضی از اشخاص به زبان ترکی ذکر شده است.

بر دیوارهای این آرامگاه سوره‌هایی از قرآن حک شده است. «ارکین بگیم‌قول‌اف» در کتاب خود به نام «میهن شهادت» نوشته است که این آرامگاه تنها اثر باقی مانده از دوره قراخانیان است.

آرامگاه شاه فاضل ساختار گنبدی شکل دارد و ارتفاع این آرامگاه 15.7 متر می‌باشد.

کارهای تحقیقاتی این آرامگاه و کتیبه‌های آن در قرن نوزدهم میلادی توسط «آروانیتاکی» و «واسیلوسکی» دانشمندان روس و در قرن 20 توسط «بارتوند»، «برنشتام»، «بتگر»، «میاکونوف»، «ناستیچ»، «زاسیپکین»، «گوریاچوا» و «انجان» پیگیری و انجام شده است و در سال 1999 میلادی سفید بولان شاه فاضل در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.



    انتهای پیام/          

94/03/31 - 14:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن