تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803519492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصویب کلیات طرح مجلس برای حفظ دستاوردهای هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تصویب کلیات طرح مجلس برای حفظ دستاوردهای هسته ای


کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. اولویت این طرح هفته گذشته و با رای قاطع نمایندگان تصویب شده بود. نمایندگان امروز جزئیات طرح استانی شدن انتخابات را نیز بررسی می کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته ‌ای مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر روند مذاکرات کفایت می کرد دیگر نیازی نبود مجلس شورای اسلامی با اجماع قاطع  نمایندگان، طرح حفاظت از دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران را تصویب کند و مواردی مانند ادامه تحقیق و توسعه دانش هسته ای، عدم بازرسی از عرصه های امنیتی و دفاعی و همچنین رفع همزمان همه تحریم ها در روز توافق به طور صریح و شفاف مطرح و بیان شود.

به گفته رئیس کمیته هسته ‌ای مجلس شورای اسلامی، آمریکا در بحث لغو تحریم ها تلاش می کند تحریم های دیگران را در مقابل مذاکرات هسته ای قرار دهد و به عبارتی از جیب دیگران خرج می کند اما ما هم در مجلس با اجماع تصویب کردیم که باید همه تحریم ها در هر شکلی باید در روز توافق لغو شود.

البته همزمان با بررسی طرح، مذاکرات هسته  ای وین جریان دارد. آقایان عراقچی و تخت روانچی،  دیروز در نشست هایی با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه امریکا شرکت داشتند.

دانلود    
یکی از انتقادهای ایران به طرف آمریکایی این است که وقتی در جلسه ای تفاهماتی حاصل می شود، آمریکایی ها در جلسات بعدی به چانه زنی دوباره رو می آورند.

جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این باره گفت: این طرح به هیچ وجه برای مذاکره کنندگان ما محدودیت ایجاد نمی کند، بلکه از آنها در مقابل چانه زنی ها و زیاده خواهی های آمریکا در مذاکرات، پشتیبانی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که طرف های مذاکره با ایران نتوانند به منافع ملی ما خدشه وارد کنند و همه تحریم ها نیز باید در روز توافق لغو شود.

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای از چند هفته پیش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چکش کاری شد و در نهایت چهارشنبه هفته پیش و به درخواست پنجاه نماینده، اولویت بررسی آن توانست رای قاطع نمایندگان را کسب کند.

علاء الدین بروجردی با اشاره به رای 92 درصدی نمایندگان به قرار گرفتن بررسی این طرح در اولویت کار مجلس افزود: این طرح دارای سه ماده و دو تبصره است که پس از تصویب و نظر مثبت شورای نگهبان، دولت را موظف به  حفظ دستاوردهای هسته ای می کند.

در ماده واحده این طرح آمده است: با هدف صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1 + 5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر (3 ماده) به صورت شفاف رعایت شود:

1 - کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.
2 - در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌ های هسته ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

3 - هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته شده نیست و مصوبات شورای عالی امنیت ملی  باید رعایت شود.

 طرح هسته ای  مجلس، دو تبصره هم دارد:
یک - براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی ، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به  مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

دو- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس گزارش دهد.

کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این باره گفت: در طرح جدید مجلس، به طور کلی دسترسی به کلیه اماکن نظامی، اسناد و دانشمندان ممنوع شده است، اما در عین حال به علت اینکه ایران قصد دارد با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند، مقرر شد نظارت های متعارف انجام شود و علاوه بر این شورای عالی امنیت ملی بر بازرسی ها نظارت داشته باشد.

وی افزود: هر دو فراکسیون اصولگرای مجلس برای تصویب این طرح و بررسی آن در صحن علنی به توافق رسیدند و پس از آن، این طرح وارد صحن شد.

- مذاکرات تمدید می شود
وزیر امور خارجه هم  که قرار است پس فردا برای دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس، عازم لوکزامبورگ شود، از احتمال بالای ادامه مذاکرات هسته ای، بعد از موعد توافقی ده تیرماه خبر داد.

ظریف رسیدن به توافق خوب را مهم تر از متمرکز شدن به بازه خاص زمانی دانست. وزیر امورخارجه با بیان اینکه طرف مقابل، هنوز هم تلاش دارد زیاده‌خواهی کند افزود: در مقابل زیاده خواهی ها می‌ایستیم.

در آمریکا نیز مشاور امنیت ملی اوباما گفت: هم در توافقنامه موقت ژنو و هم در چارچوب توافقنامه، چند روز از ضرب الاجل عبور کردیم و نباید انتظار داشت که این مسئله تکرار نشود. از سوی دیگر،  دیپلماتهای آمریکایی ،کماکان ، بر اهرم افزایش دسترسی ها، در صورت رسیدن به توافق احتمالی، تاکید دارند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تاکید کرد: هم در ماه نوامبر و هم در فصل بهار در لوزان، توافق شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی را که برای رفع نگرانی اش درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه ی هسته ای ایران در گذشته و در زمان حال نیاز دارد، به دست آورد.

روس ها نیز گرچه از لزوم راستی آزمایی سخن می گویند، اما مواضع زیاده خواهانه آمریکائی ها را باعث اختلال در توافقنامه می دانند.

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در همین باره گفت: برخی مذاکره کنندگان غربی اصرار دارند نه تنها تأسیسات هسته ای، بلکه مراکز نظامی ایران هم باید بازرسی شوند. ما معتقد نیستیم که درهای همه مراکز نظامی ایران باید به روی بازرسی ها باز باشد، زیرا این به امنیت ایران مربوط می شود.
 

لینک را کپی کنید


یک شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن