تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805391743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رودخانه کابل؛ از تولید برق تا معدن زباله


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
رودخانه کابل؛ از تولید برق تا معدن زباله
رودخانه کابل که زمانی مهد و جایگاه تولید انرژی برق بود، اینک به محل تخلیه زباله‌های عمومی تبدیل شده و امراض گوناگون را به شهروندان افغانستانی منتقل کرده و به آلودگی هوای کابل می‌افزاید.

خبرگزاری فارس: رودخانه کابل؛ از تولید برق تا معدن زباله



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، رودخانه کابل که زمانی مهد و جایگاه تولید انرژی برق بود، اینک به محل تخلیه زباله‌های عمومی تبدیل شده که امراض گوناگون را به شهروندان افغانستانی منتقل کرده و به آلودگی هوای کابل می‌افزاید. رودخانه کابل از محدوده «سنگلاخ» ولایت «میدان وردک» سرچشمه گرفته و وارد فرمانداری «پغمان» کابل شده و پس از گذشتن از منطقه «چهارده» وارد شهر کابل، و در منطقه «چهل‌ستون» شهر کابل با رودخانه «پغمان» و در منطقه «شینه» به رود «لوگر» ملحق می‌شود و پس از آن در منطقه «سروبی» با رود «پنجشیر» هم مسیرشده و به رودخانه «جلال‌آباد» ولایت «ننگرهار» می‌ریزد. رودخانه کابل دارای 700 کیلومتر طول بوده که حدود 460 کیلومتر آن داخل خاک افغانستان است و 25 کیلومتر آن مرز مشترک با پاکستان را تشکیل داده و به دریای «سند» می‌ریزد.

این رودخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر اینکه پاکستان از وجود آن در خاک خود سود می‌برد، افغانستان نیز سدهای برقی «ماهی‌پر»، «نغلو» و «درونته» را ایجاد کرده و چندین منطقه کشاورزی را از آن آبیاری می‌کنند. رودخانه کابل در فصل گرمای تابستان دارای آب بسیار کم و گهگاهی بدون آب است، اما در فصل سرما به‌ویژه زمستان و بهار که فصل آب‌خیزی است، پْر از آب می‌شود. این رودخانه از محلات کلیدی کابل که اکثر جمعیت کابل در کنار آن هستند، می‌گذرد و محلاتی که ادارات دولتی و حتی کاخ ریاست جمهوری در نزدیکی آن قرار دارند را نیز شامل می‌شود.

با گذشت هر روز آب این رودخانه در فصل گرمای سال کمتر می‌شود و به همین دلیل است که قدرت پاکسازی هوای غبارآلود کابل را نداشته و آشغال‌هایی که به این رودخانه انداخته می‌شود همچنان پابرجا مانده و زمینه‌ساز بروز امراض گوناگون می‌شود. همانطوری که اشاره شد، جمعیت زیادی از مردم شهر کابل در نزدیکی این رودخانه قرار دارند و به نظر می‌رسد به دلیل اینکه طی سال‌های گذشته و با افزایش جمعیت در این شهر، سطل‌های زباله کافی از سوی دولت احداث نشده و شهروندان کابل مجبور به تخلیه زباله‌های خود در این رودخانه هستند. در کنار اینکه رودخانه کابل محل تخلیه زباله‌های عمومی مردم شده، وجود معتادان به مواد مخدر نیز حالت طبیعی این رودخانه را گرفته و سبب شده تا زباله‌های معتادان نیز به این دریا افزوده شود. بر اساس آمارها، هم‌اکنون بیش از 3 هزار معتاد در زیر پل‌های شهر کابل به سر می‌برند و این آمار معتادان با توجه به مصرف آنان از مواد مخدر نشان می‌دهد که این معتادان نقش زیادی در آلود کردن شهر کابل و این رودخانه دارند. رودخانه کابل، با وجود این معتادان یکی از مرگ‌بارترین مکان برای معتادان در افغانستان نیز محسوب می‌شود، زیرا با آغاز فصل زمستان به‌ویژه پس از آنکه باران بهاری زیادی باریده شده و این رود را پر آب می‌کند، شمار زیاد معتادان که قادر به نقل مکان نیستند بر اثر این باران‌ها کشته می‌شوند و اجساد آنان حتی گهگاهی قابل دسترسی نیست.

در کنار آن، رودخانه کابل در فصل زمستان به سایر شهروندان نیز آسیب‌‌های بزرگی می‌رساند، زیرا این رودخانه دارای دیوارهای مستحکم نیست و آب از آن بیرون رفته و منازل مسکونی کنار خود را تخریب می‌کند. با این وجود، می‌توان مدعی شد که رودخانه کابل در تمام فصول سال برای شهروندان کابل آسیب‌رسان است و رودخانه‌ای که سال‌های سال آب کابلی‌ها را تأمین می‌کرده و آب زمین‌های کشاورزی آنان را تأمین می‌کرد، اینک به خطر جدی تبدیل شده است. گرد و غبار ناشی از این رودخانه در فصل تابستان سبب به وجود آمدن امراض گوناگون شده و در فصل زمستان علاوه بر اینکه برای معتادان کابل مرگ‌بار است، برای سایر کابلی‌ها که منازل مسکونی خود را از دست‌دهند، خطرناک است. انتظار می‌رود دولت کابل با توجه به آسیب‌های ناشی از این رودخانه، به آن توجه کافی کرده و علاوه بر ایجاد دیوارهای مستحکم، به پاکسازی آن همت کرده و هر نوع زمینه زندگی معتادان در زیر پل‌های آن را از بین ببرد.

انتهای پیام/

94/03/31 - 10:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن