تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817206569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط ايران و چين از کمبود زيرساخت ها رنج مي برد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ خرداد ۱۳۹۴ (۲۲:۳۵ب.ظ)
با توجه به نقش روزافزون چين در اقتصاد بين الملل؛ روابط ايران و چين از کمبود زيرساخت ها رنج مي برد موج - در دهه هاي اخير چين به يکي از کشورهاي مدعي قدرت در نظام بين الملل تبديل شده است و با توجه به مبادلات تجاري بالاي دو کشور ايران و چين، لزوم ايجاد زيرساخت هاي لازم براي گسترش روابط احساس مي شود.
آغاز تاريخ روابط ايران و چين به نخستين تماس ميان دو دولت به سال ۱۴۰ يا ۱۴۱ پيش از ميلاد باز مي‌گردد. در اين زمان دودمان "هان" بر چين و اشکانيان بر ايران فرمان مي‌راندند. در اين زمان از يک سو دولت "هان" در آسياي مرکزي پيشروي کرده و اشکانيان نيز بلخ را فتح کرده ‌بودند.
ولي برخورد رسمي ميان دو دولت چندين سال پس از آن رخ داد. در سال ۱۱۵ پيش از ميلاد "وو دي"، امپراتور چين، به دليل گشايش در داد و ستد و به ويژه در جستجوي رمه‌هاي اسب سفيري را به همراه پيشکش‌هايي به دربار مهرداد دوم اشکاني فرستاد.
بر اساس منابع موجود، در زمان سلطنت مهرداد دوم (اشک نهم ۷۶-۱۲۴ قبل از ميلاد) روابط دو کشور برقرار شد و سفير چين در اواخر سده دوم قبل از ميلاد به ايران آمد. در نتيجه مسافرت فرستاده امپراطور، دولت اشکانى تسهيلات کافى براى تجارت جهانى چين به وجود آورد و از آن زمان جاده ابريشم به صورت راه ارتباطى منظمى درآمد.
در دوره ساسانيان روابط دو کشور توسعه و گسترش بيشترى يافت. هنگامى که دولت ساسانى رو به زوال مى‌رود آخرين شهريار آن از امپراطور چين کمک مى‌خواهد و فرزندان وى به چين رفته و در همان جا ماندگار مى‌شوند.
در اواخر دوره ساسانيان که همزمان با حکومت سلسله قدرتمند "تاتگ" در چين بود، روابط ميان دو دولت توسعه بيشترى يافت. اگر چه دودمان ساسانى در تند باد حوادث نيمه اول سده هفتم ميلادى از ميان رفت اما رشته‌هاى محکم ارتباط دو ملت ايران و چين از هم نگسست.
در ادامه ايرانى‌ها و اعراب از طريق دريا و خشکى به چين رفته و در آنجا مساجد متعددى بنا کردند و به تبليغ اسلام پرداخته و توانستند پيروان زيادى پيدا کنند. در اين دوره زماني، مبادلات تجاري ميان دو کشور نيز افزايش قابل توجهى يافت.
عده‌اى معتقدند که آيين مقدس اسلامى نخستين بار توسط ايرانيان به چين راه يافت و به همين جهت اسلام رواج يافته در چين از همان آغاز رنگ ايرانى پيدا کرد، به طورى که کلمات و اصطلاحات فارسى در ميان مسلمانان رواج دارد.
در باب مناسبات تجارى ميان مردم ايران و چين بايد گفت با وجود حوادث و رويدادهاى غير منتظره سده‌هاى هفتم و هشتم ميلادى هرگز اين ارتباط قطع نشد و به جاى جاده ابريشم که مدتى آماده عبور کاروان‌هاى عظيم تجاري ميان شرق و غرب نبود، در آغاز دروه اسلامى راه دريايى با وجود خطرات فراوان، فعاليت بى‌نظيرى داشت.
در عهد مغول علاوه بر روابط متقابل علمى و هنرى بين دو کشور، روابط بازرگانى نيز گسترش يافت و به دليل امنيت و آرامشى که پس از کشتار وحشتناک آنها به وجود آمده بود، تجار سرزمين‌هاى آسياى باخترى به سهولت مى‌توانستند کالاهاى خود را به سرزمين چين برسانند.
در زمان تيموريان نيز روابط دو کشور باز هم توسعه و گسترش بيشترى يافت. داد و ستد رونق بسيار داشت و دو کشور سفرا و نمايندگان سياسى و فرهنگى خود را به کشور مقابل اعزام مى‌کردند. اين وضعيت در عصر صفويه و بعد نيز کمابيش ادامه داشت ولى به شدت زمان تيموريان و مغول‌ها نبود. اگرچه دو ملت در سده‌هاى اخير تحت استعمار بودند و آزادى لازم براى تماس با يکديگر و تقويت روابط نداشتند اما باز هم روابط دو کشور تا حدى برقرار بود.
روابط دو کشور ادامه پيدا کرد تا اين که انقلاب اسلامي در ايران به وقوع پيوست. ايران در فاصه اي اندک از وقوع انقلاب، درگير جنگ با عراق شد و روابط آن با دو ابرقدرت به ويژه ايالات متحده تيره تر شد. اين قدرت ها و بسياري ديگر از کشورها، ايران را تحريم تسليحاتي کردند و گزينه هاي اين کشور را براي دستيابي به تسليحات مورد نياز در جنگ با عراق محدود کردند.
در اين مقطع چين به عنوان يکي از گزينه ها براي تامين تسليحات ايران در آمد و دوره اي جديد بر محور همکاري هاي نظامي در روابط دو کشور شکل گرفت.
در دوران پس از جنگ ايران و عراق، از يک سو ايران وارد دوران سازندگي و تلاش براي پيشبرد توسعه اقتصادي شد و از ديگر سو، چين وارد دوران طلايي توسعه خود در دهه 1990 شده و نقش آن در اقتصاد جهاني به گونه اي روزافزون پررنگ شد.
از همين رو، در اين دوران همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور آغاز شد و ابعاد اقتصادي و سياسي مناسبات دو کشور بر ساير ابعاد، برتري يافت. تحول ديگر استراتژيک در روابط دو کشور ايران و چين، ورود پکن به صف واردکنندگان نفت بود، واردکننده اي که تقاضاي آن با سرعتي بسيار بيش از ميانگين تقاضاي جهاني رشد کرد.
با توجه به اهميت رابطه با پکن، اتاق بازرگاني و صنايع ايران و چين توسط اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در سال ۱۳۸۰ براي گسترش روابط تجاري ايران با چين تاسيس شد.
طي ده سال اخير و با اعمال تحريم هاي غرب عليه ايران، نقش چين در اقتصاد جمهوري اسلامي پررنگ تر شده است. اسدالله عسگراولادي، چهره‌ نام ‌آشناي تجارت ايران معتقد است که روابط تجاري ايران و چين به صورت بلندمدت طراحي شده و غربي‌ها جاي چين را در بازار ايران نمي توانند بگيرند.
در اين مورد زنگنه، وزير نفت ايران، نيز اعلام کرده است که ايران و چين پس از لغو تحريم‌ها به همکاري خود ادامه مي‌دهند و اين همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف انرژي گسترش بيشتري نيز مي‌يابد.
مجيد رضا حريري، نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين، نيز تصريح کرده است که پسته، قالي، زعفران و خرماي ايران بازار مناسبي در چين پيدا کرده‌اند و ظرفيت ايجاد چندين برابر صادرات فعلي اين کالا‌ها به چين وجود دارد.
حريري همچنين توضيح داده است که حدود 30 درصد کل صادرات ايران به چين است و يک چهارم نياز داخلي کشور نيز در حال حاضر از طريق واردات کالاهاي چيني تامين مي‌شود.
در اينجا بايد گفت که با توجه به حجم بالاي مبادلات و روابط تجاري - اقتصادي ميان ايران و چين، رضايت چين در مورد اعمال تحريم‌ها عليه ايران مي توانست لطماتي را براي منافع پکن به همراه داشته باشد.
گفتني است؛ در ده سال گذشته که تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي اعمال شده است، مقامات پکن تلاش کرده‌اند تا از طرح هاي آمريکا و هم پيمانانش براي دخالت دادن چين در مناقشه بر سر برنامه هسته‌اي ايران فاصله بگيرند تا خطري روابط ايران - چين را تهديد نکند.
مقامات آمريکا و عربستان معتقدند با توجه به حجم گسترده سرمايه‌گذاري چين در بخش نفت و گاز ايران، غرب بايد تلاش‌هاي بيشتري را براي دور کردن چين از ايران در دستور کار قرار دهد.
هدف آمريکا در اين راستا جايگزين کردن عربستان به جاي ايران براي چين است، اما؛ اين اقدامات غرب تاکنون نتيجه نداشته و چين همچنان يک شريک تجاري قابل اعتماد براي ايران محسوب مي شود.
با توجه به اهميت استراتژيک روابط ايران و چين بررسي اجمالي نشان مي دهد که زيرساخت هاي لازم براي گسترش و تعميق روابط وجود ندارد.
در اين ارتباط مي توان به نقش روزافزون يادگيري زبان چيني براي برقراري روابط عميق تر با اين کشور اشاره کرد.
بررسي ميداني خبرنگار بين الملل موج که به دانشگاه هاي مهمي مانند دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه تهران سر زده است، نشان مي دهد که اهميت يادگيري اين زبان هنوز به خوبي در ايران درک نشده است.
به عنوان دليل ادعاي بالا مي توان به اين موضوع اشاره کرد که زبان چيني هنوز در دانشگاه تهران به عنوان يک رشته مستقل تدريس نمي شود و يک درس عمومي براي دانشجويان زبان هاي خارجه به حساب مي آيد. دانشگاه شهيد بهشتي نيز به تازگي اين زبان را به رشته هاي تحصيلي خود اضافه کرده است.
همچنين براي فهم بهتر کمبود زيرساخت هاي لازم براي گسترش روابط با چين مي توان به آماري که موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي در اختيار خبرگزاري موج قرار داده، اشاره کرد. اين آمار نشان مي دهد که 144 نفر در دانشگاه هاي ايران در حال يادگيري زبان چيني هستند. اين در حالي است که بالغ بر 40 هزار نفر در شاخه هاي مختلف رشته زبان انگليسي تحصيل مي کنند. قريب به 350 نفر نيز در ايران در حال يادگيري زبان اسپانيايي و مترجمي اين زبان هستند. بالغ بر 700 نفر در شاخه هاي مختلف زبان آلماني تحصيل مي کنند. همچنين قريب به 15 هزار نفر در حال يادگيري زبان عربي هستند و بالغ بر 1000 نفر نيز در ايران در شاخه هاي مختلف زبان روسي تحصيل مي کنند. دانشجويان ايراني در حال تحصيل در شاخه هاي مختلف يادگيري زبان فرانسه نيز نزديک به 3 هزار نفر هستند.
شايان ذکر است، اقدامات اندکي در ارتباط با يادگيري زبان چيني در جمهوري اسلامي انجام مي شود که کافي به نظر نمي رسد. به عنوان مثال؛ روز چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت سال جاري، همايشي تحت عنوان "نقش زبان چيني در روابط ايران و چين" با حضور جمعي از استادان، دانشجويان و محققاني از مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، صاحبان صنايع مختلف و اساتيد دانشگاه هاي شهيد بهشتي، تهران و علامه طباطبايي و همچنين از ساير دانشگاه هاي کشور در تالار مولوي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.
در اين همايش، دکتر رضا ميرزايي برزکي، مدير گروه زبان چيني، از کيفيت نامناسب آموزش زبان چيني در کشور ابراز نارضايتي کرد.
وي در ادامه گفت: کيفيت آموزش زبان چيني حتي در دانشگاه هاي مهم ايران، در سطح پاييني قرار دارد و زماني که اوضاع در قطب هاي علمي کشور اين گونه است، ديگر از آموزشگاه هاي خصوصي انتظاري نمي توان داشت.
برزکي توضيح داد: نبايد هر کسي که در چين چند واحدي درس خوانده يا در زمينه اي نامرتبط با آموزش زبان چيني تحصيل کرده لقب استادي زبان چيني به خود بدهد.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن