تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798657177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پوست مي‌اندازيم / روايتي از سبك جديد گروه‌هاي جهادي در خدمت‌رساني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۵۱ب.ظ)
پوست مي‌اندازيم / روايتي از سبك جديد گروه‌هاي جهادي در خدمت‌رساني موج - اگر به اطرافمان نگاه كنيم مي‌توانيم سوژه مناسب را پيدا كنيم. از جمله خوبي‌هاي برگزاري اردوي جهادي به‌ صورت بومي و استاني اين است كه مي‌توان آن را در طول سال به‌ صورت مداوم پيگيري كرد، ضمن اين كه هزينه‌هاي سفر هم عملاً حذف مي‌شود. البته اين سخن نافي فوايد اردوهاي جهادي خارج از استان نيست و هرکدام از اين دو مدل ويژگي‌هاي خاص خود رادارند.
اردوهاي جهادي به بلوغ مي‌رسند و کيفي‌تر مي‌شوند، اين روزها پيوند با علم اقتصاد و دانش کشاورزي و نيز توجه به محيط بومي بيش از هميشه مورد اهتمام گروه‌هاي جهادي است. گروه‌هاي جهادي عمدتاً با حضور تعدادي از دانشجويان تشکيل مي‌شود که علاقه‌مند به دستگيري از مردم در مناطق محروم هستند و دغدغه سازندگي کشور رادارند. برخي از گروه‌هاي جهادي کشور توانسته‌اند براي مسئله حضور ناپيوسته و مقطعي در روستاهاي محروم که صرفاً در ايام تعطيلات عيد و تابستان خلاصه مي‌شود، راه‌حلي پيدا کنند، آن‌ها افق نگاهشان را بالاتر برده‌اند و حالا ذهن شان درگير اقتصاد روستا و اشتغال جوانان است.
گروه جهادي شهيد غرضي که توسط دانشجويان دانشگاه شمال واقع در شهرستان آمل تشکيل‌ شده از جمله گروه‌هاي موفق جهادي است که دغدغه‌هايي نو دارد و سبکي جديد را مورد توجه قرار داده است. خبرنگار بسيج سازندگي با متين حسني دانشجوي رشته معماري و مسئول گروه جهادي شهيد غرضي در همين زمينه به گفت‌وگو پرداخته است. اين گروه جهادي با حضور مداوم 8 ماهه در روستاي رزکه آمل توانسته يک‌منزل مسکوني براي يک زن خودسرپرست و 3 فرزند يتيمش بنا کند.

بايد براي اين خانم خودسرپرست خانه مي‌ساختيم
متين حسني درباره سبک ويژه گروه جهادي شهيد غرضي مي‌گويد: "براي بنده و بچه‌هاي گروه جهادي هميشه اين‌يک دغدغه بود که چرا بايد خدمت‌رساني به مردم محروم صرفاً در تعطيلات تابستان و عيد خلاصه و کار در بقيه اوقات سال تعطيل شود، تا اين که در شهريور سال 92 در جريان شناسايي مناطق محروم به يک مورد ويژه برخورد کرديم. ما باخانمي روستايي آشنا شديم که شوهرش در تصادف فوت کرده بود و سه کودک يتيم داشت. به‌سختي و با درآمد کم در خانه‌اي گلي و غير ايمن در روستا مستأجر بود و بدتر از همه اينکه صاحب‌خانه هم مي‌خواست او و فرزندانش را بيرون کند. در برابر شرايط ويژه‌اي قرارگرفته بوديم که بايد بلافاصله براي حل آن فکري مي‌کرديم."
وي مي‌افزايد: "نتيجه بحث و بررسي بچه‌ها اين شد که بايد براي اين خانم خودسرپرست خانه بسازيم اما نه خود اين خانم بودجه کافي داشت و نه مي‌توانستيم تا زمان تعطيلات عيد و تابستان صبر کنيم. در نتيجه به اين تصميم رسيديم که هر هفته پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها به روستا بياييم و کار ساخت منزل اين خانم را انجام دهيم. علاوه بر تعطيلات آخر هفته از فرصت تعطيلات بين دو ترم هم استفاده کرديم و ظرف 8 ماه ساختماني دوطبقه را براي اين خانواده فراهم کرديم."

حتي يک ريال هم‌سود پرداخت نکرديم
مسوول گروه جهادي شهيد غرضي نحوه عمل گروهش در روستاي رزچه را اين‌طور تشريح مي‌کند: "هرروز بعد از پايان فعاليت درسي، هماهنگي‌هاي لازم براي تهيه مصالح و حضور اوستاکار را پي گيري مي‌کرديم. براي تمام مصالحي که براي اين ساختمان تهيه کرديم، حتي يک ريال هم‌سود پرداخت نکرديم و فروشندگان به قيمت خريد مصالح را به ما مي‌فروختند. به آن‌ها مي‌گفتيم مصالح را براي چه‌کاري مي‌خواهيم و آن‌ها هم براي شرکت در کار خير استقبال مي‌کردند. بخش عمده کار مهندسي ساختمان را بچه‌هاي رشته عمران دانشگاه خودمان انجام دادند. هر جا هم لازم بود از اوستاکار استفاده مي‌کرديم. البته اوستاکارها هم وقتي متوجه مي‌شدند کار چيست، پول نمي‌گرفتند يا نهايتاً هزينه اياب و ذهاب را دريافت مي‌کردند."

براي رفع محروميت حتماً نبايد 1000 کيلومتر حرکت کنيم
متين حسني مي‌افزايد: "بدون آن که خودمان بدانيم اين مورد ويژه و فوري دغدغه ما براي حضور مستمر و پيوسته در مناطق روستايي را حل کرد. چشممان را باز کرديم ديديم هر هفته وسط مردم باصفاي روستا هستيم. اين مدل کار ما براي استانداري و بسيج سازندگي هم جالب بود هم تعجب‌آور. بسيج سازندگي استان اوايل زير بار نمي‌رفت و مي‌گفت اين شيوه از اردوي جهادي براي ما تعريف‌نشده است، شايد هم حق داشتند اما درنهايت با ما همراه شدند. هر هفته تا سقف 10 نفر از بچه‌هاي دانشگاه را به روستا مي‌برديم. چون اعزام به روستا به‌صورت چرخشي و دوره‌اي انجام مي‌شد توانستيم تعداد زيادي از دانشجويان را به اردو ببريم ضمن اينکه به هيچ‌کس هم‌فشار نيامد و آسيبي به درس خواندن بچه‌ها وارد نشد. ما فهميديم براي رفع محروميت حتماً نبايد 1000 کيلومتر حرکت کنيم تا مثل به سيستان و بلوچستان برسيم. در اين مدل مشارکت مردمي بسيار زياد مي‌شود و روستاييان درگير کار مي‌شوند. اگر به اطرافمان نگاه کنيم مي‌توانيم سوژه مناسب را پيدا کنيم. ازجمله خوبي‌هاي برگزاري اردوي جهادي به‌صورت بومي و استاني اين است که مي‌توان آن را در طول سال به‌صورت مداوم پيگيري کرد، ضمن اينکه هزينه‌هاي سفر هم عملاً حذف مي‌شود. البته اين سخن نافي فوايد اردوهاي جهادي خارج از استان نيست و هرکدام از اين دو مدل ويژگي‌هاي خاص خود رادارند. در حال حاضر بچه‌هاي دانشگاه مازندران هم همين مدل را پيگيري مي‌کنند."

فراموششان نکرده‌ايم
وي درباره واکنش خانم روستايي بي‌سرپرست به ساخت اين خانه دوطبقه توسط دانشجويان جهادگر، خاطرنشان مي‌کند: "خوشحالي آن بنده خدا را که نمي‌شود وصف کرد. زن بسيار زحمت کشي است، دو بچه دبستاني و يک کودک سه‌ساله را با پول کارگري در يک رستوران بين‌راهي بزرگ مي‌کند که کاري سخت و کمرشکن است. بچه‌هاي اين خانم رابطه‌اي بسيار عاطفي و تنگاتنگ با دانشجويان جهادي برقرار کردند، بااينکه سني نداشتند هميشه در ساخت‌وساز خانه به ما کمک مي‌کردند. در حال حاضر ارتباطمان با روستاي رزچه و اين خانواده مستضعف را حفظ کرده و فراموششان نکرده‌ايم، گاهي اوقات به آن‌ها سر مي‌زنيم و مختصر کمکي مي‌کنيم، استانداري و بسيج سازندگي هم انصافاً همکاري مي‌کنند. سرجمع با حدود 20 ميليون تومان 2 طبقه خانه ساختيم."

براي مردم "خمير" دستگاه آب‌شيرين‌کن ساختيم
متين حسني درباره برنامه سال 94 گروه جهادي شهيد غرضي اظهار مي‌کند: "عيد امسال به همراه 75 نفر از دانشجويان به منطقه‌اي در 80 کيلومتري بندرعباس تحت عنوان بندر خمير اعزام شديم و سه عرصه عمران، پزشکي و کشاورزي را تعريف کرديم. در عرصه عمران ساخت خانه عالم و سرويس‌هاي بهداشتي را در دستور کار داشتيم. در عرصه پزشکي مردم همه روستاهاي اطراف به‌طور کامل ويزيت شدند و پايش سلامت آن‌ها در اختيار مسئولان استان قرار گرفت. متوجه شديم در عرصه کشاورزي اين منطقه با مشکل آب‌شور مواجه است؛ يعني به مقدار قابل‌توجهي آب‌دارند اما شور است و نمي‌توان با آن کشاورزي کرد. بچه‌هاي علوم کشاورزي و اقتصاد روي همين مسئله متمرکز شدند. در بازگشت يک گروه پژوهشي کشاورزي - اقتصادي تشکيل شد براي رفع مشکل آب منطقه با هدف اشتغال‌زايي. در حال حاضر بچه‌ها با راهنمايي اساتيد دانشگاه توانسته‌اند يک دستگاه آب‌شيرين‌کن براي يکي از روستاها بسازند. قرار است اين دستگاه به‌صورت آزمايشي مورداستفاده قرار بگيرد و با رفع نقايص احتمالي تعداد بيشتري از آن توليد شود و در اختيار مردم قرار بگيرد."
وي تاکيد مي‌کند: "امروز ديگر گروه‌هاي جهادي اقتصاد روستا و اشتغال محرومين را هدف گرفته‌اند، اگر اشتغال وجود داشته باشد محروميت خودبه‌خود حذف مي‌شود. ما خانه عالمي هم که در روستا ساختيم فقط براي اين نيست که چند روز در سال يک روحاني براي تبليغ در آن سکونت پيدا کند، قرار است اساتيد دانشگاه ما، مربيان سازمان فني و حرفه‌اي و کارشناسان بسيج سازندگي مرتباً به اين منطقه سفر کنند و براي اقامت از همين خانه عالم استفاده کنند. بسيج دانشجويي در دانشگاه يک کانون جهادي راه انداخته و در حال حاضر دانشجويان و اساتيد دانشگاه آمل 5 طرح پژوهشي و اشتغال‌زايي در دست مطالعه دارند."













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن