تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809234109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوست نوراني خودمان را انتخاب كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دوست نوراني خودمان را انتخاب كنيم
چند وقت پيش پيامكي برايم ارسال شد كه در آن نسبت به دوستي با يك شهيد مطالب جالبي آورده شده بود.
نویسنده : عليرضا محمدي 


چند وقت پيش پيامكي برايم ارسال شد كه در آن نسبت به دوستي با يك شهيد مطالب جالبي آورده شده بود. پيشنهاد اين بود كه يك شهيد را انتخاب كنيم (برحسب آشنايي قبلي يا انس و الفتي كه با شهيدي از قبل داشتيم) سپس اطلاعاتي از او كسب كنيم و در مراحل بعدي براي اينكه دوستي‌مان عميق‌تر شود، ثواب اعمال‌مان را به روحش هديه بدهيم.
اين پيشنهاد جالب باعث شد تا در بازديدي كه به مزار شهداي گمنام محله صاحب‌الزمان(عج) تهران داشتم، از جوانان حاضر در آنجا در خصوص دوستي با شهدا سؤال كنم. خيلي از آنها انس يافتن با شهدا را از قبل تجربه كرده بودند، ولي دوست شدن با كساني كه برخي‌‌شان قبل از تولد اين جوانان از دنيا رفته‌اند، امري بود كه مصاحبه‌شوندگان نسبت به آن ابراز ترديد مي‌كردند.
امين دولتشاهي 21 ساله كه پنج سال پس از اتمام دفاع مقدس به دنيا آمده است، عنوان مي‌كرد كه شهدا را قلباً دوست دارد. «زياد روي يكي از آنها شناخت ندارم كه مثلاً بگويم شهيد باكري فلان سال به دنيا آمد و چطور شد كه به شهادت رسيد، ولي مي‌دانم آنها كساني بودند كه به خاطر ما از جواني ‌و آرزوهاي‌شان گذشتند و صرف نظر از هر گونه قدرشناسي، خدا مهرشان را به دل‌مان انداخته ‌است.»
به گفته امين، دوستي با يك شهيد، نياز به قدرت تخيل زيادي دارد و حتي شايد باعث شود هم سن و سالانش او را مورد تمسخر قرار دهند. اما وقتي كه به او گفتم دوست داشتن شهدا يا همان انس و الفتي كه بين خودش و آنها احساس مي‌كند، مي‌تواند مقدمه يك دوستي باشد و نياز به قدرت تخيل ندارد، از علاقه‌اش به شهيد همت گفت و اينكه: «دوران راهنمايي وقتي كه 13 سال داشتم، يك بار ما را به اردويي بردند كه در آنجا يكي از رزمندگان تهراني درمورد فرمانده شهيدشان حاج‌همت حرف زد. من همان شب تصميم گرفتم عكس شهيد را نقاشي كنم. چيز خوبي هم از آب درآمده بود، چند وقتي هم شب‌ها به مظلوميت اين شهيد در آخرين عملياتي كه شهيد شد (عمليات خيبر كه طي آن لشكر 27 به فرماندهي شهيد همت دچار لطمات بسياري شد) فكر مي‌كردم اما كمي بعد آن احساس اوليه را از دست دادم و از يادم رفت.»
از ميان چهار دوست امين كه با آنها مشغول صحبت شده بودم، ناصر، مجيد و ابوالفضل هم مثل او دوستي با يك شهيد را آن هم با فاصله زماني بسياري كه بين دو نسل وجود دارد، بعيد مي‌دانستند، اما محمد 20 ساله كه پدرش نيز از رزمندگان دفاع مقدس بوده، در اين رابطه نظر متفاوتي داشت. او مي‌گفت: «من با شهيد حسين رسول‌زاده رفاقتي را شروع كرده‌ام. اين شهيد را منافقين در خيابان ترور كرده بودند. وقتي كه پدرم از نحوه شهادت رسول‌زاده سخن مي‌گفت، من محل دقيق شهادتش را در ذهنم تصوركردم و تازه آن وقت بود كه فهميدم شايد چند صدبار از آنجا عبور كرده‌ام و دلم خيلي سوخت. سعي كردم از اين شهيد اطلاعات بيشتري كسب كنم. كار سختي هم نبود، از كسبه گرفته تا برادرش و بچه‌هاي بسيج مسجد باب‌الحوائج، خيلي‌شان او را به ياد داشتند، يك نشريه دانش‌آموزي هم آن زمان تهيه كرده بوديم كه اطلاعات زندگي شهيد را در آن چاپ كردم. از آن زمان تا الان هر بار كه مي‌خواهم براي پدربزرگ مرحومم قرآن بخوانم، براي اين شهيد هم قرآن مي‌خوانم.»
دوستي با شهدا شايد براي برخي از اين جوانان كه هيچ شهيدي را از نزديك نديده‌اند، كمي بعيد به نظر برسد، اما براي نسل خود رزمندگان و بازماندگان دوران دفاع مقدس هم‌اكنون تا حدي بيگانه است! در همان مزار شهداي گمنام محله صاحب‌الزمان(عج) كه در پارك قائم قرار دارد، محمدناصر ابراهيمي 44 ساله كه در عمليات‌هاي كربلاي 5 و مرصاد حضور داشته و دوستان شهيد بسياري داشته است، ‌دوستي با كسي كه سال‌هاست از اين جهان رخت بربسته، امري است كه به گفته خودش تاكنون جدي به آن فكر نكرده است.
ابراهيمي مي‌گويد: «دوستي‌هاي ما طور خاصي بود، بي‌غل و غش، نبايد زياد اغراق كنيم، ولي كافي است دوستي‌هاي الان را با آن زمان مقايسه كنيم، پرواضح است كه زمان جنگ و خصوصاً دوستي بين  رزمنده‌ها تكرار‌شدني نيست.»
ابراهيمي نه به ما بلكه به خودش قول مي‌دهد كه رفاقت خود با روح مطهر شهيد مجيد سام‌بند، از دوستان شهيدش را تجديد كرده و ادامه دهد. او مي‌گويد حتي فكر كردن به شهدا ذهن را جلا مي‌دهد و متأسف است كه مشغله‌هاي روزمره از يادش برده بود «چقدر با مجيد كشتي مي‌گرفتند و چقدر سر و كله هم مي‌زدند و چه دوراني كه نداشته‌اند.»
راستي ما به دوستي با شهدا چقدر فكر كرده‌ايم. همه مي‌دانيم كه قرآن تصريح كرده شهدا زنده‌‌اند و كمتر كسي است كه به صداقت دوستي با شهدا شك كند، پس شايد وقت آن باشد دست به كار شويم و دوست نوراني خودمان را انتخاب كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن