تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814800833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب˝اگر مادر نمی ترسید˝رونمایی شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: کتاب˝اگر مادر نمی ترسید˝رونمایی شد خبرگزاری پانا: تالارحافظ فرهنگ و ارشادفارس میزبان رونمایی و نشست نقد و نظر کتاب ˝اگر مادر نمی ترسید˝از بانوی شاعر شیرازی،زری قهارترس شد.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد ساعت 09:20

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، بهاره شفیعی درآیین رونمایی از با اشاره به حوزه فعالیتی شاعران زن افزود: در تاریخ ایران ازمیان هشت هزار شاعر تنها 400 شاعره زن وجود دارند و دوران تاریک برای شعر زنان وجود داشته و در دوران مختلف مختلف ارج زنان به اندازه کافی دیده نشده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس ادامه داد: تهمت های زیادی به زنان وارد شده است و در قرن 5 و 6 به شاعر زن تهمت بی بند وباری زده می شد، چون اندیشه اش متفاوت با زمان خود بوده است.
معاون فرهنگی ارشادفارس با بیان اینکه شاعران زن با ملک خاتون و زرین تاش ادامه حیات می دهند، گفت: در دوره مشروطه حضور زنان پررنگ تر می شود و در عرصه های اجتماعی و ادبی و ایجاد مفهومهای جدیدی از آزادی و ازاد اندیشی و قانون گرایی ورود می نمایند که دراین دوره پروین اعتصامی نیز حضور دارد که شعرهایش اجتماعی و سیاسی و شعر زنانه مطرح نیست.
وی اظهارداشت:در این دوره زن بعنوان نماد معشوقه از دیدگاه عرفانی نمادی ازلی و ابدی متصل به ربوبیت و از دیدگاه غیر عرفانی زمینی و مادی می باشد و دردوره معاصر و نسل جدید چند صدایی و شالوده شکنی وگسترش دایره معانی و تغییر واژگان و استفاده از هندسه و ریاضی در شعر دیده می شود که به طور کلی ادبیاتی زنانه وجود ندارد و در جایی که شعر زنان واگویه از ظلم ها و درد دلها می باشد مفهوم می یابد.
کرامت یزدانی، رئیس اداره مجامع فرهنگ و ارشادفارس نیز در ادامه این آیین گفت:با توجه به پایلوت بودن شعر فارس در کشور و شهرت داشتن خطه پاک فارس در جهان ،اداره مجامع تشکل ها و فعالیتهای فرهنگی در صدد ایجاد انجمن بزرگ شعر استان و نیز انجمن بزرگ شاعران استان می باشد.
یزدانی افزود:شاعران عزیز و فرهیخته استان این اداره را خانه دوم خود بدانند و انشالله دست در دست هم دهیم تا این امر مهم سامان گیرد و انجمن شاعران در استان و کشور و حتی درجهان بتواند رسالت خود را به خوبی ارایه کنند.اگر این مورد اتفاق بیافتد با توجه به واگذاری بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و ادبی به بخش خصوصی ،انجمن شاعران می تواند در برگزاری شب شعر،جشنواره ها،شعردرمانی و...نقش به سزایی را داشته باشند
کرامت یزدانی با اشاره به برگزاری نشستهای ادبی و فرهنگی گفت: اینگونه محافل ،یک نوع رضایت خاطری را در حضار ایجاد می نماید که حاصل امری است که به آن ادبیات درمانی می گویند که یکی از زیر شاخه های ادبیات درمانی، شعردرمانی است که از شاخه های ادبیات معناگر می باشد.
وی تاکیدکرد: سابقه شعر درمانی در ادبیات فارسی قابل اعتناست.به کاربردن لقب حکیم برای برخی از شاعران کشور نظیر فردوسی و خیام و سنایی نشان می دهد که بین حکمت و شعر در این سرزمین پیوندی تنگاتنگ وجود داشته است .
رئیس اداره مجامع تشکل ها و فعالیتهای فرهنگی ارشادفارس با قرائت شعر"دستمزدی می نخواهیم از کسی، دست مزد ما رسد از حق بسی" تصریح کرد:شعر درمانی در افراد سالم هم می تواند باعث تقویت بینش مثبت و گذر ار حال بد به حال خوب شود و افراد جامعه بتوانند از تنش ها و اضطرابهای درونی و محیطی رها شوند. شعر سرودن و خواندن و حضور در مراسم شعر خوانی باعث می شود که از بار غم ها تخلیه و به آرامش برسیم.
کرامت یزدانی در خصوص خصلت و خلق و خوی شاعران و انتخاب نوع واژگانی که انتخاب می کنند هم مثالهایی آورد و گوشه ای از بیانات شاعران غربی که به زیبایی از حافظ و سعدی سخن گفته اند امثال گوته،مادام کونتس دونوای فرانسوی صحبت کرد.
وی در خصوص مؤلفه­های اصلی نوستالوژی در برخی از شاعران گفت: دلتنگی برای گذشته؛ فاصله گرفتن از وطن مألوف؛بیان خاطرات همراه با افسوس و حسرت، پناه بردن به دوران کودکی و یادکرد حسرت­آمیز آن؛،اسطوره پردازی؛ باستان­گرایی؛ پناه­بردن به شهرستان نیکویی یا مدینه الفاضله، از مولفه های اصلی نوستالوژی در اشعار شاعران ایران زمین می باشد.
کرامت یزدانی درباره کتاب اگر مادر نمی ترسید ابرازداشت: خانم قهار ترس که یدی قهار در ترساندن مترسکهای مزرعه شعر دارد. با " اگر مادر نمی ترسید "روح را به لطافت وا می دارد و اندیشه را تلنگر می زند و می تواند شعر درمانی کند.
در این مراسم محمود رضا برامکه اشعار خانم قهار ترس را بررسی کرد و در خصوص رباعیات و غزلهای ایشان گفت: رباعیهای خانم قهارترس در اوج زیبایی سرودهخ شده اند.
در این مراسم نیز شاعران چون سعیده کشاورزی، اقای طبیب زاده، اقای ظرافت و چند نفر از دیگر شاعران استان شعرخوانی نمودند.در این مراسم نیز موسیقی سنتی به رهبری اقای سرافراز اجرا شد.
"زری قهارترس" در باره این مجموعه بیان داشت:"اگر مادر نمی ترسید"را شاید بتوان چکیده تجربیات شعری من در اکثر قالب هانامید. که با محوریت شعر موزون ارائه شده است با تعدادی غزل مثنوی چارپاره شعر محاوره و رباعی که همواره بیشترین سهم را در دفترهای من داشته است.
خانم قهارترس درادامه شعری در خصوص شهدای غواص نیز قرایت کردو گفت:برای شعر گویشی افسوس میخورم که محجور مانده و به شعر صرفا طنز به عنوان نقل محافل ادبی و غیر ادبی برای خنداندن حضار با مفاهیم دستمالی شده تبدیل شده است.
گفتنی است در پایان این آیین کتاب"اگرمادرنمیترسید"که توسط نشر مایا،1394 به چاپ رسیده و مجموعه شعر است از "زری قهارترس"در تالارحافظ فرهنگ و ارشادفارس سالن غزل رونمایی و به بوته نقد و نظر گذاشته شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن