تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819913502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشريح روش‌هاي مشارکت بخش خصوصي و دولتي توسط نماينده وزارت حمل‌ونقل اسپانيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۲۶ب.ظ)
در همايش کميته تامين مالي و سرمايه‌گذاري پيارک: تشريح روش‌هاي مشارکت بخش خصوصي و دولتي توسط نماينده وزارت حمل‌ونقل اسپانيا موج - معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا در همايش تخصصي تجربيات بين‌المللي قراردادهاي مشارکت عمومي-خصوصي، روش‌هاي مشارکت بخش خصوصي و دولتي در پروژه‌هاي راه‌سازي را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، همايش تخصصي تجربيات بين‌المللي قراردادهاي مشارکت عمومي-خصوصي حمل‌ونقل روز سه‌شنبه، ۲۶ خرداد، در محل وزارت راه و شهرسازي برگزار شد و جرالدو گاويلانس، معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا و فابيس فابير پاسکووالي، مدير دفتر فاينانس وزارت حمل‌ونقل ايتاليا و راکس والکر، رئيس اداره مشارکت عمومي و خصوصي وزارت حمل‌ونقل اتريش، تجربيات کشورهاي خود را در اين حوزه تشريح کردند.
جراردو گاويلانس، معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا، با بيان اين‌که انجمن پيارک هر چهار سال يک‌بار برگزار مي‌شود، گفت: در اين انجمن تجربيات در واگذاري پروژه‌هاي زيرساختي و روش‌هاي تأمين مالي اين پروژه‌ها بررسي مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌که بيش از ۱۰۰ کشور عضو مجمع پيارک هستند و در اين انجمن مشکلات و معضلات تأمين مالي پروژه‌ها را بررسي مي‌کنند به مزيت‌ها و چالش‌هاي روش تأمين مالي (PPP (private public partnership که روش تأمين مالي مشارکتي بخش خصوصي و عمومي است اشاره کرد و گفت: براساس اين روش بخش خصوصي و عمومي براي اجراي پروژه‌ها با يکديگر مشارکت مي‌کنند که البته بايد براي درک بهتر اين روش به آن عمق بدهيم.
جراردو گاويلانس افزود: وقتي پروژه‌اي به شکل سنتي توسط بخش خصوصي ايجاد مي‌شود، اين پروژه بايد به گونه‌اي باشد که فعاليت‌هاي بخش دولتي توسط بخش خصوصي اجرا شود. در اسپانيا بخش راهداري براساس قانون به مدت چهار سال به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.
رئيس کميته فني مجمع پيارک با بيان اين‌که طراحي، تأمين مالي، بهره‌برداري، احداث و انتقال پنج مؤلفه روش PPP هستند، گفت: براساس اين روش يکي از بخش‌هاي طراحي، تأمين مالي و بهره‌برداري توسط بخش خصوصي اجرا مي‌شود که درگذشته در اختيار بخش دولتي بوده است.
وي دو روش BOT و BBOT را از انواع روش سرمايه‌گذاري مشارکت بخش خصوصي و عمومي عنوان کرد و گفت: براساس روش BOT سه مرحله احداث، بهره‌برداري و انتقال بدون تأمين مالي توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود که در روش BBOT علاوه بر سه بخش مذکور بخش فني نيز توسط بخش خصوصي انجام مي‌گيرد که اين روش در ۱۰ سال گذشته در اروپا بسيار زياد استفاده شده است.
گاويلانس با بيان اين‌که اين روش سرمايه‌گذاري ابزاري در کنار ديگر روش‌هاي سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود ادامه داد: با بررسي روش مشارکت خصوصي دولتي در گروهي از کشورهاي آسيايي مشاهده مي‌شود که در برخي از اين کشورها ۱۰۰ درصد پروژه‌هاي بخش حمل‌ونقل با استفاده از روش مذکور اجرا مي‌شود. در ژاپن ۹۹ درصد پروژه‌ها و در کره جنوبي نيز تا ۹۷ درصد پروژه‌هاي حمل‌ونقل با استفاده از روش مشارکت خصوصي ـ دولتي عملياتي مي‌شود.
معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا افزود: در برخي کشورهاي اروپايي مانند پرتغال، اسپانيا و ايتاليا نيز تقريبا ۸۰ درصد پروژه‌هاي بخش حمل‌ونقل با استفاده از روش PPP اجرا مي‌شوند و در کشوري مانند آلمان اين ميزان ۷۰ درصد است.
وي گفت: البته ميزان اجراي پروژه‌هاي زيرساختي به روش PPP در کشورهاي کمتر توسعه‌يافته بسيار پايين‌تر است به طوري که در کشور هند اين ميزان حدود ۳۰ درصد است.
رئيس کميته فني پيارک با بيان اين‌که زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل گران‌قيمت‌ترين پروژه‌ها براي سرمايه‌گذاري هستند، افزود: بازارهاي مالي و بخش خصوصي به دنبال شفافيت و کاهش ريسک براي سرمايه‌گذاري هستند، به همين دليل هر چه زمان اجراي پروژه بيشتر شود هزينه اجراي آن نيز افزايش مي‌يابد، بنابراين زمان بيشتري براي بازگشت سرمايه اين پروژه‌ها براي بخش خصوصي نياز است.
گاويلانس دريافت عوارض آزادراهي را از منابع تأمين سرمايه ساخت اين پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر منابع مالي اجراي اين پروژه‌ها از طريق دريافت عوارض از مردم تأمين شود، علاوه بر توان مالي مردم براي پرداخت عوارض، بايد انگيزه و تمايل لازم براي پرداخت اين هزينه در مردم وجود داشته باشد.
معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا به بازديد خود از جاده‌اي در هند اشاره کرد و گفت: در اين منطقه دو جاده جديد و قديمي در کنار يکديگر وجود دارد که اکثر مردم ترجيح مي‌دادند از جاده قديم به دليل ندادن عوارض تردد کنند، زيرا؛ زمان براي آن‌ها ارزش نداشت، در حالي که با عبور از جاده جديد زمان سفر آن‌ها کوتاه‌تر مي‌شد.
وي به مزايا و معايب استفاده از روش مشارکت بخش خصوصي و دولتي اشاره کرد و گفت: اجراي پروژه با اين روش گران‌تر از اجراي آن توسط بخش دولتي است، اما؛ اين سوال مطرح مي‌شود که آيا اگر در حال حاضر پنج درصد بيشتر هزينه کنيم و پروژه توسط بخش خصوصي اجرا شود به‌صرفه است يا پنج سال اجراي پروژه به تعويق بيفتد تا تمام منابع پروژه توسط بخش دولتي تأمين شود؟ قاعدتا اگر پنج سال براي تأمين مالي پروژه توسط دولت منتظر بمانيم، در اين مدت هزينه اجراي پروژه افزايش مي‌يابد و بنابراين پرداخت پنج درصد بيشتر براي اجراي پروژه توسط بخش خصوصي توجيه اقتصادي بيشتري دارد.
رئيس کميته فني پيارک گفت: براي ساخت يک جاده به روش‌هاي سنتي بايد براي همه بخش‌هاي طراحي، احداث و تأمين مالي به صورت مجزا مناقصه برگزار شود که براساس برآوردهاي انجام شده ساخت پروژه راهي با استفاده از اين روش حدود هشت سال زمان نياز است، در حالي که اگر اين پروژه‌ها با استفاده از روش PPP اجرا شود مراحل طراحي، احداث و تأمين مالي در قالب يک مرحله انجام مي‌شود و به طور قابل‌توجهي موجب صرفه‌جويي در زمان احداث خواهد شد به طوري که اين پروژه‌ها با استفاده از اين روش در مدت ۱۷ ماه اجرا مي‌شود.
گاويلانس به نقاط ضعف ساخت پروژه‌هاي زيرساختي به روش مشارکت خصوصي ـ عمومي اشاره کرد و توضيح داد: عدم تمايل مردم براي پرداخت نکردن عوارض آزادراهي يکي از مشکلات اجراي اين طرح است؛ زيرا با پرداخت عوارض بايد سرمايه ساخت پروژه توسط بخش خصوصي تأمين شود. در اين زمينه دولت‌ها بايد دلايل قانع‌کننده مبني بر پرداخت عوارض براي مردم عنوان کنند تا مردم به صورت داوطلبانه استفاده از جاده قديم يا جاده جديد را انتخاب کنند.
وي با تأکيد بر اين که روش PPP براي ساخت پروژه‌ها يک روش صرفا خصوصي نيست، بلکه مشارکت بخش دولتي و خصوص است گفت: براساس قانوني که در اسپانيا وجود دارد پروژه‌هايي که به روش مشارکت دولت و بخش خصوصي ساخته مي‌شوند براي يک بازه زماني مشخص مديريت اين پروژه‌ها در اختيار بخش خصوصي است.
معاون مرکز مطالعات اقتصادي وزارت حمل‌ونقل اسپانيا احتمال ناکامي پروژه‌ها را يکي از معايب استفاده از روش مشارکت بخش دولتي ـ خصوصي عنوان کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال اگر پيش‌بيني مي‌شود ۱۰ هزار خودرو از محور ساخته‌شده تردد کند ممکن است اين پيش‌بيني‌ها محقق نشود و با تردد کمتر از اين ميزان، سرمايه کافي و پيش‌بيني شده حاصل نشود به طوري که ممکن است حتي هزينه نگهداري اين مسير (راهداري) تحقق نيابد.
وي به راهکار مقابله با احتمال ناکامي در اين پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: در اين شرايط بايد از قبل يک قانون مصوب و مکتوب تدوين شود تا مسووليت و تعهد بخش خصوصي در برابر ناکامي‌هاي احتمالي در آن تعيين شده باشد که اين بهترين راهکار براي خسارت‌هاي احتمالي ناشي از اين اتفاق است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن