تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806920316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت درمان دارويي در ماه مبارک رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۱۹ق.ظ)
مديريت درمان دارويي در ماه مبارک رمضان موج - بي شک با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان، دغدغه بيماراني که براي درمان خود، يک يا چند دارو مصرف مي کنند، بيشتر مي شود و همواره دو موضوع ذهن اين بيماران را به خود معطوف مي کند، ابتدا نحوه مصرف دارو و بهره مندي از برکات اين ماه شريف است.
به گزارش خبرگزاري موج، مسوول کميته تجويز و مصرف منطقي داروي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي اهواز با بيان اين که نخستين مساله اي که پزشک در مواجهه با چنين بيماراني با آن رو به روست اين موضوع است که، آيا روزه داري بر روند بيماري تاثير گذار است يا خير، اظهار کرد: چنانچه با صلاحديد پزشک، با ارائه توصيه هاي مورد نياز، امکان روزه داري براي آن بيمار فراهم باشد، چيدمان جديد دارويي؛ به ويژه در مورد بيماراني که روزانه بيش از يک دارو مصرف مي کنند، ضروري است.
دکتر فرخ رامش در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به مصرف دو يا حتي سه وعده غذايي در روزهاي ماه مبارک رمضان، تداخل ميان دارو و غذا رخ خواهد داد، گفت: در زمينه تداخل دارو با غذا بايد عرض شود که جذب برخي داروها همزمان با مصرف غذا تغيير نکرده و يا در برخي موارد حتي افزايش نيز پيدا مي کند، اما؛ بسياري از داروها نيز در صورت مصرف همزمان با غذا دچار کاهش جذب مي شود.
اين داروساز تصريح کرد: در مورد داروهايي که جذب آنها به ميزان قابل توجهي تحت تاثير غذا قرار مي گيرد، دارو بايد 1 ساعت پيش از غذا يا 2 تا 3 ساعت پس از مصرف غذا، استفاده شود. بهتر است در خانم ها بدليل احتمال کاهش سرعت تخليه معده، دارو 3 ساعت بعد از غذا مصرف شود. همچنين از مصرف غذاهاي دير هضم در وعده افطار پرهيز شود.
دکتر رامش در ادامه افزود: براي نمونه از ميان استاتين ها بهتر است برخي را همچون لووستاتين همراه وعده غذايي شب استفاده کرد و برخي همچون سيموستاتين را بهتر است، به دليل کاهش جذب دارو با غذا، با معده خالي مصرف کرد.
وي اظهار کرد: بسياري از آنتي بيوتيک ها، از جمله کپسول آزيترومايسين، با مصرف غذا دچار کاهش جذب مي شود، همچنين مهارکننده هاي پمپ پروتون همانند امپرازول، بيس فسفونات ها مانند آلندرونات به دليل کاهش آشکار در ميزان جذب و اثربخشي، و يا ايجاد عارضه گوارشي در صورت مصرف همزمان با غذا (بيس فسفونات ها- ريفلاکس) بايد حتماً با معده خالي (مثلاً پيش از صرف وعده غذايي) مورد استفاده قرار گيرد.
دکتر رامش تاکيد کرد: قابل ذکر است تداخل داروها با غذا تنها محدود به تداخل در جذب نيست، بلکه داروهاي متعددي وجود دارد که در صورت مصرف روزانه گريب فروت دچار کاهش متابوسيم با واسطه ايزوآنزايم CYP4503A4 موجود در ديواره دستگاه گوارش شده و نياز به تعديل دوز يا پايش علايم (عوارض) ناشي از تداخل احتمالي است.
مسوول کميته تجويز و مصرف منطقي داروي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي اهواز، در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به تغيير زمان مصرف داروها از روز به شب، تغيير زمان مصرف داروهاي مورد نظر بلامانع است؟ افزود: تغيير زمان مصرف برخي داروها از روز به شب نيز مي تواند عارضه هايي را به بيمار تحميل کند. از جمله اين داروها مي توان به برخي مهارکننده هاي انتخابي باز جذب سروتونين مانند فلوکستين اشاره کرد که مصرف شبانه آن در برخي از بيماران مي تواند عارضه بي خوابي ايجاد کند.
رامش در ادامه گفت: چنانچه بيمار بيش از يک دوز از اين دارو استفاده کند بهتر است از اين نظر بررسي شود و بهترين رژيم مصرف براي وي در نظر گرفته شود.
اين داروساز تصريح کرد: ديورتيک ها از جمله ديگر داروهايي هستند که مصرف شب هنگام آنها توصيه نمي شود، اما مشکل ديگري که اين داروها دارد، احتمال وقوع دهيدراتاسيون در صورت مصرف آنها هنگام سحر است، بنابراين در صورت لزوم، بهترين زمان مصرف هنگام افطار است.
رامش گفت: با توجه به طولاني بودن روزه داري (حدود 15 ساعت)، کم کردن فاصله بين دوزهاي مختلف 1 دارو مي تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال مي توان به داروهايي اشاره کرد که روزانه 3 تا 4 بار مصرف مي شود (همچون آنتي بيوتيک ها) و بهم زدن نظم مصرف، روند درمان را با مشکل مواجه مي کند. در اين موارد در صورت امکان، مي توان از داروهاي هم خانواده با طول اثر افزون تر استفاده کرد. به عنوان مثال مي توان به جايگزيني اريترومايسين (روزي 3 تا 4 بار) با کلاريترومايسين (روزي 2 بار) به دليل تشابه فارماکولوژيک بسيار زيادي که با هم دارد تنها در برخي موارد خاص قابل جايگزيني نيست اشاره کرد.
وي همچنين افزود: بيماراني که چندين داروي مختلف استفاده مي کنند، به دليل طولاني بودن زمان روزه داري ممکن است دو يا چند دارو را با هم مصرف کنند. مصرف همزمان يا با فاصله کم برخي داروها مي تواند مشکل ساز يا حتي مخاطره آميز شود، به عنوان مثال مي توان به مصرف همزمان يا با فاصله کمتر از 4 ساعت آلفا بلوکرهايي مثل ترازوسين با سيلدنافيل يا تادالافيل اشاره کرد. همچنين مي توان به کاهش جذب برخي داروها همچون سيپروفلوکساسين، لووتيروکسين، مايکوفنولات موفتيل با ترکيبات حاوي فروس توجه کرد.
رامش تاکيد کرد: بايد توجه کرد که اثر بخشي برخي داروها ممکن است به دليل تغييرات فيزيولوژيک بدن در ماه رمضان، دچار تغيير شود. به عنوان مثال سولفونيل اوره هايي مثل گلي بنکلاميد - که يکي از عوارض جانبي اصلي آنها هايپوگلايسي است - ممکن است برخي بيماران ديابتي را با خطر بيشتري از احتمال وقوع افت قندخون مواجه کند. در چنين مواردي چنانچه بيمار از دوز يک بار در روز اين دارو استفاده مي کند، بهتر است قبل از افطار (تنظيم دوز بر اساس سطوح قندخون روزانه و ريسک بروز هايپوگلايسمي انجام مي شود) استفاده شود.
اين داروساز در ادامه اظهار کرد: چنانچه بيمار به صورت دو بار در روز از اين دارو استفاده مي کند، دوز صبح، نصف شده و هنگام سحر استفاده شود و دوز عصر نيز بدون تغيير هنگام افطار مصرف شود. در اين موارد خصوصاً در افراد سالمند تغيير دارو به گلي کلازيد مي تواند خطر هايپوگلايسمي را کاهش دهد.
دکتر رامش در پايان تاکيد کرد: در هر صورت آگاه ساختن بيمار از علايم هايپوگلايسمي و ميزان قندخون هشدار دهنده که بيمار بايد روزه خود را بشکند، ضروري است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن