تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804827240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تصور می کردند شرایط سخت مردم را از صندوق های رای دور می کند»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: «تصور می کردند شرایط سخت مردم را از صندوق های رای دور می کند»


در آستانه پایان دومین سال ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین روحانی، رئیس دولت یازدهم در یک نشست خبری با ۲۵۰ خبرنگار ایرانی و خارجی گفتگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری خود با حدود 250 خبرنگار ایرانی و خارجی، تصریح کرد: ماه رمضان، ماه دوستی ها و کنار گذاشتن کینه هاست. امیدواریم ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پر خیر و برکتی باشد. آقای روحانی افزود: همچنین به ملت بزرگ ایران به مناسبت سالروز انتخابات 24 خرداد سال 1392 تبریک می گویم. وی افزود: شرایط بسیار حساسی پیش روی ما بود. شرایط سخت اقتصادی، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط های آموزشی و از طرف دیگر بدخواهان هم چنین تصور می کردند که با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده اند، مردم مشارکت آنچنانی پای صندوق آرا نخواهند داشت. روحانی تاکید کرد: تمام تلاش بدخواهان این بود که مردم نتیجه را در صندوق انتخابات نبینند اما مردم حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است و راهنمایی های تاثیرگذار مقام معظم رهبری در دعوت مردم به پای صندوق و اعلام اینکه آرا مردم امانت است و به عنوان حق الناس مطرح است، مردم پای صندوق ها شتافتند و با 73 درصد مشارکت حماسه آفریدند. رئیس جمهور گفت: 24 خرداد متعلق به هیچ جناح و دسته ای نیست و به همه مردم و رهبری تعلق دارد که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق ها هدایت کنند.

مردم با رایی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند، منظورشان این بود که همه چیز به مسیر قانون باز گردد. اعتدال معنایش آن است که همه چیز در چارچوب قانون باشد و هیچ تصمیمی یک شبه در کشور گرفته نشود. اعتدال معنایش این است که امور به متخصصان همان فضا واگذار شود. مردم می خواستند شرایط ثبات و آرامش به جامعه حاکم شود. در اقتصاد و بازارها مردم می خواستند به آینده ای روشن امیدوار شوند. مردم نمی خواستند نسبت به آینده اقتصاد، آینده روابط سیاسی، آینده ارتباطات سیاسی داخلی و آینده حضور فرهنگی اصحاب فرهنگ در تردید باشند. روحانی تصریح کرد: مردم می خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن تر و شرایط بهتری زندگی امیدوار باشند. همه تلاش دولت مردان بر همین مبنا بود و من میخواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده است، مگر اینکه با صاحبنظران مشورت شده است. فضا در این دو سال فصای آرامتری برای گفتگو بوده است. شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است. رئیس جمهور افزود: ما در شرایط بسیار سختی در آستانه انتخابات بودیم و هر دولتی روی کار می آمد با شرایط سختی روبرو بود. با رشد اقتصادی منفی 6 و با شرایطی که قیمت ارز و کالا در تنش ساعتی بود و سرمایه گذاری ها رشد منفی داشت و رکورد در اقتصاد حاکم شده بود و شرایط بی نظیری در اقتصاد ایران بود که هر دولتی اگر آغاز می کرد با انبوهی از مشکلات روبرو بود. روحانی اضافه کرد: این دولت در 22 ماه گذشته تلاش کرده در هر زمینه ای که به مردم وعده داده، آن ها را عملی کند. یعنی نجات اقتصاد ایران، احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان. این ها سه وعده ای بود که به مردم داده شد. وی گفت: ما می خواستیم که روابطمان با جهان به گونه ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد. ما می خواستیم که آشتی و برادری و روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم. ما می خواستیم که همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم؛ نه تنها یک حق. ما می دانستیم در کنار حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی ملت به بازارهای جهانی نیز تامین شود. حق این مردم شرایط حمل و نقل مناسب بین المللی و فروش و ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف است و ما می دانستیم که باید شرایط مناسب برای صادرات، بیمه، کشتیرانی و روابط مالی تامین شود. ما نمی خواستیم که فقط یک حق داشته باشیم و بقیه حقوق پایمال شود. هدف 24 خرداد این بود که همه حقوق حفظ شود.

رئیس جمهور ضمن تشکر از مردم بخاطر حمایت از تیم هسته ای و نیز قدردانی از وزیر امور خارجه، تصریح کرد: امروز کسی در این که در ایران حق غنی سازی وجود دارد و درهای نطنز و فوردو باز می ماند تردید ندارد و این بزرگترین دستاورد هسته ای است. هیچ یک از قدرت های غربی اذعان نمی کرد که ایران می تواند در تحقیق و توسعه و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته کار را ادامه دهد، اما امروز هیچکس تردید ندارد که اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم های اقتصادی. روحانی تاکید کرد: دو سال پیش کسی فکر نمی کرد که با یک توافق همه تحریم های ظالمانه لغو خواهد شد و آنچه اکنون به دست آوردیم یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است که با ایستادگی به آن دست یافته است. رئیس جمهور گفت: در زمینه تحریم دو موضوع را مد نظر داشته باشید. یکی عمق تحریم و یکی مدیریت تحریم. این دو باید از هم تفکیک شود. تحریم غیرقانونی و غیر اخلاقی است و در این تردیدی نیست. تحریم، تحریمی کور بوده و هدفمند نبوده است. این تحریم حتی برای خرید گندم هم بود و حتی برای خرید مواد غذایی و هرگونه سرمایه گذاری از جمله سدی که آب خوردن مردم را تامین کند نیز بود. هیچکس در اینکه این تحریم غیراخلاقی بوده تردید نکند. مخفی کردن ظلم ظالمان کار شایسته ای نیست. اما نکته دیگر مدیریت تحریم است. روحانی افزود: این دولت بخوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر بازهم بخواهد ظالمانه ادامه یابد، دولت مدیریت خواهد کرد و دلیلش آن چیزی است که مردم در این دو سال مشاهده کردند.  رئیس جمهور با اشاره به برخی از خدمات دولت در حوزه سلامت و درمان، تصریح کرد: آمار فراوان است اما این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است. این دولت تا پایان 4 سال حدود ده میلیارد دلار برای تامین آب اختصاص داده است. پس دولت بخوبی تحریم را مدیریت کرده و مدیریت خواهد کرد، اما معنایش این نیست که ابعاد تحریم را توضیح ندهیم البته ملت ما از این فشارها نمی هراسد و مسیر خود را برای احقاق حقوق ادامه می دهد.   سوال های خبرنگاران:  خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: ایران همواره تاکید کرده که تنها توافقی را می پذیرد که توافق خوب باشد. ایران چقدر با این توافق فاصله دارد؟

رئیس جمهور: همه تلاش ما بر این است که به یک توافقی برسیم که عزتمندانه با تامین حقوق ملت بزرگ ایران باشد و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است. به نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده، امروز مورد قبول 5+1 است. در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظر ها حل شود. آنچه می توانم بگویم این است که ما در مذاکرات جدی هستیم و دنبال تلف کردن وقت به هیچ عنوان نیستیم. خود را محصور در یک زمان خاص نمی بینیم. عجله نداریم اما در عین حال از همه فرصت و امکانمان برای دستیابی به توافق استفاده می کنیم. خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است؛ چارچوب هایی که از طرف نظام برای مذاکرات تعیین شده همواره مورد توجه بوده. مذاکره کننده ها به طور جدی این مسیر را دنبال می کنند. اگر طرف مقابل ما همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد توافق در دسترس است.    * روزنامه ابتکار: با توجه به لغو گسترده کنسرت های موسیقی و بویژه هفته اخیر که بازتابهای زیادی داشت اما متاسفانه ادامه دارد. نظر شما را راجع به این موضوع می خواستم بدانم.

رئیس جمهور: ما در زمینه فرهنگی همانطور که از ابتدا اعلام کردیم معتقدیم که امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. فضا را باید کاملا به گونه‌ای ترسیم کنیم که این فضا هم برای آنها که میخواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند بتوانند و هم آنها که میخواهند تولید کنند بتوانند به خوبی تولید کنند. از نظر ما مرجع، قانون است. وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای مجوز تعیین شده دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و باید بگذاریم قانون عملیاتی و اجرایی شود. اینکه تصور می شود که اینکار خوب است یا بد است و آثارش مثبت است یا منفی است همان اشکالی است که یکبار گفتم همه باید قانون را عمل کنیم و دنبال اجتهاد شخصی نباشیم. اجتهاد را بگذاریم برای حوزه های علمیه. هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند مورد احترام باشد مجوزش. این را هم یادمان باشد که وقتی در چارچوب مجوزی برای یک کنسرت داده می شود و از مردم دعوت می شود و بلیط می خرند، اینگونه دخالتها تضییع حقوق مردم است قبل از اینکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد. من امیدوارم که همه ما احساس کنیم که 24 خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق آمدند همان مردم برای حمایت در اجرای راه و مسیری که انتخاب کرده اند در صحنه هستند. ما باید از این مشکلات عبور کنیم و با وحدت و انسجام و حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد. دولت خود را ملتزم می داند به حقوق مردم و اجرای قانون.

ادامه سوال روزنامه ابتکار: این صحبت های شما ضمانت اجرایی دارد؟

رئیس جمهور: از نظر ما مجوز قانونی وقتی صادر می شود لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق ندارند لغو کنند که کاملا نادرست است. اگر هم موردی را قوه قضائیه می خواهد وارد عمل شود باید کاملا توجیه قانونی برای ورودش باشد.  


خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی چین: ارزیابی شما از آینده مذاکرات چگونه است و چالش های پیش رو را در چه می بینید؟ کلا در زمینه لغو تحریمها چه مقدار پیشرفت حاصل شده است؟ می دانیم لغو تحریمها نگرانی اصلی کشور ایران است. اگر توافق شود چقدر زمان می برد تا تمام تحریمها لغو شود؟

رئیس جمهور: اساس مذاکرات رو به پیش است. گرچه در برخی از مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم، تحریمهای اقتصادی در اصل اینکه با اجرای توافق همه تحریمهای اقتصادی برداشته خواهد شد و ملغی و کان لم یکن خواهد شد تردیدی وجود ندارد. اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو که چگونه باشد اختلاف نظرهایی هنوز وجود دارد که ما مصر به همزمانی هستیم. یک اشکالی وجود دارد و آن اینکه طرف مقابل ما در برخی موارد بعد از رسیدن به چارچوب تفاهمی در جلسه‌ای، در جلسه بعدی دوباره برمیگردد به چانه زنی که این کار را عقب می اندازد و مذاکرات را طولانی تر می کند. زمانی که پیش روی  ماست اگر طرف مقابل ما به  چارچوب هایی که قبلا مورد تفاهم بوده متعهد بماند و موارد جدیدی را وارد توافق نکند می تواند حل و فصل شود و میتوانیم به توافق برسیم.   سوال خبرنگار مهر: باتوجه به حوزوی بودن شما، عملکرد فرهنگی دولت همچون عفاف و حجاب و حضور بانوان در دانشگاه و برخی کنسرت ها و تئاتر ها با حوزه ها و نیروی انتظامی ارتباط دارد؟ رئیس جمهور: دولت تعبیر  خاصی درباره نیروی انتظامی ندارد و معتقد است همه دستگاه ها باید در چارچوب قانون عمل کنند. فکر نمیکنم این جای اختلاف باشد مخصوصا اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران یا متخذ از متن شرع است یا لااقل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد. قانون ما اسلامی است. در این زمینه اختلاف نظر نداریم. در زمینه سایر مسائل فرهنگی دولت موظف به اجرای قانون است. ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ شود. امام در زمینه مسائل فرهنگی یک بن بستی که قبلا فکر می شد را باز کردند. خیلی حرفها بود در آغاز انقلاب؛ بعضی می گفتند که خانمها در تظاهرات نباید شرکت کنند چون وقتی شعار می دهند صدای نامحرم است و اشکال دارد. این بحث ها مطرح بود ولی امام در پاریس که بودند موضع گیری صریحی کردند. ما وقتی خانمها میخواهند رای بدهند خم می شویم و احترام می کنیم و می گوییم بیایید و حقوق شما در حوزه سیاسی و اجتماعی و فرصت برابر دارید ولی از انتخابات که می گذریم گویا رای و عقیده ما عوض می شود. همه خانمهای جامعه ما اولا به دینشان و آیینشان و فرهنگشان معتقدند و احترام می گذارند. به عفت و حجاب و چارچوبهای قانونی احترام می گذارند. ما نباید تصور کنیم که ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدایی ناکرده خانمها می خواهند برعکس قوانین اسلام حرکت کنند. خانم ها در بسیاری از مسائل پیشتازند. در همه راهپیمایی ها و مراسمات می بینید. ما باید حق نشاط و شادی و زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. در این زمینه فکر نمیکنم در کلیات اختلاف نظری باشد ممکن است در مصادیق گاهی اختلاف نظر باشد که باید حل کرد.  
خبرنگار ایرنا: برخی می گویند که دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده، پاسخ شما چیست؟
رئیس جمهور: شما می دانید که در گذشته در یک دوره هشت ساله ای 720 میلیارد دلار صرف واردات شد. و کشور کاملا متکی شد به بیرون. و همان هم علامت لازم برای تحریم داد. اتکا ما به دلارهای نفتی مقدمه تحریم ها بود. اگر اقتصاد مقاومتی بود و به خود متکی بودیم و نه به دلارهای نفتی این فشار به ما تحمیل نمی شد. این دولت در زمانی که تحریم بوده توانسته تورم را از 40 به 15 درصد برساند و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری را مثبت کند. در همه زمینه های تولید کشاورزی روند ما مثبت است و در سال گذشته بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کرده ایم. پس این دولت در زمان تحریم معضلات را حل کرده، اما باید یادمان باشد که تحریم هیچگاه موفق نبوده و به اهدافش نرسیده است. البته موثر بوده که فاصله دارد با موفق بودن. تحریم مشکلاتی برای ما بوجود آورد و مسلما مدیریت درست می تواند مشکلات را حل کند. اما اینکه بگوییم تحریم هیچ اثری ندارد، درست نیست. ما برای محیط زیست و برای آب نیاز به سرمایه گذاری داریم و اگر قرار باشد این سرمایه از خارج وارد شود، تحریم در این راه مشکل ایجاد کرده. البته معنیش این نیست که ما نمی توانیم زندگی کنیم. ما نیازمندی های خود را تامین می کنیم اما در بحث ارتباط و پیشرفت، هیچ کشوری پشت درهای بسته موفق نمی شود. این تحریم ظلم بزرگی است که ما باید برداریم.   خبرنگار فایننشال تایمز: پارسال این موقع یکی از اعضای گروه خیلی کوچک خبرنگارهای رسانه های غربی‌، جیسون رضاییان اینجا بودند. آیا شخصا شما پیگیر پرونده ایشان هستید؟ نگرانی خانواده کوچک رسانه های غربی در ایران بود این حرفم.  می توانم مشخصا بپرسم فکر میکنید فاصله ای که بین امضای توافق تا اجرای قرارداد خواهد بود چقدر است؟ شما چقدر میخواهید باشد و تحریمهای بانکی به ما گفته می شود که حدودا 1 سال ممکن است طول بکشد که اجرایی شود. آیا شما اجازه بازدید از سایتهای نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را خواهید داد؟

رئیس جمهور: سه چهار سوال کردید. من به عنوان رئیس جمهور که  مجری قانون اساسی هستم، نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی ها و یا کسی که حتی اگر تابعیت غیرایرانی برفرض داشته و در ایران زندگی میکند حساس هستم و دنبال میکنم. مواردی که به من اطلاع می رسد نسبت به حقوق افراد، آنها را دنبال میکنم. موردی که شما گفتید از کلیت آنچه وظیفه دولت است مستثنی نیست. اما اینکه همزمانی اجرای تعهدات ایران در توافق با رفع تحریم چگونه خواهد بود جای بحث وجود دارد. یک عددهایی شما گفتید که آنها حتما نادرست است. مثلا درباره رفع تحریم بانک. فکر کنم ماه و سال را اشتباه گفتید. آن زمانی که ما به توافق برسیم، هر روز و زمانی باشد تا اجرای توافق فاصله ای خواهد بود که چند ماهه است و جزو مواردی است که بحث می شود. ما دنبال آن هستیم که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت قطعنامه صادر شود که آن توافق را در فصل 7 تایید کند و آن در همان قطعنامه شورای امنیت، همه قطعنامه های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می شود. شاید بشود گفت اولین تضمین اجرایی این توافق هست. منتهی بعد از آن اینکه تحریمها چگونه لغو می شود داریم بحث می کنیم. زمان اعلام لغو و اجرای لغو دارد بحث می شود. تعهدات ایران زمانی طول می کشد که اجرا شود. ممکن است چند ماه طول بکشد. از زمانی که توافق امضا شود تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی شود از سوی دو طرف اینکه چقدر زمان ببرد محل بحث است اما چند ماهی حتما زمان می برد.

پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد. یک تبلیغات غلط ونادرستی در خارج راه افتاده؛بسیاری از کشورهای دنیا هستند که پروتکل را اجرایی می کند. 124 کشور دارند اجرا می کنند و عده دیگر هم قبول کردند. بنابراین پروتکل آن سال 2002 و 2003 که اول بحث پروتکل بود 80 کشور قبول کرده بودند در این چند سال شده است 124 کشور. معلوم است چیز بدی نیست که کشورها مرتب امضایش می‌کنند. این تعهدات بین المللی همواره 2 طرفه است. هرچه در این 124 کشور اجرا می شود در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد. ما پروتکل را در 2003-4-5 داوطلبانه اجرا کردیم و میدانیم چگونه است، همان زمان هم بحثی در ایران سر گرفت که اگر اجرا شود می آیند مسجد و خانه علما و مجلس را بازرسی می کنند. این حرفها آن موقع هم بی اساس بود و الان هم اینجور حرفها در بعضی رسانه ها زده می شود.

اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری در دست دیگران قرار گیرد. نه تنها اسرار نظامی بلکه در باقی فناوری ها نمی گذاریم در دست کسی بیفتد. ما در زمینه کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم و سالهاست در کشور اجرا می شود. آنجا هم نوعی دسترسی ها وجود دارد و آنجا هم اسرار کشور را حفظ کردیم و می کنیم. آنچه برای ایران مهم است آنکه با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند به اینکه اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد که ایران دارد بمب هسته‌ای می سازد یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است برای جهانیان روشن شود که بی اساس است و لذا آژانس هم در طول این مدت حدود از سال 2001 تا حالا که دارد در این کشور پادمان را اجرا می کند همواره تایید کرده که هیچ چیزی نیافته در ایران که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.
  اما همزمانی اجرای تعهدات ایران در توافق با رفع تحریم، جای بحث وجود دارد. اینکه برای رفع تحریم بانک یک سال طول می کشد درست نیست. البته زمانی که ما به توافق برسیم، تا اجرای کامل توافق یک فاصله ای خواهد بود و جزو مواردی است که اکنون بحث می شود. آنچه که ما دنبال آن هستیم این است که بلافاصله قطعنامه ای در شورای امنیت تصویب شود و در آن، همه قطعنامه های قبلی را در زمینه مسائل هسته ای لغو کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می شود و اولین تضمین اجرایی این توافق است. منتها بعد از آن اینکه تحریم ها چگونه لغو می شود، در حال بحث هستیم. اعلام لغو و اجرای لغو و زمان آن، به هر حال یک زمانی طول می کشد و هفته ها و ممکن است چند ماه طول بکشد. اینکه از زمانی که توافق امضا می شود و اجرا می شود چقدر زمان می برد محل بحث است اما چند ماهی زمان می برد.
پروتکل الحاقی را 140 کشور اجرا می کنند و در سال 2002 که بحث بود 80 کشور قبول کرده بودند و در این مدت به 124 کشور رسیده و معلوم است چیز بدی نیست که این کشور ها آن را امضا می کنند. این تعهدات دوطرفه است و هرچیزی که در این 124 کشور اجرا می شود در ایران هم اجرا می شود. در پروتکل چیزی به اسم بازرسی وجود ندارد و ما در 2003 اجرا کردیم و همان زمان هم بحثی مطرح شد که می آیند مسجد و مجلس را هم بازرسی می کنند و الان هم حرف های بی اساسی زده می شود. ایران استثنا نیست. اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت که اصرارش به بهانه اجرای پروتکل در اختیار دیگران قرار گیرد. شبیه پروتکل الحاقی ما در کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم و آنجا هم نوعی دسترسی ها وجود دارد و اصرار کشور را حفظ کرده ایم. موضوع تازه ای نیست و مربوط به ایران هم نیست و بسیاری از کشورها اجرا می کنند. آنچه که برای ایران مهم است این است که با اجرای پروتکل ثابت کند که اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد، بی اساس است و آژانس هم در این 15 سال همواره تائید کرده که هیچ چیزی را نیافته که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.   خبرنگار دنیای اقتصاد: آمارهای رشد اقتصادی در دولت و ارتباط آنها با اصل 44 قانون اساسی..

رئیس جمهور: اگر اصل 44 درست عمل میشد یک انقلاب واقعی در اقتصاد بود ولی متاسفانه به خوبی اجرا نشده و در برخی موارد قانون به درستی رعایت نشده. همه جا مسئولان استانها یکی از حرفهایشان این است که بسیاری از واگذاری ها درست و اصولی انجام نشده است. اساس این بود که مدیریت را در بخش اقتصاد به بخش خصوصی بدهیم ولی متاسفانه نهادهایی معروف به خصولتی در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهداف مورد نظر اجرا و عملی شود. تلاش دولت این است که اصل 44 به خوبی اجرا شود و عملی شود در چارچوب مقررات قانونی و بدون تخلف. اما آمار اقتصادی اعلامی توسط دولت، اولا دولت در این زمینه دخالتی ندارد. بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مستقل است و ما دخالت و سفارشی نمی کنیم. طبق قانون آمار مرکز آمار معیار خواهد بود ولی بانک مرکزی هم آمارهایی از گذشته داشته و الان هم دارد و هر دو آمار مورد توجه صاحب نظران معمولا قرار میگیرد. اما اثر این آمارها در زندگی مردم و بورس، مقداری متفاوت است. وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته یعنی یک ماشینی که با سرعت 40 کیلومتر حرکت میکرده الان حرکتش شده 15 کیلومتر. معنی اش ایستادن و دنده عقب رفتنش نیست. مردم می گویند اینکه می گویید تورم پایین آمده ارزان که نشده. معنای کاهش نرخ رشد تورم به مفهوم ارزانی نیست. ماشینی که به سرعت به سمت دره می رفته اولا رفته به سمت جاده درست تا ماشین اقتصاد ایران سرنگون نشود و ثانیاً سرعتش را کم کردیم. حتما ما باید برسیم به تورم یک رقمی. تورم صفر در دنیا نیست و اگر هم باشد خوب نیست. تورم یک نرم خاصی دارد. سیاست دولت همچنان کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود. اما اینکه اثر این حرکتهای اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه سریع مشاهده شود، باید بگویم اولا دولت دخالت مستقیم در بازار سرمایه ندارد ولی نظارت می کند که شفاف باشد و حبابی نباشد و حمایت هم میکنیم ولی بازار سرمایه را باید بلند مدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت. اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است. در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می دانم.  امسال سال سختی برایمان است؛ درآمد نفت ما کاهش یافته و بنابراین مقداری سختی داریم. اما در عین حال مسیر را انشاءالله ادامه خواهیم داد.
 
دارابی
دارابی، خبرنگار شبکه خبر:
با توجه به سپری شدن دو سال از فعالیت دولت یازدهم، اگر ممکن است به دو مورد از وعده هایی که عملی شده و دو مورد از وعده هایی که احتمالا عملی نشده اشاره فرمائید.
رئیس جمهور: این را شما باید بگویید. تلاش ما این بوده که همه وعده هایمان را عملی کنیم. در زمینه اقتصادی وعده دادیم که مشکلات کمتر شود و مردم از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند، به نظرم دولت در این زمینه موفق بوده و دلیلش، همین آماری که اشاره شد و یا آرامشی که در بازار می بینید.
در زمینه سیاست خارجه، به وعده تعامل سازنده با دنیا عمل کرده ایم. ما باید حافظه میان مدتمان را درست کنیم. یادمان نرود که در دوسال قبل وضعیت چطور بود. یادمان نرود که این همه گروه های سیاسی و اقتصادی که از کشورهای مختلف می آیند... (دوسال پیش نمی آمدند). درباره ارتباط با همسایگان، بجز یکی دو موردی که مشکلاتی هست، با سایر همسایگانمان روابطمان بهتر شده است. به بقیه وعده ها هم تلاش کرده ایم که عمل کنیم.
در زمینه های فرهنگی و اجتماعی وضع همانند 2 سال پیش نیست، اما ممکن است تا پایان 8 یا 4 سال دیگر هم صد در صد موفق نباشیم. ولی به مردم می گوییم که تلاش کرده ایم به آنچه که وعده داده ایم عمل کنیم.
در برخی از امور، کل حاکمیت باید دست به دست هم بدهند تا موفق شویم و دولت و مجلس و قوه قضائیه باید همکاری کنند. در برخی از امور هم غیر از قوای سه گانه، همه باید کمک کنند. به نظر من دولت در همه زمینه ها موفق بوده و تلاش می کنیم به همه وعده ها عمل کنیم.
دارابی خبرنگار شبکه خبر
  * زمانی گفتید که معیار اقتصادی و رفاه و اشتغال مردم آمار نیست و جیب مردم است، اما خودتان مدام آمار می دهید، آیا هنوز هم معتقدید که معیار پیشرفت اقتصادی جیب مردم است؟ چون جیب مردم با تورم 15 درصدی که اعلام شد، تفاوت دارد.
رئیس جمهور: آماری که دولت و بانک مرکزی اعلام می کنند بر مبنای یک سبد است. ما خودمان نیز روزانه یک آماری تهیه می کنیم و می بینیم که وضع اجناس در بازار چگونه است. معیار باز هم جیب مردم است. در زمینه زندگی و گرانی. اما آنها هم یک چارچوبی دارند برای دادن آمار. ولی بازار اکنون دچار یک آرامشی هست و آنطور نیست که قیمت ها روزانه بالا برود. در قیمتی که ما می گیریم تغییرات آنچنان زیاد نیست. البته در کل وقتی می گویم هنوز تورم 15 درصد است یعنی بطور متوسط قیمت ها گران شده و معنای کاهش تورم، ارزانی نیست. تفسیر ما باید از واژه ها یکی باشد. دولت تلاش می کند زندگی مردم راحت تر شود. ما امسال ده میلیارد دلار از درآمد نفتی کسری خواهیم داشت و از نظر ریالی 20 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. برای این کار آمدیم بحث خروج از رکورد را مطرح کردیم و در حال نوشتن آئین نامه ها هستیم. دستورالعمل هایی ابلاغ کردیم و به هرحال مردم می دانند که ما در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی کردیم در حالی که در سال 91 حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده و این نشان می دهد که دولت تلاش کرده است. حضور مردم هم در زمینه های اقتصادی نسبت به گذشته پرنشاط تر است. در این مدت 8 هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده و این یک حرکت بسیار خوبی است. همین آمار شد در صنعت، خدمات نشان می دهد که دولت تلاش می کند. مسئله اشتغال یک مشکل عمده است و تا رونق اقتصادی ایجاد نکنیم این همه جوان بیکار ما که دغدغه اصلی ما خواهد بود، صاحب شغل نمی شوند. در نظر داریم که تا پایان امسال اشتغال ایجاد کنیم. پارسال 550 هزار اشتغال آمار داده شد. اما از آن سو عده ای هم بیکار شدند و وقتی ما سراغ اشتغال خالص می آئیم وضع مناسبی نیست. اینکه می گوییم جامعه باید آرام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم، یک هدف بزرگش مسئله اشتغال برای نسل جوان است.

 


شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن