تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820284338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست هاي پيدا و پنهان تجزيه عراق را دنبال مي کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۲۸ق.ظ)
کارشناس مسائل خاورميانه در گفت و گو با موج: دست هاي پيدا و پنهان تجزيه عراق را دنبال مي کنند موج - کارشناس مسائل خاورميانه در گفت و گو با موج به تشريح اقدامات جريانات پيدا و پنهان براي تجزيه عراق پرداخت.
عباس پرورده، کارشناس مسائل خاورميانه، در گفت و گو با خبرنگار بين الملل موج درباره اخباري مبني بر احتمال تجزيه شدن عراق گفت: اين دو موضوع از يک منظر، جداي از يکديگر و از منظري ديگر به يکديگر مربوط هستند.
وي ادامه داد: درباره تجزيه عراق واقعيت اين است که نيروهاي پشت پرده اي هستند که بحث تجزيه عراق را دنبال مي کنند.
اين کارشناس توضيح داد: با توجه به اقداماتي که اخيرا آمريکايي ها در خاورميانه انجام مي دهند، مي توان به اين موضوع پي برد که يکي از نيروهاي پشت پرده خواستار تجزيه عراق آنها هستند.
پرورده تصريح کرد: تصويب بودجه 725 ميليون دلاري ايالات متحده براي کمک به عراق و به ويژه خبر اعطاي 25 درصد از اين مبلغ به اقليم کردستان عراق به عنوان موضوعي که در نظام بين الملل مرسوم نيست، نشان دهنده تمايلات تجزيه طلبانه ايالات متحده در عراق است.
کارشناس مسائل خاورميانه در ادامه گفت: اقدامات ايالات متحده در حالي رخ مي دهد که آمريکا زماني که از عراق خارج مي شد، تعهد داد که براي هميشه به يکپارچگي عراق پايبند باشد.
پرورده تصريح کرد: با توجه به شرايط موجود، از هم پاشيدگي ارتش عراق و حضور گروه هاي مسلح که عراق را اشغال کرده اند، روند تجزيه اين کشور تسهيل شده است.
وي گفت: با وجود تلاش کشورهاي خارجي براي تجزيه عراق، اکثريت مردم اين کشور، دولتمردان و طبقه نخبگان عراق به شدت مخالف تجزيه کشورشان هستند.
اين کارشناس توضيح داد: واقعيت اين است که تجزيه عراق در شرايط موجود به ناامني در اين کشور دامن مي زند و مشکلات عديده اي را براي بخش هاي تجزيه شده به دنبال خواهد داشت.
وي همچنين تصريح کرد: قسمت روي پرده عراق که خواستار تجزيه است و علنا جدا شدن از عراق را مطرح مي کند، اقليم کردستان است که در اين ارتباط مي توان به حمايت مسعود بارزاني از موضوع تجزيه عراق اشاره کرد.
پرورده درباره حمايت بارزاني از جدا شدن کردها از عراق گفت: به عنوان شاهد ادعاي اين گفته مي توان به درخواست هاي بارزاني براي برقراري همه پرسي در عراق و همزماني سفر وي به آمريکا و تخصيص 25 درصد از کمک واشنگتن به منطقه کردستان اشاره کرد.
وي با اشاره به اين موضوع که بر اساس قانون اساسي عراق، اقليم کردستان با وجود خودمختاري در دو موضوع سياست خارجي و ارتش بايد مطيع دولت مرکزي باشد، تصريح کرد: تا اين لحظه سابقه عملکرد دولت بارزاني نشان داده است که اين منطقه اتفاقا در همين دو موضوع به دنبال قانون شکني است.
کارشناس مسائل خاورميانه گفت: تلاش هاي دولت بارزاني براي جذب اسلحه و تجهيزات جنگي از ساير کشورها و انجام مذاکرات با کشورهاي ديگر بدون هماهنگي با دولت مرکزي، نشانه هاي تمايل کردستان عراق به تجزيه است.
وي همچنين تصريح کرد: تلاش دولت بارزاني براي فروش نفت اين منطقه بدون هماهنگي با دولت مرکزي نيز دليل ديگري براي جدايي طلبي اين منطقه است.
پرورده گفت: اتفاقا دولت ترکيه نيز به دليل نياز به انرژي و تلاش براي متنوع سازي منابع تامين انرژي خود از واردات گاز از کردستان عراق استقبال مي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن