واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسل کشی در بحرین!
مقدمه برای رسیدگی دیوان کیفری بین المللی (ICC) به جنایات آل خلیفه و نیروهای نظامی عربستان در بحرین شرایط متعددی لازم است که از جمله آنها وجود شرایط خاص صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی است؛ صلاحیت موضوعی زمانی، صلاحیت مکانی، صلاحیت تکمیلی و .... می باشد که پرداختن به همه آنها در این مقاله مطلوب نیست؛ بر این پایه در این نوشتار می کوشیم صرفاً صلاحیت موضوعی به عنوان نسل كشی از مهمترین صلاحیت ها را در خصوص جنایات واقع شده در بحرین بررسی نمائیم و تعیین نمائیم که آیا جنایات رخ داده نسل کشی می تواند باشد یا خیر؟ نسل کشی یا نسل زدایی چیست؟ برای اینکه تشخیص دهیم آیا در بحرین نسل کشی صورت گرفته یا می گیرد باید بدانیم اساساً نسل کشی چیست و چه ارکانی دارد؟ به طور خلاصه برای تصدیق کردن تشخیص نسل کشی در بحرین باید دو عنصر نسل کشی وجود داشته باشد: یکم- عنصر مادی نسل کشی دوم- عنصر معنوی نسل کشی بررسی تحقق عنصر مادی نسل کشی (ژنوساید) در بحرین بر اساس ماده ششم سند ICC برای تحقق نسل کشی لازم است یکی از اعمال ذیل محقق گردد (اما تحقق همهی آنها لازم نیست؛ بنابراین هر یک از موارد ذیل که در بحرین اتفاق افتد (کما اینکه قرائن و شواهد قطعی حاکی از وقوع آنهاست) میتوان گفت، عنصر مادی نسل کشی در بحرین متأسفانه واقع شده است! یکی از مهمترین شرایط صلاحیت موضوعی است و چنانکه در این مقاله اشاره گردید جنایات آل خلیفه می تواند تحت 2 عنوان الف و ب نسل کشی عنصر مادی لازم جهت نسل کشی را اثبات نماید؛ الف- کشتن اعضای یک گروه برطبق ماده اشاره شده در سند ICC ، نخستین مصداقی که برای عنصر مادی نسل کشی ذکر شده است کشتن اعضای گروه عنوان شده است و مسلماً لازم نیست همهی گروه نابود شوند بلکه کشتن برخی از اعضا گروه کافی است؛ صرفنظر از اینکه این کشتن عمدی باید باشد یا غیرعمدی آن از هر نوع کافی است.1
بدین ترتیب به نظر می رسد این عنصر مادی بر اساس شواهد و قرائن قطعی دنیا اکنون در بحرین محقق است؛ با این حال و با آنکه همین یک مصداق برای اثبات و احراز عنصر مادی نسل زدایی در بحرین کافی است، جهت اثبات مظلومیت روز افزون مردم بحرین مابقی مصادیق را نیز لازم است ارزیابی نمائیم. ب- ایراد صدمه شدید جسمانی یا روانی به اعضای گروه هرچند برخی صاحبنظران معتقدند كه با توجه به اینکه کشتن در قسمت «الف» به عنوان یک مصداق برای عنصر مادی نسل کشی ذکر گردید برخی معتقدند قطعاً در قسمت «ب» که به ایراد صدمه شدید جسمانی یا روانی اشاره دارد، مساله کشتن نباید در میان باشد و این بخش به اعمالی اشاره دارد که منجر به مرگ قربانیان نمی شود (میرمحمدصادقی، 1383: 96) اما از منظر نگارنده این نوشتار به نظر می رسد از نظر اساسنامه ی دیوان کیفری بین المللی (ICC) این قسمت مطلق است و به اصطلاح دقیق تر لابشرط است و بنابراین چنانچه صدمات شدید وارد شده در برخی موارد منجر به مرگ قربانیان نیز بشود باز هم نسل کشی بند ب محقق است. به عبارت دیگر همانطور که بند الف که کشتن اعضای گروه است مقیّد به عدم تحقق بند ب نشده است یعنی به اینکه از طریق خاصی باشد یا نباشد (مثلاً از طریق وارد نمودن و ایراد صدمه شدید) ؛ بند ب هم مقید به عدم تحقق بند الف نیست و این دو منافاتی با همدیگر ندارند. به هر حال خواه بر اساس نظریه ی نخست و خواه بر اساس نظریه برگزیده نگارنده این مقاله با توجه به شواهد و قرائن قطعی و مسلم دولت بحرین نسبت به مخالفان صدمات شدیدی را وارد نموده است که البته برخی از آنها متأسفانه منجر به مرگ قربانیان نیز گردیده است. به راستی چطور می توان گفت جنایات علیه مخالفان حاکمان بحرین خصوصاً شیعیان بحرین؛ جنایات نسل کشی محسوب نگردد، حال اینکه نسل کشی با ایراد صدمات شدید که قابل جبران هم باشند حتی اگر موقت هم باشند محقق می شود. ( پانوشت 1)نخستین مصداقی که برای عنصر مادی نسل کشی ذکر شده است کشتن اعضای گروه عنوان شده است و مسلماً لازم نیست همه ی گروه نابود شوند بلکه کشتن برخی از اعضا گروه کافی است؛ صرفنظر از اینکه این کشتن عمدی باید باشد یا غیرعمدی آن از هر نوع کافی است نتیجه گیری هر چند برای صلاحیت ICC شرایط متعددی وجود دارد تا بتواند به جنایات آل خلیفه در بحرین رسیدگی نماید؛ یکی از مهمترین شرایط صلاحیت موضوعی است و چنانکه در این مقاله اشاره گردید جامعه جهانی و همه حقوق دانان می توانند جنایات آل خلیفه را تحت هر دو عنوان الف و ب ماده 6، نسل كشی تلقی نمایند . البته سوالات دیگری در این خصوص مطرح است که در مقالات آن باید بدان بپردازیم؛سوالاتی همچون: - آیا عنصر روانی نسل کشی برای جرایم آل خلیفه در بحرین وجود دارد؟ - سایر جرایم بین الملل را نیز می توان برای آل خلیفه محق دانست؟ - ICC صلاحیت زمانی و مکانی را برای این جنایات دارد؟ این موضوعات را در مقالات آتی ان شاءالله بررسی خواهیم کرد. پی نوشت:1-هر چند در بحث از عنصر معنوی نسل کشی از آن سخن خواهیم گفت برخلاف اساتید این حوزه که علی رغم تفکیک بحث عنصر مادی و عنصر معنوی نسل کشی به عمدی بودن را ذیل عنصر مادی نیز مطرح و بررسی نموده اند به عنوان نمونه بنگرید به میرمحمدصادق، 1383: 96رضا زهروی/مدرس حوزه و دانشگاهبخش سیاست تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]