تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820521293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«دانشگاه کابل»؛ اعتبار علمی افغانستان در مسیر پیشرفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«دانشگاه کابل»؛ اعتبار علمی افغانستان در مسیر پیشرفت
دانشگاه کابل یکی از نخستین دانشگاه‌های منطقه و اولین نهاد علمی آموزش‌های عالی در افغانستان محسوب می‌شود که اکنون بیشترین تعداد دانشجو را در خود جا داده است.

خبرگزاری فارس: «دانشگاه کابل»؛ اعتبار علمی افغانستان در مسیر پیشرفت



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دانشگاه کابل یکی از نخستین دانشگاه‌های منطقه و اولین نهاد علمی آموزش‌های عالی در افغانستان محسوب می‌شود که اکنون بیشترین تعداد دانشجویان افغانستان را در خود جا داده است. این دانشگاه در سال 1311 هجری خورشیدی تأسیس شد، اما در زمان زمامداری «محمد نادرشاه» نخستین پایه‌های این دانشگاه پایه‌ریزی شده و دانشگاه پزشکی در کنر احداث شد. در سال 1325 هجری پس از اینکه چندین دانشکده در این دانشگاه آغاز به فعالیت کرده بودند، مراسمی رسمی برگزار شد و از آن پس فعالیت‌های دانشگاه کابل گسترش یافت.  دانشگاه کابل دارای 15 دانشکده است و آمار دانشجویان آن نیز دقیق نیست و همه ساله در حال تغییر است و میزان دانشجویان این دانشگاه متأثر از تحولات سیاسی است.

دانشگاه کابل، سرمنشأ تحولات بزرگ سیاسی این دانشگاه زاینده تحولات بزرگ سیاسی در افغانستان محسوب می‌شود که ابرمردان بزرگ افغانستانی در آن دانش‌آموخته‌اند و پس از آن قدرت و زمام امور این کشور را به دست گرفته‌اند. دانشگاه کابل در تحولات سیاسی نیز نقش گسترده‌ای داشته است و مهدی برای انتقادات و آزادی‌خواهی نیز به‌شمار می‌رود و چندین بار مرکز مخالفان دولت‌های پیشین کابل بوده است. اختلافات موجود دانشگاه کابل کابل شهر تمام اقوام است و دانشگاه کابل نیز میزبان دانشجویان تمام اقوام است که همین امر دلیلی برای رقابت‌ها میان تمام اقوام و نژادهای کشور در داخل این دانشگاه شده است. در کنار اختلافات زبانی در دانشگاه کابل، در این نهاد آموزش‌عالی افغانستان اختلافات میان استادان نیز از چندی قبل بیشتر خودنمایی می‌کند. تعصب روی استادان دانشگاه بیشتر روی سن‌ و سال آنان است و اکثر دانشجویان خواستار حضور استادان جوان هستند و برخی دیگر خواستار تداوم کاری استادان کهنسال در دانشکده‌های خود می‌شوند. اکثر این دانشجویان معتقدند که استادان کهنسال با جزوه‌های درسی کهنه و فرسوده خود که تاریخ مصرف آن نیز گذشته باید از سمت‌های خود کنار بروند، زیرا در کنار این موارد آشنایی کافی با فن‌آوری‌های امروزه و جدید ندارند. در مقابل این دانشجویان، اعتقاداتی وجود دارد که استادان کنونی دانشگاه کابل از تجربه زیادی در تدریس برخوردارند و قادر به تدریس بهتر به دانشجویان هستند. وجود این دیدگاه‌ها از چند سال قبل بیشتر از هر زمانی بوده و به همین دلیل است که روند حضور استادان جوان و دانش‌آموخته که با فن‌آوری‌های جدید نیز آشنایی دارند، رو به افزایش است.

برنامه‌های درسی دانشگاه کابل دانشگاه کابل سابقه‌دارترین دانشگاه افغانستان و بزرگترین دانشگاه در کشور به‌شمار می‌رود که در 2 بخش «روزانه» و «شبانه» فعالیت دارد. از چند سال قبل دانشگاه کابل از دانشجویان بخش شبانه خود شهریه نیز دریافت می‌کند و این شهریه برای کارمندان دولت نسبت به سایر دانشجویان کمتر است.

آسیب‌پذیری دانشگاه کابل دانشگاه کابل آسیب‌پذیرترین مکان در زمان جنگ‌های داخلی بود، زیرا وجود کوه‌هایی که سنگرهای نظامی بود از یک طرف و حضور سنگرهای جبهه‌های مختلف در سمت دیگر این دانشگاه، دانشگاه کابل را بیشتر از پیش شاهد برخورد موشک‌ها کرد. با این وجود، دانشگاه کابل پس از پایان درگیری‌های داخلی و به وجود آمدن ثبات نسبی در زمان طالبان، فعالیت‌های خود را اندکی گسترش داد. در دوره امارات اسلامی افغانستان یا همان زمامداری طالبان، دانشگاه کابل با محدودیت‌های زیادی روبه رو شد و در کنار اینکه از پیشرفت باز ماند، حضور دختران ممنوع اعلام شد و دانشجویان پسر نیز باید بر اساس قوانین طالبان به این دانشگاه می‌آمدند. آغاز شکوفایی مجدد دانشگاه کابل با وجود همه مشکلات، پس از اینکه «حامد کرزی» در سال 2001 میلادی زمام امور افغانستان را به دست گرفت، حضور دختران و پسران آزاد اعلام شد و دانشجویان باید پس از گذراندن کنکور وارد این دانشگاه می‌شدند که این روند تاکنون جریان دارد. در زمان زمامداری کرزی دانشگاه کابل شاهد افزایش روزافزون حضور دانشجویان بود، اما بر اساس اظهارات مسئولان، این دانشگاه، تاکنون نتوانسته اعتبار سابقه خود را به دست آورد.

دانشگاه کابل به دنبال اعتبار از دست‌رفته مسئولان و استادان دانشگاه کابل معتقدند که این دانشگاه پیش از درگیری‌های داخلی یکی از با اعتبارترین دانشگاه‌های آسیا بود که همین امر سبب جلب دانشجویان زیادی از کشورهای آسیایی و حتی آمریکایی و اروپایی شده بود. با این وجود، استادان این دانشگاه بارها تأکید کردند که برای احیاء اعتبار از دست رفته تلاش خواهند کرد، اما این کار بدون حمایت قوی دولت ممکن و میسر نیست. کمک‌های ایران و پاکستان دانشگاه کابل در طول 13 سال گذشته شاهد ساخت و سازهای زیادی بوده و در کنار بازسازی مکان‌های تاریخی مانند «آرامگاه سید جمال‌الدین» تغییرات گسترده‌ای در این دانشگاه به چشم می‌خورد. در سال 2004 میلادی این دانشگاه فقط 24 کامپیوتر و یک عدد گوشی ضربان سنج طبی در اختیار داشت، اما با هزینه 64 میلیون دلار در همان سال بخشی از نیازهای اساسی این دانشگاه رفع شد. با این وجود، دانشگاه کابل شاهد کمک‌ها و همکاری کشورهای دوست افغانستان نیز بوده طوری که در سال 2007 میلادی جمهوری اسلامی ایران 25 هزار جلد کتاب و  800 هزار دلار به این دانشگاه کمک کرد. در کنار ایران، پاکستان در سال 2010 میلادی به انجام یک پروژه به ارزش 10 میلیون دلار اقدام کرده است.

انتهای پیام

94/03/20 - 10:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن