تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821242137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لرستان سرزمين گمشده گردشگري/ استاني که معبر گردشگر است نه مقصد گردشگر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۸:۷ق.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ لرستان سرزمين گمشده گردشگري/ استاني که معبر گردشگر است نه مقصد گردشگر موج - خرم آباد- استان لرستان داراي استعدادهاي بسيار مهم ايرانگردي، جهانگردي و توريسم است که طي سال هاي گذشته به دليل عدم حمايت درست و نبود بخش خصوصي کمتر از اين ظرفيت بزرگ براي توسعه استان استفاده شده است.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم آباد، ظرفيت هاي بالاي گردشگري در لرستان با وجود پتانسيل هاي بالقوه در راستاي توسعه اقتصادي استان مورد استفاده مناسب قرار نگرفته و مغفول مانده است. مشهد، اصفهان، تهران، شيراز و يزد و تبريز جزو شهرهاي گردشگري ايران هستند در صورتي که لرستان هم مي توانست حداقل در اين ليست جايي داشته باشد. جالب اينجا است که حتي اکثر ايراني ها هم از موقعيت برجسته تاريخي و فرهنگي استان اطلاع ندارند. امروز مردم ايران اسلامي اگرچه با نام هايي چون درياچه گهر، قلعه تاريخي فلک الافلاک، آبشار بيشه و چند اثر ديگر آشنا هستند، ولي؛ با آثار تاريخي و ديدني زيادي از جمله روستاهاي گردشگري، و مساجد تاريخي استان آشنايي ندارند و حتي نام آن ها را نيز نشنيده اند. کوه ها، درياچه ها، رودخانه ها، آبشارها، جنگل ها، غارها و افزون بر آن هزاران اثر فاخر تاريخي، استاني را به وجود آورده که در طول تاريخ ايران درخشيده است.



همه اين ويژگي ها در کنار داشتن بيش از دو هزار 500 هزار اثر تاريخي باعث شده تا اين استان به قطب اصلي گردشگري در کشور تبديل شود، ولي؛ سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که آيا از اين ظرفيت و صنعت ارزآور و پول ساز گردشگري در استان استفاده مي شود يا خير. آيا اين صنعت نقش موثري در زندگي مردم اين استان و رونق اقتصادي ايفا مي کند يا خير!؟
 


 
زيرساخت‌هاي لازم براي جذب گردشگر در لرستان ضعيف است
آقامحمدي، نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به ظرفيت‌هاي گردشگري استان گفت: انتظار بسيار زيادي از ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع ‌دستي داشتيم که تحرک جدي در اين زمينه داشته باشد. وي، آثار تاريخي و باستاني موجود در استان را از بي‌نظيرترين آثار باستاني و تاريخي دانست. آقا محمدي، زيرساخت‌هاي لازم براي جذب گردشگر در استان را ضعيف دانست و افزود: نمي‌توان گردشگران را ترغيب و تشويق کرد اما زيرساخت‌هاي لازم وجود نداشته باشد. نماينده مردم خرم آباد در مجلس با اشاره به اينکه لرستان يکي از استان‌هايي است که از نرخ بيکاري بالايي برخوردار است، يادآور شد: يکي از راه‌هاي مهم جبران اين موضوع و برطرف شدن بيکاري و ايجاد اشتغال توجه جدي به ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي است که خوشبختانه اين ظرفيت در استان لرستان وجود دارد. وي گفت: اگر گردشگري دراستان رونق بگيرد، امنيت و اشتغال به دنبال دارد و با اين روند، رونق اقتصادي فراهم مي‌شود و بيکاري به حداقل ممکن مي‌رسد.
 


لرستان معبر گردشگري است نه مقصد گردشگري
 استاندار لرستان بارها در جلسات که با مديران دستگاه هاي اجرايي استان برگزار مي کند، مي گويد لرستان داراي جاذبه هاي فرهنگي-تاريخي فراواني مي باشد، ولي؛ به لحاظ گردشگري يک معبر گردشگري مي باشد نه مقصد گردشگري. استاندار در اين رابطه به خبرنگار موج گفت: ايجاد مقصد گردشگري در استان مستلزم احداث زير‌ساخت‌هاي گردشگري است، زماني مي‌توان لرستان را مقصد گردشگري دانست که مدت اقامت مسافران در اين استان افزايش يابد. بازوند افزود: محور توسعه هر استاني بايد براساس ظرفيت‌هاي بالقوه آن تعريف شود که ما در لرستان بخش گردشگري را ظرفيت اصلي و محور توسعه استان مي‌دانيم و هدف اين است که لرستان از معبر گردشگري به مقصد گردشگري تبديل شود. وي تبديل شدن لرستان به عنوان منطقه نمونه گردشگري را نيازمند بخش خصوصي دانست و بيان کرد، اگر بخش خصوصي و سرمايه گذاران نيايند ما نمي توانيم کاري انجام دهيم.
 


تمدن لرستان بايد به جهانيان معرفي شود
عطا حسن پور از کارشناسان ميراث فرهنگي استان در اين زمينه گفت: تمدن کهن و غني لرستان بايد با تلاش مسوولان و تعامل رسانه ها به جهانيان معرفي کنيم. وي افزود: به طور حتم با معرفي آثار متنوع تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري لرستان شاهد افزايش ماندگاري گردشگران در استان خواهيم بود. وي گفت: براي توسعه صنعت گردشگري و تبديل ديار مفرغ به يکي از قطبهاي مهم گردشگري کشور و منطقه، بدون همبستگي، همراهي و مساعدت کليه نهادها مرتبط از جمله دولت به خصوص در بخش تسهيلات و فراهم کردن شرايط سرمايه گذاري براي بخش خصوصي ميسر نمي شود. لرست
ان بايد به عنوان يک مقصد گردشگري به گردشگران داخلي و خارجي شناسانده شود. ايجاد دفاتر بازاريابي و ترويج برند آن در اينترنت و شبکه هاي اجتماعي از جمله راه هاي امکان پذير در اين زمينه است. يکي ديگر از اقداماتي که مي تواند آثار خود را در بلند مدت نشان دهد، تلاش براي ثبت آثار تاريخي لرستان در يونسکو است. ايران 17 اثر ثبت شده در يونسکو دارد که سهم لرستان از آن ها به عنوان يکي از قديمي ترين استان هاي کشور، صفر است. در صورتي که لرستان هم بتواند در اين ليست جايي پيدا کند، جهانيان آن را بهتر خواهند شناخت. بايد فراموش نکنيم کمبود مراکز اقامتي هم ميانگين مدت اقامت در لرستان را کاهش داده است و لرستان را از مقصد به معبر گردشگري تبديل کرده است.
گزارش : بهاره کردعليوند













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن