تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842056179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگي عشاير در مرزها چهره خوبي از كشور ساخته است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زندگي عشاير در مرزها چهره خوبي از كشور ساخته است
عشاير با وجود جمعيت كمشان نسبت به ساير اقشار كشور همواره جايگاهي مهم و تأثيرگذار در معادلات سياسي و اقتصادي كشور داشته‌اند.
نویسنده : احمد محمدتبريزي 


آنها با تكيه بر توان و استعداد‌شان كه حاصل سال‌ها زندگي‌ در شرايط سخت بوده است، در دوران دفاع مقدس و پس از آن نقشي مهم بر عهده گرفتند. عسكر ابراهيمي كه زمان جنگ از رزمندگان عشاير بوده، ‌با پايان جنگ هم با فعاليت‌هاي اقتصادي بومي‌اش مسير جهاد را ادامه داده است. با او درباره نقش عشاير در جنگ و سهمشان در اقتصاد مقاومتي گفت‌وگويي انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد. حضور شما به عنوان عضوي از عشاير چگونه در جبهه رقم خورد؟ يكي از شهيدان عمليات والفجر3 زمان تحصيل معلمم بود و در رابطه با انقلاب صحبت‌هاي زيادي مي‌كرد و از همان دوران خيلي خوب با قرآن و مفاهيم و آيات قرآني آشنا شدم. اين آشنايي سبب شد در همان دوران حضور فعالي در تظاهرات‌ عليه رژيم پهلوي شهر مهران داشته باشم. پدرم از عشاير بود و من هم محصل بودم كه جنگ شروع شد. با شروع جنگ ما آواره شديم و به روستاهاي ملك‌شاهي آمديم. يك سال براي تحصيل به تهران آمدم و پيش يكي از اقوام تحصيلم را ادامه دادم. دوم دبيرستان را كه تمام كردم سال 61 وارد سپاه شدم. ديگر از همان زمان تا پايان جنگ در مناطق مختلف عملياتي حضور داشتم كه دو سالش را فقط در خط مقدم معاون فرمانده و گروهان بودم. عشاير در دوران دفاع مقدس چقدر نقش داشتند؟ در منطقه ما عشاير بيشترين نقش را داشتند. عشاير با اسلحه و موقعيت جغرافيايي منطقه كه شامل كوه‌ها و دره‌ها در مناطق مرزي مي‌شد آشنا بودند كه اين موضوع در زمان جنگ از اهميت زيادي برخوردار بود. طبيعي است عشايري كه در منطقه گوسفندانشان را براي چرا مي‌برند با تمام منطقه آشنايي پيدا خواهند كرد و ديگر از چيزي ترس ندارند. ما در ميان عشاير جانبازان زيادي داريم. بسياري از چوپان‌ها در خنثي‌سازي مين كمك رزمندگان بوده‌اند. از همين مردم عشاير كسي مثل شهيد غيوري به جبهه مي‌آيد و سه، چهار بار تك و تنها با يك گردان مي‌جنگد. در آخر جنگ هم شهيد مي‌شود و پيكرش بعد از 11 سال پيدا مي‌شود. عشاير كارهايي مثل خنثي‌سازي مين و كار با اسلحه را چطور ياد گرفته بودند؟ بيشتر عشايري كه به جبهه مي‌رفتند خانه و زندگي‌شان هم ديگر جزو مناطق جنگي حساب مي‌شد و از همان ابتدا درگير جنگ بودند؛ عشايري كه در سياه‌چادر زندگي مي‌كردند و جنگ زندگي و اقامتگاهشان را تحت تأثير مستقيم قرار داده بود. وقتي بسياري از عشاير به مناطق عملياتي اعزام مي‌شدند صداي همه خمپاره‌ها را مي‌شناختند. در استان ايلام بيش از يك سوم نيروهاي استان از مردم عشاير بود و عشاير در ارتفاعات ملك‌شاهي كه اهميت بسيار زيادي در جنگ داشت حضور داشتند و تك و تنها از منطقه نگهباني مي‌كردند و با يك گردان مي‌جنگيدند. در اواخر جنگ فرمانده سپاه ملك‌شاهي گفت كه با عشاير منطقه مي‌توانيد مناطق مرزي‌اي كه نيروي نظامي در آن حضور ندارد و نيروهايش اسير و شهيد شده را اداره كنيد. بسياري از عشاير هم با هر اسلحه‌اي كه داشتند، چه تفنگ شكاري و چه اسلحه نظامي و با نان ساجيك تا زمان پذيرش قطعنامه در مرز حضوري جدي داشتند. بسياري از آنها كساني بودند كه تا به حال به جنگ نرفته بودند و اولين حضور جدي‌شان در مناطق جنگي را تجربه مي‌كردند. وقتي به آن دوران و دلاوري‌هاي عشاير فكر مي‌كنم مي‌گويم اين مردم چطور خانه‌هايشان را رها و در خط مقدم حضور پيدا كردند. اواخر جنگ شهيد سرهنگ فتحي‌زاده به همراه يك بسيجي عشايري كه هيچ پرونده‌اي نداشت با يك گردان درگير مي‌شوند و با 60، 70 نفر از دشمنان مي‌جنگند و چند نفر را هم اسير مي‌كنند. عشايري كه در جنگ حضور داشتند حدوداً تعدادشان به چند نفر مي‌رسيد؟ اينطور نبود كه همه عشاير در يك برهه زماني در جنگ حاضر باشند. عده‌اي مي‌رفتند، چند ماه در جبهه مي‌ماندند برمي‌گشتند و يك گروه ديگر جايشان مي‌رفت. بعضي‌ها با دستكاري شناسنامه در جنگ حضور پيدا مي‌كردند. عشاير چون در كوه‌ها با سنگ و كوه و دره مواجه بودند رعب و وحشتي از جنگ نداشتند. به حضور هر كدام از نيروهاي عشاير كه نگاه مي‌كنيد نمونه‌اي از معجزه را در حضورشان مي‌بينيد. كساني كه با 10 نفر مقابل 100 نفر مي‌جنگيدند و تكيه‌گاهشان فقط قدرت ايمانشان بود. نيروهاي عشايري مي‌ديدند كه توپخانه و خمپاره‌هاي عراق چقدر شديد كار مي‌كند به حدي كه از شدت گرد و خاك روز به شب تبديل مي‌شد اما با تمام اين اوصاف هيچ‌گاه روحيه‌شان را نمي‌باختند و خيلي با روحيه كار مي‌كردند. هميشه حرفشان اين بود كه خدا با ماست و ما پيروزيم. همه اراده و عشق خاصي به امام داشتند و هنگام رحلت امام اگر به مناطق عشايري مي‌رفتيد مي‌ديديد پيرمرد، پيرزن و جوان چگونه عزاداري مي‌كنند و مي‌مانديد اين عشاير كه كيلومترها از مراكز سياسي و خبررساني فاصله داشتند و دسترسي‌شان به رسانه‌ها كم است چطور امام را شناخته‌اند كه حالا با رحلتش اينگونه بر سر و سينه خود مي‌زنند. چند سال پس از پايان جنگ عشاير فعاليت‌هاي اقتصادي و زندگي روزمره‌شان را از سر گرفتند؟ اين منطقه اكثراً كارشان كشاورزي و دامداري است. با اتمام جنگ عشاير دوباره به سكونتگاه‌هاي قبلي خود برگشتند. بعد از جنگ جاده زياد كشيده شد و چاه‌هاي برقي زده شد كه خيلي كمك حال عشاير است. قبلاً چنين امكاناتي وجود نداشت و برق و ماشين و يخچال نداشتند و الان همه عشاير از امكانات خوبي در زندگي‌شان برخوردارند كه وضعيت‌شان را خيلي بهتر از گذشته كرده است. از نظر نقدينگي هم وضعشان خوب است و چون لب مرز هستيم و از كشورهاي ديگر از اين مسير تردد مي‌كنند چهره خوبي هم براي كشور دارد. هر كسي كه به زندگي‌شان نگاه كند مي‌گويد از شهر شلوغي مثل تهران وضع عشاير بهتر است. امروز عشاير در مباحث اقتصادي حضور پررنگي دارند و در سنگر اقتصادي فعال هستند. آيا اين حضور را مي‌توان تداوم جهادي دانست كه از دوران انقلاب و دفاع مقدس شروع شده است؟ اول انقلاب كه آياتي از قرآن مي‌خوانديم همواره در رابطه با نجات و كمك به مستضعفين از همان زمان همواره مطالبي درباره جهاد در راه خدا در ذهنمان ماند. ما در جنگ از سي و چند كشور اسير گرفتيم و بيش از 60 كشور به دشمن ما كمك كردند و وقتي آن زمان تك و تنها مقابل دشمنان ‌ايستاديم حالا در دوران ثبات بايد براي پيشرفت كشور تلاش كنيم. عشاير از همان ابتدا با تكيه بر توانايي‌هاي خود در توليد، نيازهايشان را برطرف كردند و حالا با گسترش فعاليت‌هايشان آن را گسترش هم داده‌اند. خودكفايي و روي پاي خود ايستادن از ويژگي‌هاي بارز عشاير است كه با حمايت از آنها مي‌توانيم اقتصاد كشورمان را پويا كنيم و در بسياري از بخش‌ها با تكيه بر توان عشاير از خارجي‌ها بي‌نياز شويم. امام معصوم مي‌فرمايد بذري بكار و اگر پرنده‌ها از آن بخورند برايت صدقه محسوب مي‌شود. بسياري از عشاير چنين ديدگاهي را درباره كار و توليد دارند. مهران هواي گرمي دارد و امروز بسياري از فرماندهان زمان جنگ را مي‌بينم كه بيل به دست گرفته‌اند و مشغول كار هستند. خيلي‌ها كه قبلاً عارشان مي‌آمد چنين كارهايي انجام دهند و دنبال فروش گوشي در تهران بودند الان به شهر خودشان برگشته‌اند و با عشق و علاقه كشاورزي و دامداري مي‌كنند و درآمد خوبي هم دارند. ما يك ليوان دوغ و ماست محلي مي‌خوريم و با كار در اينجا با اعصاب راحت زندگي مي‌كنيم. كار اقتصادي عشاير درآمد و سود خوبي دارد و مانند گذشته نيست. البته اگر دولت بيشتر نظارت و كمك كند و به جاي اينكه گوشت يخ‌زده برزيلي وارد كند از گوشت گوسفنداني كه عشاير پرورش داده‌اند استفاده كند هم محصول بهتري مي‌خرد هم به اقتصاد عشاير كمك مي‌كند. الان من 300 رأس گوسفند دارم ولي كسي آن را از من نمي‌خرد چون گوشت برزيلي وارد مي‌شود. گوشت برزيلي هم گوشت گوسفند من نمي‌شود و همين مسائل باعث ترك كار و ورشكستگي و در نهايت حاشيه‌نشيني در يك شهر مي‌شود. امام فرموده بود عشاير ذخاير انقلاب هستند و واقعاً از همه نظر كلام امام درست است. عشاير چه در دوران جنگ و چه در دوران پس از جنگ پشتيبان خوبي براي كشور بوده‌اند و هميشه در صحنه‌هاي مختلف حضور داشته‌اند. پس در صورت حمايت از عشاير توليداتشان در برخي زمينه‌ها توانايي قطع وابستگي و خودكفايي را دارد؟ اگر دولت كمكي كه مي‌كند در راستاي توليد باشد، نه تنها قطع وابستگي مي‌شود بلكه در صادرات و ورود ارز هم كمك خواهد كرد. آن هم صادراتي كه به وفور است نه در حد كم و ضعيف. اگر گوسفند ما به عراق و سوريه و كويت برود تقاضا بيشتر مي‌شود. گوشت گوسفند ايراني با گوشتي كه آنجاست فرق مي‌كند و كيفيت بهتري دارد. دولت بگويد عشاير مي‌توانند در زميني كه بلااستفاده افتاده اسكان يابند و كار كشاورزي و دامداري را شروع كنند. مثلاً اگر از زمين‌هايي كه در مرز است چنين استفاده شود، در مسائل نظامي و امنيتي هم تأثير دارد. عشايري كه در منطقه مرزي كار مي‌كنند مواظب مرز مي‌شوند و مثل يك بسيجي از مرزهاي كشور حراست مي‌كنند و يك نيروي توليدكننده رزمي و آماده مي‌شود كه در هر ميداني حاضر است. ما هر چقدر به عشاير بيشتر اعتماد كنيم و از توانايي‌هايشان استفاده كنيم براي كشورمان بهتر خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن