تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804937319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني پتانسيل هاي اقتصادي کشور را شکوفا مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۵۳ب.ظ)
عضو کميسيون اقتصادي مجلس: پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني پتانسيل هاي اقتصادي کشور را شکوفا مي کند موج - موضوع پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان تجارت جهاني به يک مساله اقتصادي در محافل علمي تبديل شده است.
برخي معتقدند جمهوري اسلامي زيرساخت هاي لازم براي پيوستن به اين سازمان را ندارد و وارد شدن به اين سازمان، به هم ريختگي اقتصادي را براي کشور به دنبال خواهد داشت. در اين ميان برخي از اقتصاددانان معتقدند ورود ايران به سازمان تجارت جهاني، شکوفايي اقتصادي جمهوري اسلامي را به دنبال خواهد داشت.
در اين ارتباط با ابراهيم نکو، عضو کميسيون اقتصادي مجلس به گفتگو نشسته ايم که در ادامه مي خوانيد.

جمهوري اسلامي براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني با چه مشکلاتي روبرو است؟
اولين موضوع شيطنت کشورهاي تماميت خواه است که تمايل ندارند ظرفيت هاي جمهوري اسلامي با پيوستن به سازمان تجارت جهاني شکوفا شود.
دومين موضوع نيز بحث تحريم ها است که يک عامل اصطکاکي براي پيوستن جمهوري اسلامي به اين سازمان محسوب مي شود.
موضوع ديگر نيز زيرساخت هاي لازم براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني است، جمهوري اسلامي بايد تلاش کند موانع را برطرف کند و با ايجاد زيرساخت هاي لازم خودش را براي پيوستن به اين سازمان آماده کند.

پيوستن به سازمان تجارت جهاني چه اهميتي دارد؟
سازمان تجارت جهاني يک نهاد اقتصادي بين المللي و يک سازمان به رسميت شناخته شده است که مولفه هاي فني خاص خود را دارد. به اين دليل که با هر امکاني نمي توان به اين سازمان پيوست و ورود پيدا کردن به آن استانداردهاي خاصي را مي طلبد، صرف وارد شدن به آن براي کشورها امتياز محسوب مي شود.
موضوع ديگر اينکه؛ اين سازمان توانسته است فضايي را ايجاد کند که در آن کشورها به رقابت با يکديگر براي ارائه کالاهايشان بپردازند و اين موضوع در اقتصاد بين الملل اهميت دارد.

پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان تجارت جهاني چه مضراتي براي جمهوري اسلامي دارد؟
در پاسخ به اين سوال بايد تصريح کرد که ايران شرايط لازم براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را دارد. تنها موضوع دستيابي به استانداردهاي لازم است که بايد آنها را به دست آوريم.
بايد جمهوري اسلامي تلاش کند تا تمام ظرفيت هاي اقتصادي خود را شکوفا کند و براي مواجه نشدن با مضراتي که پيوستن به اين سازمان دارد، تنها کار لازم اين است که زيرساخت هاي لازم را ايجاد کنيم.
به نظر بنده، جمهوري اسلامي توانايي ايجاد زيرساخت هاي لازم براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را دارد و در صورتي که جمهوري اسلامي به اين سازمان بپيوندد، فضا براي ايجاد بهتر و بيشتر زيرساخت ها و شکوفايي اقتصادي ايران نيز فراهم مي شود.
کشوري که مي خواهد وارد يک نظام اقتصادي با استانداردهاي خاص شود بايد خود را براي رويارويي با مشکلات آماده کند. تنها موضوع در مورد متضرر شدن ايران از پيوستن به اين سازمان اين است که در صورت نداشتن زيرساخت هاي لازم به هم ريختگي اقتصادي پيش مي آيد که بايد تلاش کرد اين زيرساخت ها را ايجاد کنيم.
براي مثال مي توان به کشورهايي که ميزباني يک ورزش خاص را قبول مي کنند اشاره کرد که آنها در اين زمينه تلاش مي کنند تا شرايط لازم براي برگزاري مسابقات را ايجاد کنند، درباره پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني نيز به همين ترتيب است. به اين معنا که با ورود جمهوري اسلامي به سازمان تجارت جهاني، تلاش هاي ايران براي ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز افزايش مي يابد.
به اين ترتيب، با توجه به وجود داشتن استانداردهاي لازم در ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني، در صورتي که جمهوري اسلامي به اين سازمان بپيوندد، ناگزير است براي ايجاد زيرساخت هاي لازم تلاش مضاعفي انجام دهد.

دور نماي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
به نظر مي رسد که بيشتر مسائل فني مطرح هستند، همان زيرساخت هايي که جمهوري اسلامي بايد تلاش کند به آنها دست يابد. محدوديت هايي که کشورهاي توسعه طلب نيز ايجاد مي کنند، پيوستن جمهوري اسلامي به اين سازمان را سخت کرده، اما؛ هنوز هم موضوع پيوستن جمهوري اسلامي به اين سازمان منتفي نيست.
جمهوري اسلامي به عنوان کشوري که شرايط پيوستن به اين سازمان را دارد مورد توجه کشورهاي عضو است. پيش بيني مي شود در صورت پيوستن ايران به اين سازمان، جمهوري اسلامي بتواند به عنوان يک عضو اثرگذار به ايفاي نقش بپردازد و يکي از دلايل مهم مخالفت برخي کشورها با عضويت ايران در اين سازمان نيز همين موضوع است.
يکي ديگر از موانع مهم پيش روي عضويت ايران در اين سازمان، سياسي کاري هاي برخي کشورها است. جمهوري اسلامي در چند سال اخير در برخي حوزه ها، خوب کار کرده و توانسته است قابليت هاي خود را به کشورهاي عضو اين سازمان نشان دهد.
به دليل به وجود آمدن زيرساخت ها در ايران همان گونه که گفتيم برخي کشورهاي تماميت خواه مخالف عضويت جمهوري اسلامي در سازمان تجارت جهاني هستند، اما؛ کشورهاي دوست جمهوري اسلامي نيز با توجه به وجود زيرساخت هاي لازم در ايران، با ورود جمهوري اسلامي به اين مجموعه موافقت دارند.
در ارتباط با دورنماي عضويت جمهوري اسلامي در سازمان تجارت جهاني بايد گفت که اگر مذاکرات هسته اي به نتيجه برسد، روند عضويت ايران تسهيل مي شود. اما؛ در صورتي که مذاکرات نتيجه بخش نباشد نيز بايد جمهوري اسلامي به تلاش هاي قانوني خود براي پيوستن به اين سازمان و برخورداري از مزاياي آن تلاش کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن