تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812152640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت عجیب ما و داعش بر سر تخریب اموال و آثار تاریخی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: رقابت عجیب ما و داعش بر سر تخریب اموال و آثار تاریخی استان‌ها > قزوین - به گزارش خبر آنلاین به نقل از قزوین امروز مدتی است که روند تخریب آثار تاریخی و ملی در کشور سرعت گرفته است؛ سایه عمیق تخریبات بی‌محابایی که آثار تاریخی استان ما هم از آن در امان نیست. دشت قزوین و همچنین مناطق کوهپایه‌ای آن از مناطقی‌اند که دارای سابقه تاریخی بسیار غنی هستند و به نوعی هدف و مقصد بسیار مناسبی برای حفاران غیر‌مجاز و دلالان بازار سیاه آثار تاریخی پر ارزش و به اصطلاح عتیقه هستند.

معاون اداره كل میراث فرهنگی استان درباره سابقه تاریخی و آثار ملی استان به همشهری گفت: استان قزوین یكی از مناطقی است كه به علت سابقه تمدنی بسیار طولانی، مورد هدف و تجاوز حفاران غیر‌مجاز از سراسر كشور قرار گرفته است. دشت قزوین و مناطق پست كه دارای تمدن 9000 ساله و همچنین قسمت‌های كوهستانی و كوهپایه‌ای مانند الموت و طارم در شمال استان و سگز‌آباد و تپه زاغه در بوئین زهرا در جنوب استان، هر سال توسط مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد كاوش و بررسی قرار می‌گیرد.
«آرش ضیاآبادی» افزود: حكومت اسماعیلیه و حسن صباح در قسمت‌های شمالی استان باعث ساخت و ایجاد محوطه‌های تاریخی بسیاری در این نواحی شده است كه از چشمان حفاران غیر‌مجاز هم دور نمانده است. حفاران غیر‌مجاز مناطق تاریخی، به مناطق با ضریب و احتمال بیشتر دارای دسترسی به آثار تاریخی كه كمتر در معرض‌ تردد و دید عموم هم قرار دارند، بیشتر مراجعه می‌كنند. بسیاری از مناطق خارج شهری استان هم از مكان‌های این چنینی هستند كه در كل كشور شناخته شده‌اند، مثلاً نقشه‌خوان‌های گنج در شیراز مناطق تاریخی قزوین را كاملاً می‌شناسند و حفاران غیر‌مجاز را به خوبی راهنمایی می‌كنند!

اولین گام؛ فرهنگ سازی
ضیا‌آبادی درباره برخوردهای انجام گرفته با حفاران غیر‌مجاز و متخلف و همچنین اقدامات لازم برای جلوگیری از این‌گونه فعالیت‌ها گفت: اولین گام ما در این زمینه، فرهنگسازی در جامعه است. حفاری‌های غیر‌مجاز كه بدون صدور مجوز‌های لازم انجام می‌گیرد حتی اگر به نتیجه‌ای هم منجر شود، مانند ماشینی است كه پلاك نشده است، ماشینی دزدی كه فقط به كار اوراق می‌آید كه نه حق‌ تردد و نه اسناد و مجوز‌های لازم را دارد. در اصل اشیایی هم كه از طریق این‌گونه فعالیت‌ها به دست می‌آیند، مستند نیستند و به‌عنوان یك شیء بدون هویت، قیمتشان چندین برابر تنزل پیدا می‌كند و فاقد هر‌گونه ارزش قانونی و رسمی‌اند.
وی همچنین در این‌باره افزود: قوه قضائیه در این موضوعات، به صراحت تعیین جرم و محكومیت كرده است كه امید می‌رود اقداماتی از این قبیل نقش بازدارندگی داشته باشند.
ضیا‌آبادی افزود: در سال اخیر 30 مورد حفاری غیر‌مجاز در استان داشته‌ایم كه منجر به اقدامات جدی در حوزه یگان حفاظت برای توقف این عملیات شده است. خیلی‌ها به بهانه چاه‌كنی و... اقدام به حفاری می‌كنند كه نخستین گام برای برخورد با این افراد، اخطار شفاهی و در نهایت كتبی است كه در صورت داشتن مجوز از ارگان‌های مربوط باید مدارك لازم را به سازمان مركزی ارائه دهند، اما افراد حتی در صورت داشتن مجوز، تحت هیچ عنوانی حق حفاری در محدوده مكان‌های تاریخی را ندارند، مگر در مواردی كه فعالیت‌ها تحت نظارت و كنترل كارشناسان مرتبط میراث فرهنگی باشد.

پیگیری قانونی
وی در مورد میزان تخریب مناطق باستانی و آثار تاریخی در استان گفت: میزان تخریب‌ها را نمی‌توان با قطعیت تعیین كرد. به‌طور تقریبی می‌توان گفت كه حدود 5‌درصد از آثار تاریخی استان به میزان 60 تا 70‌درصد و حدود 30‌درصد دیگر از این آثار به میزان 30 تا 40‌درصد به‌صورت‌های مختلفی مورد آسیب و تخریب قرار گرفته‌اند. وی در این‌باره افزود: اكثر اوقات، تخریب محوطه‌های تاریخی به دلیل حفاری‌های غیر‌مجاز و در سایر مواقع در نتیجه اقدامات عمرانی و ساخت‌وسازهای بدون برنامه و همچنین فاقد آگاهی‌های لازم، انجام می‌گیرد كه در نتیجه آثار تاریخی ما دستخوش تخریب‌های جدی و فراوانی می‌شود، طوری كه اكثر آنها دیگر قابلیت بررسی و شناسایی  ندارند؛ زیرا بكر بودن‌لایه‌های تاریخی برای مطالعه و بررسی در اولویت كار ماست.
ضیا‌آبادی درباره اقدامات انجام گرفته برای حفاظت و حراست از محوطه‌های تاریخی تشریح كرد: به این منظور در استان كارهای بسیار مناسب و كارآمدی انجام گرفته است كه البته نیازمند تغییرات و ویرایش است. برای مثال قسمتی از این اقدامات، شناسایی همه محوطه‌های تاریخی استان و تحویل و مسئولیت‌گذاری آنها بر عهده شوراهای روستاها و محل‌های مربوطه است. در مرحله بعد ابلاغات قانونی و حفاظتی انجام می‌گیرد كه دارای این قابلیت است كه اختیاراتی را در مورد حفاظت از آثار ملی هر منطقه به مردم بومی همان منطقه دهد.

بودجه اندك
ضیا‌آبادی در مورد مشكلات سازمان در زمینه حفظ آثار تاریخی تصریح كرد: نداشتن اعتبارات لازم و كافی برای اطلاع‌رسانی‌های اولیه به‌منظور تعیین محدوده آثار تاریخی، از مسائل و مشكلات قانونی محوطه‌های تاریخی است؛ برای اینكه افراد ناخواسته درگیر تخریب و آسیب رساندن به این آثار می‌شوند كه جرم به حساب می‌آید. وی در این‌باره افزود: سازمان میراث فرهنگی از این بابت حتی برای معرفی و تعیین محدوده و علامت‌گذاری‌های لازم هم با كمبود بودجه و اعتبارات مواجه است و از 1300 اثر ثبت شده از استان قزوین در فهرست ملی آثار تاریخی كشور، سازمان با این بودجه فقط قادر به برنامه‌ریزی و تعیین محدوده و محافظت از 4 محوطه است. در واقع فقط حدود یك سوم از آن مقدار اعتبارات لازم، به سازمان میراث فرهنگی داده شده است كه بسیار محدود و ناكافی است و اعتبارات تعلق گرفته به بخش اطلاع‌رسانی، جوابگوی انجام كارهای لازم در این زمینه نیست و در سال گذشته فقط 20 میلیون تومان اعتبار به بخش ساماندهی و حفاظت از محوطه‌ها تعلق گرفته است.
بدیهی است كه موضوع حفاظت از هویت فرهنگی و تاریخی كه پشتوانه‌ای محكم برای استحكام زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای همه جوامع است، نیازمند اطلاع‌رسانی‌های جامع در این زمینه است و همچنین تأثیرات ایجاد احساس مسئولیت در مردم جامعه برای غنا بخشیدن به فرهنگ ارزشگذاری و حفاظت از تاریخ تمدن‌ها هم امری غیر‌قابل انكار است.



دوشنبه 18 خرداد 1394 - 15:01:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن