تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815731403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



ستاره های دهه 70 سینمای ایران را بشناسید + عکس
روز نو : دهه ی "هفتاد" در سینمای فارسی دهه ی خیزش دوباره ی ستاره ها بود، برای اولین بار بعد از انقلاب مفهوم «ستاره» روی پرده زنده شد، بازیگرانی که به صرف "چهره" آغاز به کار کردند و دیده شدند و فیلمهایی که مملو از دغدغه های جوان پسند بودند ، بازی علی قربانزاده در فیلم (نهنگ عنبر) جرقه ی این یادداشت شد، پرونده ای برای ستارگان دهه ی 70 که حالا هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کرده اند، قربانزاده از همان دسته بود، که در سالهای انتهایی این دهه در فیلمهایی نظیر سیاوش درخشید، اما عمر ستاره ها در سینمای فارسی هیچوقت طولانی نبوده است، به مناسبت روز «جوان» مروری بر جوان اول هایی که روزی بر گیشه سلطنت می کردند داشته ایم تمام آنهایی که در دهه ی 70 روزگاری داشتند...

نیکی کریمی

شمایل: زن زیبای مورد ظلم واقع شده


جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فیلم "عروس" ساخته ی بهروز افخمی، در روزهایی که نیکی کریمی کمتر از 25 سال سن داشت، در کاراکتر مهین که به نوعی نقش فرعی داستان بود با ارائه ی تصویری مبتنی بر چهره و فارغ از تکنیک های بازیگری، برای اولین بار یک زن جوان با چهره ای شبه مدل به سینمای پس از انقلاب عرضه کرد ، حضور شیک او مسیر سینمای او را به سمت ستاره گی هل داد.

ستاره یا بازیگر؟ کریمی پس از عروس ، دو تجربه ی موفق با مهرجویی داشت که هر دو اثر در تثبیت موقعیت او نقش عمده ای داشت. دیگر نمیشد او را صرفا یک چهره دانست او با نمایش توانایی هایش در فیلمهای سارا و پری خصوصا پری که حالتی انتزاعی و عرفانی داشت قدرت بازیگری اش را به رخ کشید، کاراکتر نگین در ردپای گرگ همکاری با کارگردانان بزرگ از کریمی چهره ای ویژه ساخت حضور در فیلم دوزن ساخته ی تهمینه میلانی کریمی را بیش از پیش مطرح کرد او با نسل سوخته و نیمه ی پنهان پایانی معمولی بر کارنامه ی بازیگری اش در این دهه داشت.

این روزها ... این روزها از بازیگری فاصله گرفته و بیشتر وقتش را صرف کارگردانی میکند ...

ابوالفضل پورعرب

شمایل: جوان اول جسور، قهرمان فیلمفارسی


جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ «عروس»، پورعرب را معرفی کرد و در عین حال توامان موقعیت او را تثبیت کرد، نمایش دوگانگی ها و تضادهای شخصیت حمید خوشمرام در این فیلم او را در مرتبه ای خاص قرار داد؛هم منتقدین از نمایش او راضی بودند و هم مردم عادی، همو بود که از عناصر ستارگی چیزی کم نداشت؛صدای زیبا، چهره ی جذاب، تیپیکال قهرمان شرقی.

ستاره یا بازیگر؟ او بازیگر بالقوه ای بوده که به جز در مواردی خاص هیچوقت قدرت بازیگری اش به بالفعل تبدیل نشده ، پور عرب پس از «عروس» بیشتر تکرار تاسف باری ازحمید خوشمرام شد، شاید بتوان از (مردی از جنس باران) یا (دست های آلوده) به عنوان تجربه های متفاوتش در این دهه نام برد و بس. به نوعی پورعرب در دسته ی بازیگران تکنیکی جای نگرفت و ستارگی اش را هم از دست داد.

این روزها ... پس از یک دوره ی سخت بیماری و خانه نشینی ، خوشبختانه دوباره به سینما بازگشته ...

فریبرز عرب نیا

شمایل: تلخ با ظاهری آرام و عصبیت درونی


جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فریبرز عرب نیا خیلی خوب شروع نکرد، شاید تجربه ی کوتاه ایفای نقش در «مسافران» بیضایی جزیی از افتخارات کارنامه ی بازیگری اش باشد، اما حضور در آثاری معمولی موقعیتی خاصی برای او رقم نزد تا اینکه تجربه ی همکاری با کیمیایی در دوفیلم ضیافت و سلطان موقعیت بازیگری او را به کلی تغییر داد ،کاراکتر علی یزدانی مامور مخفی فیلم «ضیافت» شاید شروع ستاره گی عرب نیا بود.

ستاره یا بازیگر؟ اوج ادامه ی مسیر عرب نیا در «شوکران» رقم خورد، جایی که او در جان بخشیدن به کاراکتر به یاد ماندنی محمود بصیرت موفق شد شخصیتی چند لایه و متناقض را به نمایش بگذارد،اما خوب های کارنامه ی او در مقابل آثار ضعیفش خیلی پر تعداد نبوده و نیست او با بازی در آثاری مثل: رنگ شب و یا طوطیا به ورطه ی معمولی ها افتاد.

این روزها ... با همان ریتم پرنوسان و اندکی پرحاشیه تر و حضور در مجموعه های تلویزیونی به کار خودش ادامه می دهد ...
 
هدیه تهرانی

شمایل: زن مدرن و عقلانی ، سنت شکن


جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ نگاه سرد، غرور زنانه، رفتار عقلانی ، شمایل یک زن مدرن اولین بار در «سلطان» ساخته ی کمیایی ظهور کرد و با انتخاب های سنجیده تا تثبیت موقعیت ویژه اش پیش رفت ،او در شوکران در نقش سیما تصویر جدیدی از زن ایرانی به نمایش گذاشت و با همین فیلم ستاره شد و ازآن به بعد تهرانی واجد یک جایگاه خاص در سینمای ایران شد.

ستاره یا بازیگر؟ تهرانی بد ادامه نداد، بازی در غریبانه ساخته ی احمد امینی طیف متنوع تری از مخاطبان را با ستاره ی زن سینمای ایران همراه کرد ،اما قرمز نقطه ی عطفی بود که عصیان چهره ی سرد تهرانی را در معرض نمایش گذاشت ،تجربیات موفق تهرانی بیشتر و بیشتر شد مثل: خانه ای روی آب و همکاری با کارگردانی چون ؛بهمن فرمان آرا، تا اینکه با بازی در آثاری چون سیاوش، دست ها ی آلوده و ... دوران افول او اغاز شد.

این روزها ... خیلی کمرنگ شده و سالی یک بار و حتی کمتر در فیلمی ایفای نقش می کند و تا سال بعدی ...

محمد رضا فروتن

شمایل: عاشق، مجنون و شیفته ...


جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فروتن با مجموعه ی تلویزیونی سرنخ شروع کرد، اما با نقش اسی در فیلم «مرسدس» ستاره شد، او در نقشی که به شدت به شمایلش می آمد به خوبی خودش را نشان داد؛ نقشی برونگرا، کلافه و پر از فریاد و پس از آن بازی در «قرمز» و آن کاراکتر عاشق دیوانه موقعیت فروتن را تثبیت کرد.

ستاره یا بازیگر؟ فروتن شاید ماندگارترین این لیست باشد ،او با صدایی ویژه و لحنی که تا پیش از آن در سینمای ایران وجود نداشت، توانست مدت ها فرمانروایی کند، بازی در فیلم ماندگار کیومرث پور احمد (شب یلدا ) توانایی های فروتن را نشان داد، حامد، «شب یلدا» کاراکتر ماندگاری شد، اما او هم با انتخاب های معمولی و استفاده ی کپی کاری ازشمایل عاشق پیشه اش رفته رفته نزول کرد و از جایگاه گذشته اش فاصله گرفت.

این روزها ... به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ البته نه چندان تاثیر گذار ،حضوری معمولی و نه چندان درخشان.

سینمای دهه ی هفتاد خصوصا نیمه ی دوم آن باز هم از این ستاره های جوان داشت نظیر: پارسا پیروز فر ،بستر برای درخشش جوان ها در سینما مهیا بود و فیلم ها عمدتا حول موضوعات جوان پسند متمرکز بودند ، این روزها اما ستاره ی گیشه خیلی جوان نیست ،رضا عطاران با نزدیک به 47 سال سن ،به هر حال مختصات سینما عوض شده است.نه سیل حضور جوانان مزیت است نه ستاره شدن یک 47 ساله عیب است ، سینما به همه ی اینها در کنار هم احتیاج دارد.




تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن