تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821240618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکرار تراژدي آتش در جنگل هاي بلوط لرستان/ داستاني غم انگيز و فاجعه بار که پاياني ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ خرداد ۱۳۹۴ (۸:۲۲ق.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ تکرار تراژدي آتش در جنگل هاي بلوط لرستان/ داستاني غم انگيز و فاجعه بار که پاياني ندارد موج - خرم آباد - آتش سوزي جنگل هاي بلوط سريالي است که هر ساله در اواسط بهار آغاز مي شود و تا پاييز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدريجي جنگل هاي استان است.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم آباد، خبر‌هاي اين روزها تکراري‌اند:150 هکتار از پوشش جنگلي ويسيان خرم آباد در آتش سوخت؛ ۳۰ هکتار از جنگل‌هاي کوهدشت طعمه حريق شدند؛ يک‌ هکتار از جنگل‌هاي بهشهر در آتش سوخت؛ بيش از ۸۰۰ هکتار از جنگل هاي پارک ملي گلستان در آتش سوخت... اما اين تکرار، چيزي از عمق فاجعه نمي‌کاهد. به هرحال، هميشه از گوشه و کنار، خبر نابودي بلوط ها به گوش مي رسد، گاهي با آفت، گاهي هم با به آتش کشيدنشان توسط انسان ها. آتش‌سوزي در جنگل ها اين روزها سوژه رسانه‌ها شده است و همزمان که گزارش‌ها و تحليل‌هايي در اين ارتباط منتشر مي‌شود، گمانه‌هايي درباره عمدي يا غيرعمدي بودن اين آتش سوزي نيز زده مي‌شود. آتش سوزي جنگلهاي بلوط سريالي است که هرساله در اواسط بهار آغاز مي شود و تا پاييز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدريجي جنگل هاي استان است. ما مردم استان لرستان که سالهاست گردو خاک و ريزگردهاي عاريتي را با پوست و استخوان خود لمس کرده ايم و تنها نقطه اميدمان همين بلوط‌هاي پير بود، که با آتش سوزي هاي اخير هم هکتارها بلوط را از دست داده ايم. جنگل‌هاي لرستان به انحاي مختلف تخريب مي‌شود و دليل چنين تخريب نگران کننده‌اي سوء مديريت‌ها و همچنين اعمال و رفتار مردم بومي منطقه است. ارزش‌هاي جنگل‌هاي لرستان به ويژه جنگل‌هاي بلوط ميليون ها سال قدمت دارند بر هيچ کس پوشيده نيست جنگل هاي زاگرس يک منطقه طبيعي است که ارزش‌هايي بيشتر از جنگلي بودن دارد. ويژگي‌هاي اکولوژيکي اين منطقه بسيار شاخص است و اين منطقه نه تنها زيستگاه گياهاني با قدمتي بسيار زياد که زيستگاه جانوران نيز هست. با اين وجود، برخي رفتارها و رويکردها موجب شده است که از اين منطقه سوءاستفاده شود. آتش سوزي در جنگل هاي لرستان، چه عمدي و چه غير عمدي، نتيجه اعمال غيرکارشناسي و سودجويانه است و بايد رويکردها براي اين مسأله تغيير کند.



</b>مقصر کيست؟<b>
بطورکلي علل آتش‌سوزي‌ها را مي‌توان به دو دسته انساني و غيرانساني تقسيم‌بندي کرد. عوامل انساني نيز به دو دسته عمدي و غيرعمدي تقسيم مي‌شود که از دلايل عمدي مي‌توان به فعاليت‌هاي کشاورزي، دامپروري و اختلاف با نهادهاي دولتي و از دلايل غيرعمدي مي‌توان به بي‌احتياطي مردم اشاره کرد. اغلب آتش سوزي هاي جنگل و مرتع در اين استان در ارتفاعات به وقوع مي پيوندد و به دليل صعب العبور بودن، تا رسيدن نيروهاي اطفاي حريق بخش زيادي از جنگل ها طعمه حريق مي شوند. در بين عوامل انساني عمدي، سهم بي‌احتياطي مسافران و همچنين شکارچيان غيرمجاز بيشتر از ساير عوامل است.
مسافراني که در حاشيه جاده‌ها و در مناطق تفريحي آتش به پا مي‌کنند و فراموش مي‌کنند آن را به طور کامل خاموش کنند، موجب مي‌شوند که آتش سوزي در سطح گسترده صورت بگيرد. از آن بد‌تر، شکارچيان غيرمجازبراي رسيدن به شکار بيشتر، عمدا اين جنگل‌ها را آتش مي‌زنند بدون اين که از عواقب و مجازات آن بترسند.
آتش سوزي در جنگل‌ها، چه عامل طبيعي و غيرانساني داشته باشد و چه انساني، نيازمند مديريت است؛ مديريت بحران. اين مسأله در کشورهاي اروپايي و يا برخي کشورهاي آسياي شرقي که داراي جنگل‌هاي بسياري بوده و طبيعتا آتش سوزي در آن‌ها بسيار است، قابل کنترل است. در اين کشور‌ها تمهيداتي چون برج‌هاي ديده باني و سيستم‌هاي پيشرفته اطفاي حريق توانسته از گسترش آتش جلوگيري کند.



</b>95 درصد آتش‌سوزي جنگل‌ها توسط عوامل انساني صورت مي‌گيرد<b>
رضا آريايي مديريت بحران استان لرستان گفت: آتش‌سوزي چند روز پيش در منطقه ويسيان 150 هکتار از جنگل‌هاي منطقه را طعمه حريق کرد وي اضافه کرد: متاسفانه 95 درصد آتش‌سوزي‌ها توسط عوامل انساني صورت مي‌گيرد، ولي تاکنون هيچ شخصي به عنوان خاطي در اين زمينه به مراجع قضايي معرفي نشده است.
مدير کل بحران استان لرستان افزود: از دستگاه‌هاي مربوط و مراجع قضايي انتظار داريم با مشخص شدن خاطيان برخورد قاطعي با آنها شود تا شاهد تخلفات کمتري در اين زمينه باشيم.
وي تصريح کرد: متاسفانه هنگام وقوع آتش‌سوزي‌ها شاهد اعلام آمار و ارقام از سوي افراد و دستگاه‌هاي مختلف هستيم که با هم متفاوت هستند در حالي که در بحث آتش‌سوزي جنگل‌ها اداره کل منابع طبيعي و محيط زيست بايد پاسخگو باشند و آمار و ارقام را اعلام کنند. اين مسوول در ارتباط با استفاده از بالگرد در خاموش کردن آتش‌سوزي‌ها نيز تصريح کرد: طبق قرارداد کليه خدمات و امداد بالگردها توسط شرکت نويد انجام مي‌شود و با توجه به اينکه آتش‌سوزي از حوادث غير مترقبه به شمار نمي‌رود در خاموش کردن آن نمي‌توان از بالگرد استفاده کرد، ضمن اين که در حال حاضر بالگرد موجود در استان فقط قابليت امدادرساني را دارد و نمي‌توان در اطفاي آتش‌سوزي‌ها از آن استفاده کرد.
 


</b>انتقاد از کمبود تجهيزات و امکانات اوليه براي مهار آتش<b>
 آريايي يادآور شد: اداره‌هاي کل‌ منابع طبيعي و محيط زيست به تجهيزات و امکانات بيشتر و مناسب‌تري براي مقابله با آتش‌سوزي‌ها نياز دارند و لازم است که اعتبار مورد نياز براي آنها در نظر گرفته شود. ادامه مي دهد: هر چه تجهيزات بيشتري داشته باشيم مي توانيم در اطفاي حريق بهتر عمل کنيم.
امکانات مقابله با آتش‌سوزي در لرستان تجهيز شود
معاون عمراني استاندار لرستان گفت: بخشي از اعتبارات عمراني امسال، به تأمين تجهيزات و امکانات مورد نياز براي مقابله با آتش‌سوزي در جنگل‌هاي لرستان اختصاص داده شود. وي عنوان کرد: سازمان محيط‌زيست و منابع طبيعي استان مکلف هستند که درصدي از اعتبارات عمراني سال 94 را براي تأمين تجهيزات و امکانات مودنياز حفاظت از عرصه‌هاي جنگلي و منابع‌ طبيعي استان، اختصاص دهند.
 



</b>وقوع 8 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي لرستان<b>
مدير کل منابع طبيعي لرستان گفت: امسال هشت فقره آتش‌سوزي امسال در جنگل‌هاي استان لرستان رخ داده است. مهرداد بهاروندي با اشاره با آتش‌سوزي اخير منطقه ويسيان، تصريح کرد: در اين آتش‌سوزي 150 هکتار از جنگل‌هاي اين منطقه دچار حريق شد که به دليل صعب‌العبور بودن، تاريکي هوا و وزش باد مهار کردن آن حدود 12 ساعت طول کشيد. بهاروندي بابيان اين که 95 درصد آتش‌سوزي‌ها منشأ انساني دارند، گفت: شواهد اوليه نشان مي‌دهد آتش‌سوزي در منطقه ويسيان از مزارع زراعي و توسط کشاورزان انجام‌شده است. وي با بيان اين که امسال هشت فقره آتش‌سوزي در استان رخ داده است،خاطرنشان کرد: 400 ميليون تومان براي ايجاد 14 هزار خط آتش در لرستان قرارداد شده است. مدير کل منابع طبيعي لرستان خاطرنشان کرد: سال گذشته 200 ميليون تومان براي مأموريت به اداره منابع طبيعي اختصاص يافت، ولي اين اداره بايد هرماه 60 ميليون تومان به نيروها پرداخت کند بنابراين لازم است از محل اعتبارات استاني اعتباري براي اين اداره در نظر گرفته شود.
 



</b>مشارکت‌هاي مردمي بهترين عامل حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي است<b>
 
مهرداد غضنفري، رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان، در اين رابطه به خبرنگار موج افزود: فرهنگ‌سازي و مشارکت مردم پايه لازمه پيشبرد تمام امور است. وي بيان کرد: حفاظت از مراتع وجنگل‌ها نيازمند يک کار جمعي و عزم همگاني است و بدون اين همکاري‌ها، نمي‌توان راه به جايي برد. غضنفري خاطرنشان کرد: نبايد به دنبال تقسيم‌کار باشيم؛ چراکه حفاظت از محيط‌ زيست يک وظيفه جمعي است و ما به‌عنوان متولي اين امر در آن دخيل هستيم. وي ادامه داد: انتظار داريم مردم، مسوولان و تشکل هاي مردم نهاد به کمک منابع طبيعي بيايند که از جنگل هاي استان به خوبي حفاظت کنيم و در واقع جنگلهاي بلوط استان لرستان را در يابند. با توجه به اين که منابع‌طبيعي از منابع حياتي يک جامعه به حساب مي‌آيد و بايستي نسل به نسل منتقل شود بايد با تدوين برنامه‌اي اساسي و جامع در جهت پيشگيري از وقوع حوادثي که منجر به از بين بردن اين منابع غني مي‌شود گام برداشت و اين، تنها و تنها و تنها زماني صورت مي‌گيرد که مسوولان مربوطه و مردم ، نسبت به محيط زيست و تخريب آن حساسيت داشته باشند.
</b>“فراموش نکنيم جنگل ثروت ملي و طبيعي، متعلق به همه نسل هاست و همگان در برابر حفاظت آن مسوول هستيم”<b>
گزارش : فاطمه کردعليوند













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن