تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805694390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدای جنوب در تهران پیچید/ جشنواره موسیقی «آیینه‌دار» افتتاح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


صدای جنوب در تهران پیچید/ جشنواره موسیقی «آیینه‌دار» افتتاح شد فرهنگ > موسیقی - محمدرضا درویشی، دبیر دومین جشنواره موسیقی آیینه‌دار، در شب افتتاح این فستیوال گفت وزارت ارشاد انگار قید موسیقی نواحی را زده است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درویشی که بعد از تلاش بسیار دوباره جشنواره موسیقی نواحی را این بار در قالب جشنواره موسیقی آیینه‌دار برگزار کرده است با اشاره به برگزاری دوره اول آن در سال ۹۲ گفت که این جشنواره تنها با حمایت و سرمایه‌گذاری احسان رسول‌اف در این دو دوره توانسته به حیات خود ادامه دهد: «من از او بسیار ممنونم که در این شرایط دشواری اقتصادی سرمایه‌گذاری بی‌بازگشتی انجام داده‌اند.»  فستیوال آیینه‌دار در دوره اول خود موسیقی جنوب شرق ایران را توسط ۳۰ هنرمند اجرا کرد اما در این دوره ۱۰۰ هنرمند از سه استان جنوبی کشور یعنی بوشهر، خوزستان و هرمزگان حضور دارند.
درویشی درباره عملکرد دفتر موسیقی ارشاد گفت: «به نظر می‌رسد که این روزها دفتر موسیقی وزارت ارشاد قید موسیقی نواحی را زده است و صرفا دو سه اجرا برای خالی نبودن عریضه در جشنواره فجر قرار می‌دهد. در واقع اگر فستیوال آینه‌دار نبود، همین نفس‌های آخر موسیقی نواحی نیز از بین می‌رفت.»
او درباره دلایل حال بد موسیقی نواحی گفت:‌« البته موسیقی نواحی به علل زیادی حال خوبی ندارد و نفس‌های آخر را می‌کشد. ما تمام تقصیرها را گردن دولت نمی‌اندازیم. در واقع حمایت دولت هم نمی‌تواند مانع نابودی این موسیقی و دگرگونی آن شود بلکه در نهایت، می‌تواند روند از بین رفتن آن را کمی به تعویق بیندازد.»
با پایان صحبت‌های درویشی استاد قنبر راستگو به روی صحنه آمد و به اجرای موسیقی نواحی بوشهر پرداخت. بعد از آن نیز علی مغازه‌ای دبیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی آیینه‌دار در سخنانی گفت:‌ «ما تلاش کردیم تا موسیقی‌هایی که خیلی کمرنگ شده یا چرخه زندگی آن خشک شده است را در این فستیوال قرار دهیم و واقعا برای این کار زحمات بسیاری کشیده شد چرا که اکثر این هنرمندان امکان آمدن به تهران را نداشتند.»
و ادامه داد: در میان این هنرمندان؛ بسیار کسانی هستند که وقتی به شرایط زندگی آن‌ها نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که با مشاغل سخت و شرافتمندانه‌ای مثل رفتگری کار خود را در شهرشان انجام می‌دهند. بسیاری از این هنرمندان بیم آن را داشتند که شغلشان را از دست دهند.
مغازه‌ای با بیان اینکه یکی از مشکلات موسیقی نواحی دگرگونی آن است؛ اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از موسیقی نواحی دچار دگرگونی و خاموشی است. این روز ها موسیقی‌های بسیاری با نام موسیقی نواحی اجرا می‌شود که واقعا دقیق و درست نیست. مثلا شنبه‌خوانی یا نی‌ مه از جمله این موارد هستند .
دبیر فستیوال آینه‌دار در پایان افزود: هدف این فستیوال به پشتوانه خانم مجد و آقای درویشی؛ این است که به ما یادآوری شود که وام‌دار چه کسانی هستیم و چه کسانی تا امروز فرهنگ ما را ساخته‌اند.
اولین بخش اجرایی دومین دوره فستیوال موسیقی «آینه‌دار» دیروز در سانس دوم؛ ساعت ۱۸  با اختصاص به موسیقی بوشهر برگزار شد و طی آن مراسم سنج و دمام، اجرای سه شیوه‌ شروه، نی‌انبان با اجرای حاجیونی، بیت عروسی و بیت عزا، چاووشی، نیمه (موسیقی کار، دریانوردی و صیادی) و خیام‌خوانی روی صحنه رفت.
سانس دوم اولین روز از این فستیوال نیز با اختصاص به موسیقی خوزستان از ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار شد که در آن؛ اجراهایی چون شوشتری دزفولی، حفله‌ی عربی، علوانیه با ربابه و گلن، اجرای ریف عربی اهواز  و مراسم زار اروندکنار توسط گروه‌های موسیقی این منطقه ارائه شد. ۵۷۲۴۴

کلید واژه ها: موسیقی - موسیقی سنتی -




یکشنبه 17 خرداد 1394 - 11:32:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن