تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820117981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعيين طرح‌هاي حمل‌ونقلي براي اخذ ۸ ميليارد دلار تسهيلات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۵۸ق.ظ)
از صندوق توسعه ملي؛ تعيين طرح‌هاي حمل‌ونقلي براي اخذ ۸ ميليارد دلار تسهيلات موج - معاون وزير راه و شهرسازي از تعيين طرح‌هاي حمل‌ونقلي براي اخذ ۸ ميليارد دلار تسهيلات از صندوق توسعه ملي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، امير اميني، معاون وزير راه و شهرسازي، درباره نحوه عملياتي کردن بند «و» تبصره «۵» قانون بودجه 1394 براي اخذ تسهيلات ارزي بخش خصوصي يا تعاوني از صندوق توسعه ملي با هدف توسعه شقوق حمل‌ونقل گفت: با صندوق، بيشتر در حوزه حمل‌ونقل ريلي و دريايي مذاکره کرديم. البته آقاي صفدر حسيني (رئيس صندوق توسعه ملي) مي‌گويد ۳ پروژه بزرگ معرفي شود که به آن‌ها تا سقف ۱۰ ميليارد دلار مي‌توانند تسهيلات بدهند. الآن پروژه‌هايي که تعريف کرديم حدود ۸ ميليارد دلار است. اخيراً فهرست اين پروژه‌ها نهايي شد.
وي با بيان اين که اگر بين دو نقطه کشور يک مد حمل‌ونقلي داريم، از مد حمل‌ونقلي ديگر مي‌توان حق دسترسي گرفت، افزود: هم‌اکنون اگر يک بزرگراه يا آزادراه ساخته شود، مي‌توان از خودروهاي عبوري عوارض گرفت، اما؛ نگراني ما اين بود که آيا مجلس اعتقاد دارد اگر يک راه اصلي هم ساخته شود مي‌توان از خودروهاي عبوري عوارض تردد گرفت؟ که خوشبختانه مجلس نيز چنين اعتقادي داشت؛ يعني مي‌توان از ظرفيت زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي که مي‌سازيم حق دسترسي بگيريم و طبيعتاً اين مساله خيلي به توسعه شبکه حمل‌ونقل کشور کمک مي‌کند.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: اگر فرض کنيم يک راه ميان‌بر جديد از دل کوير به آران‌وبيدگل يا نطنز ساخته شود، خودروهايي که از اين مسير جديد استفاده مي‌کنند، عوارض عبور مي‌پردازند، بنابراين ضمن خلق يک فرصت سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي شبکه جاده‌اي کشور نيز تکميل مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا اين مدل در جهان نيز وجود دارد که براي عبور از راه اصلي عوارض اخذ شود؟ توضيح داد: بله، سال ۱۳۸۰ در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بودم. با همکاران وزارت راه و امور خارجه سفري به يونان داشتيم. آنجا يک راه اصلي دوخطه از آتن به آترا به‌طول ۷۰۰ کيلومتر ساخته بودند و هر ۱۰۰ کيلومتري ۴ يورو از خودروها پول مي‌گرفتند، هر کسي هم نمي‌خواست عوارض بدهد، يک مسيري در کنار آن راه اصلي بود که از روي زمين طبيعي عبور مي‌کرد.
باند دوم آن راه اصلي، از محل درآمدهاي باند اول ساخته مي‌شد تا تبديل به يک آزادراه شود، در واقع اول دو خط (يک باند) را ساخته بودند، بعد داشتند آن را تبديل به يک آزادراه مي‌کردند.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: همان زمان به آقاي خرم (وزير وقت راه و ترابري) در جلسه‌اي اين مشاهده را منتقل کردم، اما؛ او نپذيرفت، ولي؛ بعدها در اواخر دوره وزارتش به اين نتيجه رسيد و داشت کار را دنبال مي‌کرد، بعد هم که آقاي رحمتي وزير شد، دنبال اين موضوع بود، ولي؛ منطقش در سيستم پيمانکاري کشور جا نيفتاد.
وي افزود: هم اکنون يک باند از بزرگراه تهران - مشهد در مسير طراحي شده شبکه آزادراهي کشور است. خوب ما مي‌توانيم اين يک باند را به‌عنوان آورده خود داشته باشيم و در کنارش يک پيمانکار بيايد باند ديگر را بسازد و پول بگيرد. کسي هم که نمي‌خواهد عوارض دهد، مي‌تواند از مسير کناري استفاده کند، سرمايه‌گذار نيز هر وقت مقطع بين دو شهر را که تکميل کرد مجاز به اخذ عوارض از خودروهاي عبوري مي‌شود. اين‌ها سرمايه مملکت است.
اميني ادامه داد: الان ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در کشور داريم؛ فکر مي‌کنم ۲۵ درصد اين سرمايه قابل استفاده است؛ يعني همين الان اگر بخواهيم خلق پول کنيم ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان فرصت خلق پول داريم، مهم اين است که موضوع را دغدغه ذهني‌مان کنيم، مذاکره داشته باشيم تا اين فرصت را بشناسانيم.
براساس بند «و» تبصره «۵» قانون بودجه 1394 به صندوق توسعه ملي اجازه داده شد تا نسبت به اعطاي تسهيلات ارزي به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و يا تعاوني براي طرح‌هاي توسعه‌اي شقوق مختلف حمل‌ونقل بدون انتقال مالکيت و با معرفي وزارت راه و شهرسازي و تضمين سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه و ذي‌ربط اين وزارتخانه در قبال اخذ حق دسترسي تا استهلاک اصل سرمايه و سود آن از استفاده‌کنندگان اقدام نمايد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن