محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845358178
جام جم ایام - بازتاب داخلی و خارجی قیام 15 خرداد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
مقاله حاضر مروری کوتاه بر واکنش شاه، دولت، احزاب و جمعیتهای سیاسی کشور و مطبوعات داخلی و خارجی سال 1342 راجع به قیام 15 خرداد است.
واکنش شاه و دولت شاه در روز 17 خرداد، دو روز پس از قیام خونین پانزده خرداد، در سخنانی گفت: «باید به شما بگویم که متأسفانه چه کسانی بساط 15 خرداد را به راه انداختند، کما اینکه در میان کسانی که زخمی شده اند یا دستگیر شدهاند خیلی از آنها میگفتند که ما چکار کنیم؟ 25 ریال پول دادهاند و میگفتند در کوچهها بدوید و بگوئید زنده باد فلانی (خمینی. م) حالا میدانیم این وجوه از کجا رسیده است و به شما ملت ایران به زودی جزئیات گفته خواهد شد. فقط این موضوع اولاً از لحاظ ایرانیت یک ایرانی که پول خارجی را بگیرد و بر ضد جامعه خودش اقدام کند، این را چه میشود گفت؟ و دوم یک نفر شیعه پول بگیرد از یک نفر مسلمان غیرشیعه (منظور جمال عبدالناصر است. م) این چیست؟ و این خونهایی که در روز 15 خرداد ریخته شد به گردن کیست؟ کی مسئول این خونهاست؟... و باید بگویم که کسانی که بساط پانزدهم خرداد را به راه انداخته و باعث ریخته شدن خونها شدهاند بزودی به سزای اعمال خودشان خواهند رسید...» (1)
همچنین در کتاب خود (و یا منسوب به او) به نام انقلاب سفید راجع به قیام خونین 15 خرداد و رهبری امام نوشت: «... این غائله به تحریک عوامل ارتجاع توسط شخصی صورت گرفت که مدعی روحانیت بود... در عوض مسلم بود که این شخص ارتباط مرموزی با عوامل بیگانه دارد، بطوریکه بعداً دیدیم که رادیوهای آوارگان بیوطن حزب سابق توده، یعنی حزبی که اصولاً با خداشناسی مخالف بوده از این شخص به کرات با عنوان آیتالله تجلیل کردند و مقام او را به اصطلاح معروف به عرش رسانیدند ولو اینکه احیاناً تحریکات این شخص از جای دیگری آب میخورد... بلوای پانزدهم خرداد 42 بهترین نمونه اتحاذ نامقدس دو جناح ارتجاع سیاه و قوای مخرب سرخ بود که با پول دستهای از ملاکین که مشمول قانون اصلاحات ارضی شده بودند انجام گرفت.» (2) بیپایه بودن این اظهارات واضحتر از آنست که نیاز به استدلال داشته باشد. اسدالله علم، نخستوزیر، نیز در مصاحبهای با روزنامه نیویورک هرالد تریبون در روز 17 خرداد 42 گفت: «... 15 نفر از بزرگترین پیشوایان مذهبی که در آشوب ضددولتی این هفته در شهرهای مختلف دست داشتهاند تسلیم محکمه نظامی خواهند شد و محکمه نظامی ممکن است معنی مجازات اعدام را داشته باشد.» وی اضافه کرد: «در نتیجه تیراندازی مأمورین در حدود 20 نفر کشته شدهاند. بعضی از سران آشوبگران مخفی شدهاند ولی ما رؤسای آنها را دستگیر کردهایم.» (3)
سرلشکر پاکروان، رئیس ساواک نیز در مصاحبهای مطبوعاتی در عصر روز 15 خرداد اظهار داشت: «... اخیراًَ روش بعضی از روحانیون طوری بوده است که اشکالات قابل ملاحظهای ایجاد کرده است و اولیای امور را وادار نموده است برای حفظ مصالح عالیه کشور اقدام نمایند... این اشخاص بدون در نظر گرفتن مصالح عالیه کشور با تمام عناصر مرتجع همدست شدند و متوالیاً تحریک کردند از هیچکار کوتاهی نکردند، از هیچ تهمتی خودداری نکردند و کار بجایی رسید که با عوامل خارجی تماس گرفتند و اگر به بعضی حرفهای آنها توجه فرمایید خود خواهید فهمید که چه نقشههایی داشتهاند... یکی از خبرنگاران پرسید از چه کشور خارجی پول وارد شده؟ پاکروان پاسخ داد در این مورد بعداً اطلاع خواهیم داد!» وی در پایان این مصاحبه مطبوعاتی در کمال بیشرمی اعلام داشت: «یک موضوع روشن است و آن اینکه توده مردم موافق این جریان نبودند.» (4)
اسناد صورت مذاکرات هیأت دولت علم در روزهای 15 و 18 و 29 خرداد ماه 42 که در سال 63 منتشر شد (5) حکایت از وحشت و سرگیجه اعضای هیأت دولت وقت و از جمله نخستوزیر از عمق و دامنه قیام دارد. آنها گرچه مردم و مسلک قیام را به گمان خود «ارتجاع» و «کمونیسم» میدانستند (ص 7) اما اعتراف داشتند که «حادثه بزرگی اتفاق افتاده» (ص 34) و اعلام حکومت نظامی «آخرین تیرترکش بوده است» (ص 34). در عظمت قیام همان بس که آنرا قابل مقایسه با هیچ یک از قیامهای گذشته نمیدانستند: «بلوای امروز (15 خرداد) شبیه به هیچکدام [از قیامهای گذشته] نیست. این از ]قیام] سیام تیر هم مهمتر است.» (ص 23)، و به همین علت بود که با وجودی که ساواک و نیروهای انتظامی اطلاع قبلی داشتند اما عملاً کاری نتوانستند برای پیشگیری آن انجام داده وغافلگیر شدند. (ص 27). عَلَم مذبوحانه میکوشد تا آنرا به عوامل خارجی و پول خارجی مثل عراق و مصر نسبت دهد (ص 22)، اما وزیر خارجه این احتمال را ـ دست کم در مورد عراق ـ قبول ندارد، زیرا «دولت عراق اعلامیههای علما [ی عراق] را نگذاشت منتشر کند. دولت عراق گفته است ما با دولت ایران دوست هستیم.» (ص 6) بنابراین به ماهیت مردمی قیام و استقبال توده مردم و حتی کارمندان دستگاههای دولتی از آن تلویحاً معترف بودند، چنانکه «در روز بحران [15 خرداد] یک بعداز ظهر دختران [به نشانه پشتیبانی از قیام] با چادر سرکار آمدند.» (ص 44) لذا دولت میبایست با مردم اظهار همدردی نموده و «ژست تأثرآمیزی برای کشتهشدگان گرفته شود» (ص 23). اما با این اقدامات نمیتوانستند مسأله را تمام شده بدانند بلکه «باید تصمیم قاطع گرفت [زیرا] اگر سست بگیریم مملکت از میان میرود» (ص 26) و باید در جستجوی پایگاه اجتماعی مشخص در آینده میبودند تا در مقابل تودههای مذهبی و ناراضی از رژیم محافظت نمایند: «با زور میتوان مسأله را خاموش کرد، اما باید جامعه به نیروهایی متکی بشود. والا نمیتوان همیشه با سرنیزه و زور [کشور را] اداره کرد بنده (وزیر اقتصاد) استدعایم اینست که نباید فکر کرد مسأله تمام شده است.» (ص 45) (سند شماره 3).
روزنامههای کشور نیز که تحت اداره و سانسور شدید ساواک قرار داشتند اخبار و گزارشاتی مطابق میل و سیاست رژیم منتشر میکردند. از جمله روزنامه اطلاعات در روز 15 خرداد، تظاهرکنندگان روز 14 خرداد را دو گروه دویستنفری و یکهزار نفری «مهاجم» و «چماقبدست» معرفی کرد که بدون هدف و انگیزه و تنها از سر شرارت هر آنچه را که سر راه خود میدیدند نابود میکردند و ملاحظه هیچکس را نمینمودند، از جمله آنکه به یک اتومبیل حامل دوشیزگان حمله کردند! و تنها در سطر آخر آمده بود که: «در نتیجه این حادثه و مداخلهی مأمورین انتظامی عده بیشماری به قتل رسیدهاند.»(6)
نظر احزاب و جمعیتهای سیاسی داخلی
جبهه ملی دوم به عنوان مهمترین جمعیت سیاسی در طول چند سال «فضای بازسیاسی» امریکایی،از هرگونه موضعگیری تند علیه شاه و امریکا به شدت پرهیز داشت تا بدینوسیله حسننیت خودرا به آنها نشان داده و زمینه را برای تشکیل دولت جبههای فراهم سازد. از همین رو بود که به گفته یکی از رهبران نهضت آزادی، رهبر جبهه ملی در طول آن سالها مرتباً با امریکا و شاه در تماس بود. (7)
طبق اسناد لانه جاسوسی، یکی از جاسوسان سفارت آمریکا که در عصر روز 15 خرداد با دکتر مهدوی، یکی از افراد برجسته جبهه ملی، ملاقات نموده مینویسد: «دکتر مهدوی گفت جبهه ملی در تدارک فعالیتهای امروز بعد از ظهر (14 خرداد) دست نداشته است.» وی در ادامه مینویسد: «مهدوی از سوی ساواک احضار گردید و از او پرسیده شد آیا جبهه ملی در نظر دارد در تظاهرات علیه دولت در 15 خرداد شرکت کند یا خیر؟ مهدوی گفته بود خیر. بعضی از دانشجویان جناح چپ جبهه ملی در حوادثی که حدود ظهر آن روز در دانشگاه رخ داد و بالا بردن پلاکاردی که نوشته بود «مرگ بر مستبد خونآشام» و سوزاندن یک جیپ دولتی دست داشتهاند. به محض اینکه رهبران جبهه ملی از جمله مهدوی در این باره آگاهی یافتند به ساواک تلفن کرده و گفتند که مانع این تظاهرات در دانشگاه بشوند و این کار بعداً انجام گرفت.» (8) سرلشکر پاکروان نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود در 15 خرداد، در پاسخ یکی از خبرنگاران، شرکت اعضای جبهه ملی را در تظاهرات روزهای 13 تا 15 خرداد تکذیب کرد. (9)
دکتر مصدق نیز که در این زمان در احمدآباد در تبعید زندگی میکردند و با رهبران جبهه ملی نیز در مکاتبه بود نسبت به این واقعه سکوت کرد.
حزب توده نیز از موضع چپ و انقلابی ضمن تأیید اصلاحات ارضی و انقلاب از بالای شاه (انقلاب سفید) قیام خونین و مردمی 15 خرداد را کوشش «محافل ارتجاعی» در جهت مخالفت با اصلاحات ارضی و آزادی زنان دانست و آنرا محکوم نمود. ماهنامه مردم «ارگان تئوریک حزب توده» در تیرماه 42 نوشت: «در اینکه محافل ارتجاعی کوشیدهاند در ایام عزاداری از احساسات مذهبی عدهای سوءاستفاده کرده، گروهی از افراد عقبافتاده و متعصب را به اعمال و رفتاری جاهلانه ضدترقی و برخلاف انسانیت برانگیزند و حتی شعارهایی علیه اصلاحات ارضی و آزادی [زنان] در میان تظاهرات مردم پخش نمایند، شکی نیست.» در جای دیگری نیز آمده است: «اجرای اصلاحات ارضی ضدفئودالها و اتخاذ تصمیم دربارة دادن حق رأی به زنان از همان ابتدا با مخالفت شدید مالکین بزرگ و روحانیون مواجه شد که از ملاکین پشتیبانی میکردند. اکنون مرتجعین سعی کردند از مرحله تبلیغ وارد مرحله عمل شوند.» (10)
حزب زحمتکشان ملت ایران در نامه سرگشادهای خطاب به مراجع روحانی در تاریخ 15 تیر 42 حمایت کامل خود را از رهبری امام که «صلاحیت کامل مقام ریاست تامة شیعیان جهان را احراز کردهاند» اعلام داشت و نسبت به محاکمه امام هشدار داد. اما در ضمن خواستار آن شد که «کلیه تقاضاهای مختلفه بصورت شعار واحد یعنی اجرای کامل قانون اساسی و قوانینی که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است منحصر گردد»! بدیهی است که این خواست مخالف نظر امام بود.
واکنش رسانههای خارجی
جالب آنست که رسانههای غربی و شرقی همصدا این قیام مردمی را محکوم کردند که تنها به آوردن چند نمونه اکتفا میکنیم: «مطبوعات ایالات متحده در خبرها و مقالههای خود قیام 15 خرداد را به باد ناسزا گرفتند و با موهنترین لحنی از آن یاد کردند. مجله تایم در سرمقاله شماره مورخه 14ژوئن 1963 (24 خرداد 1342) نوشت: «تهران در هفته گذشته سه روز تمام میدان نبرد بود: مردم شیون میکشیدند، مسلسلها میغریدند و دودی که از آشغالهای سوخته به هوا میرفت با ابرهایی از گاز اشکآور در آمیخته بود، طعنه روزگار را ببین که این نبردی بود بر ضد پیشرفت.» تایم در همین سرمقاله شاه را «آن پادشاه فوقالعاده و اصلاحاندیش» لقب داده بود و از مبارزه طولانی او در راه تبدیل ملتی فئودال به کشوری مدرن سخن به میان آورده و نوشته بود که «مخالفان نیرومند» او متشکلاند از «دیوانسالاران فاسد» و «زمینداران بزرگ» و ملاهایی که «برنامه او را برای اعطای حق رأی به زنان» و اجارهدادن روستاهای موقوفه به دهقانان «کفرآمیز» میدانند. یونایتدپرس اینترنشنال نیز گزارش داد: «هزاران مسلمان متعصب به قلب تهران یورش بردند.» و در گزارش دیگری اعلام کرد که تظاهرات به تحریک شخصیتهای دینی صورت گرفته است، کسانی که با اصلاحات شاه مخالفند «زیرا اصلاحات او به درآمد ایشان از زمینهایی که اکنون به روستائیان اعطا شد لطمه زده است.» (11)
جالب اینجاست که رادیو و مطبوعات شوروی که بازگو کننده نظرات آن دولت هستند، از موضع چپ و انقلابی عیناً همان تعبیر و تفسیر رسانههای امریکایی و اروپایی را از قیام مردمی 15 خرداد ارائه دادند. رادیو مسکو در برنامه فارسی شب 16 خرداد خود، این قیام را چنین ارزیابی کرد: «عناصر ارتجاعی ایران که از اصلاحات این کشور مخصوصاً اصلاحات ارضی ناراضی هستند و افزایش حقوق اجتماعی و توسعه آزادی زنان ایران را باب میل خود نمیبینند، امروز در تهران و قم و مشهد تظاهراتی خیابانی برپا کردند... رهبران بلوا و محرکین اصلی آن برخی از رهبران مذهبی بودند. عناصر ارتجاعی، بازار را به آتش کشیدند، چند مغازه را مورد حمله قرار داده و غارت کردند، اتومبیلها و اتوبوسها را درهم شکستند و به چند اداره دولتی نیزحملهور شدند.» روزنامه «ایزوستیا» ارگان دولت شوروی، درتاریخ 17 خرداد 42، از قیام چنین یاد کرد: «در تهران و مشهد و قم به تحریک عدهای از روحانیون مرتجع مسلمان، آشوب و بلوایی برپا شد. آشوبطلبان برای مبارزه علیه اصلاحات ارضی دولت از ایام سوگواری استفاده نموده و عدهای از جوانان متعصب عقبافتاده به چند مغازه حمله کرده و چند اتومبیل را واژگون کردند.» مجله روسی «عصر جدید» نیز در همین روز نوشت: «خمینی و دستیارانش مؤمنین را بر علیه دولت برانگیخته، حقوق متساوی زنها را بهانه کرده و در اثر تبلیغات آنان اشخاصی که از تعصب کور شدهاند به خیابانها ریختند و به آشوب و بلوا دست زدند.»
پینوشتها:
1 ـ محمدرضا پهلوی، سخنان شاهنشاه، ص 52، به نقل از بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، ص 500.
2 ـ محمدرضا پهلوی، انقلاب سفید، صص 45 ـ 46، به نقل از: بررسی و تحلیلی از ...، ص 507 و 508.
3 ـ روزنامه نیویورک هرالد تریبون، 8 و 9، ژوئن 1963، به نقل از تاریخ سیاسی معاصر ایران، جلد دوم، ص 49.
4 ـ به نقل از: تاریخ سیاسی معاصر ایران، جلد اول، ص 48.
5 ـ متن کامل مذاکرات هیأت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، اسناد فاش نشدهای از قیام خونین پانزده خرداد، [تهران]: دفتر هیأت دولت و روابط عمومی نخستوزیری، [1363].
6 ـ اطلاعات، 15 خرداد 1342، به نقل از بررسی و تحلیلی از ...، ص 491 و 492.
7 ـ مهندس بازرگان در این باره مینویسد: «ما میدانستیم که اللهیار صالح با آمریکاییها تماسهایی دارد. چون آن موقع ایشان به حضور اعلیحضرت میرفت [لذا] ما میتوانسیم بعضی نقطه نظرات خود را به استحضار اعلیحضرت برسانیم...» رجوع کنید به: شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص 49، به نقل از: بولتن ویژه ساواک ـ درباره مصاحبه مهدی بازرگان ـ 29/6/57.
8 ـ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، احزاب سیاسی در ایران، بخش اول؛ مجموعه اسناد لانه جاسوسی آمریکا، جلد دوم، تهران، مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی، 1366، ص 362.
9 ـ روزنامههای عصر تهران، چهارشنبه 15 خرداد 42، به نقل از: بررسی و تحلیلی از ...، ص 498.
10 ـ به نقل از: ایران و تاریخ، ص 123. دکتر کاتوزیان بر این نظر است که «جامعه سوسیالیستها (به رهبری خلیل ملکی) رسماً و با اخذ تصمیم صریحی در این قیام شرکت کرد.» وی دلیل گفته خود را «اسنادی» میداند که دادستان نظامی در جریان محاکمه خلیل ملکی ارائه داده بود، اما مطلب و یا مضمون سند را نقل نمیکند. اما جای تعجب است که چرا آلاحمد، از یاران نزدیک ملکی در آثار خود بویژه در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران اشارهای به این مطلب نمیکند. رجوع کنید به: خلیل ملکی، خاطرات سیاسی، با مقدمه محمدعلی کاتوزیان، تهران: رواق، 1360، ص 163.
11 ـ ناصر ایرانی، «تلبیسهای مطبوعات امریکا»، ص 67.
12 ـ به نقل از بررسی و تحلیلی از...، جلد اول، ص 514 و 515. منبع:زندگینامه سیاسی امام خمینی (ره)، از آغاز تا هجرت به پاریس، محمدحسن رجبی، ج 1، صص 226 ـ 217.
جمعه 15 خرداد 1394 ساعت 12:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - ساواک و قیام 15 خرداد
در ماههای نخست سال 1342 که مخالفت علما و روحانیون با حکومت وارد مراحل بحرانی میشد ساواک برای شناخت سلسله مراتب روحانیت شیعه و نوع تعامل آنان با جامعه مردم و رویکردشان به حکومت و مسائل سیاسی گزارش مبسوطی تهیه کرد که هدف نهایی آن یافتن راههایی کمهزینهتر برای کنترل روحانیت و جدادستان کل کشور: ظلمستیزی و مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی از ویژگیهای قیام 15 خرداد بود
دادستان کل کشور ظلمستیزی و مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی از ویژگیهای قیام 15 خرداد بوددادستان کل کشور با اشاره به اینکه مخاطب امام خمینی ره همه مردم بودند گفت ظلمستیزی و مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی از ویژگیهای قیام 15 خرداد بود به گزارش خبرنگار قضایجام جم ایام - پانزده خرداد در مطبوعات داخلی
این مقاله گزارشی است از انعکاس واقعه 15 خرداد در آیینه مطبوعات; مطبوعاتی که پیش از آن از زیر تیغ دولت اسدالله علم گذشته و بیش از 50 جریده به تعطیلی کشانده شده بود در 15 خرداد 1342 تیتر اصلی اکثر مطبوعات به حوادث این روز خصوصاً بازداشت آیتالله خمینی اختصاص داشت تیتجام جم ایام - بازنگری قیام 15 خرداد
در تاریخچه زندگی سراسر حماسه و مبارزه امام خمینی علیه رژیم پهلوی و حامیان امریکایی و صهیونیستی آن نهضت 15 خرداد 1342 یک نقطه عطف محسوب میشود به طوری که انقلاب اسلامی ایران را تداوم نهضت 15 خرداد میدانند قیام 15 خرداد مبارزهای بود که سه عنصر اسلام امام خمینی و مردم پایههدر اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت ایام الله چهاردهم و پانزدهم خرداد اعلام شد آرمان استکبار ستیزی
در اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت ایام الله چهاردهم و پانزدهم خرداد اعلام شدآرمان استکبار ستیزی امام ره باید سرلوحه مسئولان سیاست خارجی باشدجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیهای به مناسبت ایام الله چهاردهم و پانزدهم خرداد اعلام کرد آرمان استکبارستیزی و حفظاطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت ایامالله 14 و 15 خرداد
قم اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت ایامالله 14 و 15 خرداد ایستادگی مسلمانان منطقه در برابر آمریکا و ایادی آن در منطقه به ویژه جریانهای تکفیری درسی است که آنها از امام عظیمالشأن ما و نهضت پرفروغ ایشان گرفتهاند به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران قم ججام جم ایام - جلال و ۱۵ خرداد
خواهرزاده جلال آل احمد در یادداشتی به موضوع تلاش آل احمد برای همسوکردن روحانیت و روشنفکران در جریان نهضت ۱۵ خرداد ۴۲ پرداخته است و از شیوه وی در ملامت روشنفکران در این ایام پرده برداشته است محمدحسین دانایی خواهر زاده جلال آل احمد در آستانه سالگرد قیام ۱۵ خرداد با ارسال یادداشتیجام جم ایام - اوقات فراغت زنان خارجی در ایران عصر قاجار
دوره قاجار به واسطه روابط گسترده ایران با کشورهای اروپایی زمینه حضور گسترده سیاحان و بویژه زنانی سیاح در ایران فراهم شد در این باره بنفشه حجازی می نویسد زنان خارجی یا به علت سفارت و نمایندگی ای که شوهرانشان در دربار ایران داشتند به ایران سفر می کردند که از این نظر در بهترین شرابا صدور بیانیهای صورت گرفت تجدید بیعت جامعه مهندسین با آرمانهای انقلاب اسلامی بهمناسبت سالگرد ارتحال امام و
با صدور بیانیهای صورت گرفتتجدید بیعت جامعه مهندسین با آرمانهای انقلاب اسلامی بهمناسبت سالگرد ارتحال امام و قیام 15 خردادجامعه اسلامی مهندسین با صدور بیانیهای به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ره و فرارسیدن سالروز قیام پانزدهم با آرمانهای انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردقیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی ۱۱ خرداد در بازار
قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی ۱۱ خرداد در بازار پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ ۳۷ میلیون و۳۰۰ هزار تومان تیبا صندوقدار ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سایپا ۱۱۱ ۲۱ میلیون و ۸۰۰هزار تومان دو شنبه ۱۱خرداد ماه دربازارتهران خرید و فروش شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر قیمت انواعجام جم ایام - سفره ایرانی از نگاه گردشگران خارجی
شناخت سفره ایرانی که تاکنون کمتر مورد توجه بوده مساله ای ضروری است چنان که سال ها پیش زنده یاد استاد عبدالحسین زرین کوب در این باره به زیبایی نوشته بودند درباره سوال مشهور مونتسکیو و پاریسی های کنجکاوش که می پرسیدند چگونه می توان ایرانی بود شاید کسی که مثل فویر باخ می پندجام جم ایام - سوغات تنها سفر خارجی رضاشاه
روز 12 خرداد 1313 رضاشاه تنها مسافرت خارجی خود را به ترکیه آغاز کرد سفر به کشوری که با نهضت پان ترکیسم به رهبری مصطفی کمال پاشا میرفت تا به سبک اروپاییان شکل پذیرد و ارزشهای اسلامی را از آن سرزمین بزداید در باره شیفتگی رضاخان به ترکیه و اقدامات مصطفی کمال و الگوپذیری از ویسیدحسن خمینی در جمع اعضای بنیاد امید: انسجام داخلی بزرگترین سرمایه در برابر دشمنان خارجی است
سیدحسن خمینی در جمع اعضای بنیاد امید انسجام داخلی بزرگترین سرمایه در برابر دشمنان خارجی استیادگار امام ره گفت انسجام و نشاط داخلی بزرگترین سرمایه در برابر دشمنان خارجی است به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس حجتالاسلام سید حسن خمینی یادگار امام ره در دیدار با اعضای بنیاجام جم ایام - شمایل نگاران قاجار
کتاب شمایل نگاران قاجار تألیف اس جی فالک با ترجمه علیرضا بهارلو از سوی نشر پیکره منتشرشده است تا آنجا که بازماندههای تاریخی اجازه قضاوت به ما میدهند سادهترین یا شاید بتوان گفت اولین ابزار بیانی بشر نقاشی و ترسیم نقوش و اشکال بوده است و باز هم با توجام جم ایام - جنایت بهاییان به روایت نماینده مجلس شورای ملی
سند زیر مشروح مذاکرات یکی از جلسات مجلس شورای است که در آن احمد صفایی یکی از نمایندگان مجلس در نطق خود به بیان تخلفات فرقه بهاییان و عدم رسیدگی جدی به آن می پردازد چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 20 30جام جم ایام - ورود چرخخیاطی به تهران قدیم / عکس
اولین چرخ خیاطی در ایران توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد اما سالها طول کشید تا این اختراع جدید جای دوخت و دوز به روش سنتی را گرفت و فراگیر شد بارتلمی تیمونیه فرانسوی را اولین کسی می دانند که در سال 1830 چرخ خیاطی را اختراع کرد گرچه دوزندگان هموطن او که خیال می کردندحل مشکلات در خارج٬ جز با انسجام داخلی میسر نخواهد بود | خبرگزاری ایلنا
روحانی در جمع مردم ملارد٬ قدس و شهریار حل مشکلات در خارج٬ جز با انسجام داخلی میسر نخواهد بود رییس جمهور گفت دولت مصمم است مشکلات را با جهان٬ با استدلال منطق و مذاکره حل کند و بدون انسجام داخلی مشکلات جامعه حل نخواهد شد به گزارش خبرنگار ایلنا حجتالاسلام والمسلمین حسن روحا-
گوناگون
پربازدیدترینها