تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844742904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر تمکین نکنید حق طلاق ندارید !


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > خانواده  - خبری که طی چند روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد و البته در میان خبرهای دیگر گم شد و چندان توجهی به آن نشد، رای وحدت رویه دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه «با اثبات تمکین نکردن زن، حق طلاق زوجه قابل اعمال نیست» بود. النازمحمدی: خبری که طی چند روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد و البته در میان خبرهای دیگر گم شد و چندان توجهی به آن نشد، رای وحدت رویه دیوان عالی کشور  مبنی بر اینکه «با اثبات تمکین نکردن زن، حق طلاق زوجه قابل اعمال نیست» بود. رایی که هرچند بی سر و صدا در دیوان عالی کشور صادر شد و در یکی از روزنامه‌های صبح منتشر شد اما پس از چند روز تعجب تعدادی از کارشناسان حقوقی و فعالان حقوق زنان را به همراه داشته است.در حالی که هنوز تکلیف ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که به ازدواج مجدد مردان در کشور می‌پردازد، مشخص نشده و اعضای کمیسیون قضایی مجلس در حال تصمیم‌گیری نهایی در این مورد هستند ، دیوان عالی کشور رای وحدت رویه داده‌اند که اگر مرد بتواند تمکین نکردن همسر اول را اثبات کند زوجه دیگر نمی‌تواند از وکالت خود استفاده کند. منظور از این وکالت، وکالتی است که در ضمن شروط ضمن عقد آمده است تا به همسر اول امکان استفاده از وکالت در طلاق را بدهد، برطبق این شرط و بعد از امضای آن از سوی طرفین، زن می‌توانست از همسر خود طلاق بگیرد. اما هفته گذشته، دیوان عالی کشور در وحدت رویه‌ای رای داده است که « اگر زن بدون مانع مشروع یعنی بدون ‌دلیل قانونی تمکین نکند، چه ضمانت اجرایی در مقابل این تمکین نکردن برای مرد وجود دارد. در این وضعیت ضمانت اجرای عدم تمکین برای مرد از نظر حقوقی سقوط نفقه است. در مرحله بعد اگر سقوط نفقه نیز افاقه نکرد و نشوظ همچنان ادامه داشت، مرد می‌تواند اقدام به طلاق زن یا ارایه درخواست برای ازدواج مجدد کند و همچنین اگر زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند با اثبات مراتب از ناحیه زوج در دادگاه و اخذ اجازه ازدواج، وکالت زوجه از زوج در طلاق محقق و قابل اعمال نیست.»این درحالی است که طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده کنونی که در سال 53 به تصویب رسیده، اگر مردی بدون رضایت همسر اولش با زن دیگری ازدواج کند، چه دائم و چه غیردائم حق طلاق برای زن ایجاد می‌شود و بنابراین باید این وحدت رویه جدید دیوان عالی کشور را شروع گشوده شدن در جدیدی برای تفسیرهای مختلف از قانون فعلی خانواده در دادگاه‌های خانواده بدانیم.شاید باید چهار پنج سال اخیر را جزء سال‌هایی بدانیم که بیشترین تمرکز و اظهارنظرهای کارشناسان مختلف و مسئولان در مورد موضوع ازدواج مجدد مردان وجود داشته و البته جزء سال‌هایی که بیشترین اتفاق هم در مورد این موضوع یا قانون اجتماعی در کشور افتاده است. در جدول‌های زیر تعدادی از اظهار‌‌نظرهای این کارشناسان را در مورد ازدواج مجدد وشرط‌های فعلی برای ازدواج مجدد مردان و شروط پیش بینی شده در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده را می‌خوانید.   در ماده 16 قانون فعلی لایحه حمایت از خانواده، مصوب سال1346  و اصلاح شده در سال1353 آمده است که مرد نمی‌تواند با داشتن همسر، با زن دیگری ازدواج کند مگر در موارد زیر: رضایت همسر اول قدرت نداشتن همسر اول به ایفای وظایف زناشویی تمکین نکردن زن از شوهر ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج موضوع بندهای 5 و 6 ماده هشت محکومیت زن به بیش از پنج سال ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند 9 ماده 8 ترک زندگی خانوادگی از طرف زن عقیم بودن زن غائب مفقود الاثر شدن زن   در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که هنوز به توصیب نهایی مجلس نرسیده آمده است که مرد نمی‌تواند با داشتن همسر، با زن دیگری ازدواج کند مگر در موارد زیر: رضایت همسر اول قدرت نداشتن همسر اول به ایفای وظایف زناشویی تمکین نکردن زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یکسال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود. ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر به حال خانواده به تشخیص دادگاه سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت ۶ ماه عقیم بودن زن غایب شدن زن  به مدت یک سال ۱۰ شرطی است که بر اساس آن مرد می تواند با اجازه دادگاه همسر دوم اختیار کند.   نام سمت / عنوان اظهارنظر مرتضی بیات قاضی دادگاه خانواده بر طبق آیه 3 سوره نساء به مردان مسلمان اجازه داده شده  تا 4 زن دائم اختیار کنند و البته شرط رعایت عدالت میان همسران را نیز تعیین کرده است. از نظر مبنای شرعی مرد مسلمان منعی ندارد که با داشتن همسر اول، همسر دیگری اختیار کند و این مساله هم در فقه شیعه و هم در فقه اهل تسنن ذکر شده است. البته در فقه شیعه همسر غیر دائم یا همان متعه که از نظر عرفی صیغه گفته می‌شود نیز برای مرد مسلمان بدون در نظر گرفتن سقف از نظر تعداد مجاز دانسته شده است. سیره عملی و احادیث رسیده از امامان و احادیث نقل شده از امام صادق(ع) نیز نشان می‌دهد صیغه برای مردان امری مجاز است و مرد می‌تواند علاوه بر 4 زن دائم، چندین زن موقت نیز اختیار کند. ولی در برخی شاخه‌های اهل تسنن، ازدواج موقت بنابر فتوای خلیفه دوم حرام اعلام شده است. زهرا داور مدرس حقوق خانواده قانونگذار نباید اجازه سوء استفاده از حق را بدهد. اگر بر مبنای حقوق انسانی نگاه کنیم زمانی که زن بدون مانع مشروع از تمکین خودداری می‌کند اختلالی در روابط زوجین ایجاد شده است. بند 12 عقد نامه شراط عادی و یک خانواده با رفتار صحیح را بیان کرده که زن بخواهد از جنبه حمایتی این جریان استفاده کند نه اینکه خود موجب نشوظ شده باشد که یک اختلال در امر خانواده است. بحث این است که اگر مرد از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد آیا حق وکالت زن به موجب بند 12 عقدنامه منتقی می‌شود؟ در اینجا یک اجازه دادگاه و یک اجازه زن مطرح است. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن بر اساس قانون فعلی جنبه کیفری دارد. حالا اگر مردی بخواهد بدون اجازه زن ازدواج مجدد کند و جنبه کیفری هم نداشته باشد طبیعتا اجازه دادگاه را می‌گیرد. در واقع در این وضعیت اجازه دادگاه جایگزین اجازه زن شده است. مریم احمدیه   معاون پژوهشی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان   ازدواج مجدد راه همیشگی برای رفع معضلات نیست و مرد در صورتی می‌تواند ازدواج مجدد کند که شرایط آن را داشته باشد ولی در لایحه جدید خانواده به این شرایط دقت نشده است. شهین‌دخت مولاوردی حقوقدان و عضو ائتلاف اسلامی زنان اخیرا که بحث لایحه حمایت خانواده مطرح شده بود، منتقدان ماده 23 این لایحه اصرار بر گنجاندن حق طلاق زن در صورت ازدواج مجدد مرد در این ماده داشتند که این خواسته عملی نشد. یکی از دلخوشی‌های زنان در همان زمان این بود که اگر هم در ماده 23 لایحه، این بحث گنجانده نشود، طبق شروط ضمن عقد در قباله نکاحیه و با استناد به ماده 1119 قانون مدنی زنان می‌توانند این حق طلاق را در صورتی که مرد همسر دیگری اختیار کند، برای خود داشته باشد که این مورد در ماده 17 نیز آمده است.     فروغ نیلچی‌زاده مشاور سازمان ملی جوانان درامور زنان   شرایط اجتماعی امروز به گونه‌ایست که نشان می‌دهد زمان پرداختن به موضوع ازدواج مجدد در کشور فرا‌رسیده است اما چون موضوع ازدواج مجدد در مدار حقیقی خود قرار نگرفته، از آن سوء استفاده می‌شود و همه به آن بدبین هستند. موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس   ازدواج دو نوع است، ازدواج دائم و ازدواج موقت. بنابراین طبیعی است که در مورد ازدواج موقت قانون وضع شود، البته نباید این نکته را فراموش کنیم که وضع قانون در مورد چیزی هرگز به معنای این نیست، که دولت در حال تبلیغ آن است. زهرا شجاعی   رئیس اسبق مرکزمرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری   ازدواج مجدد هرگز خانواده را به سکینه و آرامش نرسانده است و فقط به مشکلات بیشتر در خانواده دامن زده است‏‌بنابر این مجلس نباید به دنبال قانونی کردن ازدواج مجدد باشد و ازدواج مجدد را تسهیل کند. فضه میرباقری کارشناس حقوقی طبق شرع اسلام هیچ مردی حق ندارد بیشتر از 4 زن در نکاح داشته باشد. تازه داشتن این 4 زن هم مشروط به این است که مرد توانایی تامین رفاه آنها را داشته باشد، برای هریک خانه‌ای جداگانه تهیه کند، نوکر و کلفت جداگانه برای هریک تدارک ببیند، جواهرات شخصی جداگانه‌ای برای هریک بخرد و همه را به یک چشم نگاه کند و به یک اندازه مورد محبت قرار دهد تا حسادتشان را علیه یکدیگر برنینگیزد. این شرایط داشتن همسر متعدد را برای مرد تقریبا غیرممکن می‌کند. نکته مهم دیگری که باید بدانیم این است که هیچ زن ایرانی که در خانواده خوبی تربیت شده باشد هرگز حاضر نخواهد شد به عقد مردی درآید که همسر دارد. پس امکان تعدد زوجات در میان مردان جوان از طبقات بالای جامعه بسیار بعید است. 42 131




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 577]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن