تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813354660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرم امام خوبی ها (ره) و منطق پارادوکسیکال متولیانش!


واضح آرشیو وب فارسی:الف: حرم امام خوبی ها (ره) و منطق پارادوکسیکال متولیانش!
حسین نعیم آبادی، 14 خرداد 94

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
اخبار و تصاویری که در چند روز اخیر از روند بازسازی و نوسازی بیست و اندی ساله ی حرم پیر جماران (ره) در خبرگزاری ها مخابره شد آنقدر آزار دهنده بود که جا داشت مفصل بدان پرداخته شود منتهی نزدیک بودن به ایام رحلت آن عزیز سفر کرده و برنامه های درپیش، مانع از آن می شد تا حتی با نوشتاری مختصر، اندک شائبه ای ایجاد گردد. منتهی مصاحبه اعجاب برانگیز و خارق العاده ی جناب آقای حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) و مطالب عنوان شده در توجیه سازه ی مجلل احداث شده به نام امام! که به مراتب آزار دهده تر از اصل عمل بود، جایی برای تردید باقی نمی گذاشت. اظهاراتی که می توان آنها را هویدا کننده ی میزان انحراف فکری ایجاد شده در متولیان حرم و مؤسسه منتسب به امام (ره) با افکار متعالی ایشان دانست! از ابتدای خرداد ماه سال جاری هرچه به چهاردهمین روز این ماه و ایام رحلت امام (ره) نزدیک تر شدیم،‌ اخبار بیشتری از ساخت و ساز حرم ایشان منتشر گردید و بازدیدهای برنامه ریزی شده برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شد. از این رفت و آمدها و جلسات پی در پی تنها یک نکته به ذهن متبادر می شد؛ "پرده برداری آهسته آهسته و توجیه آمیز از یک شاهکار معماری قرن بیست و یکمی!"منتهی خروجی این بازدیدها را باید برای متولیان ساخت و ساز اینشاهکار! دلهره آور توصیف کرد؛ آنجا که در توجیه اقدام خود خطاب به منتقدین،‌ عنوان کردند: ما پانصد سال آینده را هدف گرفته ایم!!متأسفانه از ۱۴ خرداد در پیش رو به بعد باید با آن حرم صمیمی خداحافظی نمود. مرقدی که خشت خشت آن را مردم با عشق به امام (ره) بنا نهاده بودند. آن روزها کارگر و مهندس،‌ بنا و آهنگر با آب دیده برای امام خود مرقد ساختند, اما آن را خراب كردندتاسازهاي مدرنو محكم، با ديدی پانصد ساله براي امام خوبی ها بسازند! حمید انصاری -که اصولاً این روزها باید به تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) مشغول باشد- نامی آشناست برای آنان که دل در گروی پیر جماران داشته و دارند. مسئول اجرایی دفتر حضرت امام (ره) که انتظار می رود بیش از دیگران، رنگ و بویی از آن بزرگوار داشته باشد. اظهارات او را در دفاع از شاهکار معماری انجام شده با هم مرور و نقد می کنیم تا میزان استفاضه ی وی از محضر امام بزرگوارمان بیش از پیش آشکار شود!وی در مصاحبه با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه همه مردم در انتظار بودند تا حرم امام(ره) ساخته شود، عنوان کرد: "رهبر معظم انقلاب بلافاصله پس از رحلت امام راحل فرمودند که نام امام خمینی(ره) همه جا با نام انقلاب عجین است و انقلابی به این عظمت انجام شده و این انقلاب خیمه گاهی نیاز دارد که محل تجمع میلیونی و سالانه مردم باشد."گویا منظور جنابشان از سخن رهبری عبارت معروف ایشان باشد که فرمودند: این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست؛ اما توضیح ندادند که از کجای این عبارت و یا دنباله ی آن، که رهبری ایجاد خیمه گاهی برای انقلاب اسلامی را مطالبه می‌کنند؛ استنباط ساختِ سازه‌ای به این شکل و شمایل و هیبت به دست می‌آید؟!آیا اصولاً احداث سازه‌ای با این تجملات برای گردهمایی انقلابیونِ انقلابِ مستضعفین،‌ پارادوکسی مضحک نیست؟!وی در ادامه یادآور شد: "متأسفانه یک مقایسه مع الفارق و بی‌ربط انجام شده که ساده زیستی امام(ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می دهد! مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند!! برخی آن را با کاخ مقایسه کرده اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم!!! اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند! بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام (ره) است!!"در جواب باید به ایشان این نکته را متذکر شد که اتفاقاً بین ساده زیستی امام (ره) در جماران و حرم ایشان باید رابطه‌ای مستقیم قائل بود و نیز اندیشید که آیا امامی که حتی اجازه نداد در و دیوار و سقف حسینیه جماران از کاه گِل- حداقل- تبدیل به گچ سفید شود، راضی به انجام هزینه‌های میلیاردی برای آرامگاهش هست یا خیر؟! "مگر امام (ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند؟!"اگر امام در قید حیات بودند مگر شما جرأت چنین اقداماتی را داشتید؟! مگر خود شما یا اطرافیان امام نقل نمی‌کنند که ایشان بارها برای خرید یکی دو عدد نان بیش از روال طبیعیِ خرید روزانه منزلشان، یا برای روشن ماندن چراغی اضافی یا دور ریختن باقی مانده آب میل شده ی ایشان عتاب و خطاب جدی می فرمودند! آیا این خاطرات باید خاطره ی صرف باقی بماند تا هر از گاهی و برای مصلحتی عنوان شود یا باید چراغ راه ما و آیندگان باشد؟ آیا قیاس مرام امام با آنچه شما کرده اید و نباید می‌کردید،‌ قیاس مع الفارق است؟! اتفاقاً‌ قیاس مع الفارق در عبارات شما و آنجایی که به هم‌تراز معرفی نمودن امام (ره) و ائمه معصومین علیهم السلام پرداخته اید،‌ موج می‌زند! آیا حرم امام (ره)‌ با تمام بزرگی و عظمتش با حرم ائمه هدی قابل قیاس است که می‌فرمایید : "این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم!!"آیا نشانه های تجلی عشق و ارادت مردم به امامشان را باید در حرم مجلل ایشان جست که می فرمایید:"اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند! بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام (ره) است!!جناب انصاری!بیایید تا نشانه های عشق به امام را بازخوانی کنیم. نشانه های عشق امام را می‌توان در سیاه چادرهای عشایر فقیر و فراموش شده ای جست که شاید مجلل ترین داشته ی آنها، قابی باشد که برای عکس امامشان تدارک دیده اند! امام را باید در قلب مجاهدان شهید لبنانی،‌ در چشم نافذ سیاهان آفریقایی و تازه مسلمان شده های اروپایی و آمریکایی جست! اصلاً چرا راه دوری می رویم!! تجلیات عشق به خمینی به تازگی به آغوش وطن بازگشته اند. غواصانی که به عشق امام و مرام امام پای در رکاب عاشقی نهادند، مجذوب کدام جلال امام گردیده بودند؟ بیت مجلل امام؟ حسینیه مجلل امام؟ لباس مجلل امام؟ کدامیک؟! اصلاً‌ غواص خط شکن شانزده ساله ی خمینی(ره)،‌ در تمام عمرِ کوتاه خود، یکبار هم توفیق زیارت امامش نصیبش شده بود که به زعم شما مجذوب جلوه های مجلل حضرتش شده باشد؟! پس این عاشقی و شوریدگی ماحصل چه بود؟! جواب ساده است. زهد امام این شوریدگی ها را حاصل بود نه جلال بیت و دفتر و حرم امام! مرام علی (ع) گونه ی روح الله بود که همه را مجذوب خود می کرد؛ حال آنکه این مردم دل از نیاوران های مجلل کنده و به جماران زاهدانه سپرده بودند.قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در بخشی دیگر از اظهارات گهربار خویش افزود:از نظر اقتصادی حرم های ائمه و حرم امام رضا(ع) نیز برای کشور اهمیت دارند. مردم امروز این حرم ها را بزرگترین سرمایه ملی می دانند و کشورهای دیگر به چنین اماکنی غبطه می خورند. اگر قرار باشد یک فضایی داشته باشیم که هیچ یک از المان های معماری اسلامی در آن نباشد، چگونه می توان یک مکان گردشگری که سالانه میلیون ها نفر در آن حضور یابند را داشته باشیم!شاید بتوان این بخش از اظهارات وی را صادقانه ترین بخش گفته های ایشان دانست، آنجا که کاربری حرم امام (ره) را گردگشری توصیف می‌کنند! ناگفته پیدا بود که متولیان امر این سازه را نه برای امام امت و امت امام که برای خود ساخته اند! اما تأسف بار تر از این نوع نگاه به حرم بنیانگذاز مردمی ترین انقلابِ مستضعفینِ جهان، تعمیم این نگاهِ سوداگرانه به حرم ها و عتبات منوره ی ذوات مقدسه ی معصومین علیهم السلام است که جای بسی تعجب و افسوس دارد!قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) ضمن کوته فکر دانستن منتقدین تصریح کرد:" امام خمینی(ره) احیاگر فرهنگ عاشورا و ائمه اطهار بود و شخصیتی بی بدیل و منحصر به فرد است و حرم ایشان نیز باید در عظمت ایشان باشد!"حضرت مولانا قرن ها پیش جوابی درخور و در شأن این روزگارِ جناب قائم مقام داده است و فرموده است: از قیاسش خنده آمد خلق را !!اصولاً چه ترادفی بین عظمت روح خدا و عظمت سازه ی آرامگاهش می تواند وجود داشته باشد؟! پس عظمت معصومین خفته در بقیع چه می شود؟! امام شخصیتی بی بدیل است، قبول. اما آیا حالا که حرم امامِ راحلِ ما از حرم معصومین به مراتب مجلل تر احداث شده و یا بعضی از معصومین اصولاً حرمی ندارند؛ می توان عظمت آن عزیز راحل را با معصومین قابل قیاس دانست؟! اگر حرم احیا گر فرهنگ عاشورا باید مجلل احداث شود، برای حرم موجد حرکت عاشورا چه باید کرد؟!هرچند که پس از انتشار این مصاحبه، توهین هایی از قیبل کوته فکر،‌ نادان و حسود خطاب کردن منتقدین – که در ذیل خواهدآمد- توسط ایشان تکذیب شد و وی از شر منتشر کنندگان اینگونه مطالب به خداوند متعال پناه برد! ولی انتشار فایل صوتی مصاحبه ی جناب انصاری گویای دُر فشانی ایشان خطاب به منتقدین بود و جای این سؤال را ایجاد نمود که پس از مسخ امام و افکار امام (ره) برای در امان ماندن از شر ناقلین عبارات خودتان، به کدامین خدای پناه خواهید برد؟! آیا پس از امام نوین - نعوذ بالله- خدایی نوین نیز در کار است؟! از کنار این نکته نیز به سادگی نمی توان گذشت که چندی است طیفی خاص،‌ همزمان با شعار آزادی بیان، به اپیدمی توهین و تحقیرِ منتقدان خود مبتلا شده است و گویا این مرام را نشانه ای بر افکار بلند خود می دانند حال آنکه کوته فکری و بلند افکاری افراد در نوع گویش، استدلالشان و منطق آنان نهفته است. و البته باب حاشا برایشان همیشه مفتوح است!وی در خصوص محل تامین بودجه ساخت و ساز حرم بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: محل تامین هزینه های ساخت حرم امام خمینی(ره) کمک های مردمی، نذورات، دولت ، مجلس و حرکت هایی بود که مسئولین حرم انجام دادند.ای کاش به این نکته نیز پرداخته می شد که چند درصد هزینه احداث حرم جدید امام (ره) از محل کمک ها و نذورات مردمی و چه مقدار از بودجه های دولتی یا منابع تخصیصی احداث شده است.فقط یکی از چندین موردی که خبر آن طی سال های اخیر منتشر شد اختصاص بهره برداری انحصاری یکی از معادن سنگ تراورتن در محلات به میزان ۵۰ هزار تن سنگ در طی یکسال برای تأمین هزینه های ساخت حرم جدید امام (ره) بود که در اختیار تولیت قرار گرفت. البته این تخصیص و تصویب در سال ۱۳۸۹ و در زمان دولت محمود احمدی نژاد انجام پذیرفت،‌ حال آنکه دولت های قبل از وی قطعاً با تولیت حرم امام (ره) همراه تر بوده اند.وی در ادامه اظهارات شاذ خود ابراز داشت: ساختمان ساخته شده در حرم امام خمینی(ره) به گَردِ پای بسیاری از سازه هایی که همین الان برای امام زاده هایی که حرکت و نقش آنها قابل قیاس با نقش امام راحل نیست، نمی رسد.ای کاش ایشان حداقل یک نمونه ی عینی هم متذکر می شدند که ببینیم در بین امام زادگان کدام یک دارای حرمی مشابه حرم نوین آقایان است، چه برسد به اینکه مجلل تر نیز باشد؟! و البته این نکته در سخن ایشان مستتر است که سازه ی حرم باید در شأن مرحوم باشد. یعنی بین نقش افراد و حرم های آنان باید رابطه ای منطقی و مستقیم وجود داشته باشد،‌ چه در غیر ای صورت یا شأنی وجود نداشته و یا بخاطر سادگی بقاع،‌ شأن مدفونین رعایت نگردیده است!قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) همچنین اظهار داشت: امام خمینی(ره) فردی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهید جان خود را تقدیم ایشان کردند و جای دارد که نام و یاد ایشان در بالاترین سطح باشد. هر کس هم که نمی تواند این مسائل را تحمل کند یا از حسادت اوست یا از نادانی. (همانطور که عرض شد؛ حسود و نادان خطاب کردن منتقدین توسط ایشان تکذیب شد؛ الله اعلم!)بر این عبارات باید ساعت ها گریست که چه بر سر افکار بلند امام عظیم الشأن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آمده است که متولیان امرش برای توجیه تفرعون خود اینگونه دست به توجیه می زنند و از شهیدان امام مایه می گذارند!آیا به واقع شهدایی که امام آنان را از جان بیشتر دوست می داشت جان خود را فدا نمودند تا بستر سازان تجلیل های این چنینی از امامشان باشند؟!مگر نه این بود که جوانان این مرز و بوم از جان خود در راه دفاع از اسلام و انقلاب و راه و مرام امام گذشتند نه جسم امام!!با این استدلال چنانچه به جای سیصد هزار شهید، ششصد هزار شهید جان خود را فدای امام نموده بودند؛ باید حرمی در مقیاسِ دو برابرِ وضعیت فعلی احداث می شد تا جوابگوی شئونات بنیانگذار انقلاب اسلامی باشد!! استدلال شما جناب آقای انصاری،‌ همینقدر مضحک است!! و خنده دار تر اینکه شایع شده بود منتقدین این عباراتِ سراسر جهل و تاریکی و نخوت را به نادانی و حسادت نیز محکوم کرده اید که امیدوار بودیم طبق تکذیبیه ی خودتان،‌ صحت نداشته باشد ولی متأسفانه پس از انتشار فایل صوتی حضرتعالی، شاهد توهین و کذب توأمان هستیم!شاید باور اینکه این جملات را یکی از نزدیکترین افراد به امام راحل در زمان زعامت ایشان،که قطعاً با خوی و خصلت ساده زیست آن بزرگوار از نزدیک آشنا بوده، بیان نموده باشد؛‌سخت به نظر برسد ولی واقعیت چیزی جز این نیست و چه واقعیت تلخی!در پارادوکس آشکاری دیگر و در حالی که در لایه های پنهان استدلال های فوق و سایر استنتاج های متولیان حرم امام (ره) در باب زیارت ایشان،‌ قیاس با زیارت حضرات معصومین علیهم السلام موج می زند؛ از سوي ديگر عنوان می شود که اينجا با هر حجابي مي شود به زيارت آمد؛ چرا كه امام در زمان حياتشان مانعي براي اين موضوع قائل نبودند! وما نمي توانيم پس از فوت ايشان خلاف اين رويه عمل كنيم!! آنچه در این بین از همه مهم تر می نماید ساختن و پرداختن امامي جديد و نوین در اجتهاد، فقاهت، سياست، فرهنگ و دیگر ابعاد است كه با امام امت كاملاً در تضاد است. از خاطرات آقای هاشمي تا رفتار حاج سيد حسن و معماري مرقد امام يك هارموني به چشم می خورد كه گويي مي خواهد يك امام سازي نوین واقع شود و ناخواسته به محبوبيت امام خاتمه دهد.امام نجف وكربلا، امام انقلاب و عاشورا، امام بچه هاي جبهه ها، امام فقرا و مستضعفين را ديگر نه در سايت جماران مي شود زيارت كرد و نه در مرقد باشكوهي كه جسم امام (ره) در آن حبس شده است!خط امامی های حقیقی و نه سیاسی از امروز وظیفه ای خطیر بر عهده دارند و آن شناساندن و تعریف امام (ره) برای فرزندان خود و نسل آینده است و الا نسل های آینده با این منطق و این حرم، امام را نخواهد شناخت. باید همتی پانصد ساله داشت تا فرزندانمان، امام (ره) را در آئینه مرقد و متولیانش نشناسند تا مبادا امام حقیقی در میان این قصر باشکوه به فراموشی سپرده شود!امام فقرا، امام شهدا، امام مردم همچنان زنده است. او در قلب ما جای دارد. با همان نگاه صميمي و دوست داشتني، با همان هيبت و ابهت، اما در اوج سادگي، همچنان برايمان دست تكان مي دهد و ما هم باز فرياد مي زنيم:روح مني خميني؛ بت شکنی خمینی..







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن