تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806831275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلید تدبیر قفل شهرک‌های صنعتی را هم باز نکرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
کلید تدبیر قفل شهرک‌های صنعتی را هم باز نکرد
برخی کار‌شناسان معتقدند ورود بی‌رویه کالا‌ها توسط دولت موجب شد واحد‌های صنعتی نتوانند بازار هدف خوبی را برای خودشان به دست بیاورند.

خبرگزاری فارس: کلید تدبیر قفل شهرک‌های صنعتی را هم باز نکرد



سایت سوادکوه‎آنلاین نوشت: بخش صنعت به‌‌عنوان موتور محرک اقتصاد و مبنای توسعه پایدار و محور تحولا‌ت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش کلیدی در عبور از اقتصاد نفتی ایران را بر عهده دارد و تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی تدبیر هوشمندانه‌ای است تا دولتمردان را بیش از گذشته به حمایت از صنعتگران ایرانی معطوف کند.
* شهرک‌های صنعتی کلید عبور از اقتصاد نفتی
در حال حاضر بیش از 90 درصد صنایع کشور را واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که بیش از 50 درصد اشتغال صنعتی را در برگرفته‌اند، امروزه بسیاری از کشور‌ها به این امر پی برده‌اند که واحدهای تولیدی کوچک، نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی ایفا می‌کنند و در برخی از این کشور‌ها چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد ملی بر پایه بنگاه‌های اقتصادی کوچک بنا شده است.
با توجه به اهمیت صنایع خرد در تحقق توسعه صنعتی، مسئولیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان متولی سیاستگذاری و توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در کشور سنگین‌تر شده است.
هم اکنون 895 شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور زیر نظر این مجموعه قرار دارد که بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد.

* شهرک های صنعتی گامی برای توسعه سوادکوه و سوادکوه شمالی
یکی از ظرفیت‌های اقتصادی سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز شهرک‌های صنعتی این منطقه است، سوادکوه و سوادکوه شمالی با دارا بودن سه شهرک صنعتی نقش عمده‌ای را در صنعت استان مازندران بر عهده دارند و می‌توانند ظرفیت مهمی برای استان باشد.
شهرک صنعتی بشل در سال 1381 در فاصله 30 کیلومتری مرکز استان و 11 کیلومتری مرکز شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان در محدوده 200 هکتار در 2 فاز 50 و 150 هکتاری احداث شد.
این شهرک دارای زیر ساخت‌های آب، برق و گاز است و از 270 فقره قرار داد؛ برای احداث صنایع در این شهرک تعداد 84 فقره آن فعال، 57 فقره آن دارای سوله، 4 فقره آن دارای ماشین آلات نصب شده، 24 فقره زمین خالی، 10 فقره بهره برداری غیر فعال و 25 واحد نیمه کاره هستند.
شهرک بشل دارای برق 63 kw و ایستگاه تقلیل فشار گاز 20000 است و همچنین تسویه خانه مرکزی این شهرک در حال احداث است.
ناحیه صنعتی اسلام آباد نیز با مساحت تقریبی 11 هکتار در کیلومتر 5 جاده شیرگاه به بابلکنار در منطقه اسلام آباد در سال 1386 از سوی جهاد کشاورزی به شهرک صنعتی واگذار شد.
در این شهرک صنعتی از تعداد 23 فقره قرارداد واحد صنعتی 10 واحد فعال و 11 فقره دیگر غیر فعال هستند. این شهرک دارای آب و برق و فاقد گاز است.
قدیمی‌ترین شهرک صنعتی سوادکوه، شهرک صنعتی شورمست است که عملیات اجرایی و عمرانی این شهرک از سال 74 آغاز شد و دارای 35 هکتار مساحت بوده که 25 هکتار آن را زمین صنعتی تشکیل می‌دهد و تاکنون 56 قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده که 34 واحد با حجم سرمایه گذاری 649 میلیارد ریال به بهره برداری رسیدند.
این شهرک دارای آب، برق، تلفن و تصفیه خانه فاضلاب است.
به گفته سعدی عبدالهی رئیس اداره صنعت، معدن، تجارت شهرستان سوادکوه در حال حاضر تنها 7 واحد صنعتی در این شهرک فعال هستند.
علاوه بر سه شهرک مذکور شرکت‌های مهمی نظیر شرکت پویا چوب، شرکت پیچ کوبان، شرکت خزر ریس در خارج از این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند.

* ورود بی‌رویه کالا توسط دولت، تحریم و نااهلی برخی از افراد عوامل اصلی وضع وخیم شهرک‌های صنعتی سوادکوه
این آمار‌ها نشان می‌دهد که سوادکوه و سوادکوه شمالی به لحاظ صنعتی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و به این لحاظ ظرفیت عظیمی در آنان نهفته است اما چرا این ظرفیت هنوز موجب پیشرفت این دو شهرستان نشده است و اینکه چرا از میان 349 فقره قرارداد برای احداث واحد‌های صنعتی تنها 101 واحد آن امروز فعال هستند و مابقی به دلایل مختلف قابل بهره برداری نیستند؟
برخی از کار‌شناسان معتقدند عمده‌ترین مشکلی که برای واحد‌های صنعتی بعد از تحریم‌ها به وجود آمد و ورود بی‌رویه کالا‌ها توسط دولت موجب شد آن‌ها نتوانند یک بازار هدف خوبی را برای خودشان به دست بیاورند. همچنین موضوع سرمایه در گردش و عدم وصول طلب کاری‌های این واحد‌ها در زمان مقرر از شرکت‌های اقماری و مادر خود موجب بروز مشکلات عدیده برای این واحد‌های کوچک صنعتی و حتی در برخی موارد موجب تعطیلی این واحد‌ها شد.
به گفته این کار‌شناسان تا ما نتوانیم این مشکلات و موانع را از سر راه واحدهای صنعتی بر داریم نمی‌توانیم انتظار بهره وری مناسب و پیشرفت و توسعهٔ مورد انتظار را داشته باشیم.

* کارنامه ضعیف صنعتی سوادکوه و سوادکوه شمالی
حدود ‌15 هزار اشتغال‌زایی در شهرک‌های صنعتی شورمست و بشل و ناحیه صنعتی اسلام‌آباد در طرح‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها و کارخانجات پیش‌بینی شده بود که حداکثر برای حدود 6 هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.
هر چند باید به دغدغه‌ها و خواسته‌های کارآفرینان و فعالان صنعتی و تولیدی هم توجه کرد و سرمایه در گردش و یا تسهیلات و روان‌سازی کار‌ها ی آنان مورد توجه جدی قرار گیرد اما با نگاهی نتیجه‌گرا به وضعیت صنعتی سوادکوه باید به این مهم توجه داشته باشیم که کارنامه صنعتی سوادکوه، کارنامه‌ای ضعیف است.
از مجموع نزدیک به 280 شرکت و کارخانه ثبت شده حدود 140 واحد صنعتی و تولیدی و خدماتی فعال هستند.
استفاده از نیروهای غیربومی هم دلیل مضاعفی بر عدم استفاده از ظرفیت صنعتی سوادکوه برای کاهش میزان بیکاری این شهرستان بوده است تا همچنان جوانان جویای کار به شهر‌ها و استان‌های دیگر رهسپار شوند و آمار کم‌نظیر کاهش نرخ جمعیت را برای سوادکوه به ارمغان آورند.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

94/03/11 - 12:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن