تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816496961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نَه» به سيگار؛ از افزايش صفرهاي ماليات تا کاهش کافه نشين ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۱۹ق.ظ)
«نَه» به سيگار؛ از افزايش صفرهاي ماليات تا کاهش کافه نشين ها موج - کاهش مصرف مواد دخاني در جامعه فقط با بستن ماليات بيشتر بر اين مواد حاصل نمي شود، بلکه بايد معضلات لايه اي و چند بعدي حاصل از اعتياد را در جامعه به درستي ببينيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، وزير بهداشت از مجلس خواسته است که بر روي سيگار و مواد دخاني ماليات اعمال شود. هم چنين معاون وزير بهداشت گفته است: «۱۰ درصد هزينه يک خانواده فقير، خرج مواد دخاني مي شود.» وقتي در پيش چشم يک مخاطب عام اين دو جمله را کنار هم مي گذاريم شايد به اين نتيجه برسيم که اصلا نبايد قيمت سيگار و مواد دخاني زياد شود؛ چرا که اگر قرار است ماليات بر سيگار بسته شود دست آخر دودش به چشم آنکه ندار است مي رود! ولي وقتي مسأله را از ديدگاه اقتصادي مي بينيم به اين نتيجه هم مي رسيم اگر قيمت مواد دخاني در جامعه زياد باشد رفته رفته تقاضا براي آن کمتر مي شود.
از طرفي بازار قاچاق هم بي رونق تر خواهد شد. البته همه اين موضوع را تاييد نمي کنند؛ چرا که مسأله اعتياد در جامعه يک موضوع چند بعدي است و به راحتي قابل نتيجه گيري نيست.
عده اي از فروختن سيگار و دخانيات و قليان نان مي خورند و عده اي هم فقط دود مي خورند. به عبارتي هم عرضه در جامعه خوب است و هم تقاضا کافي. در چند ساله اخير با رشد فزاينده قليان سراها مواجه بوديم. خيلي ها از سر بيکاري به فروش و عرضه قليان مي پردازند. از طرفي تقاضاي خوبي هم اين بازار دارد؛ چرا که در مقابل اين عرضه با رشد کافه نشيني جوانان هم مواجه بوده ايم. البته اين يک مسأله جامعه شناسي است که در هم تنيده با مسأله اقتصاد است.
اينکه اين جامعه سرخورده است يا افسرده چيزي است که دقيقا دليلي بر رشد اين قليان سراها است. جامعه شناسان شايد دلايل کافي براي رشد کافه نشيني داشته باشند. دلايلي که بي شک بي ارتباط با نبود فضاي تفريح و نشاط و مشکلات اقتصادي نيست. پس نمي توان گفت در قليان سراها را بايد بست و قليان ها شکست و قيمت انواع دخانيات مجاز در بازار را گران کرد تا آن زمان که بسترهاي مناسب براي تفريح جوانان، اشتغال و معيشت آنها فراهم نکرد.
نمي توان هم به مردم گفت سيگار نکشيد چون بد است، وقتي خيلي راحت و به وفور در جامعه پيدا مي شود. اين تقاضا در جامعه البته به کام باندهاي قدرت هم هست. سيگار را با قيمت کم وارد مي کنند و با چند برابر قيمت به فروش مي رسانند. در اين ميان دولت نمي تواند به مردم بگويد که سيگار نکشيد بلکه بايد مبادي غيرقانوني تجاري دخانيات را مسدود کند.
محمدعلي مددي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس، به موج مي گويد: «مافياي قدرت بازار را حفظ مي کنند. با اين حال دولت بايد ماليات هاي سنگين کند تا قاچاق سيگار کاهش يابد. هر چند جريان مافياي قدرت و ثروت نمي گذارد. البته مي توان اين نتيجه را گرفت که در صورت وضع ماليات بر دخانيات و گران تر شدن آن تقاضاي آن هم کمتر مي شود. اين امر زمينه اي براي ترک مردم هم مي شود.»
البته به نظر مي رسد که اوضاع به اين سادگي هم نيست؛ چرا که فقط سيگار و قليان نيست که خانمان سوز است. انواع مواد مخدر را مي توان در سطح شهر و در زمان کمتر از 10 دقيقه يافت کرد. آن هم به قيمتي که کمتر از قيمت گوشت قرمز است! اينجاست که وزير بهداشت بايد بر گفته هاي خود بيافزايد که علاوه بر ماليات بر سيگار، وزارت اقتصاد و پليس هم مسوول هستند.
آن جاست که معاون وزير بهداشت بايد به گفته هاي خود بيافزايد که صرف افزايش قيمت سيگار و مواد دخاني چاره درمان اقتصاد دود شده برخي مردم نيست؛ چرا که ساده انگاري است که افزايش قيمت کالاها را در جامعه راهي براي عدم مصرف آن تلقي کنيم. هر چند افزايش ماليات بر انواع سيگار و مواد دخاني و گران تر کردن آن اندکي بهبود بخش فساد اقتصادي و محدوديت قاچاق باشد، با اين حال بايد اين نکته هم در نظر داشت که هنوز عده اي از مردم با فروش سيگار و قليان نان مي خورند، عده اي تفريح مي کنند، و عده اي جان مي سپارند. شايد در حل معضلات اجتماعي ناشي از سوء مصرف مواد و اعتياد به انواع دخانيات، فقط وزير بهداشت و معاون ايشان نبايد حرف بزنند؛ چرا که هم موانع فرهنگي و اجتماعي، هم مشکلات اقتصادي و معيشتي در اين ميان دخيل هستند که جا دارد وزيران مربوطه هم حرف بزنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن