تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812839903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میراث امام(ره) در سیاست خارجی/ اتحاد مسلمانان طبق قاعده«نفی سبیل»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت/ محمد قادری:
میراث امام(ره) در سیاست خارجی/ اتحاد مسلمانان طبق قاعده«نفی سبیل»

امام خمینی (ره)


شناسهٔ خبر: 2765337 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
سیاست > سیاست خارجی

اصلی ترین میراث امام خمینی( ره) در حوزه سیاست خارجی، خود اتکایی در سایه اسلام و ایجاد روابط سازنده و عزت مدارانه با کشورهایی است که قصد تقابل با جمهوری اسلامی و از بین بردن انقلاب را ندارند. به گزارش خبرگزاری مهر محمد قادری کارشناس مسائل بین الملل طی یادداشتی به دگرديسي مفهوم سياست خارجي در اندیشه امام خمینی(ره) پرداخت.متن این یادداشت به شرح زیر است:زماني که انقلاب شکوهند اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني (ره) به ثمر رسيد و فريادهاي بلند « نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي» سرتاسر خاک معطر کشور عزيزمان را در برگرفت، بسياري از تئوريسین ها و استراتژيست هاي حوزه روابط بين الملل سعي در تفسير آن با استناد به نظريات بنيادين و تثبيت شده خود بر آمدند. در نگاه ابتدايي اين نظريه پردازان، هيچ انقلابي در جهان پديده اي مستقل از اراده قدرت هاي بزرگ آن زمان و در راس آنها کاخ سفيد در آمريکا و کاخ کرملين در شوروي سابق نبود. تئوريسین هاي غربي در صدد کشف ارتباط انقلاب اسلامي ايران با اراده قدرت هاي بزرگ و دو اردوگاه شرق و غرب بودند اما پس از مدتي دريافتند که نه تنها چنين ارتباطي در خصوص انقلاب ايران متصور نيست، بلکه اين پديده منحصر به فرد در تقابل با منافع غرب و شرق شکل گرفته است.تئوريسین هاي حوزه سياست خارجي و روابط بين الملل پس از مدتي دريافتند که انقلاب اسلامي ايران بدون شك انقلابي متفاوت با ديگر انقلاب ها بوده و از اين رو تئوري هاي غربي در هر دو سطح كاربردي و تئوريك، قدرت توجيه و تفسير اين انقلاب را ندارند. «ميشل فوكو» به عنوان يک نظريه پرداز مشهور پست مدرن، از جمله افرادي است كه انقلاب اسلامي ايران را به صورتي مبنايي و دقيق مورد بررسي قرار داده و در اين خصوص نتايج قابل تاملي به دست آورد. او پس از حضور مستقيم در ايران به نتايجي رسيد که با هيچ يک از انگاره ها و مولفه هاي پست مدرنيسم و ديگر مکاتب و حوزه هاي فکري، فلسفي و انديشه اي غرب تطابق نداشت.«معنويت» عاملي است كه ميشل فوكو در خصوص انقلاب اسلامي ايران تكيه زيادي بر روي آن داشته است. حال آنكه فوكو در اصل نظريه پردازي پست مدرن بوده كه آموزه هاي نگاه غربي به مفهوم قدرت را كاملا درك نموده است. از سوي ديگر، ميشل فوكو در تحقيقات خود راجع به انقلاب اسلامي ايران، از دو مفهوم مهدويت و شهادت به عنوان روحي ياد مي کند که در کالبد انقلاب دميده شده است. واقعيت امر اين است كه معنويت و ارزش هاي برخاسته از آن روح انقلاب اسلامي ايران را شكل مي دهند. از اين رو نمي توان بدون در نظرگرفتن اين عامل، انقلاب اسلامي را مورد بررسي قرار داد. تاكنون نظريه پردازان مختلف سعي نموده اند با تكيه بر عوامل و انگيزه هايي مانند نا بساماني هاي اقتصادي وقوع انقلاب ايران را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند، اما اين نظريات در مراحل انطباق و همسان سازي با واقعيات كارآيي خود را از دست داده اند.بديهي است که نگاه والاي حضرت امام خمینی (ره) نسبت به نظام بين الملل در شکل گيري و استمرار اين پديده نقشي اساسي داشته است. در همین راستاست که «تدا اسکاچپل» نظریه پرداز مشهور غربی ضمن اعتراف به ناکارآمدی نظریات رایج در توجیه انقلاب اسلامی ایران می گوید:«اگر بتوان گفت كه يك انقلاب در دنيا وجود داشته كه عمدا و آگاهانه توسط يك نهضت اجتماعي توده اي ساخته شده است تا نظام پيشين را سرنگون سازد، به طور قطع آن انقلاب، انقلاب ايران عليه شاه است. انقلاب آنها صرفا نيامد، بلكه به صورت آگاهانه و منطقي مهندسی و ساخته شد. اين انقلاب مرا وادار مي سازد تا به درك خود درباره نقش بالقوه و محتمل سيستم هاي عقايد و ادراكات فرهنگي در شكل بخشيدن به كنش هاي سياسي عمق و وسعت بيشتري ببخشم.»در واقع؛ حضرت امام خمینی (ره) با تکیه بر اصل استقلال در سایه اتکا به خداوند متعال، مسیر، جهت و ماهیت سیاست خارجی ایران را دگرگون ساخت. تکیه خاص حضرت امام (ره) بر اصل و قاعده «نفی سبیل» یکی از خطوط پر رنگ جمهوری اسلامی ایران را در حوزه سیاست خارجی تشکیل می دهد. موضوع دیگری که در همین راستا باید تبیین شود، نگاه واحد به جهان اسلام و تشبیه جهان اسلام به یک پیکره واحد است. مفهوم والای «امت واحده اسلامی» از دل چنین طرز تفکر و نگاه نابی استخراج و استنباط می شود. در اینجا لازم است به نکاتی اشاره نماییم: اساسا در دین مبین اسلام و تفکر ناب قرآنی اجازه دخالت و سلطه بیگانگان بر مسلمانان داده نشده است. قاعده نفی سبیل، اصلی مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. نفی سبیل قاعده‌ای است که هر نوع تسلط کفار بر مسلمانان را در هر زمینه‌ای اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و ... جایز ندانسته است. در آیه 41 سوره مبارکه نساء آمده است: «وَلَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا.» این به معنای نفی هرگونه سلطه کفار بر مسلمین است. در سال 1357 و زمانی که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید، ایشان نفی دخالت دو قدرت سلطه گر آن زمان ـ آمریکا و شوروی سابق ـ را بر مبنای همین قاعده صورت دادند. شعار معروف «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» نیز حول همین مبنای محکم و مقدس تعریف و ساخته شد. پس از رحلت امام خمینی( ره)، خلف صالح ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نیز همین مشی و رویکرد را با قدرت و صلابت دنبال کردند.تاکید مداوم امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بر لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل تهدیدات فکری، فرهنگی، نظامی و اقتصادی که از سوی جهان غرب متوجه مسلمانان است ریشه در توجه به همین قاعده و اصل ناب دارد. مفهوم امت واحد اسلامی و مفاهیم و گزاره های تبعی آن ـ مانند حل بحران های داخلی جهان اسلام توسط خود مسلمانان ـ در اندیشه های امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار پر رنگ است. اگرچه در دین مبین اسلام ارتباط با سایر ممالک در صورت حفظ کیان اسلام پذیرفته شده است، اما هرگز تسلط کفار بر مسلمین و حتی واسطه گری آنها برای حل اختلاف میان مسلمانان پیش بینی نشده است. بر همین مبنا، حل مناقشات جهان اسلام بر عهده خود مسلمانان خواهد بود و برای نقش آفرینی مستقل کفار یا نقش آفرینی ترکیبی مسلمانان و کفار در مواجهه با آن هیچ مصدر و ظرفی وجود ندارد.نسخه شفابخش امام راحل( ره) و مقام معظم رهبری در قبال فجایعی که در جهان اسلام از قبل وجود داشته و در حال حاضر تشدید شده، «اتحاد امت اسلامی» است. زمانی که امت اسلامی به عنوان یک مفهوم، عینیت و ظرفیت بالفعل در جهان اسلام مورد شناسایی و اتکا قرار گیرد، اتحاد امت اسلامی نیز به تبع آن میسر خواهد گردید. بی دلیل نیست که امام راحل(ره) در این خصوص با صراحت می فرماید: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستم گران، به پاخیزید و دست از اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید... .»پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان فلسطین و نهضت های خداجوی رهایی بخش در سرتاسر دنیا نیز بر اساس همین منطق و نگاه بنیادین صورت می گیرد. حضرت امام خمینی (ره) در این خصوص تاکید می کنند: «ملت آزادهِ ایران هم اکنون از ملت های مستضعف جهان در مقابل آنان که منطق شان توپ و تانک و شعارشان سر نیزه است کاملاً پشتیبانی می نماید. ما از تمام نهضت های آزادی بخش در سراسر جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه می کنند، پشتیبانی می کنیم... من بار دیگر از تمام جنبش های آزادی بخش جهان پشتییانی می نمایم و امیدوارم تا آنان برای تحقق جامعه آزاد خویش پیروز شوند. امید است دولت اسلامی در مواقع مقتضی به آنان کمک نماید.»نکته بسیار مهم دیگر در تفکرات حضرت امام (ره) در حوزه سیاست خارجی، به رابطه با سایر ملت های دنیا باز می گردد. جایی که صراحتا امام (ره) بر دمیده شدن روح اسلام در کالبد مناسبات سیاست خارجی و دیپلماتیک ما تاکید می ورزند: «باید روابط بن ملت ها بر اساس مسائل معنوی باشد و در این رابطه، بُعد مسافت تأثیری ندارد و چه بسا کشورهایی که هم جوار هستند، اما رابطه معنوی بین آنها نیست، بنابراین روابط دیگر هم نمی تواند مثمر ثمر باشد. ما روابط مان با کشورها بر اساس مبانی اسلام خواهد بود....»در نهایت اینکه حضرت امام خمینی (ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری نسبت به حوزه سیاست خارجی نگاهی بسیط، هوشمندانه و غیر منفعلانه داشته و روابط با سایر کشورهای دنیا را بر اساس اصول و آرمان های اسلامی ما تعریف نموده اند. بر این مبنا «کرنش» در مقابل دشمنان، اساسا جایی در تفکر عمیق امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نداشته و همین نگاه والا، رمز حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است. اذعان سیاست مداران و استراتژیست های ارشد غربی نسبت به عدم توانایی خود در مهار حرکت سریع و رو به رشد ایران در نظام بین الملل، آن هم پس از دهه ها تقابل با ملت و نظام ایران مرهون همین مبانی دینی و فکری قوی و حق جویانه بوده است. اصلی ترین میراث حضرت امام خمینی ( ره) در حوزه سیاست خارجی، خود اتکایی در سایه اسلام و ایجاد روابط سازنده و عزت مدارانه با کشورهایی است که قصد تقابل با نظام جمهوری اسلامی و از بین بردن انقلاب را ندارند. بدیهی است که در مقابل کشورهایی که نسبت به انقلاب اسلامی و اراده ملت ایران رویکردی براندازانه و تقابل محور دارند، باید از موضع قدرت ایستاد و به آنها اجازه پیاده سازی نقشه های خائنانه و بنیان براندازشان را نداد. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن