تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806759443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش عالي و نياز حياتي آن به ثبات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۴۱ق.ظ)
آفرينش: آموزش عالي و نياز حياتي آن به ثبات موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «آموزش عالي و نياز حياتي آن به ثبات» عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است که در آن مي خوانيد؛
بديهي است که آموزش عالي و حوزه تحصيلات تکميلي، در هر کشوري، يکي از مهم ترين حيطه ها براي ارزيابي ميزان رشد علمي و پژوهشي آن است و با توجه به همين، هر چه آموزش عالي در جامعه اي پوياتر و شکوفاتر باشد، اثرات اين پويايي را مي توان در ساير قسمتهاي جامعه هم لمس کرد. بنابراين برطرف کردن مسائل و مشکلات آموزش عالي در کشور و از بين بردن موانع آن، برابر است با رشد و پيشرفت در تمام بخشها. مشکلات موجود در آموزش عالي هم فقط اختصاص به موضوع کنکور ندارد و سعي مسئولان در از بين بردن تمام موانعي که بر سر راه پيشرفت هاي تحصيلي، آموزشي و خصوصاً پژوهشي وجود دارد، به طور مستقيم و غيرمستقيم، در ايجاد و تقويت نشاط و کسب نتايج بهتر موثر است. اما يکي از اصلي ترين مسائلي که به خصوص در چند سال اخير، در رابطه با نظام آموزش عالي، اهميت خاصي يافته، بحث چگونگي ورود به مقاطع بالاتر تحصيلي و تکميلي است. آزمون ورود به مقطع دکتري، که در گذشته توسط دانشگاه هابرگزار مي شد و درواقع، هر يک از دانشگاه ها، به طور مستقل، اقدام به برگزاري آزمون کتبي و شفاهي (مصاحبه) مي نمودند، در چند سال اخير، به صورت يک آزمون سراسري درآمد و شيوه ي برگزاري آن، دچار تغييرات بسيار اساسي شد.
اين طرح و اين روند در پذيرش دانشجويان دکتري، موافقان و مخالفاني داشت که هر يک نيز، دلايل و نظرات خاص خود را داشتند که در جاي خود، قابل بحث است. اما مساله ي مهمي که در سالهاي اخير، به يکي از دغدغه هاي متقاضيان ادامه تحصيل د رمقاطع تکميلي، تبديل شده، تغيير و تحولات دنباله داري است که همچنان نيز ادامه دارد.
البته اين مساله، خاص آموزش عالي نيست و امر ديرينه اي است که ما در ساير قسمتهاي نظام آموزشي مان هم همواره با آن مواجه بوده ايم. مثل بحث نظام سالي واحدي و ترمي واحدي، حذف يا عدم حذف نمره از کارنامه دانش آموزان و نظير آن.
به هر حال، با توجه به اين که تغييرات متعدد و پي در پي، مي تواند به جاي تمرکز و ايجاد آرامش، تشتت، ابهام و سرگرداني را براي افراد، به وجود بياورد، انتظار و خواسته ي داوطلبان تحصيل در مقاطع تکميلي، گذشتن از مرحله ي آزمون و خطا و اتخاذ تصميمي است که حداقل، براي مدت چند سال، از ثبات لازم برخوردار باشد و به اين زودي ها، دستخوش تغيير و دگرگوني هاي بعدي نشود. قطعا براي در پيش گرفتن يک رويه ي ثابت و مشخص، که حداقل براي يک بازه ي زماني چند ساله، نياز به ايجاد تغيير خاصي در آن احساس نشود، به انتخاب يک تصميم همه جانبه که تمام مسائل در آن لحاظ شده باشد، نيازمنديم و اين مساله، نظرات کارشناسان آموزشي، جامعه شناسان، اساتيد و ساير افرادي را که به نوعي، مي توانند در تعيين بهترين رويه، موثر باشند، مي طلبد.
طبيعي است که آموزش عالي، در پيچ و خم تغييرات و تحولات پيوسته، هميشگي و نفس گير، دچار خستگي و کُندي در حرکت علمي بشود. بنابراين براي استفاده ي بهينه از پتانسيل ها و انرژي هاي مهمي که در نظام آموزش عالي نهفته است، يکي از ضروري ترين ها، به وجود آوردن ثباتي است که مي تواند زمينه ساز حرکت هاي مهم علمي و شکوفايي استعداها باشد.
در ضمن، ايجاد ثبات در آموزش عالي که نحوه برگزاري کنکور دکتري را نيز شامل مي شود، چيزي است که مي تواند فرصت پرداختن به موضوعات و نيازهاي اساسي تري در اين عرصه را نيز فراهم کند.
موضوعاتي همچون نياز به هماهنگ سازي رشته هاي تحصيلي دانشگاهي با نيازهاي روز و به روزرساني اطلاعات و سرفصل هاي درسي رشته هاي مختلف که در اميدآفريني در ميان قشر دانشجو و به وجود آوردن پايگاه و جايگاه اجتماعي براي فارغ التحصيلان، مي تواند کارساز باشد.

نويسنده: زهرا کيان بخت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن