تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820545667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشي ديرهنگام از تهديدي جدي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۲۱ق.ظ)
جام جم: گزارشي ديرهنگام از تهديدي جدي موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «گزارشي ديرهنگام از تهديدي جدي» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم است که در آن مي خوانيد؛
شوراي امنيت سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام کرد 30 هزار تروريست از صد کشور جهان به گروه تروريستي داعش پيوسته اند. نکته نگران کننده در گزارش شوراي امنيت، روند رو به رشد پيوستن تروريست ها به داعش است که در 9 ماه اخير حدود 70 درصد افزايش داشته است.
انتشار اين گزارش و متعاقب آن برگزاري نشست شوراي امنيت به منظور بررسي خطر داعش براي صلح و امنيت جهاني در حالي است که از سال 2011 که بحران سوريه به کارگرداني آمريکا، فرانسه، انگليس، ترکيه، عربستان و قطر کليد خورد، برخي کشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران، روسيه، عراق و خود مقامات سوري بارها اعلام کردند تجهيز و آموزش تروريست ها و تسهيل اعزام آنها به خاورميانه بويژه سوريه و عراق ترجمان اين ضرب المثل است که آنها که باد مي کارند توفان درو خواهند کرد. اما بي توجهي حاميان مالي و تسليحاتي تروريست ها بويژه شاخه اصلي و خطرناک آن يعني داعش به اصل مهم پيشگيري بهتر از درمان است، اکنون کار را به جايي رسانده است که شوراي امنيت در گزارشي رسمي عنوان مي کند سوريه، عراق و ليبي به کانون هاي فارغ التحصيلي تروريست هايي از صد کشور جهان تبديل شده اند. ترديدي نيست رشد سرطاني داعش که به هيچ يک از اصول ابتدايي انساني پايبند نيست، براي جامعه جهاني خطري به مراتب مهلک تر از جنگ جهاني اول و دوم است.
به عقيده برخي تحليلگران ، پيش درآمد جنگ جهاني سوم، عملا با تروريسم مدت هاست کليد خورده است، منتها در اين کارزار برخي کشورها با درک خطر تروريسم به صورت واقعي با آن مي جنگند و برخي که همچنان در دام جاهليت مدرن گرفتارند، فقط ژست مبارزه با داعش را گرفته در عمل اقدامي براي نابودي آن نمي کنند. اين که چگونه داعش نه تنها نابود نشده که بخش هاي وسيعي از سوريه و عراق را اشغال و تهديدش را متوجه اردن، ليبي، افغانستان و يمن کرده است، موضوع پيچيده اي نيست؛ چراکه تردد آسان و بدون نگراني کاروان هاي داعش بين عراق و سوريه آن هم جلوي چشمان هواپيماهاي پيشرفته آمريکا که به ادعاي خودشان حرکت هر جنبنده اي را مي تواند رصد کند، نشان مي دهد واشنگتن براي هدف قرار دادن کاروان هاي مرگ تروريست هاي داعش اراده اي جدي ندارد. از طرف ديگر به استناد اطلاعات و اخبار منتشر شده در رسانه ها، ترکيه با خريد نفت از داعش عملا به چرخه اقتصادي آن کمک مي کند و حتي از مداواي مجروحان داعش ابايي ندارد وگرنه بر همگان آشکار است که داعش توانايي مداواي مجروحان خود را در نبرد با ارتش و نيروهاي مردمي سوريه و عراق ندارد.
در اين ميان عربستان و قطر نيز با سرازير کردن پول براي تروريست هاي داعش و حمايت رسانه اي که نمونه اخير آن مصاحبه شبکه الجزيره با فرمانده گروه تروريستي النصره بود و همين طور رژيم اسرائيل نيز با کمک هاي اطلاعاتي و پزشکي همگي در تقويت داعش سهم دارند، اما نکته طنزآميز اين که همه اين حاميان داعش با مرثيه سرايي رسما آن را گروهي تروريستي اعلام کرده با بوق و کرنا تبليغ مي کنند که در قالب ائتلاف درصدد نابودي داعش هستند. اين حاميان داعش حتي از برپايي نمايشي نظير راهپيمايي ضدتروريسم در پاريس پس از حادثه شارلي ابدو که نتانياهو در پيشاپيش آن حرکت مي کرد، ابايي ندارند.
با توجه به چنين مختصاتي از نمايش آشکار و نهان حاميان و بظاهر دشمنان داعش اکنون کار به شوراي امنيت کشيده شده است. به نظر مي رسد تنها کارکرد طرح بحث در شوراي امنيت توجه دادن جامعه جهاني به ابعاد رو به گسترش خطر داعش و افزايش دامنه تهديدات آن به اروپا و روسيه در آينده است؛ وگرنه با برگزاري نشست شوراي امنيت آبي گرم نخواهد شد.
در مجموع براي مقابله با داعش، النصره، بوکوحرام و الشباب و... که بي شک محصول جاهليت مدرن هستند، به عزمي جهاني و ائتلافي واقعي نه نمايشي نياز است؛ زيرا به استناد گزارش شوراي امنيت و عضويت افرادي از صد کشور در داعش ترديدي نيست که خطر داعش ديگر خطري محلي و منطقه اي که صرفا سوريه و عراق و خاورميانه را تهديد کند، نيست بلکه تروريسم و در راس آن داعش اکنون به چالش و بحراني جهاني تبديل شده که اگر با آن مقابله جدي نشود، ويروس آن بسرعت به ديگر نقاط دنيا سرايت و صلح و امنيت جهاني را بيش از پيش تهديد خواهد کرد.

نويسنده: به قلم دکتر مراد عنادي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن