تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796960780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد سایه شوم ویلاها بر سر شالیزارهای شمال / رانت؛ پشت پرده تغییر کاربری اراضی کشاورزی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
سایه شوم ویلاها بر سر شالیزارهای شمال / رانت؛ پشت پرده تغییر کاربری اراضی کشاورزی
این روزها زمین‌های کشاورزی از سایه شوم ویلاها هراس دارند و افرادی با رانت در پی تغییر کاربری اراضی کشاورزی شمال کشور هستند.

خبرگزاری فارس: سایه شوم ویلاها بر سر شالیزارهای شمال / رانت؛ پشت پرده تغییر کاربری اراضی کشاورزی

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ساخت‌وساز و تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های باغی و کشاورزی در سال‌های اخیر اوج گرفته و نگرانی‌ها در این بخش افزایش یافته است. پدیده تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی که نماد آن در ویلاسازی‌های شمال کشور آشکار شده، آثار ناگواری را به همراه داشته که اقتصاد ملی را نیز تاثیر قرار می‌دهد و به گفته بعضی از مسئولان با پیشرفت این‌ روند کشور در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌شود. زمین‌های کشاورزی که باید به تولید محصول کشاورزی اختصاص پیدا کند، یک‌شبه قطعه‌بندی و به اهالی دیگر شهرها و ثروتمندانی که تنها به فکر تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود هستند، فروخته می‌شود. ویلا‌ها در شرایطی در زمین‌های کشاورزی شمال کشور قد علم می‌کنند که قرار بود تولیدات کشاورزی موجب رونق اقتصادی شود و از سهم واردات بکاهد اما این داستان سر دراز دارد و بسیاری از عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا نگرانی‌ها در این حوزه افزایش پیدا کند. *انتقاد رهبری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و جنگلی تا جایی پیشرفت که این مسئله مورد انتقاد مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان در سخنرانی‌ها بارها و بارها به مسئله جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب نابودی زمین‌های کشاورزی را یک خسارت غیرقابل جبران دانستند و به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست دستور دادند تا به‌طور جدی با این پدیده شوم برخورد کنند. *هراس شالیزارها از سایه شوم ویلا‌ها این روزها زمین‌های کشاورزی از سایه شوم ویلاها هراس دارند، زمین‌هایی که در فصل کار و تلاش شالیکاران خالی از محصولات کشاورزی هستند و کشاورز به‌دنبال چاره‌ای برای فروش زمین و کسب اندک پولی برای گذراندن زندگی خود است. *عدم حمایت دولت‌ها از کشاورزان مقصر اصلی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را نمی‌توان به کشاورزان نسبت داد چون آن‌ها نیز به واسطه سیاست‌های نادرست دولت‌ها و عدم حمایت از تولیدات داخلی قصد فروش زمین‌های شالیزاری خود را دارند.

اگر زمین کشاورزی برای کشاورز توجیه اقتصادی داشته باشد، هیچ‌وقت اجازه نخواهد داد که تغییر کاربری در آن صورت بگیرد و اما بارها و بارها کشاورزان اعلام کردند که با وضعیت موجود کشاورزی به‌صرفه نیست. محمدجواد اسماعیلی کشاورز مازندرانی که قصد فروش زمین کشاورزی خود را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری گفت: در موقعیتی قرار دارم که مجبور به فروش زمین کشاورزی خود هستم و با وضعیت فعلی چاره‌ای جز آن ندارم. وی با بیان اینکه زمین کشاورزی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد، افزود: کشاورزان هر سال نسبت به سال گذشته در زمینه مالی در حال ضعیف شدن هستند. *بازهم پای واردات برنج در میان است این کشاورز مازندرانی یکی از علت‌های فروش زمین کشاورزی خود را قیمت نامناسب برنج در هنگام فصل برداشت دانست و بیان کرد: دولت در هنگام برداشت محصولات کشاورزان به واردات برنج روی می‌آورد و این مسئله موجب کاهش چشمگیر قیمت برنج‌های کشاورزان می‌شود.

اسماعیلی خواستار کاهش قیمت انواع سموم و کودهای شیمیایی شد و بیان داشت: دولت باید هزینه تولید کاشت برنج در شالیزارها را کاهش دهد تا کشاورز برای کاشت محصول انگیزه لازم را داشته باشد. وی با بیان اینکه کشاورزان تنها برای فرار از بیکاری اقدام به کشت محصولات کشاورزی در زمین‌ها خود می‌کنند، ادامه داد: با رویکرد دولت کاشت برنج هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد و با این وضعیت کشاورزان متضرر می‌شوند. *افزایش بی‌رویه آب‌بهاء زمین‌های کشاورزی این کشاورز مازندرانی با انتقاد از افزایش بی‌رویه آب‌بهاء زمین‌های کشاورزی، گفت: دولت هیچ‌گونه کمکی در زمان کاشت برنج به کشاورزان نمی‌کند و حتی یارانه‌ای به بخش کشاورزی اختصاص نمی‌دهد اما در مقابل از کشاورزان آب‌بها به قیمت گزافی دریافت می‌کند. به گزارش فارس، کشاورزان در چند سال اخیر با سیاست‌های نادرست دولت‌ها روبه‌رو هستند و همین مسئله موجب دلسردی در بخش تولیدات کشاورزی شده و عملکرد دولت‌ها با سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی مغایرت دارد. صادق حسین‌پور مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری با اشاره به اینکه تا قبل از سال 74 قانونی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی وجود نداشت، گفت: پس از تغییر کاربری بی‌رویه زمین‌های کشاورزی مجلس شورای اسلامی قانونی را برای حفظ و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و اراضی جنگلی تصویب کرد. *تخریب بیش‌ از 2 هزار مورد تغییر کاربری وی با بیان اینکه در سال 85 قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گرفت، ادامه داد: از سال 85 تا سال 92 با قانون اصلاحیه حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی حدود یک‌هزار و 100 هکتار از زمین‌های تغییر کاربری یافته مورد تخریب قرار گرفت.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران از تخریب 2 هزار و 820 مورد از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در سال 93 در استان خبر داد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت از سال گذشته تاکنون قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی سختگیرانه دنبال می‌شود. این مسئول با بیان اینکه تخریب اراضی تغییر کاربری داده شده بیشتر در حوزه پیشگیرانه صورت گرفت، افزود: در سال‌های گذشته ساختما‌ن‌هایی با منابع ملی در اراضی کشاورزی ساخته شده و اکنون تخریب این بنا‌ها کار مشکلی است که همین مسئله سازمان جهادکشاورزی را زیر سئوال برده است. *وجود 14 هزار پرونده تغییر کاربری حسین‌پور از تشدید نظارت‌ها و تخریب زمین‌های تغییر کاربری داده شده در مازندران خبر داد و تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی با حمایت قوه قضاییه و با پشتوانه سخنان مقام معظم رهبری از هرگونه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری می‌کند. وی با بیان اینکه امسال همه‌روزه شاهد تخریب تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرهای مازندران هستیم، ادامه داد: تاکنون جلوی 85 درصد از تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی مازندران گرفته شد. مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران از وجود 14 هزار فقره پرونده تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: 11 هزار پرونده برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی رسیدگی شد. *سامانه 131 آماده دریافت گزارش‌ها این مسئول خرید و فروش زمین‌های کشاورزی را آزاد دانست و اما در عین حال هشدار داد؛ سازمان جهادکشاورزی با قطعه قطعه کردن و تفکیک اراضی کشاورزی به‌ شدت مخالف است و برخورد می‌کند.

حسین‌پور با بیان اینکه تفاهم‌نامه مشترکی با سپاه برای همکاری پایگاه‌های بسیج برای جلوگیری از تغییر زمین‌های کشاورزی صورت گرفته، افزود: در شرایط فعلی امکان ندارد کسی زمین‌های کشاورزی را تفکیک کند و به‌ فروش رساند. وی تصریح کرد: سامانه جدید 131 آمده دریافت هرگونه گزارش مبنی بر تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است و سازمان جهادکشاورزی با مشارکت مراجع قضایی و انتظامی در کوتاهترین زمان با متخلفان برخورد می‌کند. *ساخت 200 هزار واحد غیرمجاز مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران به فعالیت 13 گشت حفظ کاربری اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و بیان کرد: نقطه کور و دور از چشم سازمان جهادکشاورزی در هیچ مکان از مازندران وجود ندارد و تمامی حرکت‌های افراد سود‌جو زیر نظر قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی با کمبود امکانات مواجه هستیم، ادامه داد: 200 هزار واحد غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی استان ساخته شده است. *وجود 30 هزار هکتار زمین کشاورزی بایر حسین‌پور با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای ساخته شده در زمین‌های کشاورزی به قبل از سال 93 بر می‌گردد، افزود: بیش از 30 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به صورت بایر رها شده و افراد سودجو به‌ دنبال تغییر کاربری آن‌ها هستند. وی از زیر کشت بردن 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بایر در مازندران خبر داد و گفت: مقدمه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بایر گذاشتن آن‌ها است که بیشترین اقدامات بازدارنده سازمان کشاورزی مازندران برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در غرب استان صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به‌ سراغ یکی از دارندگان مشاور املاک در شهر سرخ‌رود از توابع شهرستان محمودآباد رفتیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود. کریم محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: برخی از زمین‌های کشاورزی در طرح جامع شهری قرار دارد و به راحتی خرید و فروش می‌شود اما شهرداری به خریداران هیچگونه استعلامی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزان زیادی برای فروش زمین‌های شالیزاری و باغی خود به مشاور املاک مراجعه می‌کنند، افزود: مهم‌ترین دلیل کشاورزان برای فروش زمین‌های کشاورزی به‌صرفه نبودن تولید برنج و مشکلات معیشتی است. *کلید حل مشکلات در عمل به دستورات رهبری این دارنده مشاور املاک با اشاره به اینکه کشاورزان از قیمت بالای سموم، کودهای شیمیایی و ابزارآلات کشاورزی گلایه دارند، ادامه داد: دولت‌ها از دادن وعده‌های شعارگونه پرهیز و از محصولات کشاورزان حمایت کنند. محمدزاده با بیان اینکه دولت‌ها به‌جای دست‌اندازی در مسیر تولید محصولات کشاورزی به‌ فکر تقویت تولیدات داخلی در راستای سخنان مقام معظم رهبری باشند، اظهار کرد: اگر مسئولان دستورات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کشاورزان را اجرایی کنند دیگر مشکل و نارضایتی در این زمینه نخواهیم داشت. *رانت؛ پشت پرده تغییر کاربری وی می‌گوید: یک عده دلال‌های بزرگ اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی به قیمت ناچیز می‌کنند و با رانت‌های که انجام می‌دهند پس از قطعه‌بندی به افراد سرمایه‌دار می‌فروشند. این دارنده مشاور املاک با بیان اینکه برخی‌ها با رانت مجوز قطعه‌بندی زمین‌های شالیزاری را می‌گیرند، افزود: با رایزنی‌های ناحق جواز فروش زمین‌های کشاورزی را می‌گیرند که باید از مسئولان پرسید این ویلاهایی که در زمین‌های شالیزاری خودنمایی می‌کنند با کدام قانون امتیاز آب، برق و گاز را دریافت کردند.

محمدزاده از وجود حدود 50 هکتار زمین کشاورزی در انتظار فروش در شهر سرخ‌رود خبر داد و گفت: کشاورزان زیادی برای فروش زمین‌های کشاورزی خود در مشاور املاک حضور پیدا می‌کنند و بیشتر خریداران نیز افراد سرمایه‌دار برای ساخت ویلا هستند. به گزارش فارس، مشکلات پیش‌روی حوزه کشاورزی در مازندران سر دراز دارد و با وعده‌های شعارگونه دولت‌ها قصد پایانی ندارد و معضل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی این‌ روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری تبدیل شده است. از مسئولان حوزه کشاورزی انتظار می‌رود با حمایت از کشاورزان و کاهش هزینه تولید در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام‌ها سودمند و اثرگذاری انجام دهند. ================== گزارش از صاحب نجفی وشوائی ================== انتهای پیام/86031/ح40

94/03/08 - 10:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن