تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804735334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نكاتي در باب داعش در پاكستان و افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نكاتي در باب داعش در پاكستان و افغانستان
افكار عمومي در حالي معطوف به تحولات عراق و سوريه و جنايات گروههاي تروريستي در اين كشورها گرديده كه منابع خبري از گسترش حضور داعش در افغانستان و پاكستان خبر داده اند. در همين چارچوب مقامات ولایت فراه افغانستان از درگیری شدید شبه نظامیان طالبان و گروه تروریستی داعش در این ولایت خبر دادند. در پی این درگیری ۱۵ تن از افراد داعش توسط طالبان کشته و ۱۲ تن دیگر اسیر می شوند. همچنین گفته می شود ۱۲ عضو طالبان نیز در این درگیری ها کشته شدند.
این نبرد پس از آن رخ داد که طالبان با محاصره افراد داعش از آنان خواسته که به صورت فوری خاک ولایت فراه را ترک کنند. پيش از اين نيز منابع خبري از حضور داعش در برخي مناطق افغانستان و توسعه نفوذ آنان در پاكستان خبر داده بودند. با توجه به اينكه اين پيش از اين در اين كشورها طالبان و القاعده نقشي اساسي داشته‌اند اين سوال پيش مي‌ايد كه آيا حضور داعش در اين دو كشور امري حقيقي است و اگر اين چنين است زمينه ساز اين حضور چه بوده است؟
هر چند كه داعش يكي از گروه‌هاي القاعده بوده برخي ناظران سياسي حضور آنها در اين دو كشور را امري طبيعي مي‌دانند بويژه اينكه القاعده و طالبان در پاكستان و افغانستان چندان دستاوردي نداشته و پيروان آنها ترجيح مي دهند تا به سمت داعشي پيش روند كه توان تامين نيازهاي مالي و حتي احياي قدرت آنها در اين كشورها را داشته باشد.
مسئله كه موجب شده تا برخي از سران القاعده و طالبان در افغانستان و پاكستان نيز به مخالفت با داعش برخيزند و حتي اخباري از درگيري‌ آنها منتشر شده است.
هر چند ديدگاه مذكور را نمي‌توان دور از واقعيت دانست اما يك سوال مطرح است و آن اينكه چگونه مي‌شود كه در افغانستان نيروهاي آمريكايي و ناتو همچنان حضور گسترده دارند و در امور امنيتي پاكستان نيز دخالت دارند و داعش در اين كشورها پا مي‌گيرد و ادعاي توسعه اراضي تحت سلطه را نيز مطرح مي‌سازد. ؟ پاسخ به اين پرسش را مي‌توان در عراق و سوريه جستجو كرد. اسناد افشا شده از ساختار اطلاعاتي آمريكا نشان مي دهد كه اين كشور از خطر داعش آگاه بوده اما در سال 2011 چشم بر تحركات داعش بسته تا از آن عليه سوريه بهره برداري نمايد. در حوزه عراق نيز گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سران داعش از جمله ابوبكر بغدادي در اردوگاه‌هاي آمريكا آموزش ديده‌اند در حالي كه همراهي آنها با القاعده و ماهيت تروريستي آنان براي آمريكا آشكار بوده است.
با توجه به اين حقايق مي‌توان گفت كه حضور داعش در افغانستان و پاكستان نمي‌تواند بي ارتباط با آمريكا و متحدانش در اين كشورها باشد. وجود داعش به صورت هدايت شده در اين كشورها مي‌تواند منافع قابل توجهي براي آمريكا به همراه داشته باشد. نخست آنها به بهانه مبارزه با شاخه جديد تروريسم حضور نظامي خود در اين كشورها توجيه مي‌كنند كه براي سياست شرق گرايي امريكا و ناتو داراي اهميت بسياري است. آنها برآنند تا از افغانستان به عنوان مولفه‌اي براي نظارت بر چين، هند ، روسيه و جمهوري اسلامي ايران بهره برداري نمايند. حضور داعش در افغانستان از آن جهت براي آمريكا اهميت دارد كه ادعاي پايان القاعده را مطرح و اكنون با اين عنوان كه جريان جديد تروريستي آن هم از سرزميني دورتر از افغانستان به اين كشور آمده، حضور و نظامي گري در اين كشور و منطقه را توجيه مي‌نمايد.
البته برخي ناظران سياسي نيز بر اين عقيده‌اند كه آمريكا كه مي داند توان مقابله نظامي با ايران را ندارد به دنبال ايجاد كمربندي تروريستي در مرزهاي ايران است تا از آنها به عنوان پياده نظام برهم زننده امنيت جمهوري اسلامي بهره گيرد. طرحي كه به دليل ظرفيت‌هاي بالاي دفاعي و اقدامات پيش گيرانه ايران با ناكامي همراه شده است.
به هر تقدير در باب حضور داعش در افغانستان و پاكستان مي‌توان گفت كه محور ايجادي آنها، همچنان غرب آسيا، دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس با حمايت مالي برخي متحدان منطقه‌اي آنان است كه براي رسيدن به منافع خود به دنبال بحران سازي و ناامني‌هاي جديد در پاكستان و افغانستان هستند.
در اين ميان يك نكته مهم مطرح است و آن اينكه داعش مسلما
تهديد امنيتي بزرگ براي اين دو كشور خواهد بود كه سرنوشت عراق و سوريه را پيش روي آنان قرار داده است. بر اين اساس مبارزه آنان با داعش امري ضروري است در حالي كه يك اصل را بايد در نظر داشته باشند و آن اينكه با آمريكا و انگليس و ناتو نمي‌توان بر داعش و تروريسم پيروز شد چرا كه آنان خود ايجاد كننده و مروج داعش هستند و هيچ اراده‌اي براي مبارزه با آن ندادند. رويكرد به كشورهاي مبارزه كننده واقعي با تروريسم نظير جمهوري اسلامي ايران و مقاومت منطقه كه عملكرد مثبت و دلسوزانه خود در مبارزه با تروريسم و برقراري امنيت را به اثبات رسانده و جهانيان نيز بر آن اذعان دارند، راهكار كشورهايي مانند پاكستان و افغانستان و حتي كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز براي مبارزه با تروريسم و داعش است كه مي تواند ثبات و امنيت را براي اين كشورها و منطقه به ارمغان آورد.




منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن