تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820823773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگل هاي هيرکاني يک سند افتخار براي مردم ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۵۲ب.ظ)
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري جنگل هاي هيرکاني يک سند افتخار براي مردم ايران است موج-رشت-معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به اقدامات انجام شده براي حفظ جنگل هاي هيرکاني گفت: اين اقدامات موجب حفظ جنگل هاي هيرکاني در ايران شده ولي در بقيه کشورها، اين جنگل ها از بين رفته و اين، يک سند افتخار براي مردم ايران است که توانسته اند اين جنگل هاي تاريخي را نگه دارند.
به گزارش خبرگزاري موج از رشت، بهزاد انگورج امروز در نخستين نشست کميته هماهنگي منطقه اي طرح بين المللي مديريت چند منظوره جنگل هاي هيرکاني در رشت افزود: سازمان جنگل ها هدف راهبردي و نگرش خود را تغيير داده و رويکرد جديد اين سازمان بر مشارکت مردمي در مناطق جنگلي و توسعه جنگلداري اقتصادي و اجتماعي است.
وي خاطرنشان کرد: طرح مديريت چند منظوره جنگل هاي هيرکاني در سال 1393 به همت استانداران گيلان، مازندران و گلستان به امضا رسيد و براساس اين طرح؛ جنگل هاي شمال بايد به گونه اي مديريت شوند که هزينه بر نبوده و ايجاد يک مديريت يکپارچه و پايدار را در بر داشته باشند.
انگورج اظهار داشت: جنبه هاي اجتماعي، اقتصادي و اکولوژي منطقه در اين طرح لحاظ شده و به جنگل، صرف بهره برداري از چوب نگريسته نمي شود.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور طي نيم قرن گدشته گفت: اين اقدامات موجب حفظ جنگل هاي هيرکاني در ايران شده ولي در بقيه کشورها، اين جنگل ها از بين رفته و اين، يک سند افتخار براي مردم ايران است که توانسته اند اين جنگل هاي تاريخي را نگه دارند.
وي يادآور شد: سياست ها در گذشته در جنگل ها بر تک محصولي بودن (برداشت چوب) بود ولي هم اکنون با رويکرد جديد، مديريت جامع نگر و يکپارچه دنبال مي شود و هدف ما اين است که استانداران استان هاي شمالي در حمايت از طرح چندمنظوره هيرکاني به مديريت يکپارچه جنگل هاي شمال کمک کنند.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري گفت: در اولين برداشتي که از جنگل ها صورت گرفت؛ دو ميليون و 88 هزار هکتار جنگل گزارش شده ولي طي 50سال بهره برداري، سطح جنگل هاي شمال به يک ميليون و 939 هزار هکتار کاهش يافته است .
وي با مشارکتي دانستن طرح مديريت چندمنظوره جنگل هاي هيرکاني اظهار داشت: تمامي برنامه هاي سازمان جنگل ها و مراتع ، مشارکتي است و با تدوين آيين نامه اجرايي و آمايش ملي سرزمين و نيز برنامه صيانت از جنگل ، سياست هاي تشويقي و حفظ منافع عوامل ذينفع در برنامه ها ديده شده است.
وي با تاکيد بر تامين سوخت جنگل نشينان يادآور شد: 78هزار و 390 خانوار جنگل نشين در جنگل زندگي مي کنند و اگر اين جنگل نشينان، 43متر مکعب در سال هيزم برداشت کنند، 680ميليارد تومان ارزش سوخت آنها مي شود.
مدير طرح چند منظوره جنگل هاي هيرکاني نيز در اين نشست اظهار داشت: هدف از اجراي اين طرح استفاده از پتانسيل جامعه هاي محلي است تا مردم بتوانند به معناي واقعي در منافع جنگل سهيم شوند.
بيات گفت: اين طرح در منطقه جنگلي فريرود و زيلکي رودخان در گيلان، منطقه جنگلي دوهزار و سه هزار و بليران در مازندران و منطقه چهل چاي در استان گلستان به عنوان پايلوت در حال اجراست.
وي ادامه داد: اين فعاليت ها بصورت فرابخشي انجام مي گيرد و هدف آن، حفظ طبيعت همراه با حفظ منافع جنگل نشينان و تدوين برنامه هاي راهبردي و عملي تلفيقي در مديريت چند منظوره جنگل هاي هيرکاني است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان نيز گفت: از 564هزارهکتار جنگل در استان، در 400هزارهکتار آن طرح جنگلداري اجرا مي شود.
داود زارع افزود: تاکنون براي 97درصد اراضي ملي استان گيلان، اسناد مالکيت و سند دولتي صادر شده و در 17هزارهکتار عرصه هاي جنگلي جنگل کاري انجام شده است.
وي تصريح کرد: تاکنون يک ميليون و 400هزار واحد دامي و سه هزار خانوار نيز از جنگل هاي گيلان خارج شده است.
وي يادآور شد: در اجراي طرح مديريت چند منظوره جنگل هاي هيرکاني ، حفظ تنوع زيستي در عرصه هاي جنگلي ، مديريت بهره برداري از چوب و تنوع زيستي دنبال مي شود.
نخستين نشست کميته هماهنگي منطقه اي طرح بين المللي مديريت چند منظوره جنگل هاي هيرکاني ، با شرکت اعضاي اين کميته و جمعي از مديران استان هاي گيلان، مازندران و گلستان و با حضور بالا سوبرامانيام مورالي ( BalaSUBRAMANIAM MURali) معاون نماينده مقيم برنامه عمراني سازمان ملل متحد، مايک موزر مشاور ارشد بين المللي پروژه چندمنظوره هيرکاني در استانداري گيلان برگزار شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن