تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821024137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاکستان با آگاهي از انگيزه هاي رياض به جنگ يمن نپيوست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۱۳ق.ظ)
کارشناس مسائل خاورميانه تشريح کرد: پاکستان با آگاهي از انگيزه هاي رياض به جنگ يمن نپيوست گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج؛
تحولات اخير خاورميانه و پاسخ منفي پاکستان به درخواست رياض براي همراهي در حمله به يمن، لزوم توجه بيشتر به روابط دو کشور پاکستان و عربستان را ايجاد کرده است.
به منظور شناخت شفاف تر از روابط اسلام آباد - رياض گفت و گويي با کارشناس مسائل خاروميانه، جناب آقاي عباس پرورده، انجام داده ايم که در ادامه مي آيد.

چه همگرايي هايي در روابط پاکستان و عربستان وجود دارد؟
براي بررسي بحث همگرايي پاکستان و عربستان بايد به روابط دو کشور طي سه دهه گذشته توجه کنيم. بررسي تاريخ روابط آنها نشان مي دهد که سابقه روابط مهم اسلام آباد - رياض به سه دهه پيش بازمي گردد و قبل از آن رابطه قابل توجهي ميان دو کشور وجود نداشته است.
تقريبا حدود 30 سال پيش و در دهه 1980 ميلادي که شوروي به افغانستان حمله کرد، با حمايت نظامي عربستان و حمايت مالي ايالات متحده، جريان جهادي هاي عرب - افغان ايجاد شد.
در اين مقطع به تدريج عربستان به ترويج فرهنگ وهابي در پاکستان پرداخت و مراکز مذهبي به منظور آموزش عالمان ديني سني با رويکرد سلفي - افراطي تاسيس شد که دولت سعودي مستقيما هزينه آنها را مي پرداخت.
به اين ترتيب، روابط رياض - اسلام آباد بر پايه استفاده از نقطه ضعف نياز مالي پاکستان شکل گرفت و نزديک چهار دهه است که عربستان به آموزش وهابيون در پاکستان مشغول است.
در دهه 1980 ميلادي درآمدهاي نفتي رياض افزايش چشمگيري داشت، بنابراين شرايط براي سرمايه گذاري در پاکستان بيشتر مهيا شد و به تدريج اتکاي مالي اسلام آباد به رياض افزايش يافت. موضوع ديگر اينکه در هر دو کشور اکثريت سني وجود دارد که همگرايي بيشتر رياض - پاکستان را به دنبال داشته است.
همگرايي عربستان و پاکستان در سطح همين موضوعاتي است که مطرح شد و دو کشور در مسائل استراتژيک با يکديگر همگرايي ندارند، به گونه اي که اين موضوع خود را در مساله پاسخ منفي اسلام آباد به رياض در مورد حمله به يمن نشان داد.

چه واگرايي هايي در روابط عربستان و پاکستان وجود دارد؟
در حال حاضر و با توجه به تحولات خاورميانه نمي توان گفت که ميان عربستان و پاکستان شکاف وجود دارد. اما؛ مي توان اين گونه تحليل کرد که رياض و اسلام آباد براي دستيابي به همگرايي در سياست هايشان با موانع جدي رو به رو هستند.
مسائلي که باعث واگرايي سياست خارجي دو کشور مي شود و اجازه نمي دهد آنها به اتحاد استراتژيک دست يابند، در سه مقوله قابل بررسي است.
اول، اختلافات ايدئولوژيک دو کشور عربستان و پاکستان، از جمله مهمترين موانع همگرايي دو کشور است. در اين ارتباط بايد گفت که اکثريت مردم پاکستان برآمده از يک دموکراسي نسبي هستند که مخالف هرگونه افراطي گري است. تنها برخي قبيله هاي شمال اين کشور طيف افراطي اسلام گراي سني پاکستان را تشکيل مي دهند، اما؛ شرايط در عربستان برعکس پاکستان است، در اين کشور دموکراسي و آموزه هاي دموکراتيک پذيرفتني نيست و اين کشور به صورت شاهزاده تبار و با سيستم حکومتي بسيار عقب مانده اي اداره مي شود.
دوم، موضوع ديگر اين است که پاکستان بر اساس نياز خود به منابع مالي و انرژي عربستان به سمت رياض متمايل شده و اين انگيزه ها به اندازه اي قوي نيست که بتواند همگرايي همه جانبه را ميان اسلام آباد و رياض ايجاد کند.
موضوع سوم اينکه، ملاحظات منطقه اي عربستان و پاکستان با يکديگر متفاوت است و اين موضوع نيز يکي ديگر از موانع همگرايي دو کشور محسوب مي شود.
در اين ارتباط، به طور مثال مي توان به تفاوت نگاه راهبردي دو کشور به جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد، در حالي که روابط عربستان و ايران در سال هاي اخير و به ويژه با توجه به حمله عربستان به يمن، به تنش و درگيري کشيده شده، اما؛ اسلام آباد تمايل دارد روابط مسالمت آميزي با همسايه غربي خود داشته باشد.

چرا پاکستان به درخواست رياض براي مشارکت در حمله به يمن پاسخ منفي داد؟
در پاسخ به اين سوال بايد گفت که در واقع از ابتدا نيز ائتلافي ميان عربستان و پاکستان وجود نداشت. روابط امروز اسلام آباد با رياض ادامه روابط امدادي رياض - اسلام آباد است.
روابط دو کشور در سطح کمک هاي مالي عربستان به اسلام آباد، حضور کارگران پاکستاني در عربستان، تامين انرژي پاکستان توسط عربستان و حضور مستشاران نظامي پاکستان در عربستان قابل بررسي است.
عربستان به اشتباه انتظار داشت که همين سطح از روابط بتواند پاکستان را به سمت وارد شدن در جنگي بي پايان بکشاند. رياض قصد داشت که از نيروي زميني ارتش پاکستان در اين حمله استفاده کند، چرا که نيروي زميني ارتش عربستان بسيار ابتدايي و ناکارآمد است. اما مقامات اسلام آباد با درک عميقي که از اهداف و انگيزه هاي عربستان داشتند با ذکاوت به درخواست رياض براي مشارکت در حمله به يمن پاسخ منفي دادند.

آيا احتمال دارد مقامات پاکستان براي دلجويي از عربستان به اين کشور تسليحات اتمي بدهند؟
پاسخ به اين سوال دو جنبه فني و سياسي دارد. در بحث فني که تخصص بنده نيست فقط بايد به اين موضوع اشاره کرد که آيا عربستان سعودي آمادگي دريافت تسليحات اتمي را دارد يا خير؟ پاسخ به اين سوال مبهم است و نياز به تجزيه و تحليل علمي و دقيق دارد.
اما در مورد مباحث سياسي اين سوال بايد گفت که با توجه به خردورزي نسبي سياستمداران اسلام آباد، اين آگاهي وجود دارد که دولت عربستان براي آغاز جنگ؛ عقلگرايي لازم را ندارد و ارائه تسليحات اتمي به چنين کشوري عواقب خطرناکي براي منطقه به دنبال دارد.
با توجه به سابقه تصميم گيري هاي سياستمداران اسلام آباد به نظر نمي رسد مقامات پاکستان در اين باره ريسک کنند و تسليحات اتمي در اختيار رياض قرار دهند. البته بايد گفت که در عالم سياست گاه اتفاقات غيرقابل پيش بيني بسيار رخ مي دهد که از چارچوب تجزيه و تحليل علمي بيرون است.

در صورتي که فرضا اسلام آباد تسليحات اتمي در اختيار عربستان قرار دهد، واکنش قدرت هاي جهاني و کشورهاي منطقه چه خواهد بود؟
کشورهاي مختلف با توجه به شرايط ويژه خود قطعا به اين موضوع واکنش هاي متفاوتي نشان خواهند داد. به عنوان مثال جمهوري اسلامي ايران که حدود يک دهه است به دليل فعاليت هاي هسته اي مسالمت آميز خود فشارهاي شديد بين المللي را تحمل کرده، احتمالا نسبت به اين موضوع واکنش شديدي خواهد داشت.
قدرت هاي بزرگ نيز با توجه به نزديکي و دوري خود از رياض موضع گيري شان متفاوت خواهد بود. به اين ترتيب، کشورهايي که روابط نزديکي با رياض دارند، احتمالا به صدور بيانيه و نکوهش اين کشور بسنده مي کنند، اما؛ کشورهايي که روابط نزديکي با رياض ندارند احتمالا با شدت بيشتري واکنش نشان مي دهند.
احتمال ديگر اين است که کشورهايي که سلاح اتمي ندارند، با اين اقدام اسلام آباد احساس خطر مي کنند و به سمت دستيابي به تسليحات اتمي مي روند. البته اين موضوع از اساس نسبت به جمهوري اسلامي بي ربط است؛ چرا که ايران با توجه به فتواي مقام معظم رهبري ممنوعيت مذهبي براي دستيابي به سلاح هاي کشتار دسته جمعي دارد.

گفتگو از شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن